Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Simic vs Boros Charm

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-1-2013 17:34:00

Tijdens het doorlezen van de Gatecrash FAQ viel mij op dat het tweede effect van de Simic Charm ("permanents you control gain hexproof until end of turn" ) enkel werkt op permanents die je op dat moment hebt, terwijl het tweede effect van de Boros Charm ("permanents you control are indestructible this turn" ) ook werkt op permanents die je pas na het resolven van de charm onder je control krijgt.

Komt dit door het verschil in de verwoording "gain" vs "are" (kan me voorstellen dat permanents die er niet zijn niet iets kunnen "gainen" maar wel kunnen "zijn" wanneer ze komen opdagen) of waar heeft dit mee te maken?
En waarom is het uberhaupt verschillend verwoordt? Komt een beetje inconsistent over (maar zal vast een reden voor zijn ).

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

Reacties (6)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-1-2013 19:38:00

1: Het ligt inderdaad aan de verwoording.

'Creatures gain X until ...' is een eenmalig effect dat X aan creatures geeft. Op het moment dat deze spell resolved geeft hij X aan alle aanwezige creatures, en daarna is hij klaar. Hij blijft niet rondhangen om laatkomers nog te helpen.

'Creatures have/are X until...' creëert een continous effect dat tot een bepaalde tijd actief blijft en zorgt dat creatures X hebben zolang hij actief is. Continous effects passen zich gewoon aan de omstandigheden, en nemen laatkomers ook gewoon mee in hun effect.

Als Simic Charm (puur hypothetisch) had gezegd 'permanents you control have hexproof until end of turn' zou hij laatkomers wel meegenomen hebben. (Al is de kans vrijwel 0 dat zo'n effect ooit geprint wordt. )

2: De reden dat de charms verschillende wordings hebben ligt voornamelijk aan indestructible. Indestructible is op zich geen ability, maar gewoon een eigenschap. (Net zoals rood zijn een eigenschap is). Om tijdelijke indestructibility te geven zijn er daardoor 2 mogelijkheden:
Optie A: Geef een tijdelijke ability die indestructible maakt. (Creatures gain 'this creature is indestructible' until of turn')
Optie B: Maak een tijdelijk continuous effect dat je dingen indestructible houdt. (zoals op Boros Charm gedaan).

Optie A staat nogal lelijk, dus kiezen ze in dit soort gevallen voor optie B.

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-1-2013 22:36:00

Awesome antwoord, bedankt!

Nog één vraag dan: waarom acht je de kans vrijwel 0 dat ze een 'permanents have hexproof until end of turn'-effect printen? Het lijkt immers vrij veel op de al bestaande permanents hexproof geven.

22-1-2013 22:50:00

Het ligt er trouwens niet aan of het een "continuous" effect is of niet, het ligt puur aan het woord Indestructible dat er is/are staat ipv. gain. Indestructible is niet de ability, maar "het indestructible zijn" is de ability. (zie ook het vorige antwoord) vgl. Blightsteel Colossus is indestructible. Bij hexproof is dat niet zo (vgl. Invisible Stalker, die zegt niet "invisible stalker is hexproof", hoewel dat grammaticaal gezien wel correcter zou zijn. Daarom wordt er op een kaart nooit "are hexproof" gezet maar gain/have hexproof.

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-1-2013 08:47:00

Zoals ik het zie lijken beiden gewoon een eigenschap van een permanent aan te geven.
Maar het verschil is dus dat indestructible zijn 'gewoon' een eigenschap is, terwijl hexproof een speciaal vermogen (ability) is?

23-1-2013 10:38:00

@Boris
Het gebruik van een continuous effect is wél de reden dat alle laatkomers ook meegenomen worden. Het gebruik van is/are is de reden dat het een continuous effect is. De werking van indestructible is alleen de reden dat er hier met continuous effects gewerkt wordt.

Hexproof is geen eigenschap. 'Squire is hexproof' staat grammaticaal misschien mooi, maar als ability is het volledig zinloos. In magic kan je wel hexproof hebben, maar je kan het niet zijn.
'Squire has hexproof' zou eventueel kunnen als ability, maar doet precies hetzelfde als gewoon 'hexproof'.


@Johan
Waarom ze het (vermoedelijk) niet gaan doen:
-Wizards houdt er niet van
Over het algemeen geven spells/abilities one-shot effecten aan alle aanwezigen, en permanents geven de continuous effects. Indestructible is bij mijn weten de enige uitzondering, en alleen omdat ze daar weinig anders kunnen.

-Het kan vervelend zijn het te moeten bijhouden.
Als mijn tegenstander een nieuw creature speelt zie ik dat als een nieuw creature, en wil ik me niet hoeven herinneren dat de shroudcharm van 2 beurten terug (die ondertussen mogelijk al exiled of op andere wijze verdwenen is) nog steeds effect heeft.

-Het is niet nodig
Zelfs als er een dergelijk effect gewenst is zijn er overzichtelijker alternatieven: Emblems, permanents die je eventueel end of turn moet sacrificen, etc.


Ability vs Eigenschap is inderdaad de reden voor het verschil.

Indestructible is gewoon een beetje raar. Binnen de spelregels hebben normale abilities voldoende aan een korte 'vertaling', waarna ze binnen de gewone regels afgehandeld kunnen worden.

Indestructible heeft echter een compleet nieuwe regel nodig;
'X is Indestructible' geeft een soort merkje met indestructible aan een permanent, waarna een speciale regel ervoor zorgt dat permanents met dat merkje niet destroyed worden.

700.4. If a permanent is indestructible, rules and effects can't destroy it. (See rule 701.6, "Destroy.") Such permanents are not destroyed by lethal damage, and they ignore the lethal-damage state-based
action (see rule 704.5g). Rules or effects may cause an indestructible permanent to be sacrificed, put into a graveyard, or exiled.
700.4a Although the text "[This permanent] is indestructible" is an ability, actually being indestructible is neither an ability nor a characteristic. It's just something that's true about a permanent.

vs

702.11. Hexproof
702.11a Hexproof is a static ability.
702.11b "Hexproof" on a permanent means "This permanent can't be the target of spells or abilities your opponents control."
702.11c "Hexproof" on a player means "You can't be the target of spells or abilities your opponents control."
702.11d Multiple instances of hexproof on the same permanent or player are redundant.

In principe had indestructible volgens mij ook een gewoon keyword kunnen zijn (bijv. 702.9999x: "Indestructible" on a permanent means "this permanent cannot be destroyed", etc.) , maar dat hebben ze niet gedaan.

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
24-1-2013 08:11:00

Wederom bedankt voor het heldere en uitgebreide antwoord! Nu is het helemaal duidelijk .

Scroll: [boven|reacties|beneden]