Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Time Spiral Remastered (TSR)
Kaldheim (KHM)
Kaldheim Commander (KHC)
Commander Legends (CMR)
Zendikar Rising (ZNR)
Zendikar Rising Expeditions (ZNE)
Zendikar Rising Commander (ZNC)
Double Masters (2XM)
Core Set 2021 (M21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle Kaldheim.

Vraag over volgorde spells.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
10-3-2021 7:45:00

Beste mensen, Ik heb ongeveer 20 jaar niet echt gespeeld denk ik maar wel verzameld. Nu wil ik old school 93/94 gaan spelen met mijn broertjes.

Alleen een vraag over de regels:

Ik val aan met 2/2 beest en heb een Giant Growth en een Berserk in hand. Opponent blockt het beest niet. Opponent heeft een Terror in zijn hand. Nu weet ik dat we vroeger in een soort impasse zaten want opponent wacht of ik giant growth + berserk speel en ik wacht of hij uberhaupt terror speelt. Wat is nou de juiste afhandeling hiervan?

En vraag over de stack:

Vroeger speelde ik eerst giant growth en dan berserk maar als je volgens de stack kijkt moet dit niet precies andersom zijn dan?

 Reactie plaatsen

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
10-3-2021 9:34:00

Er is vast iemand die even meer tijd heeft om het specifiek gelet op de geschetste casus uit te leggen. Maar hier alvast een link naar de hulppagina van Nedermagic over priority en de stack: hier

In principe zou daar het antwoord moeten staan.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
10-3-2021 11:01:00

Allereerst vraag ik me af hoe je weet dat je tegenstander een Terror in zijn hand heeft, maar goed...

Jij krijgt als actieve speler als eerste priority in de declare blockers step, nadat je tegenstander ervoor koos om niet te blocken. Jij kan dan kiezen of je wat wilt spelen of dat je priority wilt passen. Als je priority passt, kan je tegenstander vervolgens kiezen om wat te spelen of ook priority te passen. Als jullie beiden priority passen, dan ga je naar de volgende step (de combat damage step in dit geval). Je kunt dan NIET zeggen, oh, speel jij niks, dan wil ik alsnog wat doen.

Als jij niks doet en je tegenstander ook niet, dan ga je naar de volgende step.
Als jij Giant Growth en/of Berserk speelt, dan krijg je mogelijkerwijs een Terror te verwerken. Dat ga je met alleen de regels over priority niet kunnen voorkomen. In de praktijk let je erop of je tegenstander mana ter beschikking heeft of niet om in te schatten of je het erop moet wagen of niet.
En voor de volledigheid, als jij niks doet, kun je natuurlijk alsnog een Terror tegen krijgen.

Over je tweede vraag: Je kunt dat op twee manieren spelen: Je kunt de Giant Growth casten. Die laten resolven. En daarna de Berserk casten.
Of je kunt de Berserk casten, zodat die onderop de stack komt te liggen, en vervolgens op je eigen spell reageren met de Giant Growth, zodat die bovenop de Berserk op de stack komt. Wat onderop de stack ligt, resolvet inderdaad als laatste en wat bovenop ligt, dus als eerste.
In normale situaties (als je geen ingewikkelde combo's aan het spelen bent), speel je het op de eerste manier, zodat je per spell die resolvet, kunt inschatten of het een slim idee is om de volgende te spelen. Elke keer dat er wat resolvet, komt er namelijk weer een heel nieuw rondje priority.
Zoals op de tweede manier eerst alles op de stack gooien, om vervolgens removal of iets in die trant tegen te krijgen, is meestal niet het meest handige idee.

10-3-2021 11:27:00

Bedankt voor de reactie!

Was even voor het voorbeeld om te zeggen hij heeft een terror in zijn hand.

Dus zou het zo kunnen gaan:

Ik speel giant growth en pass priority en tegenstander passed priority (dan resolved giant growth?) dan speel ik berserk pass priority en dan speelt tegenstander terror? Of had hij die al eerder moeten spelen?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
10-3-2021 12:50:00

Ja, dat kan. Elke keer als jij priority passt, dan krijgt je tegenstander priority en daarmee de keuze of hij wat wil spelen.

Wat allemaal kan:
* Jij passt priority. Je tegenstander speelt Terror. Terror resolvet en het creature gaat dood.
* Jij cast Giant Growth en geeft priority door. Je tegenstander reageert met Terror. Terror resolvet en het creature gaat dood. Giant Growth fizzlet.
* Jij cast Giant Growth en geeft priority door. Je tegenstander passt ook priority. Giant Growth resolvet. Jij cast Berserk en geeft priority door. Je tegenstander reageert met Terror. Terror resolvet en het creature gaat dood. Berserk fizzlet.
* Jij cast Giant Growth en geeft priority door. Je tegenstander passt ook priority. Giant Growth resolvet. Jij passt priority. Je tegenstander speelt Terror. Terror resolvet en het creature gaat dood.
* Jij cast Giant Growth en geeft priority door. Je tegenstander passt ook priority. Giant Growth resolvet. Jij cast Berserk en geeft priority door. Je tegenstander passt ook nu weer priority. Berserk resolvet. Jij passt priority. Je tegenstander speelt Terror. Terror resolvet en het creature gaat dood.

11-3-2021 9:54:00

de korte samenvatting: Het gaat je niet lukken om de Giant Growth en/of Berserk te casten, zonder dat je tegenstander daarna nog de mogelijkheid krijgt zijn Terror te casten voordat de combat damage gedaan wordt.

(tenzij er kaarten zijn die je tegenstander dit verbieden, zoals bijvoorbeeld een City of Solitude maar dat gaat uiteraard voor alles in magic op)

Scroll: [boven|reacties|beneden]