Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini-Prijsvraag! 35.0

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3 4 5  [volgende] [laatste]
1-3-2012 18:03:00

De meeste Magiccers die ik ken, hebben wel een of meerdere Commander (EDH) decks. Maar elke Magiccer heeft weer een ander idee over wat nou precies een leuk Commander deck is...

Er is een redelijk beperkte banned list, maar er zijn vast wel kaarten waar jíj een enorme hekel aan hebt en die er niet op staan. Ik zelf heb bijvoorbeeld een hekel aan Survival of the Fittest, omdat die er voor zorgt dat elk potje ongeveer hetzelfde verloopt, terwijl voor mij de kick van Commander juist is dat elk potje weer totaal anders is. Van mij had Surrvival dus best gebanned mogen worden.

Welke kaart zou jij graag willen bannen in Commander?
Noem een kaart die nog niet op de banned list staat en geef een toelichting in maximaal 200 woorden. Het gaat er vooral om dat je uitlegt waarom JIJ deze kaart zo ontzettend haat in Commander dat je hem liever nooit meer tegen zou komen. Het is ook toegestaan om in plaats van een specifieke kaart een cycle te noemen, zoals de Moxen (maar die zijn al gebanned) of Increasing X uit Dark Ascension .

De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.

Veel plezier, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (102)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3 4 5  [volgende] [laatste]
1-3-2012 18:20:00

Argh! Er is zoveel wat ik in Commander wil bannen, dat ik voor deze prijsvraag erover moet nadenken tot na 2 maart.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-3-2012 18:24:00

WB, hoe was Madrid? Leuke vraag weer. Speel geen commander, maar wil eraan beginnen. Dit weekend, waarschijnlijk, mijn eerste oefenpotje

1-3-2012 18:28:00

zowat alle tutors!

een EDH zonder tutors is volgens mij logischer omdat je elke kaart maar 1 keer mag spelen vraag ik me sowieso al af waarom die dingen überhaupt gespeelt mogen worden want dat is naar mijn mening gelijk aan een kaart meerdere keren spelen!

dus ik pleit hier voor een EDH waarin je meer moet spelen met de kaarten die je trekt en die in een op dat moment nuttige positie wurmen zonder dat je gewoon je beste kaart gaat zoeken!
--> je moet dus ook meer op je general rekenen in dat geval...

zelf speel ik geen echte tutors (het is maar casual EDH) hoewel ik mijn zwart-blauw ben aan het ombouwen naar een selfmill-graveyard-play-achtig ding (met reanimate dingen/ wrexial/ flashback...)

1-3-2012 18:30:00

Sol Ring en Mana Crypt.

Iedere speler kan zo zien dat dit de meest overpowered kaarten in Commander zijn die legaal zijn. Ik heb zelden een game verloren waar ik een turn 1 sol ring/mana crypt had en mijn tegenstander niet, want wat die kaart eigenlijk doet is een Time Stretch zijn, aangezien je tegenstander pas over 2 beurten gelijk loopt met zijn landdrops. Voor slechts 1 kaart van 0/1 mana loop je opeens 2 mana uit op je tegenstander, die vervolgens de hele pot achter de feiten aan zal lopen. Wat met die 2 mana extra zal jij ook eerder een Solemn Simulacrum kunnen spelen, of een Harmonize, of een Primeval Titan.
Als ik in mijn mono zwarte deck even mijn statistieken erbij pak om te zien waar ik de eerste 4 beurten het meest naar tutor dan komt dat ongeveer uit op dit:
50% Mana Crypt of Sol Ring
40% Necropotence of Mind Twist
10% iets anders want dan heb ik al een van bovenstaande kaarten en ben ik toch al aan het winnen.

Als je Sol Ring en Mana Crypt zou bannen dan zouden mijn decks ook meteen hun turn 2-3 kill mogelijkheden kwijtraken. Ik vind het vet als zoiets een keer lukt, maar het komt het spel niet ten goede dat het mogelijk is.

--

Na Sol Ring en Mana Crypt uiteraard Necropotence en Primeval Titan

Joris (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-3-2012 18:48:00

Ik ben niet vaak voor het bannen van kaarten, en al helemaal niet in een casual format. Helaas is er in Commander wel een kaart die van mij op het lijstje mag: Hermit Druid

Deze kaart geeft de mogelijkheid voor een smerig snelle en solide combo die het spel wint. De activatie van de druid millt je deck, waarna er talloze mogelijkheden voor infinite creatures/damage/mana/wat je maar wilt zijn. De decks gaan beurt 3, 4 of met pech 5 af, vaak met counterbackup. Daarnaast is er, mocht de druid gestopt worden, altijd wel een plan B.

Zijn er dan geen antwoorden tegen deze combo? Ja natuurlijk, maar helaas moeten deze eigelijk altijd al op tafel liggen voor de Druid afgaat, zoals Leyline of the Void of Relic of Progenitus. Hierdoor kunnen deze gewoon geremoved worden voor de druid z'n ding doet.

Zonder Hermit Druid zullen de competatieve Commander toernooien (zowel online als om de tafel) wat minder eentonig worden, en zullen vrienden elkaar niet naar de nek vliegen als deze iets te vaak op de keukentafel verschijnt.

Mocht je de decks nog niet kennen, Google even op Hermit Druid EDH

BB@RT (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-3-2012 18:50:00

Ik zou duidelijk kiezen voor Arcum Dagsson, met deze general zijn zulke broke dingen mogelijk. Bijvoorbeeld het zoeken van de colossen, de combo Darksteel Forge + Mycosynth Lattice + Nevinyrral’s Disk en meer van dat soort dingen. Ik speel zelf vooral boardsweap decks omdat het dan vooral leuk is dat wanneer iemand dood dreigt te gaan of wanneer iemand te bedreigend wordt, je gewoon alles reset Maar tegen een lock van Arcum kan ik niks beginnen. Ook kun je zo t verschil per potje groter maken, want net als bij generals als Zur the Enchanter komt het er toch meestal op neer dat je alles in een vaste volgorde uit je deck haalt.

1-3-2012 19:45:00

De Titans moeten er uit.

Deserted Temple vind ik ook een kaart van zwaar misbruik
Ik vind zoiezo dat elke A-classe kaarten, moet vervangen worden door de B-classe kaarten. Zo hou jij het wel leuk. En verandert de game play veel vaker.

Plus dat het voor beginners, of mensen die niet alles kaarten hebben, het veel leuker is om tegen jou te spelen. en meer kans hebben.
En zeg nou zelf, een beetje meer flavor in het spel kan ook geen kwaat

1-3-2012 20:17:00

De makers van commander hebben met het feit dát ze een banlist hebben, al aangegeven dat er kaarten zijn die het spel oneerlijk maken ten opzichte van spelers die die kaarten niet trekken. Hieronder vallen o.a:
- broken kaarten, zoals de moxen en Yawgmoth’s Bargain. Deze kaarten zijn duidelijk broken, alleen zijn er op het moment kaarten legaal die nog veel meer broken zijn dan die, wat volgens mij gewoon een foutje is: Mana Crypt, Sol Ring (die vaak nog beter zijn dan moxen) en Necropotence, wat een soort bargain is die maar 3 (!) mana kost
-tutors die je al heel vroeg in het spel dergelijke kaarten laten opzoeken. Voorbeelden hiervan zijn: Vampiric Tutor, Imperial Seal en Demonic Tutor.

Als ik toch één kaart moet bannen kies ik de kaart die het duidelijkst sterker is dan een kaart die wel op de banlist staat: de aloude Mana Crypt.

Om maar een voorbeeld te geven van wat er zou kunnen gebeuren als ik die kaart in een deck van mij zou stoppen met Azusa als commander:
T1 Forest, Mana Crypt, Azusa, Lost but Seeking, forest, forest, Rofellos, Llanowar Emissary.
T2 Forest, Kozilek, Butcher of Truth, forest, Concordant Crossroads, annihileer je tegenstander.

1-3-2012 20:42:00

Waarom staat deze er niet tussen.

EDH heeft maar 1 ban nodig. Dat is op Island. Die kaart is instant win

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-3-2012 21:16:00

Kaarten met flashback. Dit klinkt misschien raar,

maar hoe ik commander zie moet je alles maar 1 keer kunnen gebruiken.

Dan pas moet je ECHT gaan nadenken wat je wanneer inzet.

Anders neem je gewoon zoveel mogelijk kaarten met flashback (dit zijn er ruim meer dan 100) en kan je alles vaker gebruiken.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAH. That's why I ask Wizards, please, ban flashback or let people lose life for using it. (hoorde net die zoolando (of hoe schrijf je het) reclame).

1-3-2012 21:48:00

Ik vind het een hele moeilijke vraag, omdat commander zo'n breed format is zijn heel veel interacties mogelijk. Kaarten die normaal gesproken geen leven hebben worden opeens interessant (Insurrection *cough*). Als er echter een kaart is die gebanned zou mogen worden dan gaat mijn stem uit naar de onlangs geprinte Skullbriar, the Walking Grave. Waarom?

Commander gaat in mijn mening om een leuk potje magic spelen met verschillende, interessante kaarten. Spelers bouwen een board op en dueleren samen of in een groep. Zodra een speler weg komt met een deck waarin enkel een paar equipments, een Unearth en landjes zitten dan is voor mij het einde zoek. Op die manier (turn 2 skullbriar, swing!) wordt echt iedere pot hetzelfde. De kaart lijkt, vooral in multiplayer, misschien niet vreselijk overpowered maar in één tegen één is een terug kerende, groeiende man enorm vervelend. Je removal gaat maar zo ver, en hij heeft maar een beurt of 6 nodig om je te killen als ze geluk hebben.

Omdat Skullbriar spelers aanmoedigt om saaie, eentonige decks te spelen vind ik dat de kaart moet verdwijnen uit commander!

1-3-2012 22:21:00


Oblivion Stone

Mass destructie is niet erg, maar terugkerende massdestructie wel. Met kaarten zoals Eternal Witness, Regrowth, Academy Ruins, Glissa, the Traitor en ga zo maar door, kun je 'm keer op keer spelen. Dit beïnvloed potjes op een negatieve manier omdat iedereen heel passief gaat spelen en dus nauwelijks meer wat oplegd. Daarbij duren edh potjes al lang genoeg, en na de derde boardwipe beginnen mensen vaak te scoopen. De kaart nodigt uit tot douchebaggery en dat is compleet tegen de nummer 1 regel van edh in. Bannen die hap

1-3-2012 23:35:00

Ik wou eerst even een notitie maken dat de officiële makers nooit een -ban- list hebben samen gesteld, enkel een lijst met kaarten die zij volgens hun huisregels liever niet op tafel wouden zien. En dat is waar deze 'banlist', en dus ook al deze suggesties door onze Nedermagic leden op neerkomt.

Door een kaart extra te bannen maak je nooit iedereen gelukkig.(uiteraard) EDH is een formaat waarin je alles tegen kunt komen, en dus in die zin ook(technisch gezien) op alles voorbereid moet zijn. EDH wordt echter vaak opgevat als een langzaam, casual formaat waarbij alleen stalled-out games uit voort komen die mensen daadblijkelijk allemaal leuk vinden. Maar toch zijn er velen die EDH ook in de brede zin bekijken waardoor er een wereld open gaat. (@jacklacroix op twitter!) Maar uiteindelijk gaat het erbij met welke kaarten jij en je speelgroep comfortabel kunnen spelen, en daarom ligt de verantwoordelijk heid van een gezonde banlist(en dus een gezond spel) dus geheel bij jou. Dus vindt jij Mana Crypt echt helemaal niks? Suggereer dan aan je speelgroep om deze kaart te bannen. En daarom is mijn bansuggestie, met de voorgaande paragraaf als reden: Alles en niets.

- The Meddling Mage

Edit: Woohoo, maan crypt! Er is dus toch nog een spelling 'Gecorrigeerd' door de iPad. xP

1-3-2012 23:55:00

Bij ons moet EDH ook fun zijn. Als je soms ziet dat je uit het niets iemand kan neerhoeken verdwijnt dat een beetje. Daarmee bedoel ik dat ik liever zie dat mensen een beurt outtapped gaan om eens iets te doen. Creeër een situatie en kijk of je tegenstanders er wat meer kunnen. Een paar kaarten vind ik absoluut niet leuk in EDH.

Sorin Markov, dit is wat ik bedoel met plotseling winnen. Iemand op 10 zetten en dan snel doodslaan vind ik niet Fun. Zelfde met Magister Sphinx. Als het gespeelt wordt zijn mensen op hun hoede en is dan is het zo van kaartje-go.

Ook 1 van de kaarten die we eruit gehaald hebben bij ons is Myojin of Night’s Reach. Ook weer zo'n kaart die plotseling de game kan vernietigen.

2-3-2012 00:52:00

Ik ga toch voor Warp World e.d. (Scrambleverse mag er ook bij). Leuke kaarten op zichzelf, maar in EDH doe je graag moeite voor dingen. Grote spells maken het spel leuk, omdat je er moeite voor gedaan hebt en ze natuurlijk "spannend" zijn.

Op het moment dat jij dan ineens alles aan iemand anders kwijt bent, voel je je natuurlijk behoorlijk bepiepelt. Heb je je Commander 3x extra moeten spelen vanwege removal, krijgt je tegenstander hem in 1 keer - leuk.

EDH is al chaotisch genoeg, elkaars permanents random ruilen hoeft daar niet bij. Speel gewoon je eigen spel, leuk zat!

2-3-2012 09:07:00

ik ga voor Sorin Markov. Zijn -2 ability is sterker dan menig planeswalker's ultimate in EDH en gaat ook meteen af de beurt dat hij gespeeld wordt. Daarbij komt dat Sorin vaak in big black decks gespeeld wordt die vol van mana-acceleratie, tutors en draw zitten en ze hem stuctureel voor beurt 6 neer kunnen leggen. Dan komt het er op neer dat die kaart minstens 20 damage doet, en dat vind ik broken.

2-3-2012 09:23:00

Hier moet ik over nadenken.
In onze speelgroep zijn er niet echt kaarten die ik haat.
Ik kom hier nog op terug

Erik (18) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-3-2012 09:56:00

Aangezien ik geen Commander speel op toernooi-niveau, kan ik alleen kaarten noemen die ik zelf tegen ben gekomen.

Zelf vind ik dat een potje EDH om je general moet draaien.
Je maakt er niet voor niets een deck om je general heen.
In de regels hebben ze bedacht dat als hij doodgaat of ge-exiled wordt, je ervoor mag kiezen dat hij naar de command zone gaat, in plaats van naar de graveyard / exile-zone. Dit is gedaan omdat je dan, ondanks dat je elke keer 2 extra mana moet betalen, in ieder geval rondom je general kan blijven spelen.

Daarnaast is EDH voor mij een multiplayer casual formaat.
En casual betekent dat je speelt om leuke potjes, en niet om te winnen met kaarten die het deck van de tegenstander lamleggen!

Deze twee argument zijn allebei argumenten waarom volgens mij de volgende kaart, al wordt hij misschien niet gespeeld in toernooidecks.
Ik heb hem zelf tegen me gehad, en zodra hij gespeeld wordt kan ik meteen scoopen.
Dus vooral voor de keukentafel:
BAN Hallowed Burial!

Erik

2-3-2012 10:13:00

Ik weet al weer wat ik echt vervelend vind.

MassLand destruction.
Decree of Annihilation, Apocalypse of Obliterate
Ik vind dit gewoon echt heel erg vervelend.

Vooral omdat deze vaak word gespeeld door Jhoira of the Ghitu Hierdoor moet je vaak je mana weer opbouwen. Waar ik echt geen zin in heb en bij ons is het vaak ook zo als je 1 mass land destruction hebt gepseeld ben je hoofd target nummer 1.

Nadeel is omdat hij een lompe tread heeft gesuspent. kunnen wij vrij weinig. Na 1 hit van een Blightsteel Colossus ben je al dood of iemand moet toevallig een Swords to Plowshares of Condemn hebben. Wat ook kan is dat we dood gaan aan. Kozilek, Butcher of Truth.

Ik hou meer van Planar Cleansing dan kun je in ieder geval nog gewoon verder spelen.
Het moet gewoon leuk blijven.

Edit: ben het ook eens met Erik, Heb daarom er ook voor gekozen om hem niet te spelen.

2-3-2012 11:50:00

Gaea’s Cradle

vooral in multicolored decks.
met tokens teveel mana.

voor een spel met X zoals
Exsanguinate
Comet Storm
even zoeken met Tolaria West, pak jij je deck even op? Braingeyser

groen zoekt hem ook te snel met een Primeval Titan Sylvan Scrying of Crop Rotation. en drop even een Genesis Wave

helemaal als je hem nog kan untappen ook.

Tolarian Academy is toch ook banned?

(in het verlengde hiervan misschien ook Cabal Coffers+ Urborg, Tomb of Yawgmoth)

maargoed ik nomineer dus Gaea’s Cradle

Steely (5) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-3-2012 11:59:00

Zelf zou ik graag Sorin Markov sowieso bannen. Zijn tweede ability is veel te makkelijk om een tegenstander snel dood te krijgen. Felidar Sovereign ook bannen vanwege zijn ability. Je begint op 40 leven dus winnen is dan veelste makkelijk. Ook alle kaarten die zeggen: "The named card can't be played"zouden gebanned moeten worden. Commander kunnen dan niet meer worden gecast.

Zo, dat is mijn lijstje

2-3-2012 12:22:00

Blatant Thievery. Enough said.

Voor 7 mana kan je de beste permanent pakken van ELKE tegenstander. het leuke is, EDH is een MULTIPLAYER game dus dat is NIET LEUK om in totaal 4 permanents te jatten. Op dat zelfde moment is het natuurlijk onmogelijk om meer haat te krijgen en om van die haat af te komen, maar dat maakt niet uit, omdat je bijvoorbeeld een Elspeth, Knight-Errant jat, Consecrated Sphinx, iemands general, Mana Reflection e.d. en je tegenstanders zijn hun bom kwijt.

Het is ook ÉÉN kaart die je van de verliezende speler naar de winnende speler kan brengen, en dat vind ik persoonlijk niet leuk en zwak. Ik vind dat door met iets minder OP kaarten een leuke combo te maken je je overwinning leuker/welverdiender maakt.

Nog een ding, de kaart is blauw. Blauw heeft toegang tot counters, controll en flashback om er voor te zorgen dat Blatant Thievery beter doorkomt of misbruikt kan worden op allemaal OP manieren.

2-3-2012 13:03:00

@SAint: dat er kaarten zijn die het spelletje in een keer doen omdraaien, is iets wat ik zelf juist wel leuk vind: dat is meer motiverend om door te gaan dan alleen maar te moeten blijven zitten tot dat iemand anders je afmaakt terwijl dat eigenlijk al x beurten geleden is gebeurd.
Ook voor jezelf, als je in de upperhandpositie zit, is het spannender omdat de strijd dan echt tot het einde onzeker is of je wel daadwerkelijk wint.

Dit niveau aan spanning is ook wat WotC actief voorstaat, zoals MaRo afgelopen maandag nog predikte:

Helping Players Win—One of the things you learn in all-common playtests is that Magic needs the ability for large turnovers to happen. Yes, the game can look like it's going your way, but to keep up the suspense there always has to be the chance for the opponent to come back. (This is also known as a "catch-up feature." This can come in the form of board sweepers that clear the battlefield. It can be large creatures that can turn the tide of battle. It can be sweeping effects that help you gain control of the game. Bron hier

2-3-2012 13:39:00

Naar mijn weten is er een cycle van kaarten die ik echt zeer storend vind in EDH, en dat zijn de originele duals: Underground Sea, Bayou, Tundra en dergelijken.

Wat ik vooral storend vind aan deze landen is dat zij het ontzettend makkelijk maken om de juiste mana te krijgen bij een commander deck met meer dan 2 kleuren, waarbij ik de duals met een forest al helemaal irritant vind, omdat ze zo eenvoudig te fetchen zijn met "Search your library for a forest card".

Mana is het grondprincipe van Magic. Het is de basis waarop je deck gebouwd wordt, en het meest elementaire binnen het hele spel. Door de duals worden decks die deze kaarten bevatten vele malen eenvoudiger om te spelen, en daar kan ik me, als speler die er niet minimaal 50 euro voor over heeft om een enkele kaart te kopen, ontzettend aan storen.

2-3-2012 14:13:00

@ Arjan

Ik snap jouw visie van de kaart, maar in mijn spelvaring is een kaart die op zichzelf zegt ''ik win'', totaal niet leuk en zwak. zie tutor's, Magister Sphinx, Time Stretch(!)(!) e.d.

Boardsweepers doen dat niet. Die geven iedereen op de juist getimde moment een nieuwe kans om te winnen.

Wat ik wil zeggen is: EDH is niet als standard/legacy waarbij je de tegenstander zsm dood moet hebben. Als je in EDH wint, doe het dan stijlvol , dat geeft jezelf en de anderen een goed gevoel over het potje.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3 4 5  [volgende] [laatste]