Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Speelstijlen, strategie, playtesten en hoe te winnen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-3-2005

Hallo beste lezers. Dit is mijn eerste artikel voor Nedermagic.nl en ik ben dus benieuwd naar al het (hopelijk voornamelijk positieve) commentaar dat bijna ongetwijfeld zal volgen.

Ongeveer tussen de series en ben ik begonnen met spelen. Een aantal vrienden van mij hebben mij de hoofdregels geleerd van hoe je mana’s moest gebruiken en damage verrekend moest worden. Vanaf dat punt heb ik veel artikelen en columns gelezen op Nedermagic.nl, maar vooral ook op Brainburst.com en Wizards.com/magic. Hierdoor heb ik behoorlijk wat informatie binnen gekregen en me dus "ingelezen" in de stof.

Toen ik pas begonnen was heb een aantal artikeltjes van Nedermagic gelezen die geschreven waren door Michiel Smit zelf als ik het me goed herinner. Hierin vertelde hij hoe hij begonnen was met dit spel en hoe hij steeds beter is geworden enzovoorts.

Wat ik erg jammer vind is dat veel van de oude columns met de jaarwisseling van Nedermagic zijn verwijderd, waaronder de bovengenoemde. Naar aanleiding hiervan leek het mij leuk om een nieuw artikel te maken voor de beginnende spelers. Hierin zal ik ook mijn eigen ervaringen verwerken en tips geven zodat de nieuwe spelers wellicht wat houvast hebben en kritischer kunnen kijken naar de manier waarop ze deckjes maken.

Let op: dit artikel is voornamelijk bedoeld voor beginnende spelers om ze te helpen een fatsoenlijk deck te bouwen. De "gevorderden" en “experts” op Nedermagic zullen wellicht weinig tot niets nieuws tegenkomen. Wel zal ik proberen het verhaaltje zó te schrijven dat het voor iedereen fijn leesbaar is. Misschien een beetje nostalgisch terugdenken aan de tijd dat je zelf nog een "noob" was .

Zoals ik al vertelde hierboven gaat dit artikel in op deckbuilding. Hierbij horen de volgende zaken:

Deel 1: Speelstijlen en Kleuren
Deel 2: Strategie
Deel 3: Winnen!
Deel 4: Mana’s
Deel 5: Playtesten en Ontwikkelen

Deel 1: Speelstijlen en Kleuren

Normaal gesproken is het ’t gemakkelijkst om te spelen met kleur. Een deck met kleuren kan ook nog, maar met of meer wordt het al weer lastiger. Want als je moet wachten op een bepaalde kleur mana kan dat al fataal zijn.

Elke van de kleuren in MTG vertegenwoordigt een bepaalde speelstijl. Per kleur de eigenschappen strategieën:

Wit: dit is de kleur van de preventie, oftewel voorkoming als je het letterlijk vertaalt. In het algemeen probeer je dus door middel van preventieve spreuken schade van/aan beestjes tegen te houden . Denk hierbij aan Holy Day en Redeem.
Ook kaarten die voorkomen dat beestje überhaupt iets uitvoeren, zoals Arrest horen bij wit.
Spreuken die levenspunten bijgeven zorgen ervoor dat je het langer uithoudt dan normaal. Hierbij denken we dan bijvoorbeeld aan Sacred Nectar.
Wat creatures betreft heeft wit twee hoofdgroepen: de kleine beestjes zoals Suntail Hawk en Leonin Skyhunter vertegenwoordigen de eerst groep. De twee groep bestaat uit grote creatures. Dit zijn in de regel engelen zoals Akroma, Angel of Wrath en Serra Angel.

De speelstijl van wit komt op twee hoofdlijnen neer: preventie en weenies (kleine creatures).

Groen: de kleur groen is die van mana-acceleratie, grote monsters (niet zozeer zoals bij Yu-Gi-Oh, maar in de zin dat ze behoorlijk eng over kunnen komen als je ze al vroeg in een potje tegen krijgt), en heel veel artifact-hate.
De groene creatures, zoals bijvoorbeeld Krosan Tusker en Plated Slagwurm, zijn vaak bovengemiddeld sterk maar kosten ook veel mana. In een groen deck is het dus nodig om snel veel mana te kunnen krijgen. Kaarten als Journey of Discovery en Kodama’s Reach helpen daarbij.
Verder heeft groen de meeste artifact-vernietigingskaarten van alle de kleuren. Kaarten als Oxidize en Naturalize zijn tegenwoordig hard nodig tegen bijvoorbeeld affinity-decks.

De speelstijl van groen is dus vaak het zo snel mogelijk spelen van dikke beesten en daar de tegenstander mee afmaken. Er zijn ook deckjes die werken met kleine creatures, maar die zijn tegenwoordig wat minder gebruikt geloof ik.

Rood: Dit is de kleur van het vuur en de domme (Dragons uitgezonderd) creatures. En dat is te merken ook. Rood kan creatures opruimen door ze weg te schroeien met bijvoorbeeld Shock en Barbed Lightning. Deze spreuken kunnen ook direct op de tegenstander afgevuurd worden als afmaker. Deze soort spreuken heet “burn” en is typisch rood.
De creatures in rood zijn o.a. goblins, ogres, dwarfs, dragons etc. De eerste drie zijn over het algemeen niet al te groot. Dragons zijn over het algemeen juist wél behoorlijk groot en hebben bovendien nog vaak flying en allerlei andere linke abilities.
Een andere speerpunt van de kleur rood heet land-destruction. Hierbij gaat het erom om de tegenstander door middel van kaarten als Stone Rain en Molten Rain van zijn landjes af te helpen en zo te voorkomen dat die grotere creatures of spells kan spelen.

De speelstijl van rood is vaak vooral veel met beestjes aanvallen en wegschroeien wat een gevaar zou kunnen betekenen voor je kleine beestjes. Ook deckjes die consequent veel land vernietigen werken goed tegen deckjes die juist veel land nodig hebben.

Zwart: de kleur zwart draait om de dood. Hierbij horen vooral veel "destroy"-spells zoals Terror en Dark Banishing. Daarnaast gebruikt zwart verschillende strategieën om het de tegenstander ’t leven moeilijk te maken. Zo kunnen kaarten als Duress en Cabal Therapy essentiële kaarten van de tegenstander ontfutselen. Daarnaast heeft zwart allerlei trucjes om te rotzooien met de graveyard. Kaarten als Zombify en Soulles Revival halen je creatures terug en zo heb je langer lol (en de tegenstander langer last) van je beesten.
Dit heet Graveyard Manipulation: het zaken terughalen uit graveyards.
De creatures van zwart zijn zombies, skeletten, geesten etc. Deze creatures vervullen vaak een rol die ook te maken heeft met bovengenoemde strategieën. Zo laat een Ashen-Skin Zubera kaarten discarden, kunnen Viasara the Dreadful en Royal Assasin creatures destroyen en blijft Ghastly Remains steeds terugkomen.

De speelstijl van de kleur zwart is vaak de tegenstander tegenhouden zijn plan uit te voeren door zijn hand of creatures (vaak allebei) te saboteren. Daarnaast heeft zwart de mogelijkheid om veel van zijn creatures meermaals te spelen, zij het uit de graveyard.

Blauw: de laatste kleur in het rijtje is de kleur blauw. Dit is de kleur van water en lucht, maar vooral van controle. Deze kleur krijgt controle door de essentiële kaarten van de tegenstander tegen te houden met hun eigen countermagie. Kaarten zoals Force of Will en Counterspell zijn typische kaarten voor deze kleur.
Daarnaast kan blauw ook veel zaken overnemen. Voorbeelden zijn Bribery en Confiscate. Want het motto van de blauwe speler is: wat je niet tegen kan houden neem je over. Hierdoor hoeft de kleur blauw niet per sé zelf creatures te spelen. Voor de mensen die dat wel willen is er een rijk aanbod aan vliegende creatures zoals Shoreline Ranger en Spiketail Hatchling. Zo kun je jouw beestjes óver de tegenstander’s creatures heen laten vliegen om schade te doen.
Een andere manier voor blauw om te winnen is om het deck van de tegenstander te “millen”. Deze term is vernoemd naar Millstone en wil eigenlijk niets meer zeggen dan dat je de kaarten van zijn deck in zijn graveyard steekt waardoor hij sneller door zijn deck heen is en dus verliest. Andere kaarten die dit doel vervullen zijn Brain Freeze en Traumatize.

De speelstijl van blauw komt vaak neer op de tegenstander controleren. Je pikt zijn beestjes en hij kan niets aan doen om je tegen te houden. Óf je legt hem in de houdgreep en leegt vervolgens zijn deck.

Deel 2: Strategie

Nu heb je een indruk gekregen van de kleuren en hoe ze werken. Dan kan je dus ook voor jezelf bepalen hoe je zou willen winnen. Wil je agressief rossen met grote beesten of wil je juist de tegenstander klem zetten en zelf de baas spelen? Of wil je met hordes kleine beestjes over de tegenstander heen zwermen of juist voorkomen dat een ander dat bij jouw doet door alle schade van de tegenstander tegen te houden?

Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen om te bepalen welke kleur en strategie je wil gaan spelen.

Deel 3: Winnen!

Is dat allemaal achter de rug dan hebben we grofweg een keuze gemaakt welke stijl we willen gebruiken. Vervolgens gaan we kijken naar welke win-condities je hebt.

Een win-conditie is een manier of een kaart waarmee je van plan bent te winnen. Zo kun je dus hebben bedacht dat de tegenstander schade doen met je Phage the Untauchable een puik plan is. Maar als ze op welke manier dan ook tegengehouden/vernietigt wordt ben je gekuld. Je moet dus verschillende manieren vinden om te winnen en daar dan ook voldoende exemplaren van in doen. Dit is nodig omdat je tegenstander ze wellicht kan discarden, counteren of erger nog: al je winkaarten uit je deck halen met bijvoorbeeld Cranial Extraction. Het is dus zeker een aanrader om je deck zo te maken dat je op allerlei verschillende manieren kan winnen en ervoor zorgen dat die ook onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Zo kun je bijvoorbeeld een standaard blauw counter-control deckje maken met 1 Traumatize en 3 Brain Freeze erin om te millen en 2 Bribery om zijn grootste creature aan jouw kant op te roepen.
Naast een paar kleine creatures met flying moet dit redelijk veelzijdig zijn en kan het op verschillende manieren winnen. Ik kan je hier niet een serieuze decklist van geven omdat ik zelden of nooit met bauw control speel, maar het gaat hier om het voorbeeld hé.

Houdt er ten alle tijden rekening mee dat de tegenstander er op uit is jouw deck zo goed mogelijk tegen te werken, dus bereid je deck ook voor op een stootje.

Deel 4: Mana’s

Dit is vaak het lastige deel van een deck om goed te bepalen. Het kost namelijk ervaring om te kunnen aanvoelen of een deckje genoeg land heeft, of te veel/weinig. Voor beginnende spelers wordt bijna altijd land aangeraden. Nu zal ik dat niet meteen afkraken, maar het zou wel handig zijn als ik jullie een tip kan geven.

We kijken altijd naar de casting cost als we een spell of creature spelen. Hoeveel mana iets kost bepaalt over het algemeen in welke beurt je die betreffende spreuk kan spelen. Want als een beestje bijvoorbeeld kost heb je Plains nodig en kan je hem vanaf beurt inleggen. Wanneer datzelfde beestje zou kosten, zou hij ten eerste waarschijnlijk al veel slechter zijn, maar is bovendien zeker beurten later pas speelbaar.

Voor de keuze hoeveel mana’s je in je deck moet steken kijk je dus naar de kaarten die je op wil kunnen roepen. Stel jezelf vragen als: Wanneer wil ik deze kaart kunnen spelen? en Past dit binnen mijn strategie?

Laten we bij wijze van voorbeeld uitgaan van een weenie deck. Je speelt dus alleen maar kaarten met maximaal mana casting costs. In zo’n deck heb je snel land teveel als je land speelt en die keren dat je een land teveel trekt in plaats van iets nuttigers zoals een creature geeft je de tegenstander weer kansen om iets tegen jouw te ondernemen. In geval van dit deckje zou of zelfs land nog normaal lopen. En dan kaar je in de plaats van die landjes die je anders teveel had creatures spelen.

In geval van de decks met de mana-intenzievere kaarten is een andere strategie nodig om op tijd de benodigde mana’s te krijgen. Hier komt de zogenaamde mana-acceleratie om de hoek kijken. Dit houdt in dat je door middel van kaarten zoals Birds of Paradise, Chrome Mox en Black Lotus meer mana’s hebt dan je normaal met enkel je landjes zou kunnen krijgen. Zodoende kun je vroege je dure spells en creatures spelen.
Voorbeeld:

Speler 1 Speler 2
Land 1 land 1
Land 2 en Birds of Paradise land 2
Land 3 , BoP en Sakura-Tribe Elder land 3
Land 4 + 1 van Sakura, BoP land 4
Land 6, BoP land 5

Resultaat: speler 1 heeft mana voorsprong op speler 2. Mana-Acceleratie dus!

Een andere term die hoort in dit deel is de zogenaamde manacurve. Dit is een manier om te kijken hoe vlot je deck zal lopen en of de verhoudingen qua casting cost een beetje kloppen.
Je gaat als volgt te werk: Je sorteert eerst je kaarten per casting cost en legt ze op losse stapeltjes. Vervolgens leg je de kaarten van een stapeltje zo weg dat alle namen nog leesbaar zijn. Zodoende krijg je een soort van rijen. Die rijen leg je dan in oplopende casting cost naast elkaar en je hebt een omgekeerde staafdiagram. Nu kun je mooi de verhoudingen in je deck zien. Een “normaal” standaard deck heeft de hoofdmoot van de kaarten bij de en mana costs. Een paar bij de mana costs en slechts 1 of 2 van de mana of hoger groep.
Zo loopt een deckje redelijk vlot, omdat je bijna al je kaarten snel kan spelen.

In geval van decks met veel mana-acceleratie kan je indien gewenst die hoofdgroep van de / naar de / schijven omdat je hier toch wel genoeg extra mana’s hebt om je duurdere kaarten te spelen. Dit is dus een typisch voorbeeld van hoe veel groene decks proberen te winnen: even snel creatures spelen als de normale decks, maar dan hun eigen creatures een paar maten groter zodat zij het overwicht hebben.

Deel 5: “Playtesten” en Ontwikkelen

Vóór je een deck bouwt waar je veel (dure) kaarten voor moet ruilen of kopen is het verstandig om eerst proxies te maken. Proxies zijn eigenlijk neppe kaarten. Die kan je maken door bijvoorbeeld de plaatjes op Nedermagic.nl op te zoeken en die dan uit te printen. Die doe je dan voor een willekeurige andere kaart in het hoesje en je hebt een mogelijkheid om te testen hoe je deck zou spelen met die kaart.

Zo kan je dus je decks testen voor je ze echt bouwt. Houdt er wel rekening mee dat je hier niet mee op toernooien mag spelen!

Wat ook een idee is: kijk op Brainburst.com en Nedermagic.nl voor wat leuke decklijsten. Deze geven vaak inspiratie en toelichting over hoe een goed deck zou moeten werken en welke kaarten daarbij horen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de lijsten exact overneemt, ook al kan dit voor een goed deck zorgen. Waarom niet? vragen we dan natuurlijk.

Iedere speler heeft zo zijn eigen speelstijl en daar is zijn deck een afspiegeling van. Maar als je een willekeurig deck neemt kan je daar niet altijd even goed mee uit de voeten, juist omdat jij dan misschien een heel andere stijl hebt. Wat je wel kan doen is een lijst globaal overnemen en hem vervolgens aanpassen tot je eigen stijl. En zelfs dán kan het zijn dat je deck niet veel verschilt van andere decks. Om maar een voorbeeld te noemen: er zijn veel mensen die tegenwoordig met het zogenaamde Raffinity spelen. Voor dit deck is een bepaalde basis die voor iedereen gelijk is. Deze basis maakt het een goed deck. Zoveel persoonlijk vrijheid heb je niet wat ombouwen betreft, want als je aan de basis gaat sleutelen wordt je deck er vaak niet beter op. Het resultaat is dat veel van deze decks bijna identiek zijn.

Je moet dus eigenlijk (mits je per sé onorigineel wilt zijn) een leuk deck zoeken en er je eigen variant op verzinnen. Dat voegt wat meer toe dan zomaar klakkeloos overnemen van lijsten van anderen. Misschien is jouw originele deckje wel de nieuwe nummer 1 omdat niemand hem verwacht (rogue-deck).

Om dit te illustreren zal ik een voorbeeld geven van hoe dat proces bij mij is verlopen (en tegenwoordig nog steeds gaat).

Toen ik pas begonnen was speelde ik graag met blauw als kleur. Ik had allerlei vage deckjes met Mana Leak en Vex in een poging een controle deckje te maken. Dit was niet echt mijn speelstijl, omdat ik er de pest aan heb te moeten wachten wat de ander doet. Bovendien waren de deckjes waar ik tegen speelde óf te snel, óf te veel in één keer om voor mij te counteren. Één deck van iemand met wie ik vaak speelde maakte gebruik van Platinum Angel. Vaak veranderde een potje in een verwoede strijd om die over te nemen of juist te houden. Vaak verloor is, dat is duidelijk .

Toentertijd kocht ik ook veel voorgebouwde decks, je kent ze misschien wel. Van die decks voor beginners dus. Het “Bait&Bludgeon” deck, wat gebruik maakte van affinity (Broodstar bijvoorbeeld) speelde heel fijn. Dat was het begin van mijn deck, althans indirect. Pas een tijd later kwam er echt een resultaat uit (mijn deck dus).

In dezelfde periode las ik vooral veel artikeltjes van Nate Heis. Hij heeft een wekelijkse column op wizards.com en die heet “building on a budget”. Hij probeerde dus in plaats van alle dure professionele decks die je op Brainburst ziet een meer betaalbare variant te maken. Zo heeft hij inspiratie gegeven voor allerlei deckjes maar vooral het stukje over affinity sprong eruit.

De eigenlijke decklijst waarmee ik ben begonnen heb ik van brainburst gehaald. Toen was de controlevariant van affinity nog populair. Die gebruikt nog geen Arcbound Ravager zoals tegenwoordig het geval is. Maar omdat ik een hekel heb aan counter-control heb ik deze lijst om gebouwd tot een veel agressiever deck. De lijsten ga ik nu niet geven, maar ik wil maar even aangeven dat het deck wat ik nu beschouw als mijn beste deck (ik heb er meerdere serieuze, maar deze vind ik het best) gedurende vele maanden is “geëvolueerd” tot wat het nu is. Daarin is veel spelen en aanpassen vooral belangrijk geweest. Want als er een kaart steeds niet goed liep werd die vervangen en als er steeds te veel landjes getrokken werden gingen er enkele uit. Zodoende is dit deck helemaal op mijn speelstijl aangepast.

En zo kan jij ook jouw deck aan jou aanpassen. Voorwaarde is alleen dat je veel tegen verschillende mensen oefent en steeds kijkt wat er goed/fout ging tijdens het potje.

Hiermee hoop ik jullie allemaal wat nuttige informatie te hebben gegeven, of in ieder geval vermaakt. Aan alle beginnende speler: ga ervoor en doe je ding!
Wat de experts onder ons: post je commentaar gerust, ik ben benieuwd .

 Reactie plaatsen

Reacties (17)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-3-2005

alhoewel ik geen expert ben, vindt ik dit toch een leuke collumn die veel beginnende spelers kan helpen. Alleen jammer dat je niet wat dieper bent ingegaan op dingen als 'the stack' en andere dingen waar veel beginners (ik ook soms) nog problemen mee hebben. maar voor de rest, zeer leuk

1-3-2005

volkomen duidelijk, logisch, opbouwend, leuk, maar net niet te spannend geschreven om het helemaal uit te lezen.
Goed voor beginners, precies waar ik op wachtte. (zie oudere column)

1-3-2005

goed geschreven, maar volgens mij ben je iets vergeten:
-de evil pijler waar blauw toch voor een groot deel op staat, namelijk carddraw
op dit puntje na een lekker lange, goede column!

1-3-2005

Ik hik alleen een beetje tegen de term "Mana's" aan... Ik zou mana sources of landjes gebruiken, maar mana's klinkt wel heel amateuristisch

ik had er zelf wel niks aan (ik speel al meerdere jaren), maar voor iemand die nog niet al te lang bezig is, is dit echt een heel degelijke column, duidelijk, netjes geschreven, amper 1 klein spellingsfoutje ( als je soms kijkt wat voor fouten je soms in andere columns tegenkomt, is dit gewoon prachtig ), vlotte schrijfstijl,...overall sterk
keep up the good work =)

2-3-2005

Als je beginner / casual player bent geldt voor je manacurve het volgende:

Je gaat er vanuit dat je tegenstander en jij elkaar niet binnen een paar beurten zullen afmaken, het gemiddelde potje duurt misschien wel een beurt of 20. Het is dus het best om je gemiddelde spell zo duur te hebben als de hoeveelheid mana waarnaar je accelereert. Als je dus 24 land speelt, en weinig acceleratie, kunnen je spells makkelijk 3 a 4 mana kosten, als je veel acceleratie speelt misschien wel behoorlijk wat van 5 mana. Zelfs denk ik dat in een beginners-metagame rare creatures van 6 mana (zoals invasion draken) behoorlijk gamewinnend zijn en dus af en toe in je deck moeten. Mijn ptn gaat erom dat als jij allemaal 4/4 creatures hebt en de tegenstander allemaal 2/2tjes, je aan de winnende hand bent.
Het enige waar je rekening mee moet houden is het feit dat je nooit in de situatie zit dat je niet genoeg landen hebt om welke spell dan ook te spelen. Dat is namelijk gewoon dodelijk...

Verder heb je het helemaal niet gehad over de balans van destruction/verdedigende spells en creatures/constructieve spells. In bijna elk deck zit iets om de tegenstander af te remmen, en dat is volgens mij in casual play nog belangrijker dan in tournament play. Heel simpel voorbeeld: Je hebt een Bile Urchin, een Wicked Akuba en een Thief of Hope. Nu komt de tegenstander op de proppen met een Nagao, Bound by Honor. Het is fijn als je nu Rend Flesh in je hand hebt, want dan kan je gewoon weer aanvallen, en met 5 damage al weer een hele hap uit de tegenstanders levens nemen (bovendien drain je nog 1 life door je Arcane spell )

6-3-2005

welke serie bedoel je tussen = - =

Goede collum

7-3-2005

whaha k weet zelf ook nog wel... k had wel 2 holy day in mn deck, en als ik hem had, dan was ik zeker van de winst ! :d jaa die goede oude tijd :'(

7-3-2005

ff wat reacties op de reacties :

Om te beginnen bedank ik alle mensen alvast voor hun complimentjes enzo. ik ben blij dat jullie het waarderen.

@Alban-ranz-voppel: bedankt voor je aanvulling wat betreft card-draw in de kleur blauw. die was ik vergeten dus. toch fijn dat er zulke attente mensen zijn die dat nog ff weten te vertellen

@ LordAnger Moeken: sorry voor de amateurische term "mana's" maar ik ben natuurlijk geen prof hé. ik zal erop letten bij eventuele volgende werken... bedankt voor de tip.

@ Kark K: is Darksteel en is Fifth Dawn natuurlijk... ff voor de duidelijkheid.

@ Aarnout the Fossil: je hebt inderdaad gelijk dat ik amper ben ingegaan op de verhoudingen tussen removal en opbouwnede spells. het leek me daarom fijn om binnenkort een andere column hierover te maken (mits ik tijd heb uiteraard).

Dat was het ff voorlopig... nogmaals bedankt voor de tips en opmerkingen.





16-4-2005

hmm leuke column maar niet boeiend genoeg geschreven om helemaal uit te lezen. de defenities van de kleuren zijn erg gedurft, want elke kleur heeft eigenlijk talloze eigenschappen (je had bijvoorbeeld bij wit ook nog mass-destruction kunnen noemen, en bij blauw natuurlijk card-draw). leuk voor beginners.

18-4-2005

compliment: eindelijk een column zonder al die
typische magic-woorden : gewoon in goed Nederlands

ik zou m.n. over punt 5 :

speelstijl en testen van je deck wel een volgende column willen zien:
met bijvoorbeeld daarin:

@ tegen welke decks moet je je deck testen (in welk format: t 1, t 1,5 of t 2)
@ hoe maak je een goed side-board
@ moet je je deck afstemmen op 1 soort deck wat je vaak tegenkomt
(of juist niet)
@net-decken of origineel zijn?

waarbij je wat mij betreft best :

-je eigen deck (of de ontwikkeling daarvan) onder invloed van bepaalde artikelen (of het altijd verliezen in een bepaalde situatie) als voorbeeld mag nemen: zolang je de afweging voor een bepaalde kaart

-en dus ook voor wat betreft je eigen speelstijl) maar voor ogen houdt en ook dus duidelijk opschrijft

een soort "deck-clinic" dus (maar ook zo veel mogelijk in begrijpelijk Nederlands geschreven!)

22-4-2005

ik ben daar sinds kort mee bezig dus dat wordt ook wel binnenkort gepost denk ik... bedankt voor de inspiratie

1-6-2005

leuke colum

ik ben zelf ook best een noob en ik ken ook nog heel veel begginners en ik raad ze deze colum zeker aan

22-6-2005

thanx doe dat...

Goede column, maar ik had wel graag gezien dat je deze artikelen hier hier
hier
hier en
hier had gelezen, ik denk dat dat een ander en beter beeld had gegeven over de kleuren. En uiteindelijk vindt ik eigenlijk dat de gevoelens en de kenmerken van de kleuren eigenlijk al heel erg veel aan worden geprezen, met name door Wizards zelf, dus is dit een klein beetje overbodig (vind ik zelf!), maar
verder een sterke column!

29-6-2005

bedankt voor de leuke linkje marijn, die zal ik cker nog ff doorlezen.

6-8-2005

by the way, er is nu een een column over werken met de stack (doormij ) voor wie interesse heeft...

Scroll: [boven|reacties|beneden]