[DECK] Commander: Karn, Silver Golem

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3
10-1-2019 8:48:00

Na een aantal tribal decks gemaakt te hebben, nu een commander deck met artifacts. Het deck heb ik deels gemaakt omdat ik altijd al een zwak gehad voor artifacts heb gehad, in het verleden heb ik nog wel staxx achtige vintage decks gespeeld (met proxies). Daarnaast had ik aan het einde van mijn actieve magic periode eindelijk Mishra’s Workshop bemachtigd, maar daar heb ik tot nu toe zelden tot nooit mee gespeeld. De tweede reden voor het ontstaan van dit deck is dus om eindelijk met mijn Mishra’s Workshop te kunnen spelen (droom sinds de start met magic).

Als iemand tips heeft voor het deck dan hoor ik het graag, daarbij is het goed om het volgende in gedachten te houden:
- Qua type speler ben ik een Timmy.
- Een infinite combo vind ik niet in de geest van keukentafel commander (Staff of Domination zit er bewust niet in).
- Ik heb bewust geprobeerd om de ability Indestructible te vermijden in het deck, dat is op een enkele kaart na gelukt.
- Oude arts heb ik een zwak voor.

Mogelijke andere kaarten:
Amulet of Vigor
God-Pharaoh’s Statue (WARU)
Treasure Keeper
Stuffy Doll
Shambling Suit (ELDU)
Mindless Automaton
Guardians of Koilos

 Reactie plaatsen

Reacties 51-65 (65)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3
23-11-2020 12:56:00

In plaats van Unstable Obelisk zou je ook Universal Solvent kunnen overwegen.

23-11-2020 13:02:00

Bedankt voor de tip Casper

Ik denk dat ik in dit geval Unstable Obelisk beter vind dan Universal Solvent, omdat Unstable Obelisk ook nog mana geeft totdat ik 7 mana hebt voor de destroy ability. Daarnaast is hij door Karn, Silver Golem potentieel 3/3 tijdens het wachten op de juiste hoeveelheid mana, waar de Universal Solvent potentieel maar 1/1 is.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
24-11-2020 10:23:00

En Spine of Ish Sah? Die wordt 7/7 en als hij doodgaat, gaat hij weer naar je hand (plus dat het niet erg is als hij doodgaat, want eenmaal op de battlefield, heeft hij zijn functie al vervuld).

24-11-2020 11:58:00

@Xander: Die ga ik zeker ook bekijken. Ik heb Spine of Ish Sah in het verleden al eens bijgeruild met het idee om hem toe te voegen, maar dat is weer op de achtergrond geraakt met de bouw van nieuwe decks.

Ik ga als het lukt vanavond even goed nadenken over alle kaarten die je getipt hebt en dan ook mijn overwegingen hier neer zetten.

24-11-2020 20:56:00

Ik moest nog even wat tijd vinden om wat uitgebreider na te denken over de suggesties van Xander:
- Staff of Nin: De terugkerende draw zonder aanvullende kosten spreekt mij wel aan. De tap voor 1 schade is mooi meegenomen, er worden best wat tokens gespeeld in onze speelgroep dus een schade per beurt is ook niet verkeerd in veel gevallen.
- Duplicant: Deze speel ik al
- Steel Hellkite: Prima kaartje, maar ik ga voor nu even wat andere removal proberen in te passen.
- Predator, Flagship: Ik heb dit kaartje al eens bijgeruild om toe te voegen aan mijn Ezuri, Renegade Leader commander deck, maar daar is hij uiteindelijk nooit ingekomen. Recent merkte ik in een game dat ik het best wel lastig had tegen een deck dat veel creatures met flying speelde. Dus deze kaart ga ik proberen in te passen.
- Brittle Effigy: Voor nu laat ik deze even voor wat het is. Ik zie wel een mooie combinatie met Karn, the Great Creator, maar ik ga eerst eens testen met de andere gesuggereerde removal opties.
- Unstable Obelisk: Dit lijkt mij wel een aardige kaart om te spelen, mana rock, met een destroy functie erin voor later in het spel. Hier ga ik ruimte voor vinden.
- Lux Cannon: Doordat ik verder weinig tot niets met charge counters doe in mijn deck, denk ik vier beurten sparen voor removal wat langzaam is qua removal. Al zou het met Unwinding Clock, wellicht wat sneller kunnen. Ik hou hem nog even in gedachten, maar ga hem nu nog niet in mijn deck inpassen.
- Meteor Golem: Mooie kaart, maar voor nu laat ik deze even voor wat het is.
- Spine of Ish Sah: Deze ga ik toevoegen het feit dat hij herbruikbaar is lijkt mij erg goed. Ik had deze al eens bijgeruild om toe te voegen aan dit deck, maar na het bouwen van andere decks was dat weer even op de achtergrond geraakt.
- Universal Solvent: Ik ben voor nu meer gecharmeerd van Unstable Obelisk, omdat die ook mana geeft en een potentiele 3/3 body heeft.

Samenvattend. Ik ga de volgende twee kaarten toevoegen, want die heb ik al in mijn bezit:
+ Spine of Ish Sah
+ Predator, Flagship
Daarvoor gaan de volgende kaarten eruit:
- Throne of Geth: Ik merk dat ik deze kaart als ik hem al speel, dat ik hem dan zelden gebruik.
- Myr Enforcer: De tweede kaart die er uit moest heb ik wel over getwijfeld, maar ik denk dat ik deze kaart toch het minst overtuigend vind van de resterende kaarten in de lijst.

Daarnaast heb ik de volgende twee kaarten toegevoegd aan mijn wantslist:
Unstable Obelisk
Staff of Nin

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
24-11-2020 21:53:00

Thanks voor je uitgebreide terugkoppeling. Dat is voor mij ook weer nuttig.

Dat je Duplicant al speelt, had ik even overheen gekeken. Ik speel hem zelf zowel in mijn Rakdos, Lord of Riots Commander deck (daar is hij soms gratis) als in mijn Drana, Kalastria Bloodchief Commander deck (daarmee kon ik een keer iets van 30 mana maken of zo in een beurt; dan lig je ook niet wakker van een kaart die kost). Verder kan ik het allemaal wel zien. Lux Cannon had ik hetzelfde probleem mee. Dat Brittle Effigy een leuke combinatie is met Karn, the Great Creator had ik zelf niet eens gezien (maar de kans dat je in Commander twee bepaalde kaarten bij elkaar krijgt, is - tutors even daargelaten - helaas niet bijzonder groot). Ik speel hem zelf omdat ik net iets te vaak creatures met protection from black/red tegenover me kreeg en dan zit je met je zwart/rode spot removal. (Een vriend van me kreeg bijvoorbeeld met enige regelmaat Akroma, Angel of Wrath op tafel. En anders was het wel Avacyn, Angel of Hope. Dan is een creature kunnen exilen ook wel handig.)

24-11-2020 23:41:00

Ja uiteraard. Ik vind het leuk als mensen meedenken en de tijd nemen om mij te helpen met mijn deck, dus daar wil ik dan ook graag serieus op in gaan.

Daarnaast vind ik het ook prettig om gemaakte aanpassingen en overwegingen af en toe terug te lezen. Dat is ook een belangrijke reden om gebruik te maken van de forum functie.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
25-11-2020 12:05:00

By the way, Karn Liberated ken je al wel toch (of is dat een budgetkwestie)? Ik had zoveel Karns gezien dat ik me niet realiseerde dat je die niet speelde. Die is als colorless removal op zich ook niet verkeerd. Alleen samen met Ugin wel een beetje aan de prijzige kant (in euro's).

25-11-2020 13:47:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wat de oorspronkelijke afweging geweest is. Ik vermoed een combinatie van hogere mana cost (niet te veel spells met een hoge cmc) en hoge prijs. Ik heb toen voor Ugin, the Spirit Dragon gekozen als planeswalker met een hoge cmc. Die leek me toen en nu nog steeds overigens beter als removal.

Ik heb Karn Liberated recent niet meer bekeken, maar als removal kan hij zeker wel fungeren. Gelet op de huidige prijs van Karn Liberated zal budget niet direct een issue zijn, maar ik wil ook niet te veel niet artifacts spelen en de mana curve niet te zwaar maken. Voor nu hou ik hem even in gedachten, maar ik ga eerst de andere toegevoegde artifacts testen.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
25-11-2020 17:08:00

Okay, goed punt.

25-11-2020 22:05:00

Het gebeurt af en toe dat iemand een utility land (bv Maze of Ith, Valakut, the Molten Pinnacle of Field of the Dead) speelt of landjes als Gaea’s Cradle en Serra’s Sanctum. Omdat deze landjes best wel een groot voordeel kunnen opleveren als je daar niets tegen kan doen ga ik toch een bron van land destruction toevoegen.

Ik wil niet iemand zijn mana base disrupten, maar meer een oplossing hebben als iemand een erg goede landjes speelt die je eigenlijk niet kan laten liggen. In principe wil ik dus alleen non basic landjes targetten en ik wil ook niet iedere beurt een landje slopen met Crucible of Worlds. Echter omdat mijn Wastelands in mijn legacy deck zitten en omdat ik het tof vind om nog een landje uit antiquities spelen ga ik een Strip Mine A spelen. Echter ga ik hem gebruiken alsof het een Wasteland is.

Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk nooit de ability van Dread Statuary activeer, dus die gaat er uit.

Eruit:
Dread Statuary

Erin:
Strip Mine A

"The last reliable landmark in Tazeem just walked away." (Dread Statuary )

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Collectie Stuur persoonlijk bericht
26-11-2020 8:11:00

(Wellicht ten overvloede: Spine of Ish Sah en Unstable Obelisk kunnen ook dergelijke landjes slopen.)

26-11-2020 8:41:00

Goed punt, dat had ik me nog niet gerealiseerd. Ik heb altijd leuk gevonden om mijn oplossingen binnen het thema te vinden. Als het niet hoeft met algemeen goede kaarten (dat lukt natuurlijk niet altijd), dan liever anders. De aanwezigheid van Spine of Ish Sah en Unstable Obelisk geven de optie dus al om utility lands te slopen. Ik sluit niet uit dat ik Strip Mine er daarom weer uit haal als ik weer een nieuw eigen colorless landje met utility heb gevonden, zoals de Detection Tower op mijn wantslist. Nu ga ik het eerst zo even testen.

28-11-2020 14:51:00

Een update naar aanleiding van commander legends.

De toegevoegde waarde van Prismatic Vista was heel beperkt in dit deck. Ik speel toch liever een extra utility landje. Daarom de volgende wijziging.

Erin:
War Room (CMRR)

Eruit:
Prismatic Vista (MH1R)

Ik heb ook een Ingenuity Engine en een Horizon Stone, maar ik denk toch dat ik die niet goed genoeg vind. Indien iemand daar een andere visie op heeft sta ik natuurlijk open voor suggesties.

"There is beauty in the uncertainty of potential." (Prismatic Vista (MH1R))

7-1-2021 20:20:00

Ik wil Ward of Bones wel eens gaan proberen in dit deck. Enchantments speel ik niet en creatures minder dan gemiddeld door de ability van Karn, Silver Golem.

Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk dat Smokestack niet de beste kaart is in mijn deck. Er worden in onze speelgroep onder andere vrij veel tokens gemaakt, dus dan neemt de impact van Smokestack op de tegenstanders al af.

Eruit:
Smokestack

Erin:
Ward of Bones

"Mages dare not attempt magic in its grotesque presence." (Ward of Bones )

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3