Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Flickering Ward

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-1-2018 07:18:00

Ik heb twee vragen over deze kaart.

1. Als ik kijk naar de Oracle Text van Flickering Ward en die vergelijk met de originele tekst (Tempest), dan zie ik dat er is toegevoegd het zinnetje: This effect does remove this card. Dat is een inhoudelijke verandering, een erratum. Wat kan de reden zijn?

Je zou kunnen denken dat het ontwikkelteam bij WOTC in 1997 niet doorhad dat de keuze "wit" er toe leidt dat Flickering Ward wordt afgestoten door de creature. Maar dat is niet zo. Want een jaar eerder was Ward of Lights verschenen in Mirage. En die had de toevoeging wel. En twee jaar verscheen Cho-Manno’s Blessing (Mercadian Masks) eveneens met de toevoeging. Kortom, het was een weloverwogen beslissing ten tijde van Tempest. Dan is mijn vraag: is het niet beter om de indertijd genomen beslissing te respecteren?

2. De algemene spelregel is dat als een creature protectie krijgt van een kleur, alle reeds aanwezige Aura's van die kleur op de creature worden afgestoten. De door WOTC gekozen oplossing om maar gewoon een uitzondering te maken door te zeggen: "This effect does not remove this Aura" is niet echt elegant te noemen. Er waren andere oplossingen mogelijk, lijkt mij. B.v. door te specificeren dat Flickering Ward als ie in het spel komt een kleurloze Aura wordt. Hoe denken jullie daarover?

Reacties (2)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-1-2018 10:05:00

"Kortom, het was een weloverwogen beslissing ten tijde van Tempest."

Hier ben ik het niet per se mee eens Het kan heel goed zijn dat er toen een andere lead designer was, een andere rules manager, kortom: de mensen hadden het gewoon echt niet door. Of, wat nog veel waarschijnlijker is: het is een printfoutje, iedereen bedoelde natuurlijk dat de kaart gedrukt moest worden met de toevoeging, maar door een foutje/miscommunicatie is dit vergeten of uiteindelijk niet gedaan. Ik denk zelf dat dit geen weloverwogen beslissing was... maar de enige manier om er achter te komen is door MaRo een berichtje te sturen en het hem te vragen!

Ik vind je oplossing heel elegant om de aura zelf kleurloos te maken, lost inderdaad alle problemen op. Maar een gekleurde kaart die toch kleurloos is... was een grapje in Future Sight en werd pas serieus gedaan in de Eldrazi sets, dus dat was in die tijd absoluut nog geen optie. En om dat nu te doen, zou een enorme functionele verandering zijn.

Leuk, weer eens een heel ander soort vraag en discussie hier! Ik heb hierop geen harde antwoorden, alleen meningen en vermoedens, en ben benieuwd naar wat anderen denken, weten en denken te weten

Global Moderator Remco (22) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-1-2018 08:48:00

Ik denk dat het belangrijk is om te realiseren dat ze bij WotC gewoon niet perfect zijn. In tegendeel zelfs.

De staat waarin de game nu verkeerd vind ik erg goed (hoewel powercreep nog wel een zorgenkindje zal worden). En de enorme berg aan regels die daarbij horen, zijn tegenwoordig heel stabiel en niet meer (nauwelijks nog) multi-interpretabel. Maar, dat komt primair door voortschrijdend inzicht. Dat heeft alleen zo kunnen worden doordat ze "fouten" hebben gemaakt in het verleden. Denk aan Jace, the Mind Sculptor, Skullclamp, beide veel te sterke kaarten. Denk aan Necromancy, een kaart die in essentie niet heel ingewikkeld is, maar in hedendaagse "regeltaal" nog nauwelijks goed te verwoorden is. Ik heb van MaRo wel eens gelezen dat hij ontzettend de balen heeft van het feit dat ze ooit Leeches hebben gemaakt.

Er zijn legio voorbeelden van kleinere en grotere fouten en vergissingen die ze hebben gemaakt. Ik zie dat heel simpel: zónder die fouten had de game nooit zo goed kunnen zijn als hij nu is!

Scroll: [boven|reacties|beneden]