Submenu - Informatie
Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Riot is static ability die voorkomt op kaarten van de Gruul () guild uit Ravnica Allegiance (RNA). |
Uitleg |
Riot betekent: "You may have this permanent enter the battlefield with an additional +1/+1 counter on it. If you don't, it gains haste." Het idee van Riot is dat je de keuze krijgt om een creature ofwel "sterker", ofwel "sneller" te maken. Als het in de battlefield komt, kies je of het dat doet met een +1/+1 counter, of met haste. Je maakt deze keuze als het de battlefield in komt, niet eerder, niet later. Met name: je maakt dus keuze dus niet tijdens het casten van de spell. Je tegenstander kan dus zijn beslissing, of hij je creature met Riot wil counteren, niet baseren op je keuze. Het is dus géén triggered ability, niemand kan erop reageren. En als het creature eenmaal op de battlefield ligt, heeft hij meteen de +1/+1 counter of haste, er is geen moment dat je tegenstander je creature damage kan doen voordat de +1/+1 counter er op komt. Een Gruul Spellbreaker kan dus als een 4/4 op de battlefield komen, ofwel als een 3/3 met haste. Het creature blijft deze eigenschappen houden zolang het op de battlefield blijft liggen. Dat is relevant als je tegenstander het creature wil stelen met bijvoorbeeld een Control Magic. Als jij het creature haste hebt gegeven, heeft hij dat dus ook nádat je tegenstander de controle ervan heeft overgenomen en mag hij er dus in dezelfde beurt mee aanvallen. In sommige gevallen kan een creature meerdere instanties van Riot krijgen. (Door bijvoorbeeld de ability van Domri, Chaos Bringer te gebruiken voor een creature dat al Riot heeft). Je maakt de keuze voor een +1/+1 counter of haste dan voor *elke* instantie van Riot op de kaart. Zo kan je een creature met 2x Riot dus in de battlefield laten komen met 2 +1/+1 counters, of 1 +1/+1 counter en haste, of met twee keer haste (ook al doet dat niet veel, maar in heel sommige gevallen kan het handig zijn om je creature bijvoorbeeld wat kleiner in de battlefield te laten komen, misschien wel omdat je tegenstander een Ensnaring Bridge heeft). Riot is een replacement effect. In feite vervangt het "enters the battlefield" met "enters the battlefield with your choice of a +1/+1 counter or haste." |
Voorbeelden |
* Voorbeeld A: Je cast een Rampaging Rendhorn. Niemand wil erop reageren. Je tegenstander heeft een 5/5 creature in de battlefield, dus het heeft niet heel veel zin om je Rampaging Rendhorn haste te geven, want een aanval is dan niet handig. Je kiest er dus voor om hem in de battlefield te laten komen met een +1/+1 counter. Je hebt nu ook een 5/5 creature. Bring it on! * Voorbeeld B: Je cast een Zhur-Taa Goblin. Niemand wil erop reageren. Je beslist dat je er meteen me wilt aanvallen, dus kiest ervoor om hem in de battlefield te laten komen met haste. Je hebt nu een 2/2 creature met haste! |
Enkele kaarten met Riot. |