Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels Uitleg - Wither

Wither is een ability die voor het eerst voorkomt in Shadowmoor ().

Uitleg
Wither houdt in: Damage dealt to a creature by a source with wither doesn't stay on that creature. Rather, it causes that many -1/-1 counters to be put on that creature."

Wither is gewoon damage, alleen 'gewone' damage blijft op het creature liggen tot het einde van de beurt. Wither damage verdwijnt direct, maar legt wel evenveel -1/-1 counters op het creature.

Als een creature met Wither damage doet aan een speler of planeswalker, dan doet hij gewoon damage. Het vervangen van damage door de -1/-1 counters geldt alleen voor damage op creatures.

Wither hoeft trouwens niet perse op creatures voor te komen. Alle damage kan "Wither damage" zijn. Zo is er bijvoorbeeld Puncture Blast.

Voorbeelden
Damage prevention werkt dus zeker wel tegen Wither. Een Sickle Ripper met first strike die wordt geblocked door een White Knight doet geen damage aan de Knight, dus die krijgt ook geen -1/-1 counters. Ook een Healing Salve werkt ertegen. Maar een Stuffy Doll bijvoorbeeld krijgt wel -1/-1 counters en gaat dan ook daardoor dood.




Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.

Terug naar het overzicht




Twee voorbeelden van kaarten met Wither.