Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Five ways to spice up your (casual) Magic

Scroll: [boven|reacties|beneden]
29-6-2011 16:16:00

Je kent ze wel (al hoop ik van niet); die potjes die precies lijken op elk potje dat je speelt. Dan doel ik niet zozeer op de decks die gespeeld worden, maar meer op het verloop van het potje. Nu vind ik dat saai en weinig uitdagend en daarom wil ik een aantal uitwegen schetsen om interessante en onvoorspelbare situaties te creëren. En zo het spelplezier voor iedereen te vergroten.

Probleem 1: Altijd maar hetzelfde spelletje.Spelletjes in mijn playgroup zijn vaak multiplayer chaos games – iedereen speelt tegen iedereen. Dat is leuk: goede decks zijn niet per se winnende decks, omdat geen enkel deck opgewassen is tegen de politiek in multiplayer. Chaos multiplayer is dus niet zozeer het probleem. Het wordt een ‘probleem', als er alleen maar chaos multiplayer wordt gespeeld. Dat is saai. Op een gegeven moment weet je hoe jouw deck werkt in een multiplayerformaat. Wat de sterke en de zwakke punten ervan zijn. En, ook niet onbelangrijk, dat weten je tegenstanders ook. Ik hoor vaak "Oh, dat deck!" en het betekent vaak niet veel goeds.
Maar wat nu als hetzelfde deck in een andere multiplayer-variant moet overleven? Wat als er rekening moet worden gehouden met ‘allies'? Wat als je bepaalde spelers niet mag targetten en global effects niet voor de hele tafel gelden? In verschillende Magic-varianten moeten bekende decks met onbekende situaties overweg kunnen en het is nog maar de vraag hoe dat lukt. Wil je nu wel eens wat anders, probeer dus andere varianten dan Chaos, eventueel met battlecircles om het geheel op te leuken. Zo nemen bekende decks een onbekende rol in.

Oplossing: Meer varianten voor (multiplayer) Magic. Denk aan onder andere Agressor, Star, Hunter-Prey, Archenemy en Planechase, eventueel met battlecircle.

Probleem 2: Verschillende cardpools.Niet iedereen heeft dus dezelfde kaarten direct ter beschikking. Het kan dus gebeuren dat jij met je nieuwgebouwde Extended deck opeens tegen een Legacy deck komt te spelen. Of meerdere Legacy decks in het geval van multiplayer. Natuurlijk is het een uitdaging om te kijken hoe jouw deck het doet tegen die decks, maar het is een stuk minder leuk om ‘sitting duck' te zijn en telkens roemloos ten onder te gaan. Dit kan frustrerend zijn (ook omdat je maar weinig ‘pure' Magic tijd hebt, zie punt 4) en draagt dus niet bij aan de ultieme Magic-‘experience'. Je kan afspraken maken over het formaat dat je gaat spelen en eventueel een eigen banned & restricted list opstellen, al zou ik dat niet willen aanbevelen. Als iedereen weet wat het formaat is (Extended, Legacy, pauper of Commander), weet ook iedereen wat voor kaarten er verwacht kunnen worden. Zo voorkom je eenzijdige of oneerlijke spelletjes omdat iemand gewoon toegang heeft tot (veel) sterkere kaarten.

Oplossing: Meld voordat je gaat spelen in welk formaat (of formaten) je deck legaal is of spreek het formaat voor een potje af.

Probleem 3: Steeds weer dezelfde decks.Als je een deck hebt gebouwd, wil je ermee spelen. En dat is goed. Het bouwen en verbeteren van een deck is een belangrijk deel van de spelbeleving. Maar als je speelt in een groep waar voornamelijk een Legacy cardpool gebruikt wordt voor decks, kunnen die decks een beetje op elkaar gaan lijken. Wat als er nu een formaat was dat makkelijk voor iedereen toegankelijk is? Een formaat dat niet al te veel geld hoeft te kosten voordat je een speel baar deck hebt? Een formaat met bijvoorbeeld alleen commons. Misschien met vijf uncommons erbij. Of een maximale prijsgrens waarin verder elke rarity toegestaan is.
Pauper, peasant en 30 euro Nedermagic zijn niet voor niets populair: ze zijn makkelijk toegankelijk en de restricties die je hebt, zorgen voor creatieve kaart- en deckkeuzes. Als iedereen in de groep in ieder geval één (meer mag altijd) pauper deck, één NM 30 euro deck en eventueel een peasant deck heeft, kan er altijd met gelijkwaardige decks gespeeld worden (en dit haakt ook weer in op oplossing 2). Speltip nummer drie luidt dan ook:

Oplossing: Meer pauper en 30 euro decks.

Probleem 4: Veel dode momenten.Je kent de situatie wel: je bent lekker aan het spelen met een groep vrienden en opeens lig je uit het spel (goed, zo ‘opeens' zal het niet zijn, je houdt je levenstotaal zelf natuurlijk bij…. En dan moet je wachten. Tot je vrienden klaar zijn. Allemaal. En als je pech hebt, gebeurt dat het volgende potje weer. Niet echt een efficiënte manier om je waardevolle Magic-tijd in te vullen.
Die tijd kan je echter efficiënter gebruiken. Als er meerdere spelers zijn die het spel voortijdig hebben verlaten: pak een deck en ga spelen! En als er geen spelers voor handen zijn, kan je eventueel instromen in het potje waar je net bent uitgevallen (respawn-Magic). Dode momenten zijn niet leuk en kunnen een avond Magic verpesten. Als je wat gaat doen in de tussentijd hoef je in ieder geval niet met het gevoel naar huis helemaal niets gedaan te hebben.

Oplossing: Zorg voor minder ‘downtime': als je in een multiplayerpot doodgaat, stroom dan OF opnieuw in bij dat spel OF ga lekker 1 op 1 spelen.

Probleem 5: Infinite combo's en locks; oftewel one man multiplayer.Een deel van de lol van Magic is interactiviteit. Interactiviteit tussen de kaarten in je deck, maar ook interactiviteit tussen jouw deck en de decks van je tegenstanders. Maar als je tegen een lock of een infinite combo aanloopt, is de interactiviteit vaak ver te zoeken. Daar zijn locks en combo's nu eenmaal voor bedoeld. Op zich is daar niets mis mee, mits het niet te vaak gebeurt. Vooral niet in multiplayer. Zo'n potje is immers net of je naar iemand zit te kijken die met zichzelf aan het spelen is; voor de anderen is er weinig aan.
Als je toernooien speelt, ga je op zoek naar de beste decks en de sterkste kaarten. Dat is logisch, want je wil winnen. Casual Magic is er niet per se op gericht om te winnen. Het gaat vooral om plezier en interactiviteit. Infinite combo's en locks zijn misschien wel effectief, maar niet echt leuk om tegen te spelen. Met name bij EDH/Commander (dat aan een ware opmars bezig is onder magicers) gaat het om lol en interactiviteit in plaats van effectiviteit. Kijk eens naar dit filmpje van Sheldon Menery – bedenker van – over het formaat EDH/Commander: hier. Zijn richtlijnen zijn met name bedoeld voor Commander, maar zeker ook toepasbaar bij ‘gewone' multiplayerpotjes.

Oplossing: Vermijd eenzijdige en saaie momenten; huldig interactiviteit.

 Reactie plaatsen

Reacties (19)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
29-6-2011 16:45:00

Probleem 3 kan ook worden opgelost door highlander te gaan spelen!

29-6-2011 17:40:00

Dat kan zeker! Maar dat zorgt ook weer voor extra investeringen en dat behoort niet altijd tot de mogelijkheden (mijn vader is niet sinterklaas en mijn geldboom is dood), vandaar dat ik me meer op budget heb gericht.

29-6-2011 17:44:00

EDH hoeft toch niet veel geld te kosten? Ik ben er pas sinds heel kort mee begonnen, maar het valt me juist op dat ik nu eens hele leuke kaartjes van minder dan een euro voor mijn deck kan kopen. Van die kaarten die niet goed zijn voor constructed, maar in dit formaat leuk en goed zijn!

29-6-2011 17:47:00

Klopt. Ik las de post van Erwin verkeerd, ik dacht dat hij het over Prismatic Highlander had. Maar EDH is inderdaad juist een goede manier om een leuk budgetdeck in elkaar te steken. En met de Commander precons van Wizards ook nog eens makkelijk.

29-6-2011 19:14:00

Ik heb nu al twee mensen enthousiast gemaakt om dit te gaan spelen terwijl zij eigenlijk nog nauwelijks Magiccen. Ik speel voornamelijk toernooien, maar zij alleen casual en niet zo vaak. Toen heb ik ze dit formaat uitgelegd, en ze waren daar behoorlijk enthousiast over.

Vooral omdat ze nu dus ook al hun oude kaarten kunnen gebruiken, en er niet veel geld aan uit hoeven te geven, terwijl het wel veel afwisselender is dan een 60 kaarten deck met allemaal 4-offs.

30-6-2011 11:04:00

Wat zijn agressor, star, hunter-prey en battlecircle? Klinkt allemaal heel leuk maar ik ken ze niet (kun plz ook via msg reageren als je t weet?)

30-6-2011 11:27:00

Star weet ik wel, maar de rest?

Bij star speel je met zn 5en; en moet je 2 tegenstanders doden om te winnen: de twee tegenover je.

Lijkt mij op zich wel grappig, maar... Je moet met precies 5 man spelen. Geef mij maar gewoon FFA potjes!

30-6-2011 12:30:00

Star is echt geweldig, maar helaas idd alleen voor 5 man.

Je moet het zien alsof je zit als de kleuren achterop een magic kaart. De 2 spelers naast je zijn je allies, de mensen die tegenover je zitten zijn enemies. Je wint wanneer jouw 2 enemies uit het spel zijn.

Dit klinkt redelijk simpel totdat je je realiseert dat je 2 allies vijanden van elkaar zijn. Met elke ally heb je 1 gezamelijke vijand, een vijand die een ally is van je andere bondgenoot. Dit zorgt voor zoveel subtiele politieke interacties dat het gewoon een spel op zich wordt. Je moet namelijk je 2 allies overtuigen dat de vijanden die je met hun deelt belangrijker zijn dan de anderen.

Later in het spel wordt het nog leuker, stel je hebt 1 van je 2 vijanden uitgeschakeld, dan deel je met 1 van je allies geen vijanden meer, en moet die ally zich focussen op je andere bondgenoot. Als de ene ally de andere verslaat, verlies jij. Je moet dus op een gegeven moment je allies weerhouden van de winst.

30-6-2011 15:52:00

Dat ga ik zaterdag proberen
Weet iemand de andere 2?

30-6-2011 16:13:00

Agressor, Star, Hunter-Prey, Archenemy en Planechase, eventueel met battlecircle.


Agressor.
Aantal spelers niet gelimiteerd.
Maar ik zou voor niet te veel mensen gaan.
In het begin is iedereen passief.
Tot dat de eerste iemand aanvalt.
Zodra de eerste speler agressief is, wordt hij de agressor.
Van af dit moment mag je alleen de agressor aanvallen, en zodra je aanvalt wordt je zelf de agressor.
En dan mag jij iedereen aanvallen en de rest mag alleen jou aanvallen. Maar zodra iemand jou aanvalt, wordt hij de agressor en ben jij het niet meer.

Star.
Zoals al hier boven beschreven.
5 man in een ster vorm.
de twee naast je zijn je allies en de twee tegenover je zijn je enemies. Zora je twee tegenstanders dood zijn, heb je gewonnen.
Let wel, je hoeft ze dus niet zelf dood te maken.
Dus ook al heb jij de kills niet gemaakt, degene van wie als eerste de twee tegenstanders dood zijn, heeft gewonnen. Grappig omdat je soms een tegenstander in leven moet laten om dat anders een ally gaat winnen.

Hunter-Prey.
Aantal spelers maakt niet heel veel uit.
Iedereen heeft 2 identiteiten 1 publieke en 1 geheime.
De publieke slaat op jou. Dit ben jij.
De tweede geheime is de identiteit van je prooi.
De bedoeling is dan dat je ej prooi dood maakt.
Zodra je je prooi dood hebt gemaakt, krijg je zijn identiteit en zijn prooi. Dan ga je dus weer op jacht naar je nieuwe prooi.
Als het potje afgelopen is, telt iedereen hoeveel prooien hij heeft gedood. Degene met de meeste prooien, heeft gewonnen.

Archenemy en Planechase
Deze varianten lijken me wel bekend.
Ze zijn de afgelopen zomers gepushed door Wizards.

Battlecircle
Lijkt me vrij duidelijk.
Iedereen zit in een kring en je valt aan naar links en je wordt door rechts aangevallen.
Targetting is meestal 1 dus 1 speler rechts en 1 speler links van je.
Global kun je limiteren.
Als global = global kun je dus met een WOG de beestjes van iedereen opblazen.
Als global = 1 of 2 kun je dus daarmee alleen de beestjes van 1 of 2 spelers links en rechts opblazen.
Bij een grote groep is het vaak handig om de global range te limiteren. Anders gebeurt er iets aan de andere kant van de tafel waar je helemaal geen invloed op hebt en dat toch je hele spel van vernaggelen.

30-6-2011 16:27:00

Bedankt
Weet iemand nog iets?

2-7-2011 19:08:00

Ja, ik weet nog wel meer.

Grand Melee
In Grand Melee heb je doorgaans heel veel spelers nodig, doorgaans 8 of meer. In dit formaat zit iedereen in een kring, en is er een beperkte range zoals in Battle Circle. Maar er zijn twee of meer spelers tegelijk aan de beurt! Dit voorkomt dat je te lang moet wachten voordat je weer aan de beurt komt. Maar door het grote aantal spelers heeft iedereen toch maar hooguit een actieve speler binnen zijn/haar range. Uiteraard zijn effecten die extra beurten geven meestal niet welkom...

Emperor
Dit formaat wordt precies met z'n zessen gespeeld, en ook hier wordt er gespeeld met beperkte ranges. Maar nu zijn de spelers opgedeeld in twee teams, waarvan de Emperor in het midden tussen zijn/haar twee teamgenoten zit. Een team wint door de Emperor van zijn/haar tegenstander uit te schakelen

Two-headed Giant
Dit formaat wordt precies met z'n vieren gespeeld, en ook hier zijn er twee teams tegen elkaar. Maar geen ranges hier. In plaats daarvan zijn alle spelers van een team tegelijk aan de beurt, en delen zij hun levenstotaal, wat begint op 30. Teamgenoten kunnen voor elkaar blocken. Als een effect het levenstotaal van een speler op een vast getal zet, wordt het levenstotaal van een speler gecorrigeerd, dus van de helft van het teamtotaal. Dat wil zeggen, heeft het team 30 levens en van een van de twee teamleden wordt het levenstotaal op 10 gezet, dan wordt er gecorrigeerd vanaf 15. Dus het team verliest zo slechts 5 levens, en geen 20. Een team wint door alle tegenspelers uit te schakelen of door het levenstotaal op 0 of lager te brengen. Als een speler door een andere effect "het spel verliest", kan de teamgenoot nog in zijn/haar eentje nog het andere team proberen te verslaan.

Booster Battle
Hier is elk aantal spelers toegestaan, en is het doorgaans ieder voor zich. Maar het 'deck' bestaat uit een booster die elke speler apart open maakt, en er is een gezamelijke cardpool van alle basic landjes. Spelers beginnen met 5 kaarten uit een booster. Als iemand een kaart wil pakken, mag hij/zij kiezen tussen het pakken van een kaart uit de booster, of een basic land naar keuze uit de gezamelijke pool.
Uiteraard kun je hiermee ook varieren door uit je eigen verzameling "boosters" te maken.

Type 4
Ook in dit formaat begint ieder met 5 kaarten. Maar het deck heeft dan ook geen land. Dat hoeft ook niet: Alle kaarten mogen gecast worden zonder de mana cost te betalen, maar elke speler mag maximaal een kaart per beurt spelen. Je kan hiermee spelen met ieder een eigen deck, of met een gezamelijke deck.

2-7-2011 19:16:00

Ik heb vandaag star en agressor gespeeld, erg grappig, vooral star was leuk. Eerste potje had ik wel beurt 4 gewonnen
Volgende week de rest
Plz meer

4-7-2011 15:10:00

Ik zou zeggen: laat je creativiteit de vrije loop! Misschien kan je zelf wel met een leuk formaat komen.

Verder wil ik de eerste 'column' een vervolg geven, dus als jullie vragen, opmerkingen en/of wensen hebben, hoor ik ze graag!

4-7-2011 16:40:00

Jaa, suggesties! Je hebt nu, in een reactie, een korte introductie gegeven over een aantal manieren om multiplayer te spelen. Misschien is het leuk als je er een of twee uitkiest en er iets meer over schrijft en met echte voorbeelden werkt; Leg bijvoorbeeld uit hoe je spelletje 'star' de laatste keer verlopen is, compleet met wat er gespeeld werd etc.
Hetzelfde kun je ook doen voor bijvoorbeeld pauper/peasant ofzo, lijkt mij wel leuk om eens een keer wat over te lezen. Wij spelen het zelf niet en dus heb ik geen idee wat goed is in die formaten.

7-7-2011 19:25:00

Quote van Johannes: 'Als een speler door een andere effect "het spel verliest", kan de teamgenoot nog in zijn/haar eentje nog het andere team proberen te verslaan.'

Dit is officieel niet zo: www.wizards.com/dci/downloads/2hg_faq_05sep05_en.doc

23-11-2011 15:52:00

Wij (wij is een man of 10) werken al jaren met het format 'Bang!' en het blijft leuk!

1 persoon is sheriff (doel: kill alle bandieten)
1 persoon is deserteur (doel: blijf als laatste over)
5 personen zijn bandiet (doel: kill de sheriff)
3 personen zijn hulpsheriff (doel: kill alle bandieten.

Alleen de sheriff-kaart wordt opengedraaid. De rest blijft geheim (tot de dood, dan draait de kaart open). Sheriff start met 40 levens.

Met oneven werkt het ietsje beter overigens maar ach, sommige decks zijn toch sterker dan anderen, is toch redelijk random altijd

Leuke van dit format is dat het altijd tot het laatst onzeker is wie welk personage heeft, wat zorgt voor veel spanning en hilariteit! ' Ben jij.... NEE! WTF?! Waarom deed je dan zus en zo?' of 'Oh fuck was ik hulpsheriff dit potje, ik dacht dat ik bandiet was! oeps!' enz enz. enz.

Inmiddels zijn we denk ik wel een spelletje of 100 verder alles bij elkaar..

23-11-2011 16:06:00

Dan kan je toch als deserteur niet winnen? De sheriff gaat dood voor de laatste bandiet (dan winnen de bandieten) of de laatste bandiet gaat dood voor de sheriff (dan winnen de sheriffs).

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-11-2011 17:27:00

Niet helemaal, in het spel Bang! moeten de sheriff en deputies ook van de deserteur afkomen voor ze winnen en als deserteur win je dan dus door als laatste staande te zijn tegenover hun en dan te winnen. Wel is dit zowel in de magic variant als het originele spel zeker een lastige rol om toegewezen te krijgen.

Zelf 1x de magic variant van Bang! gespeeld, was leuk, alleen was het enige deck die echt verschrikkelijk was geweest voor de sheriff om tegen zich te hebben in handen van een van de twee deputies waardoor de goeierds vrij makkelijk wonnen.

Ik ken battlecircle als attack-left (of eventueel attack-right), maar kon het nog niet onder die naam.

Interessant artikel Marijn!

Scroll: [boven|reacties|beneden]