Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Set ontwerpen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
5-10-2013 11:53:00

Hoi geachte lezers,

Ik ben Bjorn Siemons, 10+ jaar wisselend actief met magic (omstreeks judgment begonnen).
Ik heb hier een column geschreven om mijn inzichten over het ontwerpen van een set te delen met de community. Hou er alstublieft rekening mee dat dit allemaal mijn opinie is, en maar gelimiteerd bewezen kan worden. Ik heb hier zoveel gedachten over dat ik maar besloten heb het op papier te zetten. En ik dacht dan kan ik er net zo goed een column van maken.


Ik was nooit goed in NL, en heb ook geen ervaring met column schrijven, dus tips zijn altijd welkom. Dit is mijn inzicht, en ik ben benieuwd naar wat jullie hier aan toe te voegen hebben. Verder hoop ik zo mensen wotc wat beter te leren begrijpen, en zo dus beter te laten worden met de prijsvragen.
"to make is to understand"
En "to catch a prey, you have to think like the prey"
Zijn 2 Quotes die mijn bedoeling meespelen.
Het is geen tutorial, hoe ontwerp ik een kaart.
Het is meer een wistje datje wat je beter zou kunnen inleven in het ontwerp van kaarten.
Zodat je eerder snapt waarom een kaart zo gemaakt is en niet anders.
Verders is dit wat ik denk, wat mijn inzichten zijn,
en heb ik die toegankelijk proberen te maken voor iedereen die het wil lezen,
Sommige dingen heb je misschien al ergens anders gelezen,
Ik lees zo af en toe maar een column, en weet niet of ik dus dingen herhaal.
Ik hoop dat jullie kunnen genieten van mijn creatie.

Deze column hoop ik uit te brengen in twee delen;
Een over het ontwerp van een bestaande set,
En een over een (nog) niet bestaande set.
(pin me hier niet op vast, het is een los staande colomn, die niet zonder deze column geschreven kan worden.)

Het design van TherosZoals je aan Theros kan zien, het heeft een grieks gevoel, je herkent dingen, echter er worden geen directe referenties gedaan naar de griekse mythologie.
Dit heeft te maken met copyright en dergelijke.
(De reden dat magic, Magic the Gathering heet is omdat alleen magic te algemeen is,
Daardoor lastig patent op aan te vragen, hier hebben ze later met bekende quotes ook problemen mee gehad. Dus daarom dat je dat nu niet meer ziet, Wotc gebruikt nu alleen nog eigen of voor WotC gemaakte onderdelen/ideeën)

Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is dat een set op griekse dingen geinspireert is,
dus niet gelijk staat aan referenties zoals Jihad in aribian nights.
Er zullen aspecten worden genomen uit de mythologie.
Die zullen dan vervormt worden, een eigen "magic" touch zogezegd.

Om een aantal voorbeelden te geven:

Griekse namen bevatten veel X, th, Y, os en ias.
Dat zie je niet alleen in de naam Theros terug, maar door heel de set.



In griekse mythologie zijn wijsheid en bravery de woorden die de essentie het best vast leggen. De wijste waren natuurlijk de goden dus die komen eerst aan de beurt.

De godenToen ze Theros gingen ontwerpen wisten ze dat ze niet om de goden heen konden,
Ze moesten een kaart krijgen.

Eerst een paar dingen die je misschien nog niet wist uit de griekse mythologie, De goden waren de kinderen van de titanen, die de aarde hadden gecreeërt. De titanen stelde zekere elementen voor. Goden konden een menselijke vorm aan nemen. De goden hadden samen een "Pantheon" gevormt, waarin ieder een eigen taak/functie had.
Je had 3 opper goden; Zeus de zonnegod, Poseidon de god van de zee, en Hades de god van de onderwereld. De rest van de goden waren oa goden van de liefde, oorlog, wijsheid.

Het ontwerpen van de Godkaarten (nee geen Yu-Gi-Oh praktijken!!!)
Zoals je hier al boven ziet staan, de goden zijn flavorvol bedoeld,
Zouden ze deze overpowered maken, dan krijg je dus Yu-Gi-Oh praktijken.
Dit zou het lastig maken met nieuwe sets.
Maar onder de mythic rarity zou ook de flavor omlaag halen.
Wat is er nou god aan als ze niet eens mythic zouden zijn?
De kaarten moeten dus zijn sterk binnen de set.



Zoals gezegd konden ze mensenlijke gedaantes aannemen.
Dit maakt ze zwak en zouden ze niet zomaar doen.
Toch zijn ze er wel als ze geen mens zijn, en hoe ga je dat in kaart brengen?

Je zou een landje kunnen maken, maar dat past niet bij alle kaarten.
Maar ze hebben al eens eerder iets soort gelijks gedaan!
Kennen jullie die enchantment creatures uit het Urza block nog?
Opal Champion bijvoorbeeld.
Dus het zouden enchantments worden die Creatures konden worden,
Maar niet zomaar,... er it dus een If clause aan,
Triggeren ze op een typisch iets van die kleur? En wat dan?
Lijkt dat niet te veel op Quests uit Zendikar?
En hoe veranderen ze dan weer terug? En hoe kwetsbaar moeten we godkaarten maken? en hoe maken we ze kwetsbaar?
Zo zie je al wel, dit is vast en zeker een probleem geweest wat er speelde.
Dus god kaarten moeten niet zomaar dood kunnen, dus ze moeten wel een vorm van bescherming hebben.
Goden zijn "onsterfelijk" in de mythe, dus flavorvol zou indestructable daar perfect voor zijn.
Zwak worden ze door multi card type, daardoor zijn ze gevoeliger voor removal, net werkte die unsummon nog niet, nu wel.
Maar wanneer zou een god zich kwetsbaar maken? Als ze hulp nodig hadden? Als ze het hadden verdient? Hoe verdien je dat dan?
Door support te geven? Klinkt goed, hoe gaan we support meten dan? Hebben we niet eerder zoiets gedaan?
In Lorwyn wouden we toch ook color use boosten ? Slim! we hebben ook multicolor, en we willen na ravnica niet nog een multicolored blok.
We pakken Chroma, en steken het in een nieuw jasje, dan kunnen we ondanks multicolor toch mono color supporten.
Dus de nieuwe Chroma laat zien hoe erg je de kleur support? Dus het is een soort van Devotion naar de kleur/god.
Mooi, ik heb altijd al Chroma een tweede kans willen geven .



Je had dus maar 3 opper goden, en meerdere kleinere goden, maar je hebt maar een beperkt aantal mythic slots.
Je hebt ook maar 5 kleuren. Er moeten dus 5 goden komen, voor elke kleur een.
De goden uit de mythologie kun je nooit allemaal in de colorpie verwerken.
Zowas Athene zowel de god van de wijsheid als van de strijdkunst, welke kleur geef je haar dan?
Dus dan ga je het process omdraaien, dit zijn de kleuren die we hebben, hoe maken we daar een god mee?

Wit: wit doet iets met life, weenies, heroic acts, humans bijv.
Wit kan oa Zeus, Athene, Artemis zijn.

Blauw: blauw is CA, evasion, control.
Blauw is ook weer een lastige kleur, Poseidon, Athene, Aphrodite.

Zwart: zwart was vrij duidelijk dat het de god van de onderwereld moest worden.
Een andere kleur was geen optie, en geen onderwereld ook niet.

Rood: rood is de kleur van passie, vuur, oorlog.
Daarbij zou waarschijnlijk Aphrodite en artemis het best passen.

Groen: Groen is de kleur van leven, Gaea is een bekende naam binnen magic, maar ook in de griekse mythologie heb je Gaea.
Dit was de aarde, de godin van de natuur.

De rest is meer toepassing van het bovenstaande, zogezegd finetuning.
Ik ben blij met het resultaat, en zeg nou zelf, had jij het beter gekund?

HeldhaftigheidVele verhalen uit de griekse oudheid zijn heldhaftige verhalen, maar hoe maak je een creature heldhaftig?
Je maakt het legendary? Je kan echter in magic niet alles legendary maken, je hebt ook commons en uncommens nodig.

Een goed voorbeeld zijn de pegasus boots, vliegende sandalen die Hermes zou dragen:
Fleetfeather Sandals
Ze zijn kenmerkend, maar hebben een andere naam, en passen goed binnen de set
Maar equipments hebben ze in elke set, en we hebben nog een goede mechanic nodig naast Devotion.

Iedereen moet een held kunnen zijn,
Dik, dun, Groot of klein.
wit, blauw, zwart, rood, of groen,
Hoe gaan we dat in hemelsnaam doen?

Hebben we in het verleden iets gedaan met bravery?
Grandeur kunnen we niet gebruiken vanwege het gebrek aan legendary hier.
We hebben Boldwyr Intimidator?
We hebben Level up gedaan, Maar als heel je veld vol ligt met helden, dan is dat ook weer niet zo flavorvol.
Hoe weet je dan wie een hero is? Moet je zomaar iemand aanwijzen?
Hmm, aanwijzen zeg je? Target? Ja dat zou nog wel eens kunnen werken, Als je iets target krijgt het een bonus.
Maar als je tegenstander ze target? Dan is dat toch niet echt positief? Idd.
Dus ze worden sterker als je ze target?
Kan, kan, maar zou beetje saai zijn als ze alleen sterker werden he?
We gaan er coole triggers van maken!
Ja maar dan krijg je van die shenanigans met Nomads en-Kor.
Dan maken we er toch alleen spells van?
Cool, nu hebben we 2 mechanics!

Voor helden heb je vijanden nodigVoor veel helden, heb je veel vijanden nodig, dus je kan niet alleen rare, mythics maken.
Daarom worden dingen zoals de minotaur, de hydra, de leeuw van nemea etc
uitgewerkt als een ras, en zouden er meerdere van kunnen zijn, de ene wat sterker als de andere.
Maar die helden worden steeds sterker, hoe doen we dat dan met de vijanden? Die verdienen ook iets!
Ja hoe maken we monsters nou monstrous?

Ook Heroic? Nee, en we kunnen het ook niet anders noemen als de vijand het heeft.
Een soort kicker? Nee dan kan je net zo goed gelijk een dik beest spelen, en dan krijgen we mana intensieve kaarten,
als alles held kan zijn, moeten ook kleine monsters groot laten worden.
Dan doen we dat toch? Een Delayed trigger, or iets als Marit lage?
Of gewoon een activated abilitie, dan zijn je kleine beesten late game ook nog intressant!
Level up dus weer? Nee het moet groter, veel groter, puppies moeten hellehonden worden!
Transform? Alweer? nee, kunnen we niet gewoon transform op de kaart zelf doen, als een grote level up.
Ja ik denk dat ik zie waar je heen wilt, monsters, monstrous maken, laten we het monstrosity noemen, lekker duidelijk.

Wat de set verder nodig heeftDus nou hebben we de Goden, de helden, de monsters, wat missen we nou nog?

Hoe kunnen we het nog spannender maken?
We hebben al 3 nieuwe mechanics, het heeft al een vernieuwd enchantment thema.
JA,... we hebben wel een enchantment thema, als in de goden? En totem armor sloeg ook niet echt aan,
Aura swap zou echt belachelijk goed zijn in deze set, Ik weet dat ze het verwachten, Maar zo desperate zijn we nog niet.
Als we nou eens living armor enchantments maken?
Sloeg dat aan dan? En hoe zouden enchantments dan nog anders zijn dan equipments?
We moeten het niet teveel op elkaar laten lijken.
Hmmm, en Licid?
Licid?
Ja Licid als in Enraging Licid, Die hebben we al lang niet meer gezien.
Dus je wilt Creature's enchanten aan Creatures, intressant, dat kunnen we wel proberen.
En als hij dan dood gaat blijft de creature liggen?
Voorruit dan maar, op naar het volgende idee!
Volgende Idee?we hebben al 4! mechanics.
Ja, maar ik loop er nog niet warm van eigenlijk, Ik mis toch echt iets,
nieuwe dingen zijn leuk, even wennen, maar het word er niet echt spannend van.
Ik wil aktie!
Ok, en hoe zie je dat dan voor ogen?
Misschien kunnen we iets doen met spells casten?
Maar de set zal voornamelijk permanent based zijn?!
Ja, daarom nou juist, het mist gewoon de nodige combat tricks,
te weinig verrassingen.
We kunnen er toch echt niet een spell block van maken,
we willen enchantments en creatures boosten, en minder removal als het even kan.
Kunnen we er toch voor zorgen dat we meer spells kunnen zien?
Tja, we kunnen scry proberen,...
JA!!! geweldig, past precies in de flavor, dit is wat ik wilde!
Meer interactie, minder nutteloze draws, meer aktie dus!
Ik wil scry in deze set, veel scry!, als het moet eet ik mijn toupet op, maar er komt scry in deze set!
okay okay, MaRo, jij wint, kunnen we dan nu echt aan de slag?

En zo ziet volgens mij het ontwerpen van een set eruit


***SPOILER DEEL2***

Egyptische set:

Wotc heeft in een intervieuw aangegeven dat ze in de toekomst
nog een set gaan maken die sterk geinspireert is door egypte.

 Reactie plaatsen

Reacties (8)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
5-10-2013 17:14:00

Nieuwe columns, leuk. Grappig thema, ik had alleen graag nog gezien dat je toelicht hoe sommige kaarten zo zijn gemaakt zoals ze zijn gemaakt. Horizon Chimera heeft een shitload aan keywords en doet superveel voor weinig. Waarom is dat zo geworden? Natuurlijk best lastig, maar misschien heb je daar nog visies van .

Wat je ook had kunnen doen is per 'faction' een beschrijving te maken. Rood heeft Akroans dacht ik, groen en rood Satyrs, (die hebben geen regels en stelen veel zo te merken), wit heet die Hoplites. Misschien had je dat nog wat toe kunnen lichten. Wel gaaf dat je de gods aardig heb besproken.

Also, na elke zin een Enter is niet zo fijn lezen naar mijn mening, je gebruikt de kopjes goed, maar maak nette alinea's dat is een mooier gezicht.

Succes met verdere delen?

5-10-2013 20:44:00

Het is nooit mijn doel geweest om heel de set te ontleden, ik moet bekennen dat ik de set niet eens gespeeld heb, het is meer een prelude.
Heel veel kaarten in de set zijn opvulling, Vooral voor de volgende column die ik van plan was, (waarvan dit een soort prelude is) is het belang om te kijken vanaf het punt dat de set alleen nog een thema is.
De volgende column is namelijk ook vanuit dat punt bekeken, je hebt niks behalve het thema, Egypte, hoe ga je dan de set ontwerpen? Hoe ga je verwachtingen waarmaken, en hoe weet je wat je kan verwachten?

En sorry voor de regel enter, ik maak het in kladblok, en daar weet ik niet hoelang ik de ruimte heb voor een zin, dus alinea's zijn iets lastiger zo.

Tips zijn altijd welkom, dit was tenslotte mijn allereerste column!

7-10-2013 01:37:00

Ik vind het wel leuk om deze layout te lezen. Het lijkt een beetje geschreven alsof twee of meer mensen met elkaar in gesprek waren over het bedenken van deze set.

"Ik ben blij met het resultaat, en zeg nou zelf, had jij het beter gekund?"
Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik ook de blauwe God 4 mana had laten kosten.

"JA!!! geweldig, past precies in de flavor, dit is wat ik wilde!"
Het was misschien wel handig om te vermelden dat Scry in de flavor paste vanwege profeten en het Orakel.
En Bestow helpt natuurlijk ook mee om Heroic te triggeren.

Maar ik vind het wel leuk bedacht om een column te schrijven over het ontwerpen van een set. Hopelijk komen er meer van deze columns.

7-10-2013 02:10:00

Zoals gezegd ben ik van plan om er een te doen over de egyptische set, en daarna misschien elke eerste grote set van een blok, maar dat is speculatie.

Over Bestow, goed opgemerkt!, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Over blauwe god 3 mana, het is idd een cycle, maar voor 4 mana is de kaart uit balans, ik geloof dat ze daar wel aan gedacht hebben, en dat het eerste ontwerp vast en zeker 4 mana costen, ik vind de groene ook underwhelming in vergelijking met de andere 4.

7-10-2013 12:08:00

Hey Bjorn, hier ook wat feedback van mij. Ik ben natuurlijk geen columnist, maar misschien heb ik wat tips voor je waar je wat aan hebt.

Je onderverdeling vind ik erg goed. Na een korte introductie begin je over het belangrijkste aspect van mythologie: de goden. Deze volg je met de helden, de monsters en tenslotte de interactie tussen het menselijke en het bovennatuurlijke in de vorm van voorspellingen/orakels (scry) en mystieke wezens die invloed hebben op onze helden (bestow). Op de website van Wizards stond ook een erg interessant artikel over deze verdeling en keuzes.

Sowieso kan je veel informatie halen uit de officiele artikels. Natuurlijk moet je niet gaan samenvatten, maar sommige design-keuzes worden erg goed toegelicht en kunnen extra inzicht brengen in het denkpatroon van Wizards.

Een feedbackpuntje is wel je constructie. Het lijkt, zoals gezegd, heel erg op een gesprek dat je met iemand hebt. Je maakt gebruik van korte zinnetjes die elk een regel innemen, maar verliest zo de samenhang. Probeer korte alinea's te maken waar je in een samenhangend verhaal een punt maakt. Zie bijvoorbeeld deze post.

Een laatste punt van feedback zijn je aannames. Die kloppen niet altijd. Natuurlijk weet je nooit wat er precies in de briljante breinen van Wizards omgaat, maar maak een duidelijk verschil tussen feiten en deze aannames. Een voorbeeld is de copyright rechten, waardoor Wizards geen namen letterlijk overneemt. Dit klopt inderdaad voor veel quotes die ze vroeger gebruikten, maar op de Griekse mythologie zit geen copyright. Van wie zou deze dan moeten zijn? De Griekse overheid? Homerus?

Heel veel feedback dus, maar zie het niet als kritiek. Ten eerste staan de beste stuurlui altijd aan wal en ten tweede vond ik je column erg leuk, en ik weet zeker dat ik niet de enige was.

8-10-2013 18:12:00

Bedankt voor je kritiek, alinea's zijn best wel een struikel blok, maar ik ga het proberen, is lastig in kladblok, (als je niet entered moet je scrollen)

En over copyright op de griekse mythologie, je kan geen copyright aanvragen over iets wat al langer als 10 jaar bestaat. Dat is dan freeware, de copyright verlopen en heb je geen rechten meer.
Om auteurs rechten te behouden willen ze WEL copyright, en gebruiken ze dus GEEN namen die direct verbonden zijn. Daar kan je geen copyright op aanvragen.

En ik heb duidelijk aangegeven dat dit allemaal aannamens zijn,
Ik zou veel uit de column van Wotc kunnen halen, maar ik heb deze stiekem niet eens gelezen, ik heb 1 filmpje gezien op youtube, en daar houd het mee op. Dus alles wat ik besproken heb is van de spoiler en een beetje uit dat filmpje, maar dat is al even geleden, dus zat tijdens het schrijven niet meer vers in mijn hoofd.

Het is wel jammer dat deze set al uit was toen ik hier aan begon, het doel is dit dus te doen voor de spoilers komen. En dan te speculeren over wat er in de set zou kunnen komen. (als alleen de naam en het thema van de eerste set van een blok bekend zijn.)

Meer tips en vragen zijn altijd welkom, zoals je ziet probeer ik alles te beantwoorden, en hoop dat jullie er net zo van genieten als dat ik ervan genoot het te schrijven.


9-10-2013 00:54:00

Heej bjorn!!

Door jou ben ik magic gaan spelen en heb ondertussen veel plezier ervan. Had je nog nooit bedankt voor alle tips,aanwijzingen, vooral veel geduld en natuurlijk de gezellige middagen/avonden. Ik dacht net ik check even me inbox zie ik ineens bjorn siemons eerste collum ik dacht dafuq!! dat wil ik zien!! En het verraste me hoe jou visie erop is. Aangezien ik je real life ken en ik dit niet van je verwachte.

Dan over de collum

Wat een mooie collum !! Zou het zelf niet kunnen chapeau!! Weer wat geleerd van mijn ''mentor'' verheug op op je volgende collum!!

9-10-2013 01:45:00

In kladblok kan je uitzetten dat een zin oneindig lang naar rechts doorgaat, is gewoon een optie.

Wel leuk om te lezen, alleen weinig nieuws want ik ben verzot op artikelen van MaRo. Schrijven kan beter, iedereen heeft zo zijn eigen stijl, maar wat hierboven aangegeven werd is bijvoorbeeld al heel algemeen.

Natuurlijk lukt het niemand in een keer goed, als ik perfect zou schrijven was ik natuurlijk al bestsellerauteur, MAar wat wel leuk is is afwisselende woordkeuzes. Opbouw ziet er super uit, dus ga vooral door!

Scroll: [boven|reacties|beneden]