Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Saga

Saga is een soort enchantment dat in de set Domianria ((DOM)) voorkomt. Saga is een subtype van enchantments, en vooralsnog werken alle saga's als een boek van 3 hoofdstukken waarvan je elke beurt er één leest.

De uitleg van hoe Saga's werken is helaas best complex; het was een hele toer om dit allemaal werkend te krijgen binnen de regeltjes. Als je verder niets bijzonders doet, komt een saga hier op neer: als je hem speelt, leg je er 1 counter op voer je hoofdstuk I uit. In je volgende beurt, aan het begin van je eerste main phase, leg je er een tweede counter op en voer je hoofdstuk II uit. De beurt erna, weer aan het begin van je eerste main phase, leg je er een derde counter op, voer je hoofdstuk III uit, en daarna leg je de saga in je graveyard. Maar lees hieronder de technische details en welke trucjes er allemaal mogelijk zijn met deze bijzondere enchantments...

*Als een saga spell resolvet, entert hij de battlefield met een lore counter; dit is een replacement effect en wordt dus beïnvloed door zaken zoals Doubling Season.
*Aan het begin van de eerste main phase komt er als turn-based action een lore counter bij. Dit is geen trigger, gebruikt de stack niet, en hier kan dus ook niet op gereageerd worden, zeker niet met Disallow. De reminder text is zeer verwarrend, dit gebeurt allemaal niet in je draw step, maar dus wel in je main phase zonder dat iemand daar op kan reageren. Als je dus niet wilt dat je tegenstander een lore counter op zijn saga krijgt, moet je die slopen in de draw step of nog daarvooor.
*Als het aantal counters groter dan of gelijk aan een chapter nummer WORDT, dan triggert dat chapter; dit is een trigger die gewoon op de stack gaat en waar beide speler op mogen reageren, bijvoorbeeld met Disallow. Meestal is dit heel simpel: er lag al 1 counter op, je legt er in je eerste main phase een counter bij waardoor er nu 2 liggen, chapter II triggert en gaat op de stack. Als je saga in het spel komt met 2 counters, triggeren hoofdstuk I en II allebei en mag je ze in de volgorde van jouw keuze op de stack leggen. Als je saga van 1 naar 3 counters gaat, triggeren hoofdstuk II en III en mag je ze in de volgorde van jouw keuze op de stack leggen. Het is dus niet mogelijk om een hoofdstuk over te slaan, en als je van 2 naar 3 counters gaat, triggeren hoofdstuk I en II niet nogmaals. EN als je van 2 naar 4 counters gaat, triggert hoofdstuk III gewoon.
*Zoals met alle triggers zijn deze onafhankelijk van hun bron (source): het verwijderen van de saga countert de trigger die al op de stack ligt niet.
*Het verwijderen van counters van een saga zorgt er niet voor dat hoofdstukken triggeren.
*Nadat het laatste hoofdstuk is getriggered en van de stack is gegaan (doordat deze is geresolved of gecounterd), moet je de saga sacrificen als state-based action; dit gaat niet via de stack en hier kan niet op gereageerd worden. Beide spelers hebben nog wel priority nadat het laatste hoofdstuk is getriggerd, dus als de saga in het spel ligt met 3 lore counters en de trigger op de stack ligt. Dit is een prima moment om je eigen saga te bouncen: de trigger resolvet nog steeds, maar je kunt de saga niet meer sacrificen en je kunt hem (meteen of later) nog een keer spelen.






Enkele kaarten met Saga.