Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Deck primer: Legacy Gro

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-8-2005

door Dries Van Rompaey


Dit artikeltje gaat over een van mijn favoriete legacy-decks, namelijk Gro.
Dit deck wil een of meer beestje(s) spelen, en het dan laten groeien, door draw-kaarten, counterspells en removal te spelen, om zo ervoor te zorgen dat je opponent niet echt veel meer kan doen. De beestjes groeien door a) treshold of b) veel spells te spelen.

Eerst een decklijst:

UGW Gro
4 werebear
4 Quirion Dryad
2 Mystic Enforcer

4 Serum Visions
4 Predict
4 Brainstorm
3 mystical tutor/Merchant scroll

4 Swords to Plowshares

4 Force of Will
3 Daze
2 Misdirection
2 Counterspell
3 Stifle

4 Flooded Strand
2 Polluted Delta
3 Island
4 Tropical Island
4 Tundra

Creatures die je wil overwegen:

Mystic Enforcer: Dit is zo'n beetje de finisher, wanneer hij in het spel komt is het wel gedaan met je opponent. Zijn flying is erg handig als je een creature-stall hebt.

Werebear: Een erg sterke kaart, meestal een 4/4 voor 2 mana, en hij zorgt er ook voor dat dit deck kan wegkomen met zo'n laag aantal lands. Ik vind hem het beste creature in het deck.

Quirion Dryad: Deze kaart is je voornaamste beatstick; hij groeit erg snel door het feit dat dit deck erg veel cantrips en draw kaarten speelt.

Meddling Mage: Een erg goede kaart, deze word soms maindeck gespeeld in plaats van Quirion Dryad (bijvoorbeeld in not quite gro).

Wild Mongrel: Deze word gebruikt in de plaats van Dryad door de versies die meer op threshold gericht zijn (ze gebruiken Nimble mongoose als extra beater).

Draw:
Serum Visions: Een zeer goede kaart, hij is vooral sterk met Predict,en hij zorgt ervoor dat je weinig land trekt als je bezig bent te cantrippen naar een grote dryad.

Brainstorm: Een van de beste draw-kaarten ooit gemaakt, hij kan handen met slechts één landje speelbaar maken, en belangrijke kaarten terugleggen om ze te beschermen tegen Duress en consorten. Ook erg goed samen met Predict, door een kaart die je niet wil terug te leggen en in je graveyard te leggen om vervolgens 2 kaarten te trekken

Predict: Een essentieel deel van de card-advantage engine van het deck, deze kaart geeft je meestal 2 kaarten voor 2 mana, en hij helpt ook threshold te verkrijgen.

Merchant scroll/ mystical tutor: Ze kunnen allebei zoeken naar draw en counters, sommigen verkiezen scroll omdat hij geen card-disadvantage is, en anderen vinden de extra mogelijkheden van mystical beter, om bijvoorbeeld Swords to Plowshares te zoeken.

Counters:
Force of Will: Misschien wel de beste counterspell ooit gemaakt, de mogelijkheid te counteren zonder mana of op beurt 1 is geweldig.

Daze: Een vroege counter, wat altijd leuk is, en wanneer ze weten dat je Daze speelt, zorgt hij vaak ook nog voor tempo-advantage.

Misdirection: Hun removal en burn misdirecten naar hun eigen beestjes is erg leuk, en vaak handig met alle removal in dit format. Een erg leuk truukje hiermee is je opponent's Counterspell misdirecten naar Misdirection, wardoor ze tegen control decks eigenlijk extra fow's zijn.

Counterspell: Alhoewel dit een erg goeie kaart is, speel je hier meestal maar 2 van, omdat je in tegenstelling tot de rest van de counters hier 2 mana voor moet openlaten.

Stifle: Erg goed tegen Vial Goblins, door de triggered abilities van Goblin Ringleader en Goblin Matron te counteren, maak je het veel moeilijker voor hen om de druk steeds op te voeren en te behouden. Ze zijn ook erg handig tegen stormcombo decks, door storm gewoon te counteren.


Sideboard opties:
Meddling mage: Goed tegen combo en decks die bepaalde kaarten moeten spelen om te kunnen winnen, zoals ATS' Survival of the Fittest.

Nimble Mongoose: Helpt een hoop tegen landstill en survival, door hun Swords to Plowshares/Tradewind Riders/Flametounge Kavus nutteloos of zelfs slecht voor hen te maken.

Stifle: Ik raad aan om hiervan 2 maindeck en 2 in je sideboard te steken, omdat ze erg goed zijn tegen Goblins en Solidarity (High tide).

Tivadar's Crusade: Deze kaart is een geweldige boardsweeper tegen goblins, en ze zijn pas echt goed wanneer je ze combineert met Stifles of counters op hun Ringleaders en Matrons, om te voorkomen dat ze snel terug kunnen komen.

Phyrexian Furnace/Tormod's Crypt: Tegen decks die de graveyard misbruiken, zoals Survival, Reanimator en andere Gro decks, is deze erg goed. Als je die decks niet veel tegenkomt, zijn deze echter een verspilling van slots.

Armageddon: Dit is gewoon hard tegen landstill en mana-intensieve decks, door je de tijd te geven die je nodig hebt om te winnen.


Matchups:

Landstill: Deze matchup hangt af van de playskill van de spelers; de beste speler wint meestal. Hun Wastelands zijn echter erg hard tegen dit deck, vooral wanneer er een Crucible of Worlds naast ligt.
De versies met Nimble mongoose hebben een betere matchup tegen Landstill, omdat hun Swords weinig nut hebben tegen Mongoose.

Goblins: Een redelijke matchup; het voornaamste problem is dat je hun eerste golf kleine mannetjes moet kunnen weerstaan; indien je Ringleader en Matron kunt counteren of Stiflen, zou je moeten kunnen winnen. Als je veel goblins tegenkomt, zijn 4 Tivadar's Crusade in je sideboard erg handig.

Solidarity: Een erg goeie matchup; Stifle is geweldig tegen dit deck, en hun Resets en High Tides counteren geeft je een goeie kans tegen dit deck. Indien je Meddling mage speelt, is deze matchup helemaal geweldig; eentje op Brain Freeze vertraagt ze erg hard, en indien je er een tweede in het spel krijgt op Cunning Wish, is het game over voor hen.

ATS: Een goeie matchup, Survival of the Fittest en Tradewind rider zijn hun gevaarlijkste kaarten, dus zolang je die van het board kunt afhouden, moet het wel lukken .
Een erg leuk trucje tegen hun Enlightened Tutor is met Predict de kaart noemen die zij vanboven hebben gelegd.

 Reactie plaatsen

Reacties (17)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
11-8-2005

leuke column, al zou je bij de matchups ook kunnen zeggen welke kaarten je dan uitboard.

11-8-2005

Ja goede collum

11-8-2005

@Alban:
Goed punt. Dat hoort er inderdaad wel bij.
Het is ook deels mijn schuld dat het er niet bij staat. Ik had de schrijver daar op moeten wijzen voor ik de column postte. Excuses.

11-8-2005

Alban: Zal ik dan ff hier doen
Met volgend sideboard:
4 Tivadar's crusade
4 Meddling mage
3 Armageddon
3 Phyrexian furnace
1 stifle

Landstill:
-3 swords to plowshares
+3 Armageddon

Goblins:
-2 Misdirection
-2 Counterspell
+4 Tivadar's crusade

Solidarity (ik speel hier met 61 kaarten ):
-4 Swords to plowshares
+1 Stifle
+4 meddling mage

ATS:
-2 Misdirection
-2 Counterspell
-3 stifle
-2 Swords to plowshares
+3 Armageddon
+3 Phyrexian Furnace
+3 Meddling mage

11-8-2005

Goede column! steeds meer columns op "nivo" op nm
@ henry
ga je nou niet schuldig voelen, je bent immers niet verplicht iemands column door te lezen voor je hem post, toegegeven dat het voor de schrijver handig kan zijn

11-8-2005

ok, bedankt voor deze info
(ow, en 61 kaarten spelen : gameloss

t1 = birdsh*t
legacy = gro

wel vergelijkbaar maar andere tournooi types, klopt toch wel ongeveer

12-8-2005

Arjan: Idd.

Alban: Echt?
You learn something new every day .

Nee, met 61 kaarten krijg je geen gameloss, maar is je deck niet optimaal, wat natuurlijk wel tot gamelosses kan leiden .

12-8-2005

Stijn heeft gelijk: "There is no maximum deck size; however, you must be able to shuffle your deck with no assistance"

12-8-2005

zucht.
als je sideboard moet je een gelijke hoeveelheid kaarten in je deck doen als eruit halen. Zoniet: je deck klopt niet meer met de list, en je sideboard is 14 kaarten, wat beide illegaal is, en wat voor een gameloss zorgt.
DUS: als je 4 kaarten insideboard, MOET je er ook 4 uitsideboarden.

Ik had niet echt gelezen waar je op reageerde (Dat commentaar bij Solidarity) en ik dacht dat je gewoon zei van : Bwahaha, je mag niet beginnen met 61 kaarten.

Nouja, je hebt natuurlijk gelijk, netzoals degene 2 reacties hieronder.

13-8-2005

ik heb ook een naam hoor

14-8-2005

zoals al vaak gezegd is: een goede column, iets waar nedermagic gelukkig van wordt.

19-8-2005

800.6c - Between games, you may choose to swap cards from your sideboard with ones in your deck. In constructed formats, your sideboard must still be 15 cards when you are done swapping. [DCI Floor Rules 122 - 2003/09/01]

19-8-2005

@Iedereen: Bedankt voor de positieve commentaar .

@61 Kaarten: Klopt idd, heb ik ook wat bijgeleerd .

21-8-2005

leuke column en goed geschreven. ik weet zelf niet veel van legacy maar is grow wel goed genoeg zonder gush? ik zou zelf waarschijnlijk iets anders spelen dan de predict. zelfs mental note lijkt me beter en je hebt ook opt/sleight of hand. het hele idee is toch cantrips en dryad/werebear/mongoose. de enforcer is erg dik maar issie niet een beetje langzaam?
dit is wel een deck dat ik zou kunnnen spelen. en bedankt voor de info
grtz arto

Scroll: [boven|reacties|beneden]