Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Daxos of Meletis

Serie: Theros (THS)

Rarity: Rare Theros Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Commander 2018
 1
0,40    
Theros
 -
0,30
 -
1,95
Daxos of Meletis | Theros

Prijs:

€ 0,30

Uitverkocht

FOIL 

€ 1,95

Uitverkocht

Andere versie wel op voorraad.

 Reactie plaatsen
11-11-2013 23:19:00

In dat geval:
Alleen als je nog geen land gespeeld hebt toch? De een land per beurt restrictie zou zo toch niet omzeild kunnen worden?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-11-2013 15:31:00

Ja, klopt.

Als er "you may play that card" had gestaan, zou het wel mogen.

11-11-2013 15:28:00

Klopt het dat je land dus niet kan spelen omdat er staat: you may cast?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-11-2013 13:12:00

In het oorspronkelijke effect exile je hem en mag je de kaart casten vanuit exile.

Het replacement effect maakt daarvan dat je hem naar de command zone stuurt en dat je hem mag casten vanuit de command zone.

Wat ik eerder al zei: Onder invloed van het replacement effect ziet de trigger er dan als het ware zo uit:

"Whenever Daxos of Meletis deals combat damage to a player, put the top card of that player's library into the command zone. You gain life equal to that card's converted mana cost. Until end of turn, you may cast that card and you may spend mana as though it were mana of any color to cast it."

Wat was daar niet duidelijk aan als je die tekst vergelijkt met de tekst van de oorspronkelijke trigger?

Het wisselen van zone gebeurt wel ergens tijdens het afhandelen van het effect van de trigger. Maar dat je hem mag casten wordt pas gezegd nadat hij van zone gewisseld is en dat is dus van toepassing op de zone waar hij op dat moment is (de exile zone of de command zone).

Pas als hij daarna van zone wisselt, wordt het een ander verhaal.


En inderdaad hoef je alleen maar te betalen als jij de owner van de commander bent. Ik zou bij twijfel uiteindelijk toch de comprehensive rules van Wizards aanhouden. Die zijn nu eenmaal gewoon duidelijker geschreven en omvatten alle mogelijke situaties. Het "probleem" met Commander is een beetje dat EDH/Commander aanvankelijk niet van Wizards was en dat mtgcommander de officiële bron was. Maar die hebben er uiteindelijk iets minder energie in gestoken om de regels zodanig te definiëren dat ze voor alle mogelijke scenario's een antwoord hebben. (Maar wat de ban-lijst van Commander betreft is die op mtgcommander meestal wel bijgewerkt, terwijl Wizards daarmee dan achterloopt.)

8-11-2013 12:50:00

Je mag hem casten maar als de tegenstander de commander naar de commandzone brengt is hij toch van zone gewisselt? Tenzij nadrukkelijk vermeld verliest een kaart alle historie als hij van zone wisselt. Je kan niet een kaart casten die er niet meer is.

Als je bv Misthollow Griffin met deze exiled en je tegenstander kan vanwege bv een Leyline of Anticipation in jouw beurt deze casten dan kan je dat daarna NIET nog een keer zelf doen. De kaart is weg uit de zone.

En de extra betalen is toch enkel vanuit de commandzone, niet vanuit een andere zone?

8-11-2013 12:11:00

Oké, heb ik het zo dan goed begrepen?

Als je fatesealt (Spin into Myth) en de commander van je tegenstander bovenaan legt, mag je hem casten. Je tegenstander mag de commander naar de commandzone brengen. Dat verandert echter niets aan het feit dat je hem mag casten. Volgens de officiële (wizards) regels, moet je dan niet meer betalen. Volgens de mtgcommander-regels is het onduidelijk.

En wat als je dat grapje nu een tweede keer uithaalt. Dan moet je volgens de wizard-regels nu dus wel meer betalen?

Edit: Ik denk het niet omdat de regels spreken over de commander < he or she owns >. Bevestiging iemand?

31-10-2013 16:54:00

Nee hoor, dat is opdat mensen regelmatig van commander wisselen

31-10-2013 16:36:00

De mtgcommander versie van de regels heeft nog een andere flaw. De kosten worden namelijk niet gelimiteerd. Dat betekent dat het casten van je commander vanuit de commander zone rekenschap gegeven moet worden van alle eerdere keren dat je commander speelde uit voorgaande potjes. Dat loopt wel aardig op. In de officiële WOTC regels wordt dat beperkt door de frase "that game".

Ik neem aan dat het een foutje is.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-10-2013 16:28:00

Letterlijk staat "voor elke keer dat hij voor die tijd gecast was vanuit de command zone", maar er staat niet bij door wie.

31-10-2013 16:26:00

Bij die tweede staat ook "previously cast" dus dat is hetzelfde

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-10-2013 16:03:00

Volgens de officiële (Wizards) regels niet:

CR 903. Commander

903.10. A player may cast a commander he or she owns from the command zone. Doing so costs that player an additional for each previous time ---> he or she cast <--- that commander from the command zone that game.

---

De regels op mtgcommander zijn er echter niet duidelijk over:

11. "While a Commander is in the command zone, it may be cast. As an additional cost to cast a Commander from the command zone, its owner must pay for each time it was previously cast from the command zone."

(hier en dan Rules -> Play)

31-10-2013 15:55:00

Oh, sexy, dus sterker nog als je opponent dat doet naait ie alleen zichzelf, want als zijn general dan sterft is ie een keer extra in de commandzone geweest waardoor ie 4 mana extra kost?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-10-2013 15:51:00

Ja, maar hoezo sorry?

Je krijgt nog steeds de levens en je mag hem nog steeds casten.


Onder invloed van het replacement effect ziet de trigger er dan als het ware zo uit:

"Whenever Daxos of Meletis deals combat damage to a player, put the top card of that player's library into the command zone. You gain life equal to that card's converted mana cost. Until end of turn, you may cast that card and you may spend mana as though it were mana of any color to cast it."

31-10-2013 15:49:00

Mag je opponent dan niet 'sorry, ik wil dat ie de commandzone ingaat' zeggen zodra zijn general exiled wordt?

Boaz (43) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-10-2013 13:20:00

En als je een Spin into Myth op de verdedigende speler z'n commander speelt mag je zijn commander uitspelen als je genoeg mana hebt.

Daar komt dan ook bij dat de commander tax per speler berekent word dus je mag hem voor de originele CMC spelen ook als hij al 4 keer gecast is bijvoorbeeld.

Oracle

Legendary Creature - Human Soldier 2 / 2

Daxos of Meletis can't be blocked by creatures with power 3 or greater.
Whenever Daxos of Meletis deals combat damage to a player, exile the top card of that player's library. You gain life equal to that card's converted mana cost. Until end of turn, you may cast that card and you may spend mana as though it were mana of any color to cast that spell.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

9/15/2013
If Daxos is blocked by a creature, raising that creature’s power to 3 or greater won’t change or undo the block.

9/15/2013
If the exiled card is a land card, you won’t gain any life and you won’t be able to play the land.

9/15/2013
You must pay all costs to cast the exiled card. You may pay alternative or additional costs. If the card has any mandatory additional costs, you must pay those.

9/15/2013
Daxos doesn’t change when you can cast the exiled card. For example, if you exile a creature card without flash, you can cast it only during your main phase when the stack is empty.

Decktips