Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Veilig betalen met iDeal
Waarschuwing: we duiken nu echt de technische details van de regels in. We nemen dus wel replacement effects in ogenschouw die veranderen waar damage naar toe gaat, maar niet any abilities or effects that might change the amount of damage that's actually dealt. De reden daarvoor is het volgende scenario:
Mijn tegenstander heeft een Dictate of the Twin Gods en valt aan met een 7/7 trample. Ik heb een Daunting Defender en block met een 1/1 vanilla Cleric creature. Als we straks naar de combat damage step gaan, zijn er 2 replacement effects die bepalen hoeveel damage mijn blocker krijgt: het prevention effect van de Defender en het verdubbelings effect van de Dictate. Omdat ik de controller van de Cleric ben, mag ik kiezen welk effect er eerst af gaat, en dus hoeveel damage er daadwerkelijk gedaan wordt. Stel dat mijn tegenstander 1 damage assignt, en ik doe eerst prevention en dan verdubbeling, dan wordt er 0 damage gedaan en overleeft hij het. Als ik eerst verdubbel en dan 1 prevent, gaat mijn creature dood. Op het moment van assignen kan mijn tegenstander dus niet bepalen of 1 damage assignen lethal damage is of niet, dat hangt af van de keuze die ik daarna pas ga maken. Maar de spelregels eisen wel dat op dit moment mijn tegenstander lethal damage assignt!
Dat werkt dus alleen als je in de definitie van wat lethal damage precies is, replacement effects buiten beschouwing laat die de HOEVEELHEID damage beïnvloeden. Bij Kor Chant is er geen keuze, dus dat effect kunnen we wel alvast in beschouwing nemen bij het assignen van damage.
Dustin, toch een vraagje: Wat is dan precies het verschil tussen Kor Chant en Dictate of the Twin Gods? Want voorzover ik zie zijn het beiden replacement effects die identiek behandeld zouden moeten worden.
ok bedankt allebij, dan zou mijn tegenstander dus uiteindelijk toch het potje hebben gewonnen
we hadden op dat moment verder gespeeld met de veronderstelling dat de trample niet aan de player assigned mocht worden omdat dit voor een langer potje zou zorgen. met deze uitleg kunnen we makkelijk achterhalen dat mijn tegenstander eigenlijk gewonnen zou hebben
De damage word inderdaad allemaal tegelijk gedaan.
Ik ben er niet 100% zeker over, een meer ervaren RA of een judge zou hier of bevestiging van moeten geven of me moeten corrigeren, maar ik denk dat het blockende creature dan totaal 15 damage krijgt. Je assigned namelijk de damage voordat hij daadwerkelijk word gedaan. Wat betekend dat je alle 7 damage die jou creature kan doen op de blocker moet assignen.
EDIT: Ok, als eerste; ge-ninja'd xD
Als tweede, ik zat er hartstikke naast. xD
edit2: en wederom, note to self...pak die CR er nou bijhij! xD
Ingewikkelde vraag, laten we de Comp Rules er eerst eens bij pakken om na te lezen hoe het exact zit met trample damage assignments!
702.19b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. Once all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among those blocking creatures and the player or planeswalker the creature is attacking. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already marked on the creature and damage from other creatures that's being assigned during the same combat damage step, but not any abilities or effects that might change the amount of damage that's actually dealt. The attacking creature's controller need not assign lethal damage to all those blocking creatures but in that case can't assign any damage to the player or planeswalker it's attacking.
In vet staat het antwoord: je weet al dat Kor Chant 8 damage gaat doen aan een creature met 8 toughness, dus je mag alle 7 damage aan de speler assignen.
Bonus: dat stukje direct na het vette stuk heeft geen betrekking op dit scenario, maar gaat over effecten van bijvoorbeeld Dictate of the Twin Gods. Als jij een 7/7 trample hebt die geblocked wordt door een 4/8 creature en er ligt een Dictate, dan weet je wel dat die 4 damage die de blocker aan zichzelf zou doen ik werkelijkheid 8 damage wordt, maar daar mag je dus nog geen rekening mee houden. Je moet dus 4 damage assignen aan de blocker (ook al weet je dat zelfs 2 al genoeg zou zijn). Er blijft 3 power over om door te tramplen, en die wordt dan verdubbeld tot 6 schade aan de speler. En de blocker is heel erg dood, die krijgt 2x4 schade van zichzelf en 2x4 schade van jouw aanvaller.
een vraagje voor de kenners: ik val aan met een 7/7 trample, verdedigende speler blocked met een 8/8 trample. vervolgens gebruik ik deze kaart om de 8/8 damage terug te laten keren naar zichzelf. de damage zal allemaal op hetzelfde moment af gaan, betekend dit dat ik alsnog mijn 7 trample damage aan de 8/8 moet geven en niets aan de verdedigende speler kan doen, of heeft de 8/8 zijn eigen lethal damage al waardoor ik mijn trample damage wel mag doen aan de verdedigende speler?
Instant
All damage that would be dealt this turn to target creature you control by a source of your choice is dealt to another target creature instead.
Legal in: Vintage, Legacy, Commander
Decktips