Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
In deel 1 is te lezen hoe dit deck is ontstaan in al zijn maffe glorie. In de tussentijd heb ik enkele games gespeeld, is het deck aangepast en zijn mij bepaalde dingen opgevallen. Voornamelijk… Het winnen van het spel, want dat moet uiteindelijk tóch echt gebeuren! Ik heb lang moeten nadenken over hoe ik het deck nou een soort goede backbone geef. Walls zijn leuk, maar met deze column probeer ik te achterhalen wat ik met al die verdedigers moet. Tevens hoop ik stiekem op wat inspiratie voor de lezers natuurlijk.
Het eerste punt is dat ik te weinig "win con's" heb. Ik speelde onder andere een Two Headed Giant Commander game en een driemans Free for All (1v1v1). Ik kon ik niet zoveel doen. Zoals ik al dacht, werd het deck meer een toeschouwer. Mijn idee werkte aardig (zie punt
), maar ik bleef een beetje steken. Daarbij kwam ook nog eens bij dat ik het tegen een Mill deck moest opnemen. Daar gingen al mijn winkaarten! (Misschien Gaea’s Blessing?)
Punt twee is dat de wins in het deck een beetje omslachtig zijn. Oké, Entreat the Angels kan aardig uit de hoek komen en is verder een allrounder die in het deck blijft. Dat geld ook voor Rite of Replication; als die iets kopieert kan dat zijn ten goede voor jezelf om lekker veel mana te maken (denk aan copies van Axebane Guardian bijvoorbeeld) of als kill door iets anders van je tegenstander te kopieren. Maar dat is dus afhankelijk. Doorkeeper is in zijn uppie niet zo imposant, met Mirrorweave is dat al wat sterker en nog beter met Rite of Replication. Dan hebben we onze Filibusterman Azor’s Elocutors nog, echter vind ik die gewoon een beetje stom. General damage van de Arcadekast Arcades Sabboth is wel een redelijke optie, drie klappen en je ligt eruit! Al met al is het meer allemaal een beetje van alles.
Ten derde is het inderdaad wel lastig geworden om door al die muren heen te komen en krijg je niet zo vaak damage, uitzonderingen daargelaten. Onmogelijk voor je vijand is het niet, maar op een gegeven moment zijn er gewoonweg veel Defenders onder je bevel. Dit is goed en was in eerste instantie ook mijn uitgangspunt. Hoe kan ik die rust nou goed gebruiken?


. Daarna probeer ik zelf een soort korte rating te gebruiken om te voorspellen hoe het deck dan zou scoren, soortgelijk aan de punten die ik gaf bij het Commons Waarderen. Hoe meer
, hoe hoger die tactiek scoort op dat gebied naar mijn mening.
Group Hug: Ik denk aan Wall of Shards, Dual Nature, Oblation. Ook Walking Archive is een hele leuke kaart om te gebruiken in het deck. Ley Line is ook een grappige en aardige kaart. Sentry Oak is wel een hele gave kaart in het deck want die laat je tegenstander kiezen of zijn kaart bovenop blijft in verband met zijn Clash ability en blijf je in thema met je Defenders.
Fun
Sterkte
Peanut Points
Lifegain: In de eerste decklijst die ik had gemaakt zaten al enkele Walls die werken met levens geven, zoals Wall of Hope. Wil je meer deze richting op gaan, dan is Treva, the Renewer als General best thematisch en sterk. Zo zijn er nog andere Defenders die deze tactiek ondersteunen: Wall of Reverence, Perimeter Captain enBasilica Guards . Ga je wat meer de control kant op, dan zijn Absorb, Sphinx’s Revelation, Blind Obedience en Angelic Chorus stoer in het deck. Test of Endurance is inderdaad, zoals terecht vermeld in de comments van het vorige deel, te lame (voor mij althans
Fun
Sterkte
Peanut Points
Combo: Natuurlijk zijn er talloze combo's te verzinnen in deze kleuren, maar degene die mijn interesse kreeg was de combinatie van Blasting Station, Presence of Gond en Midnight Guard. Dit omdat we recent redelijk vaak Pauper wedstrijdjes tijdens de Zoetermeerse FNM houden. Die combo is bijna Pauper Legal, vandaar dat ik er vanaf weet. 

Fun
Sterkte
Peanut Points
Mill: Doorkeeper is de key, leuke keuze voor bijvoorbeeld Progenitor Mimic! Junktroller en Vessel of Endless Rest is pijnlijk samen met Tunnel Vision. Leuke (un)commons zoals Curse of the Bloody Tome en Codex Shredder zijn cool om te spelen. Hair-Strung Koto maakt van elke Wall die je hebt liggen een mill voor één en dat is best te doen. Alle standaard blauwe spells die millen kunnen er bij waardoor Mnemonic Wall weer een topkaart blijkt te zijn. Zelfs Oblation is een soort van Millkaart, iets wat ook geld voor Clear the Land.
, het millen nog steeds effectief is. Het levert wel aparte games op verwacht ik.
Fun
Sterkte
Peanut Points 
Attacking Walls/Beatdown: Rolling Stones, Primeval Bounty, Animate Wall, Wakestone Gargoyle met behulp van veel mana en/of X-en (Axebane Guardian) die je omtovert in (bijvoorbeeld) Eldrazi. Heliod, God of the Sun kan daar nog meehelpen want die houdt je defensieve linies intact. De vraag is alleen of het dan niet beter is om niet-Defenders te gebruiken, die kunnen namelijk al aanvallen zonder extra kaarten te gebruiken. Het andere vraagteken is dan of deze tactiek niet beter is met bijvoorbeeld Doran, the Siege Tower. Één ding is zeker, vet is het wel!
Fun
Sterkte
Peanut Points
Veel mana: Door al die mana makende Defenders is er een grote kans dat je veel kan spenderen in een beurt. Stroke of Genius en Helix Pinnacle worden hierdoor aantrekkelijke wincondities. Een toepasselijke General zoals Jenara, Asura of War, kan dan als uitlaatklep fungeren voor al die mana. Plasm Capture past ook in het thema en zijn klonende spells zoals Rite of Replication sterk. Dit kan ook samengevoegd worden met veel van de bovenstaande stijlen. Veel mana is eigenlijk altijd wel erg goed, maar het specialiseren erin maakt het deck dan wel heel wonky en apart. Mana Reflection en de eerste Commander {=roon of the hidden realms} om misschien landjes te zoeken met bijvoorbeeld Gatecreeper Vine and such?
Wederom leuk om te lezen, maar je moet me echt eens uitleggen wat die Peanut-ppints inhouden
Oh jakkes, ja klopt: Peanut Points zijn de punten die ik er zelf aan geef. Hoe leuk lijkt mij het? kan het veel thema aan? Zitten er leuke combi's in? Kortom: mijn gevoel tegenover het deck, als Peanut zijnde
Colfenor’s Urn, Feed the Pack en Meishin, the Mind Cage lijken me goed includes, ongeacht de kant die je op zou gaan met het deck. Arcades Sabboth zou ik ook hoe dan ook als general behouden: het feit dat je op general damage kan winnen, lijkt me vrij relevant voor een defensief deck als dit.
Persoonlijk zou ik voor een combinatie van al je genoemde opties gaan, waarbij de nadruk ligt op Defenders (duh), overleven/superieure verdediging en uiteindelijk Millen (of plan B. general dmg) om te winnen.
Walking Archive en Wall of Shards kun je dan ook gewoon spelen, want je gaat toch niet winnen op gewone damage en de card draw zorgt voor snellere mill. Perimeter Captain en Basilica Guards (en Blind Obedience ook!) dragen bij aan die superieure verdediging.
De Junktroller/Vessel of Endless Rest + Tunnel Vision combo zou ik er gewoon ingooien. Het past allemaal in het thema en je mag best mogelijkheden hebben om iemand er gewoon uit te knikkeren (of misschien zelfs nog wel iemand, dankzij Mnemonic Wall).
Rite of Replication en andere Clones lijken me sowieso prima includes: flexibiliteit tussen een sterk creature van de tegenstander of meer Doorkeepers (of Wall of Mulch, Wall of Omens, Wall of Blossoms, Jungle Barrier, Carven Caryatid enzovoorts...).
Helix Pinnacle is een leuke alternatieve wincondition en Stroke of Genius is altijd een prima kaart, zelfs als je hem niet zou gebruiken om iemand ermee te millen.
Ik zou Ixidron ook in het deck gooien, veel interessanter dan een WoG-effect en al je walls kunnen opeens aanvallen (extra sterk met bijvoorbeeld Primeval Bounty op tafel, die sowieso te insane is om niet te spelen}.
Ik ben benieuwd welke kant je opgaat met het deck maar ook met de column. Momenteel werk je naar een werkend deck toe maar heb ik bijvoorbeeld nauwelijks iets over je testmatches kunnen lezen. Wat wil je uiteindelijk gaan zodra je een deck hebt waar je tevreden mee bent?
Edit: Verdorie, nou krijg ik ook zin om een nieuw Commander deck te maken
Ik zal hem nog een keertje quoten dan maar
:
''Ik ben benieuwd welke kant je opgaat met het deck maar ook met de column. Momenteel werk je naar een werkend deck toe maar heb ik bijvoorbeeld nauwelijks iets over je testmatches kunnen lezen. Wat wil je uiteindelijk gaan zodra je een deck hebt waar je tevreden mee bent?''
Enig idee al of zie je wel waar het schip strand?
zie je column net pas, interessant zeker met de opmerkingen van Beeblz, misschien ook maar gewoon de verscheidene clone varianten erin gooien en wat dacht je van Prophet of Kruphix?
Leuk bedacht! Dit zijn leuke manieren om een deck te bouwen!
Komen de "Muse's" er ook in? Geen defenders/walls helaas, maar vooral de witte heeft een erg relevant effect. En mocht je de mill kant op gaan, dan doet de blauwe ook leuk mee.
Misschien is het een idee om ook nog daadwerkelijk in te gaan op zijn reactie
? Als het nou alleen ''Gelezen, leuk!'' was, oke. Maar hier wordt een vraag gesteld. Ga er dan ook op in!
Ik denk dat wanneer mensen zien dat je echt iets met hun reacties doet (door erover in gesprek te gaan), andere reacties vanzelf zullen volgen. In deel 1 deed je dat al een stuk meer dan hier, vandaar het verschil in animo waarschijnlijk.
Dat kritiekpuntje aside... Ik ben benieuwd naar deel 3
Dat doe ik al, maar niet elke keer. Ik ben zelf nog met het deck bezig, en heb het erg druk.
Ach ik stoor mij er niet aan hoor, ik kan het wel begrijpen.
Het is wel zo dat ik de dagen daarna nog een aantal keer heb gekeken of er nog gereageerd was.
De reden dat ik nu terugkeer naar je colomn is dat ik Sprouting Phytohydra als random kreeg. Ookal is dat ook geen Wall...
Heb ik echter wel over nagedacht. Die kaart is best naar. Hij werkt wel met de Defenders die ik al heb, dus als ik die ooit nog zie ergens in een map, dan ruil ik die zeker aan.