Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Elves in Standard, optimale build?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
26-7-2015 01:00:00

Hoi allemaal,

Met het uitkomen van Magic Origins is het weer mogelijk geworden om een Elf tribal deck te spelen in Standard. Op de FNM van gisteren merkte ik al dat er veel animo is om van de puntorige vrienden een toernooiwaardig deck te maken. Toch liepen de kaartkeuzes nog behoorlijk uiteen. Daarom dacht ik het dat het leuk zou zijn om te discussiëren over de ideale build van het deck, voor iedereen die een keer met z'n Elves deck op de FNM wil winnen.

Mijn huidige build:

//Creatures (27)
4 Elvish Mystic
4 Gnarlroot Trapper
4 Dwynen’s Elite
4 Elvish Visionary
2 Leaf Gilder
4 Shaman of the Pack
2 Nissa, Vastwood Seer (uit 2 pakjes gehaald, lucky me)
3 Dwynen, Gilt-Leaf Daen

//Spells
3 Ultimate Price
4 Collected Company
3 Obelisk of Urd

//Lands (23)
4 Llanowar Wastes
4 Temple of Malady
7 Swamp
8 Forest

Sideboard:
4 Reclamation Sage
4 Duress
2 Gilt-Leaf Winnower
2 Hero’s Downfall
3 Eyeblight Massacre

Link naar het deck op Nedermagic: hier.

Sommige kaarten zijn no-brainers, over andere kun je discussiëren. Volgens mij wil een Elf deck in ieder geval de volgende kaarten spelen:

4 Elvish Mystic: Onmisbare mana dork. Hopelijk komt er met Battle for Zendikar een vervanger, anders levert het deck veel snelheid in.

4 Gnarlroot Trapper: Elvish Mystic nummer 5 t/m 8. Heeft consequenties voor je mana base (meer Swamps) omdat je deze turn 1 wil kunnen casten. In de potjes die ik heb gespeeld is zijn Deathtouch ability nog niet erg relevant gebleken. Desalniettemin een onmisbare kaart.

4 Dwynen’s Elite: Ideale 2-drop na een turn 1 Elvish Mystic of Gnarlroot Trapper. Dwynen’s Elite zorgt voor een critical mass van elfjes, waardoor je makkelijker een Obelisk of Urd kan casten en je Dwynen, Gilt-Leaf Daen meer power oplevert. Liefst zou je deze kaart wel 8 keer willen spelen, maar we houden ons aan de regels.

4 Elvish Visionary: Een 1/1 body is misschien niet zo indrukwekkend, maar Elvish Visionary doet veel voor dit deck: hij vervangt zichzelf, het is een extra turn 2 play én het is natuurlijk een Elf, zodat ie van alle tribal synergies profiteert.

4 Shaman of the Pack: Misschien wel dé reden om momenteel Elves te spelen. Met zijn ETB-ability kan Shaman of the Pack makkelijk 5-10 schade doen, wat in een aggro deck als Elves vaak genoeg dodelijk is. Bovendien is een 3/2 body prima.

2 Nissa, Vastwood Seer: De duurste kaart van Magic Origins, dus erg moeilijk aan te komen. Ik heb zelf het geluk gehad deze twee keer uit een booster te trekken (op een totaal van 48 boosters, dus zo gelukkig is het ook weer niet ). Dat Nissa voor 3 mana een 2/2 elfje is die een Forest voor je zoekt, maakt haar al goed genoeg voor het deck. Dat ze een planeswalker kan worden is icing on the cake. In de praktijk komt dat echter nauwelijks voor, omdat dit deck voor beurt 7 wil winnen en niet elke beurt een land drop zal hebben. Wellicht zou je nog een derde Nissa kunnen spelen, maar ze is een Legendary en zó indrukwekkend is ze dus ook weer niet.

3 Dwynen, Gilt-Leaf Daen: De Elf Lord in Magic Origins. Eeuwig zonde dat ie geen drie mana kost vanwege Collected Company, maar een +1/+1 effect met zoveel andere elfjes is altijd de moeite waard. Bovendien geeft de reach van Dwynen je een antwoord op flyers en is de life gain ability vaak relevant in een damage race. Omdat ie zo goed is, heb ik nog even overwogen om een volle set te spelen, maar vanwege zijn Legendary status (en Collected Company) lijkt me drie stuks toch het juiste aantal.

Dat maakt samen al 25 elfjes, waarvan er 22 deel uit kunnen maken van een Collected Company (a.k.a. CoCo ). Willen we er nog meer spelen? Ik denk van wel, om zo nog meer voordeel uit je tribal strategie te halen. Mijn keuze is daarbij gevallen op 2 Leaf Gilder. Ik merkte namelijk dat ik af en toe een 2-drop miste, terwijl je met je Elf deck goed wil kunnen curven. Leaf Gilder maakt bovendien een turn 3 Dwynen of CoCo mogelijk. Hier heb ik ook Thornbow Archer overwogen, maar ik denk dat ie toch wat te matig is. Bovendien heb ik in 4 Elvish Mystic, 4 Gnarlroot Trapper en 4 Temple of Malady al genoeg turn 1 plays.

Je zult je misschien afvragen: waar is Gilt-Leaf Winnower? Een uitstekende kaart, maar soms is zijn ETB-ability niet relevant en dan is 5 mana voor een 4/3 Elf (met Menace, dat wel) gewoon te veel. Liever speel je zoveel mogelijk efficiënte elfjes die vervolgens samen een Obelisk of Urd kunnen 'outpoweren' of geboost worden door Dwynen. Bovendien speelt de Winnower niet lekker samen met CoCo. Wel heb ik voor Gilt-Leaf Winnower een plekje in het sideboard.

Andere Elfjes in Magic Origins die wat mij betreft te zwak zijn en daardoor geen overweging zijn: Yeva’s Forcemage, Eyeblight Assassin, Deadbridge Shaman.

Dan de noncreature spells:

3 Ultimate Price: Ieder deck heeft removal nodig. Voor een Elf deck zijn er een aantal opties: naast de genoemde Ultimate Price heb je nog Bile Blight en Hero’s Downfall die goede kandidaten zijn. Hero’s Downfall is daarbij het meest allround, maar ik heb gemerkt dat twee zwarte mana soms een probleem is en dat drie mana je curve soms in de weg zit. Bovendien worden er in mijn meta amper planeswalkers gespeeld, waardoor Hero’s Downfall ineens een stuk minder indrukwekkend is. Bile Blight is een efficiënte removal spell, maar killt niet alles en kost bovendien BB. Daarom is mijn keuze toch gevallen op Ultimate Price, maar het ligt eigenlijk aan je meta welke removal spell voor jou het beste is. Hier komt ook je sideboard van pas.

4 Collected Company: Oorspronkelijk speelde ik in deze slot 4 Sylvan Messenger vanwege de obvious Elf synergie, maar die is me toch behoorlijk tegengevallen. Het blijkt namelijk dat een 2/2 trample in beurt 4 gewoon niet indrukwekkend genoeg is. Met een beetje geluk pak je er wel 1-2 elfjes mee, maar die kun je pas weer later gaan uitspelen. Daarom heb ik ze toch maar vervangen door Collected Company, die ik gelukkigerwijs ook in mijn bezit heb. Hoewel het Elf deck niet bulkt van de indrukwekkende 3-drops, zijn Shaman of the Pack, Dwynen’s Elite en Elvish Visionary toch prima kaarten om op instant speed in het spel te krijgen. Het liefst reveal je altijd twee Shaman of the Pack, maar in die wereld leef je niet vaak.

3 Obelisk of Urd: Nog een manier om van je tribal thema te profiteren. +2/+2 aan al je elfjes is geen geintje. Met een beetje geluk heb je deze al in beurt 3 in het spel na een turn 1 Elvish Mystic / Gnarlroot Trapper en een turn 2 Dwynen’s Elite. Het is me al eens gelukt om in turn 3 nog een Dwynen’s Elite te spelen, waardoor je in diezelfde beurt 6 getapte elfjes hebt met een +2/+2 bonus. Ouch! Drie stuks lijkt me hier het juiste aantal, want meerdere Obelisks op je beginhand is een nachtmerrie. Plus je hebt Shaman of the Pack en Dwynen, Gilt-Leaf Daen nog als andere kill condities.

Tot slot de landjes:

4 Temple of Malady: Helpt om je mana te fixen en je draws te beïnvloeden. Dat ie tapped in het spel komt kan een nadeel zijn, maar meestal kun je daar goed omheen spelen met je mana dorks.
4 Llanowar Wastes: Meer fixing.
8 Forest: De meeste kaarten in het deck zijn groen, daarom meer Forests dan Swamps.
7 Swamp: Toch speel ik relatief veel Swamps omdat je turn 1 zo graag een Gnarlroot Trapper wilt kunnen casten. Trapper geeft je vervolgens weer groene mana.

In totaal zijn het er 23, omdat je voldoende land in je starthand wilt hebben en iedere game een Dwynen of CoCo wilt kunnen casten. Wellicht zou je met al die mana dorks terug kunnen gaan naar 22 land, maar ik speel liever wat te veel land dan te weinig. Bovendien kun je met Temple of Malady overbodige landjes wegscryen.

Naast het main deck heb ik ook nog een sideboard gemaakt. Hierbij de kaartkeuzes met korte uitleg:

4 Reclamation Sage: Tegen alle irritante artifacts en enchantments. Ligt een beetje aan je meta hoe goed ie is, maar in mijn meta kan ik wel een aantal kaarten bedenken die Sage de moeite waard maken (Jeskai Ascendancy, Ensoul Artifact, Thopter Spy Network, Sword of the Animist, Courser of Kruphix, Banishing Light, Obelisk of Urd, etc.). Bovendien: Reclamation Sage is een Elf, en kan onderdeel uitmaken van een CoCo!

4 Duress: Vooral bedoeld tegen control decks die mass removal spelen (Languish is een grote nachtmerrie voor dit deck, net als End Hostilities, Crux of Fate en Drown in Sorrow). Wellicht is Thoughtseize hier zelfs nog een betere optie.

2 Gilt-Leaf Winnower: Als je tegenstander veel creatures heeft met een ongelijke power en toughness (Siege Rhino, Tasigur, the Golden Fang, Wingmate Roc, Surrak, the Hunt Caller, etc.).

2 Hero’s Downfall: Als je tegen veel planeswalkers speelt of tegen creatures die resistent zijn voor Ultimate Price en Gilt-Leaf Winnower (Savage Knuckleblade, Fleecemane Lion en Rakshasa Deathdealer zijn enkele voorbeelden).

3 Eyeblight Massacre: Tegen andere creature/token decks kan deze kaart echt een blowout zijn. Afhankelijk van je meta zou je deze ook kunnen mainboarden.

Zo, dat waren al mijn kaartkeuzes. Ik zou graag een discussie op gang brengen. Wie speelt er bijvoorbeeld nog meer Elves, en waar verschillen je kaartkeuzes? Of wat zou je anders doen als je een Elf deck speelt? Hoor het graag.

 Reactie plaatsen

Reacties (8)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-7-2015 11:22:00

Je gaat het hoogstwaarschijnlijk niet winnen versus andere aggro decks, dus misschien is Eyeblight Massacre een idee?

26-7-2015 12:42:00

Die heb ik al genoemd voor het sideboard. Maar je hebt gelijk dat je zonder die kaart waarschijnlijk niet zal winnen van mono red aggro of goblins. Tegen andere decks is ie daarentegen behoorlijk waardeloos (Abzan varianten, Green Devotion, U/x Control, etc.), dus wat mij betreft meer een sideboard kaart.

27-7-2015 11:39:00

Hey,

Persoonlijk vind ik Leaf Gilder verre van goed. Er zijn betere beaters en er zijn betere mana dorks. Aangezien je er twee speelt ligt hij niet consistent in beurt 2, en als je per se in beurt 3 vier/vijf mana zou willen hebben zou je er wel 4 spelen.

Heb je Evolutionary Leap al overwogen voor die spot? Het lijkt me een uitstekende manier in elves om mid/late game te zoeken naar finishers als Shaman of the Pack en je hebt met je 4 Elvish Visionary en de tokens van Dwynen’s Elite uitstekende vanillas die je kunt saccen.

Gr!

27-7-2015 17:21:00

Leaf Gilder is inderdaad de zwakste schakel, maar toch ben ik altijd blij als ik hem trek. Ik merkte namelijk dat ik in beurt 2 soms een play miste, want Dwynen’s Elite wil je eigenlijk alleen casten als je al een elfje hebt liggen en Elvish Visionary heb je niet altijd op hand. Daarom de keus voor Leaf Gilder, al zou je liever extra Elvish Mystic om te rampen. Dat ik er maar twee speel wil niet zeggen dat ik 'm slecht vind, er is gewoon niet meer ruimte in het deck.

Evolutionary Leap is wel een interessante suggestie. Toevallig heb ik er eentje liggen, die moet ik maar eens gaan uittesten. Wat me er tot nu toe van heeft weerhouden om de Leap te spelen is dat je met Elves zo snel mogelijk je board presence wilt opbouwen, om het vervolgens af te maken met een Shaman of the Pack, Dwynen, Gilt-Leaf Daen of Obelisk of Urd. Maar misschien is het voor de late game een interessante optie als je geen gevaarlijke elfjes meer hebt (of in reactie op een removal spell).

27-7-2015 17:26:00

Hey,

Benieuwd naar de resultaten van de tests. In het verleden - als in de tijd van het Urza block - speelde ik ook elves (tactiek: rampen naar Thorn Elemental en / of Rhox. Prachtig.) en speelde ik altijd rond beurt 4/5 mijn hand leeg. Is dat bij jou ook aan de hand? Want als je dan niet consistent beurt 6 wint, is dat een serieus issue...

Gr.

23-8-2015 19:23:00

Ik heb mijn build inmiddels wat getweakt, dit is de huidige lijst:

//Creatures (30)
4 Elvish Mystic
4 Gnarlroot Trapper
4 Dwynen’s Elite
4 Elvish Visionary
2 Leaf Gilder
4 Shaman of the Pack
2 Nissa, Vastwood Seer
4 Dwynen, Gilt-Leaf Daen
2 Gilt-Leaf Winnower

//Spells
4 Thoughtseize
3 Obelisk of Urd

//Lands (23)
4 Llanowar Wastes
4 Temple of Malady
7 Swamp
8 Forest

Sideboard:
4 Reclamation Sage
2 Sylvan Messenger
2 Duress
2 Hero’s Downfall
2 Ultimate Price
3 Eyeblight Massacre

Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige build:
- 4 Collected Company: werkte toch minder dan ik dacht, vaak was de reveal wat teleurstellend (alleen Shaman of the Pack is eigenlijk exciting). Het is ook een groot nadeel dat je je Dwynen, Gilt-Leaf Daen niet kan pakken.
- 3 Ultimate Price: nog steeds efficiënte removal, maar nu naar het sideboard verplaatst.
+ 1 Dwynen, Gilt-Leaf Daen: deze wil je gewoon elke beurt pakken vanwege de boost aan het team, zijn goede stats met reach, en zijn lifegain. Ondanks z'n legendary status dus.
+ 2 Gilt-Leaf Winnower: deze wil ik gewoon eens uitproberen. Goede stats, built-in removal, en niet onbelangrijk: je kunt Gnarlroot Trapper gebruiken om deze uit te rampen.
+ 4 Thoughtseize: deze is nodig om je oppo's Languish uit z'n hand te vissen, anders is die kaart gewoon een keiharde concede.

Op ChannelFireball zag ik Caleb Durward nog wat proberen met een B/G Elves deck, maar zijn deck vond ik niet erg indrukwekkend (te veel non-Elf creatures). Al is het idee van Chord of Calling met Reclamation Sage wel goed. Dat deck kun je hier vinden.

Iemand nog eigen ervaringen?

23-8-2015 20:13:00

Op de GP in Londen kwam ik een build tegen met enkele Foul-Tongue Shriek is dat iets?

24-8-2015 11:41:00

Wauw, dat is een leuke suggestie, ga ik eens uitproberen. Vereist wel een iets andere build, misschien zelfs met Thornbow Archers...

Scroll: [boven|reacties|beneden]