Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels met betrekking tot punten -> plaats

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-5-2014 20:04:00

Afgelopen zondag is het volgende gebeurd:
(Wil geen namen noemen daarom gekozen voor Pietje)
Ik win game 1 met 2-0
Pietje wint game 1 met 2-0
Ik win game 2 met 2-0
Pietje wint game 2 met 2-0
Ik win game 2 met 2-0 van Pietje
Pietje verliest met 2-0 van mij

Tussenstand
Jop 9
Pietje 6

vierde en laatste ronde:
Ik verlies in de absolute finale met 2-1
Pietje wint zijn 3e game met 2-0

Nu staan Pietje en ik dus gelijk.
In mijn ogen, zou het dan zo moeten zijn dat ik 2e ben omdat ik van Pietje heb gewonnen. Toch was Pietje 2e geworden en ik heb geen idee hoe dat kan. Ik heb al van verschillende kanten ''weerstand'' gehoord, maar weet nog steeds niet wat ze daar mee bedoelen.

Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.

Reacties (6)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
26-5-2014 20:29:00

Weerstand geeft aan hoe goed de tegenstanders het hebben gedaan waar jij tegen hebt gespeeld. Als jij van iemand hebt gewonnen in de eerste ronde die vervolgens alle andere potten ook verloor, dan heeft die persoon jouw weerstand flink naar beneden gehaald.

26-5-2014 20:32:00

Weerstandspunten = hogere ranking naarmate je tegen sterkere tegenstanders gespeeld hebt. Als iemand 3-0 gaat tegen de uiteindelijke nummers 2-4 staat die persoon bijvoorbeeld hoger dan iemand die 3-0 ging door de nummers 3-5 te verslaan.

27-5-2014 00:51:00

In aanvulling op de antwoorden hierboven: hoe de final standing wordt bepaald kun je nalezen in de MTR, die je hier kunt vinden (kijk naar 3.1 en appendix C).

Het belangrijkst is natuurlijk je aantal Match Points. Bij gelijke MP's wordt de relatieve ranking bepaald door een serie tie breakers (in het Nederland: weerstand), waarvan de belangrijkste Opponents' match-win percentage is. De rationale hierachter is dat winnen van goede tegenstanders knapper/moeilijker is dan van slechte tegenstanders. Het probleem is natuurlijk dat je hier niet direct invloed op uit kunt oefenen.

Voor kleine toernooien is het dan ook aan te bevelen om prijzen niet op basis van ranking maar op basis van MP's te doen. Maar dat is een beslissing van de organisator.

Overigens is 2-0 winnen in plaats van 2-1 winnen dus alleen van belang voor de tweede tie breaker, en die komt slechts hoogst zelden aan het bepalen van ranking te pas.

De beste manier om geen last te hebben van tie breakers? Zorgen dat je alle matches wint!

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-5-2014 14:43:00

Dustin, Tim en Lord of the Zombies, bedankt! Snap nu hoe het in elkaar zit.

27-5-2014 14:45:00

Ik gebruik altijd dit bestand hier om de (weer)standen te berekenen.

27-5-2014 16:58:00

Stel dat het een tournooi met 16 spelers was, waarop Jop zijn tegenstanders steeds alle potjes verloren nadat zij tegen Jop hadden gespeeld, op Pietje na. En stel dat Pietje haar tegenstanders alle potjes wonnen nadat zij tegen Pietje hadden gespeeld, op Jop na. Dan zou van beide de weerstand als volgt worden berekend:

Jop:
Eerste tegenstander: 4 keer verloren. De weerstand is laag, dus wordt op 33% gezet.
Tweede tegenstander: 1 keer gewonnen, 3 keer verloren. De weerstand is laag, dus wordt op 33% gezet.
Derde tegenstander: Pietje, dus 3 keer gewonnen en 1 keer verloren. Deze weerstand is voldoend hoog, dus blijft staan op 75%.
Vierde tegenstander: Vier keer gewonnen, dus voldoend hoog om het percentage te laten staan: 100%.
Hierover wordt het gemiddelde uitgerekend, en dat is 60,25% voor Jop.

Pietje:
Eerste tegenstander: Een keer verloren en drie keer gewonnen, dus 75%.
Tweede tegenstander: Een keer verloren en drie keer gewonnen, dus 75%.
Derde tegenstander: Jop, dus een keer verloren en drie keer gewonnen. 75% dus.
Vierde tegenstander: Twee keer verloren en twee keer gewonnen, dus 50%.
Het gemiddeld hiervan is 68,75%

Pietje heeft op deze manier een hogere weerstand opgebouwd dan Jop, en omdat de weerstand belangrijker is dan het aantal gewonnen games, eindigt Pietje dus hoger dan Jop.

Nu begrijp ik het gevoel dat je hebt dat je als verliezend finalist geen tweede bent geworden. Dit zou je dan ook een geval van pech kunnen noemen, dus laat ik ook even uitrekenen hoe groot de kans op deze pech is (draws even buiten beschouwing gelaten; ik ga liever 2^10 = 1024 mogelijkheden af dan 3^10 = 59049.)
Wat de tegenstanders van beiden van de laatste twee rondes gedaan hebben op het tournooi, staat vast. Wat de eerste twee rondes betreft, staan er nog vijf matches open voor elke tegenstander: Drie van de tegenstander van de eerste ronde en twee van de tegenstander van de tweede ronde. In de laatste twee rondes heeft Jop een weerstand van 175 procentpunten 'verdiend', en Pietje een weerstand van 125 procentpunten. Pietje staat qua weerstand dus 50 procentpunten achter, en moet dat over de eerste twee rondes goed maken, en zelfs beter dan dat aangezien Jop zou winnen op de tweede tiebreaker. Elke overwinning van een tegenstander levert in principe 25 procentpunten weerstand op.
Maar elke tegenstander levert minimaal 33 procentpunten van weerstand op, om te voorkomen dat jouw weerstand wordt verpest door een tegenstander die bijvoorbeeld na een paar verliespartijen gaat droppen. Dit is in dit geval van toepassing wanneer iemand nul of een keer heeft gewonnen in totaal. Je krijgt dan 8 of 33 procentpunten weerstand "cadeau".

- Als Pietje's tegenstanders van de eerste twee rondes de maximale weerstand voor haar hebben verdiend (1 mogelijkheid), levert dat Pietje 150 procentpunten op. Jop wordt dan verslagen als hij minder dan 100 procentpunten weerstand verdient in de eerste twee rondes. Dat gebeurt als zijn tweede tegenstander nog een keer won (2 mogelijkheden) en zijn eerste tegenstander maximaal een keer (4 mogelijkheden), of als zijn tweede tegenstander alles verloor (1 mogelijkheid) en zijn eerste tegenstander maximaal twee keer won (7 mogelijkheden). Dit gebeurt dus in totaal 1*(2*4 + 1*7) = 15 keer.

- Als Pietje's tegenstanders samen een overwinning hebben laten liggen, dus haar 125 procentpunten hebben gegeven (5 mogelijkheden), moet Jop minder dan 75 procentpunten hebben verdiend om achter Pietje te eindigen. Dat kan alleen als beide tegenstanders van Jop hem geen 50 procentpunten weerstand hebben gegeven. Dus de tweede tegenstander heeft dan alles verloren (1 mogelijkheid) en de eerste tegenstander heeft nog maximaal een keer gewonnen (4 mogelijkheden.) Dit gebeurt dus in totaal 5*(1*4) = 20 keer.

- Als Pietje minder dan 125 procentpunten heeft verdiend in de eerste twee rondes, heeft zij maximaal 75 + 33 = 108 procentpunten. Dat is niet genoeg, omdat Jop minimaal 66 procentpunten verdiend heeft in de eerste twee rondes en dus genoeg over heeft gehouden om Pietje te verslaan op weerstand.

Als de kans dat de tegenstanders van Jop en Pietje dus steeds 1/2 was en onafhankelijk zijn van elkaar en van de prestaties van Jop en Pietje, kom ik uit op een kans van (15 + 20)/1024, oftewel ca. 3,418%.
Ik zie het echter vaker gebeuren dan dit percentage zou suggereren, dus de kansen zijn niet helemaal onafhankelijk. Sommigen van Jop en Pietjes tegenstanders kunnen dus tegen elkaar zijn geloot, of een van Jops tegenstanders is tegen Pietje geloot in de vierde ronde.

Scroll: [boven|reacties|beneden]