Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Cauldron of Souls

Serie: Shadowmoor (SHM)

Rarity: Rare Shadowmoor Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Commander 2016
 -
1,95    
Commander Anthology II
 -
1,95    
Shadowmoor
 6
3,95
 1
24,95
Cauldron of Souls | Shadowmoor

 Op voorraad 

€ 3,95 (6x)

 Kopen

FOIL 

€ 24,95 (1x)

 Kopen

Veilig betalen met iDeal

 Reactie plaatsen
Premium lid Marco (6) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-1-2013 23:47:00

Het klopt wel degelijk. De worker gaat neit dood omdat de +1 en -1 elkaar opheffen. Hij gaat dood omdat zijn toughness 0 is. Op het moment van doodgaan heeft hij nog +1 en -1 counters op zich liggen. Modular zegt dat je +1 counters mag verplaatsen, en dat zijn er in dit geval 1.

Nico (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-1-2013 22:36:00

Klopt dat wel? Gaat hij niet dood, doordat de +1/+1 en -1/-1 counter elkaar opheffen? Want als hij daardoor doodgaat, moeten ze elkaar eerst opheffen (en zijn ze beide weg), voordat er iets gebeurt.

6-1-2013 13:27:00

Yup, dat komt doordat de +1/+1 counter en de -1/-1 counter elkaar opheffen als state-based action, maar op hetzelfde moment gaat Arcbound Worker als state-based action dood aan het hebben van 0 toughness. Als modular dan triggert wordt er gekeken naar de last-known information, oftewel alle eigenschappen van het creature toen die voor het laatst nog op het battlefield was. Toen had hij nog zijn +1/+1 counter, dus wordt die counter inderdaad verplaatst.

6-1-2013 13:19:00

Als ik bijv een Arcbound Worker persist geef en hij gaat dood, dan komt ie dus terug in het spel met een +1/+1 en een -1/-1 counter waardoor hij opnieuw dood gaat? Volgens de ruling zou ik die +1/+1 counter wel naar een creature mogen overbrengen:

´If an Arcbound creature gets enough -1/-1 counters to make its toughness 0 or cause the damage on it to now be lethal, the Modular ability will still give another artifact creature a number of +1/+1 counters equal to the number the Arcbound creature had before it got -1/-1 counters.´

Is dit correct?

8-10-2012 13:04:00

Je evoket de Mulldrifter, dan komt hij op het battlefield. Je moet hem sacrificen, maar je kan er nog op reageren met Cauldron of Souls, want het sacrifice-gedeelte van evoke is een triggered ability. Als Mulldrifter met de -1/-1 counter op het battlefield komt, is het een nieuw object, en blijft hij gewoon liggen.

8-10-2012 12:42:00

Hoe werkt deze kaart met evoke creatures als Mulldrifter?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-1-2012 23:24:00

We kunnen elkaar een hand geven...

16-1-2012 23:21:00

Inderdaad, helemaal niet bij nagedacht dat je persist en undying op die manier kan laten samenwerken.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-1-2012 22:47:00

Hmz, als je het zo zegt... Als een creature zonder counters doodgaat, dan triggeren Persist en Undying. Je kiest ervoor om de Undying trigger als eerste te laten resolven (waardoor de Persist trigger niks doet). Dan komt hij terug met een +1/+1 counter. Als hij dan weer doodgaat, triggert Persist (want er ligt geen -1/-1 counter op) en komt hij terug met een -1/-1 counter. Als hij dan weer doodgaat, triggert Undying (want er ligt geen +1/+1 counter op) en komt hij terug met een +1/+1 counter. Ja, geen speld tussen te krijgen.


Overigens is het alleen niet helemaal waar dat een creature (bij het doodgaan) nooit èn een +1/+1 èn een -1/-1 counter kan hebben. Want als je Arcbound Stinger een -1/-1 counter geeft, dan worden daarna state-based actions gecheckt, gaat hij dood en worden voor de vorm die counters nog even tegen elkaar weggestreept. Maar als hij Undying had gehad, was dat dus niet getriggerd, omdat er op het moment van doodgaan nog een +1/+1 counter op lag.

16-1-2012 19:50:00

persist zegt dat een creature zonder -1/-1 counter terugkomt met een -1/-1 counter.

Undying zegt dat een creature zonder +1/+1 counter terugkomt met een +1/+1 counter.

Als een creature beide heeft (persist en undying) is de kans dat dat beest terugkomt vrij groot, want je kunt niet een +1/+1 EN een -1/-1 counter hebben.

16-1-2012 19:44:00

uiteraard. de cauldron zegt dat ze een counter krijgen als ze terug komen, maar ze kunnen geen counter op zich krijgen door melira.

16-1-2012 19:38:00

Melira, Sylvok Outcast werkt hier toch wel leuk mee?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-1-2012 19:10:00

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.

Op basis van die ruling bij Antler Skulkin is in ieder geval duidelijk dat Persist en Undying inderdaad niet met elkaar samenwerken.

Want twee keer Persist of 1 keer Persist en 1 keer Undying maakt technisch gezien geen verschil.


edit: Even laten bezinken, maar nu weet ik zeker dat je gelijk hebt.

Als je hem exilet in reactie op de trigger, is hij hem ook kwijt, omdat hij van zone is gewisseld en het een compleet nieuw object is. Anders zou hij hem vanuit de exile zone alsnog naar de battlefield kunnen returnen.

En of de zone waar hij naar toe wisselt, nu de exile zone is of de battlefield, maakt voor het verhaal natuurlijk niks uit. Hij is van zone gewisseld, het is een compleet nieuw object, dus kan de trigger hem niet meer terugvinden.

16-1-2012 19:05:00

Maar dubbel persist geeft ook geen 2x -1/-1 counters, zie ook rulings bij Antler Skulkin.

Ik denk dat de reden is dat hij niet meer weet wat 'it' is bij "return it..." omdat het nu een nieuw object is omdat die van zone is verwisseld.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-1-2012 18:54:00

Intuïtief dacht ik eerst ook dat het niet samenwerkte.

Maar de exacte wording van Persist/Undying in acht genomen i.c.m. het feit dat een ability zo veel doet als mogelijk, weet ik het eerlijk gezegd even niet meer.

De tweede trigger zegt effectief "return it from the battlefield to the battlefield with a counter on it". Als je dat zo veel laat doen als mogelijk, laat je hem liggen op de battlefield en gooi je er een counter bij. (Ik weet in ieder geval zeker dat hij niet opnieuw de battlefield in komt, want als je een getapped creature probeert te tappen, doet dat ook gewoon niks. Dan is het ook niet zo dat hij een tweede keer getapped wordt.)

Persist zegt ook simpelweg "return it to the battlefield" (en voor Undying geldt hetzelfde). En niet "return it to the battlefield from the graveyard". En het graveyard-gedeelte is ook geen intervening-if clause. Dus zie ik sowieso weinig tot geen reden om tijdens het resolven te gaan checken of hij nog wel in de graveyard ligt.

Oracle

Artifact 

T: Choose any number of target creatures. Each of those creatures gains persist until end of turn. (When it dies, if it had no -1/-1 counters on it, return it to the battlefield under its owner's control with a -1/-1 counter on it.)

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

5/1/2008
If a nontoken creature that gains persist this way is put into a graveyard, that card will be returned to the battlefield with a -1/-1 counter on it. However, because it’s a new object with no relation to its previous existence, the returned creature will not have persist.

6/7/2013
If a creature with persist stops being a creature, persist will still work.

6/7/2013
The persist ability triggers when the permanent is put into a graveyard. Its last known information (that is, how the creature last existed on the battlefield) is used to determine whether it had a -1/-1 counter on it.

6/7/2013
If a permanent has multiple instances of persist, they’ll each trigger separately, but the redundant instances will have no effect. If one instance returns the card to the battlefield, the next to resolve will do nothing.

6/7/2013
If a token with no -1/-1 counters on it has persist, the ability will trigger when the token is put into the graveyard. However, the token will cease to exist and can’t return to the battlefield.

6/7/2013
When a permanent with persist returns to the battlefield, it’s a new object with no memory of or connection to its previous existence.

6/7/2013
If multiple creatures with persist are put into the graveyard at the same time (due to combat damage or a spell that destroys all creatures, for example), the active player (the player whose turn it is) puts all of their persist triggers on the stack in any order, then each other player in turn order does the same. The last trigger put on the stack is the first one that resolves. That means that in a two-player game, the nonactive player’s persist creatures will return to the battlefield first, then the active player’s persist creatures do the same. The creatures return to the battlefield one at a time.

6/7/2013
If a creature with persist that has +1/+1 counters on it receives enough -1/-1 counters to cause it to be destroyed by lethal damage or put into its owner’s graveyard for having 0 or less toughness, persist won’t trigger and the card won’t return to the battlefield. That’s because persist checks the creature’s existence just before it leaves the battlefield, and it still has all those counters on it at that point.

Decktips