Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Dilemma of uitdaging: duallandjes in Magic

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-11-2014 00:18:00

Voor wie Peanuts laatste column over landen heeft gelezen, zal deze uitspraak niet als een grote verrassing komen, maar deckconstructie staat of valt bij de manabase die er voor een deck voor handen is. Dit is wellicht de basisregel van Magic the Gathering, maar veel beginnende spelers zien het over het hoofd. Deckconstructie in de wereld van Khans of Tarkir, met zijn nadruk op driekleurendecks als Abzan Aggro en Jeskai Wins, is allesbehalve een uitzondering; sterker nog, voor deze driekleurendecks is het cruciaal dat de manabase klopt.

Daarvoor zijn er gelukkig genoeg verschillende tools voor handen. Op het moment zijn er in Standard namelijk de herprinte Fetchlandjes, de Temples van Theros, de Painlands uit M15, Mana Confluence, de nieuwe trilandjes van Khans en zelfs de common dual-lifegain-landjes. Opties genoeg dus, maar je moet deze opties wel voor handen hebben op het moment dat je met de constructie van een nieuw Standard deck begint. En daar komen we meteen bij een van de, in mijn ogen, uitdagingen van Magic: het zo goedkoop mogelijk verkrijgen van duallandjes. Voor wie een goedbetalende baan of bijbaan heeft, is dit misschien minder een probleem, maar spelers met een kleine beurs zullen wellicht de gedachte herkennen: ‘dat is een leuk deck idee, helaas heb ik geen van de benodigde duallandjes om het te kunnen maken.'



Natuurlijk, duallandjes kunnen aangeruild worden of misschien geleend van andere spelers. Bovendien valt de prijs van de Painlandjes en de Temples ‘best' mee. Tegelijkertijd kun je uitdaging ook anders aanpakken en daar gaat de rest van deze column over. Deckconstructie voor Standard zonder geld voor duals en fetches, hoe wel en hoe vooral niet.

The Bird is the WordUit mijn vorige columns ( hier en hier ) kun je opmaken dat ik een budget speler ben die van groene decks houdt. Mijn laatste poging om FNM-winnaar te worden bij de Pitstop Zoetermeer deed ik echter met een geheel ander deck: een Mardu midrange / aggro deck vergelijkbaar met het deck van Brad Nelson. De reden dat ik dit deck, "Mardu Midrange Rock and Roll", wilde en kon maken, is de Prerelease van Khans of Tarkir waar ik in mijn sealed pool twee Wingmate Rocs kreeg. Die kaart is bizar in limited, geen wonder dus dat ik na zes rondes met meer boosters naar huis mocht. Hieruit haalde ik vervolgens een Ashcloud Phoenix, een Butcher of the Horde en een Sorin, Solemn Visitor. Door wat ruils, wat goedkope aankopen en wat leningen had ik vervolgens het volgende deck:

4x Seeker of the Way
3x Brain Maggot
3x Herald of Torment
3x Butcher of the Horde
1x Ashcloud Phoenix,
3x Wingmate Roc
1x Sorin, Solemn Visitor
1x Ulcerate
4x Lightning Strike
2x Mardu Charm
2x Crackling Doom
1x Murderous Cut
3x Despise
2x Hordeling Outburst
1x Chained to the Rocks
1x Whip of Erebos

Ziet er uit als een best ok deck toch? Het heeft removal, het heeft bombs, wat wil een speler nog meer? Een goede manabase. Datgene wat beginnende spelers wel eens vergeten. Wel nu, spelers die al langer spelen, kunnen dezelfde fouten maken, bleek afgelopen week aangezien ik met deze manabase naar Zoetermeer vertrok:

1x Caves of Koilos
1x Temple of Triumph
1x Temple of Malice
4x Nomad Outpost
7x Swamp
6x Mountain
5x Plains

Ik hoef niet uit te leggen dat ik niet de FNM gewonnen heb, neem ik aan. Wat ik wel kan uitleggen, is hoe ik verloren heb en hoe ik daar op anticipeerde gedurende de avond.



Mijn eerste ronde was tegen een Jeskai Aggro deck dat me geen enkele kans bood. In zowel game 1 als 2 kwamen de manasymbolen op de kaarten in mijn hand niet overeen met de mana die mijn landjes op het slagveld konden produceren. Met een aantal Despises kon ik de stormloop van vijandelijke creatures voor korte tijd afstoppen, maar dat bracht slechts uitstel van executie.

In rondes 2, 3 en 4 besloot ik vervolgens na game 1 alle mono rood kaarten uit te boarden en ze te vervangen voor mijn Sideboard: een extra Brain Maggot, twee Nyx-Fleece Rams, een Suspension Field en drie Banishing Lights. Guess what, het werkte waardoor ik de avond 2-2 afsloot, na een erg spannende ronde 3 die ik helaas nipt verloor door te vergeten dat Whip of Erebos slechts op sorcery speed werkt… en niet in de beurt van de tegenstander.

Mijn andere lessen van de avond:
1. Mijn deck was niet het enige met manaproblemen. Kaarten als Savage Knuckleblade en Siege Rhino zijn erg sterk, maar dan moet je ze eerst wel op tafel kunnen krijgen.
2. Creature removal is echt een must in het huidige standard, maar met het wegvallen van het Return to Ravnica Block zijn er een stuk minder goedkope opties.
3. Whip of Erebos is een fantastische kaart, net als de Roc en de Seeker of the Way.


Enchanting BirdsMet die punten in gedachten kom ik daarom tot het volgende deckidee dat gebruikt maakt van het feit dat tweekleurendecks wellicht minder sterk zijn dan driekleurendecks, maar wel consistenter (en goedkoper). Ik laat rood vallen en stel aan u voor: Rock and Roll Noir!

4x Seeker of the Way
4x Brain Maggot
4x Herald of Torment
1x Sorin, Solemn Visitor
3x Wingmate Roc
2x Doomwake Giant
4x Raise the Alarm
1x Murderous Cut
4x Despise
2x Debilitating Injury
2x Suspension Field
2x Banishing Light
2x Whip of Erebos
1x Caves of Koilos
1x Temple of Triumph
1x Temple of Malice
4x Scoured Barrens
8x Plains
10x Swamp

Dit deck combineert Aggro met een hoop removal, late game bombs en zelfs enchantment synergie.
- Despise is een goedkope variant van Thoughtseize die de gevaarlijke Rhinos, Knuckleblades en Rabblemasters kan uitschakelen voordat ze op tafel kunnen komen. Daarnaast werkt de kaart ook tegen planeswalkers.
- De removal in het deck is verder vooral gebaseerd op enchantments, die als bonus de prowess van Seeker activeren.
- Om de early game verder te overleven speel ik ook Brain Maggots en Raise the Alarm (activeert ook prowess)
- Herald is een van de beste drie drops vanwege zijn flying. Daarnaast is hij als gamewinning aura te spelen. De lifeloss kan ik opvangen met Seeker, mijn landjes, Whip, de Rocs en Sorin.
- Voor de late game heb ik vervolgens Sorin, de Rocs, de Whip en de Giants.
- De soldier tokens die Raise the Alarm produceert, helpen bij het activeren van mijn Rocs.
- De Giants' constellation gaat makkelijk af door de vele enchantments in het deck (legt zowel Red Aggro als Hornet Queen wasp tokens plat). Met Whip kan ik Brain Maggots en Giants terughalen voor extra triggers.
- Whip geeft al mijn creatures lifelink en ik kan er de Roc mee terughalen voor combat voor een extra aanvaller of na combat voor een token.
- Ik speel meer Swamps omdat ik despise het liefst in beurt 1 speel.
- Landjes blijven een beetje een probleem, maar ik denk dat het wel mogelijk is om een paar Temple of Silence op de kop te tikken.



Voor mijn Sideboard heb ik volgende kaarten in gedachte:
2x Banishing Light – extra removal kan nooit kwaad
3x Nyx-Fleece Ram – als stootkussen tegen agro, is tevens een enchantment
2x Revoke Existence – tegen pesky artifacts en enchantments
2x Drown in Sorrow – wederom tegen agro, ook tegen Hornets
2x Agent of Erebos – tegen alle graveyard decks, is tevens een enchantment
2x Read the Bones – extra gas in de control match up
1x Caustic Tar – late game killer
1x Gray Merchant of Asphodel – als verassing tegen control spelers

Zo dat is mijn deck en de beweegredenen erachter. Tips en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, net als ruilvoorstellen voor Temple of Silence. Ik ben verder wel benieuwd wat jullie denken over tweekleuren tegen driekleurendecks in het huidige standard landschap.

Maarten

 Reactie plaatsen

Reacties (7)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-11-2014 01:35:00

Wauw! Een column als reactie! Supercool dat je erover schrijft. Ik ga er later nog eens goed overheen met mijn ogen en geef ik je nog wat meer feedback. Thanks voor je moeite!

23-11-2014 10:44:00

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat dit stuk uiteindelijk niet zo zeer over land, maar over je eigen deck ging Het is prima geschreven, maar wat was nou je eigenlijke doel hiermee?

23-11-2014 12:25:00

Mijn doel was tweeledig (maar misschien had ik dat beter kunnen aangeven in de inleiding). Ik wilde laten zien dat je in het huidige standard twee dingen kunt doen: een driekleurendeck spelen maar dan moet je manabase wel kloppen of gebruik maken van het feit dat andere mensen driekleuren spelen en zelf overgaan op een 2 kleurendeck wat wellicht minder explosief, maar wel consistenter is

24-11-2014 13:12:00

Leuke column Maarten! Goed geschreven en ik vind de gedachte achter een deck altijd erg interessant.

Zelf ben ik, ook al ben ik helemaal geen standard- of constructed speler, erg benieuwd of er nog tweekleurendecks zijn die straks Top 8 gaan halen bij grote events.

Tof om te lezen, keep up the good work!

24-11-2014 17:16:00

Dank je wel Stijn, ik denk dat groenzwart (Whip of Erebos + Hornet Queen) wel een kans maakt bij de grote toernooien en blauwwit aggro doet het geloof ik ook wel aardig; maar ik hoop zelf dat er mensen zijn die mijn build gaan proberen xD

26-11-2014 16:33:00

Wat nou als je teruggaat naar de Mardu build met rood, hoe denk je dan dat je de manabase aanpakt? Welke zou je kiezen?

Of ben je afgeschrikt door de slechte ervaringen die je gehad hebt?

5-1-2015 10:44:00

Goede column, ik ga er zeker wat van gebruiken.
In het twee kleuren deck, snap ik alleen de r/w en r/z dual landjes niet.
Heb je hier een speciale reden voor?

Scroll: [boven|reacties|beneden]