Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Opzettelijk discarden

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-12-2014 12:41:00

Ik vroeg me eigenlijk af of ik opzettelijk mijn kaarten in de hand mag houden om dan tijdens de cleanupstep te moeten discarden.
Stel ik heb een dek met vele zware creatures dus grote manacost, die ik de eerste ronden niet kan spelen. Kleinere spells zou ik wel kunnen spelen, maar ik wacht en kies er voor om bv Avacyn, Angel of Hope te discarden. Dit met de bedoeling deze enkele ronden later met Resurrection veel goedkoper op the battlefield te krijgen.
Is dit toegelaten? Want eerlijk gezegd voelt het een beetje aan als of ik de boel tracht te belazeren.

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-12-2014 12:48:00

Als je in je cleanup step meer dan 7 kaarten in je hand hebt, moet je inderdaad terug discarden naar 7.

Maar meestal kom je jezelf daar wel mee tegen, want omdat je zo ook je land drops mist (anders heb je weer 7 kaarten of minder in je hand), zet je jezelf zo op een beurt achterstand. Dan is dat "veel goedkoper" ineens ook maar relatief.

28-12-2014 13:12:00

Je kunt er ook voor kiezen, als je de Die-Roll wint in het begin om de tegenstander te laten beginnen. Bij sommige decks heeft dat juist een voordeel.

Je mag dan een kaart rapen in je eigen beurt (je tegenstander start met 7 kaarten want deze mag geen kaart rapen als hij de game opent), waardoor je totaal op 8 komt.

let wel: Je kiest hiervoor voordat je je hand gezien hebt, om rekening mee te houden

Premium lid NederMagic Rules Advisor Torak (23) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-12-2014 18:38:00

En ja, dat mag je dus gerust zo doen. Je bent in geen enkel opzicht verplicht om iets te spelen als je dat wel zou kunnen, maar niet wil.

28-12-2014 18:39:00

Putrid Imp is wat je zoekt.

29-12-2014 07:04:00

voor wit eerder Tireless Tribe

31-12-2014 16:45:00

Ok bedankt jongens! Nu weet ik dat ik me niet slecht moet voelen ten opzichte van de andere spelers omdat ik opzettelijk discard. Ik doe dus niets tegen de regels, zoals ik reeds vermoedde.
Betreffende dat mana-nadeel maak ik me geen zorgen. Ik was van plan om met kaarten zoals Tithe en Land Tax te werken. Deze zullen er dus net voor zorgen dat ik redelijk snel kan discarden, en met voldoende mana in mijn hand blijf zitten.

31-12-2014 16:57:00

Idd, Michiel, kaarten zoals Tireless Tribe of Peace of Mind lijken me best bruikbaar voor dit doel. Houd ik in gedachten.

In ieder geval; prettig eindejaar voor iedereen!

31-12-2014 18:53:00

Kris: Het probleem is niet dat je geen land op hand zult hebben, maar dat je geen land in het spel zult hebben. Als jij 3 beurten landdrops mist om dikzakken in je GY te gooien, loop je tot 3 landdrops op je tegenstander achter. Zelfs al lukt het je dan om het beest te resurrecten met een Reanimate ofzo, dan nog loop je het risico dat een waardige tegenstander dit voordeel van 3 beurten voorsprong zo weet te benutten dat je alsnog verliest.
Discardoutlets die in het spel zijn en je niet je landdrops laten missen, zoals de reeds genoemde Putrid Imp en Tireless Tribe, zijn dan 999 van de 1000 keer betere strategieën om toe te passen.

1-1-2015 20:22:00

@Arjan, met een spell meerdere landjes zoeken voor in je hand is anders ook een manier om boven je hand size uit te komen.

Ik heb vroeger trouwens al mensen expres hun eerste landdrop zien missen om een Genesis te discarden.

1-1-2015 21:45:00

Dat snap ik Johannes. Maar zelfs om dat met een Land Tax te doen, zit je aan de volgende scenario's vast:
Scenario 1: je begint, speelt een Plains en een Land Tax turn 1 en je eindigt de beurt op 5 kaarten in hand.
-Dan doe je helemaal niks in je tweede beurt, zodat je tegenstander na zijn eerste eerste 2 beurten 1 landdrop op je voor gaat lopen, eindig de beurt met 6 kaarten op hand.
-Pas in jouw derde beurt ga je nu kunnen Land Taxen en aan het einde van die beurt ga je discarden. Hiervoor heb je wel de advantage van beginnen opgegeven, te weten als eerste land kunnen droppen en spells kunnen spelen, wat je een kaart kopen heeft gekost, en bovendien heb je je tweede landdrop moeten missen.

-In dit scenario zal je op zijn vroegst gaan Reanimaten in jouw turn 4.

Scenario 2 is iets beter: Je tegenstander begint. Jouw eerste beurt is wederom Plains+Land Tax en je zit nu op 6 kaarten in hand omdat je dit keer wel een kaart mocht kopen.
-Turn 2 zul je waaschijnlijk mogen Land Taxen omdat je tegenstander zeer waarschijnlijk zijn tweede landdrop gemaakt heeft (hoewel hij er in beide gevallen voor kan kiezen dit niet te doen om jou je Land Tax niet te gunnen, afhankelijk van zijn deck (ik zou me kunnen voorstellen dat elfjes of sligh bv prima op 1 land kunnen draaien)) en kun je aan het einde van je beurt discarden.

-In dit scenario zal je op zijn vroegst gaan Reanimaten in jouw turn 3.

Beide situaties zijn minder efficiënt dan turn 1 Tireless Tribe/Putrid Imp en turn 2 kunnen Reanimaten, zonder landdrops te hoeven missen.

Oh en turn 1 niks doen om zo je Genesis te kunnen discarden... Als je er over nadenkt is dat eigenlijk gewoon slecht in al zijn facetten: Een beurt helemaal niks in het spel doen (in feite je opponent een gratis Time Walk geven dus) om een kaart te discarden die voor 3 mana een creature uit je graveyard naar je hand stuurt... Dat heeft geen enkele implicatie voor het spel voor jouw turn 5, vooropgesteld dat je in de beurten 2 t/m 4 (nadat je turn 1 die Genesis gediscard hebt) netjes je landdrops gemaakt hebt en er ook nog bij jou een creature is doodgegaan die de moeite waard is om je volledige manapool in te sinken aan het begin van je vijfde beurt om hem weer op hand te krijgen.
Dat is 5 beurten zeer weinig bereikt hebben.. Ik hoop deze mensen op mijn volgende toernooi als tegenstander te treffen^^.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-1-2015 21:57:00

Die Genesis begreep ik ook absoluut niet.

@Johannes: Die moet je echt even uitleggen, want wat Arjan zegt, dat is echt gewoon slecht om meer dan 1 reden.

1-1-2015 22:01:00

In casual multiplayer in 2003 was dit kennelijk niet zo slecht. In ieder geval niet tegen de speelkwaliteiten die ik toen had.

2-1-2015 00:12:00

je zou eventueel met de zogenoemde karoo landjes kunnen spelen, zolang je geen land destruction tegenkomt werkt dit.
je hebt hier 3 cycles van, een die 1 kleur en 1 colorless maakt, een die 1 van de 3 friendly colors gebruikt, en de ravnica landjes die 2 gekleurde mana geven. let wel dat je altijd nog een basic nodig hebt om te beginnen, anders moet je het landje zelf terug halen.

4-1-2015 13:30:00

Vraag is beantwoord, thread gelocked.

Scroll: [boven|reacties|beneden]