Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Draften volgens het BREAD-principe

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-6-2011 20:09:00

Welke principes kun je gebruiken bij het draften? Hoe komt het dat sommige mensen altijd een leuk deck bij elkaar weten te rapen, maar jij soms met een stapel rotzooi eindigt? In deze column geeft Tom een handig overzicht van waar je tijdens een draft op kunt letten!

Zo vaak mogelijk gaan een paar vrienden en ik naar de Friday Night Magic bij ons in de buurt. Format: Booster Draft. Ondanks dat wij nog relatieve beginners zijn (we spelen pas ruim een jaar) weten we toch nog aardige resultaten te behalen, zeker gezien onze leeftijd. Daarom besloot ik een column te schrijven over hoe ik heb leren draften: volgens het BREAD-principe.

Voordat ik ga uitleggen wat het inhoudt, moet ik kwijt dat ik dit principe niet zelf bedacht heb (deze column obviously wel), maar dat het alleen een veel gebruikte methode is die handig is om te gebruiken als je draft, vooral voor beginnende drafters. Dit wil niet zeggen dat de wat meer ervaren drafters hier niks aan hebben, misschien is dit zelfs een eye-opener waardoor je eindelijk eens wint!

BREAD, daar zit wat in!Wat is het BREAD-principe? BREAD is een afkorting, gebruikt als ezelsbruggetje om de volgorde van picks in een draft te onthouden. De volgende keer dat je met een booster in je hand zit op een draft, wachtend op het signaal van de organisator om hem open te mogen maken, denk dan aan deze volgorde:

B = Bombs
R = Removal
E = Evasive/Efficient spells
A = Aggressive/Aggro
D = Dregs

1: BommenEen bom is een kaart waar jij het hele potje al op zit te wachten. Een bom is een kaart die in zijn eentje jou de overwinning kan bezorgen. Deze aspecten van een bom zijn allebei belangrijk. Een bom is meestal de rare of mythic rare die in je booster zit, die hebben namelijk meer kans om een potje te beslissen. Dit kan natuurlijk verschillen, ik heb meer dan eens verloren op gewone uncommons.

Een bom op de draft hoeft niet per se een bom te zijn. In het Scars of Mirrodin-block, waar nu over het algemeen mee gedraft wordt, is Hoard-Smelter Dragon een grote bom, omdat het block tamelijk artifactintensief is, er worden veel artifacts gespeeld. Anderzijds zou deze kaart voor geen meter werken op een draft van een core set, daar worden relatief weinig artifacts gespeeld dus is deze minder goed. Op zo'n draft speel je liever een Shivan Dragon, die kan zichzelf lekker oppompen en heeft ook nog flying!

Hoe herken je bommen? Soms is het lastig, maar vaak niet. Zoals al gezegd zijn ze vaak rare of mythic rare, dus als je bommen zoekt, kijk daar vooral naar uit. Soms is iets een potentiële bom. Een voorbeeld hiervan is Tempered Steel. Deze kaart is echt de bom (ja, letterlijk ) als je hem speelt met veel artifacts of kaarten als Master’s Call. Daarentegen, als je besluit of infect te spelen is dit totaal geen bom en is helemaal niet speelbaar. Daarom kan je hem in deze situatie beter voorbij laten gaan.

Ook kan het verschil maken in welke booster je een potentiële bom pakt. In de huidige draft wordt er NPH-MBS-SOM gedraft, ook in die volgorde. Het heeft geen zin meer om een Tempered Steel te pakken in je derde booster, want deze kaart is pas goed als je er een deck om heen hebt gedraft.

2: RemovalRemoval is een verzamelnaam voor kaarten die de weg vrijmaken voor jouw creatures. Kaarten als Doom Blade en Terror zijn relatief makkelijk aan te wijzen als removal, terwijl een kaart als Unsummon toch wat minder op removal lijkt, maar dat is het wel: het maakt namelijk de weg vrij voor jouw creatures.

Een kaart als Doom Blade herkennen veel mensen meteen als removal. Maar er zijn ook kaarten die hetzelfde doen, maar wat moeilijker te herkennen zijn. Een aantal voorbeelden: Leeching Bite werd laatst tegen me gespeeld op de draft. Het stuurde mijn Plague Stinger linea recta naar de graveyard, terwijl mijn Contagious Nim met summoning sickness +1/+1 kreeg. Handige kaart dus! Ook een kaart als Beast Within is een goed voorbeeld van removal. Het heeft wel een nadeel voor jou (je tegenstander krijgt een 3/3 Beast) maar als je slim bent, houdt je deck hier rekening mee en heeft die tegenstander niks aan dat beest.

Buiten deze ‘normale' removal heb je ook nog ‘semi-removal' zoals het vaker wordt genoemd. Stel je voor: Je hebt een Elite Vanguard, valt ermee aan en je tegenstander blockt met een Loxodon Wayfarer. Normaal gesproken zou jouw monster doodgaan, maar in een keer (voor de damage dealing step) speel je een Giant Growth! Dan heb jij toch die lastige blocker weten weg te halen, niet direct met een removal spell, maar het heeft hetzelfde effect!

In deze voorbeelden heb ik proberen te laten zien dat je removal hard nodig hebt. Je hebt niet per se removal als Doom Blade nodig, maar wees creatief!

3: Evasive/Efficient SpellsBij de ‘E' staat in het originele artikel dat het om Efficient Spells gaat. Hierin wil ik toch een kleine wijziging maken: Evasive. Evasive wil zeggen dat je tegenstander moeite moet doen om ze te blocken, zoals Flying, Unblockable, Protection. Dit is een belangrijk aspect, want als je tegenstander geen Flying in zijn card pool heeft, dan word die 1/1 Plague Stinger een tijdbom! Kaarten als Apostle’s Blessing kunnen ervoor zorgen dat je net die extra paar damage doet waar je tegenstander aan doodgaat.

Efficient Spells zijn spells die jou helpen (en samenwerken) om het spel te winnen. Combo's zouden efficiënt kunnen zijn, maar vaak hebben de keywords van de set er ook mee te maken. Bij het Scars of Mirrodin-block gaat het vooral om Metalcraft en Infect. Als je veel artifacts speelt en een Jor Kadeen, the Prevailer ernaast hebt, dan is de kans groot dat je wint. Dit geldt ook bij infect: Alleen maar infectbeesten met een Hand of the Praetors wil ook wel werken.

Onder Efficient Spells vallen ook kaarten die jou kaartvoordeel bezorgen. Een Ichor Wellspring zou hier een voorbeeld van kunnen zijn. Deze wordt al helemaal efficiënt als je er iets als Piston Sledge naast speelt. Ook kaarten als Tezzeret’s Gambit kunnen erg van pas komen, deze geven je gewoon hard kaartvoordeel!

4: AggressiveMet Aggressive wordt niet bedoeld dat je perse Kuldotha Red moet spelen, of alleen maar creatures met converted mana cost 1 moet hebben. Aggressive wil gewoon zeggen dat je niet alleen bommen moet hebben, maar ook naar je mana curve moet kijken. Een turn-2 of turn-3 drop kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.

Het is niet verstandig om alleen maar dure creatures te nemen. Soms is het handig om daarom een goedkoop creature te pakken voor een duurder, sterker alternatief. Je moet immers wel wat op kunnen gooien! Ook werkt het in jouw nadeel als je besluit niet te letten op je mana curve. Je tegenstander kan in de tussentijd gewoon creatures neerplempen waar jij niks tegen kan doen. Daarom: let goed op je curve!

5: DregsTenslotte heb je nog de Dregs, ofwel de rotzooi. Kaarten waar je helemaal niks mee kunt of die je liever in de fik wil steken dan dat je ze wil spelen. Let op! Soms kan er toch nog wat tussen zitten, dus verbrand ze niet voor het einde van de draft. Op het eerste gezicht lijkt een Phyrexia’s Core helemaal niks, maar als je eenmaal op 1 leven staat en je tegenstander valt aan voor lethal damage met een Hovermyr, dan wil jij best een artifact sacrificen om je dood een beurt uit te stellen!

BREAD in de praktijkOp een draft moet je buiten deze net genoemde grote lijnen eraan denken dat je genoeg creatures draft. Op een deck van 40 kaarten zijn er ongeveer 17 land (kan verschillen), en rond de 15 creatures (kan verschillen) zijn echt nodig om genoeg creatures op tafel te krijgen en toch genoeg spells over te houden. Het gaat hierbij vooral om de goede balans houden. Decks met 25 creatures kunnen ook werken, en decks met maar 8 creatures kunnen ook werken!

Kaarten als Master’s Call of kaarten met Living Weapon worden vaak meegeteld als creatures. Wat ik fijn vind aan deze kaarten is de veelzijdigheid ervan. Je kan Master’s Call lekker op instant speed spelen aan het eind van je tegenstanders beurt, maar je kan hem ook spelen als je extra blockers nodig hebt. Voor Living Weapon geldt hetzelfde: heb je een creature nodig dan speel je hem en laat je hem liggen, maar heb je een leuke boost nodig voor je Blighted Agent, dan kan je hem gewoon equippen. Nadeel is wel dat de Living Weapons meestal een hoge mana cost hebben.

Het is ook handig om meer dan een kleur te spelen. Een kleur is (meestal) simpelweg te weinig. Misschien wil je graag mono groen spelen, maar als je daar geen of weinig goeie kaarten van hebt, is het handig om over te stappen op een andere kleur of nog een kleur erbij te doen. Ook komt het niet zelden voor dat mensen nog wit gaan splashen om een Dispatch te kunnen casten.

Handige tip nog om te voorkomen dat je de verkeerde mana krijgt: tel de symbolen van elke kleur van elke kaart. Bijvoorbeeld een Baneslayer Angel zou 2 witte mana symbolen hebben en een Blighted Agent 1 blauwe. Dan kijk je naar de verhouding tussen de 2 kleuren, in dit geval 2:1. Dus besluit je voor elke 2 Plains 1 Island te spelen.

Tenslotte wil ik nog het volgende zeggen: dit zijn maar richtlijnen. Ik snap (en wil juist!) dat je je eigen draftstijl hanteert, wat wil zeggen dat je een eigen methode moet ontwikkelen om te draften. In het begin heb ik hier veel van geleerd, maar op den duur pak je toch eerder een 3/1 flyer boven een removal. Dat ligt ook vooral aan de situatie waar je in zit. Soms heb je gewoon dat extra creature nodig, en soms heb je juist wat extra removal nodig.

Heb je nog tips/ervaringen van de draft? Laat het weten! Als je nog tips hebt over dit stukje, laat het ook weten!

Dit was m'n eerste column dan alweer. Bedankt voor het lezen, grtz,

Tom.

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
28-6-2011 20:15:00

Tom, bedankt voor je heldere column, een bijzonder goede richtlijn om tijdens het draften in gedachten te houden, en ook voor draft-veteranen goed om hun pickorders weer eens scherp tegen het licht te houden

28-6-2011 20:26:00

Voor mij heeft het heel erg geholpen om filmpjes van mensen te bekijken op youtube, nu kan ik eens tegenstand bieden

Btw, leuke column!

28-6-2011 22:26:00

Ik vind dat je het deel 'removal' wel érg ruimt neemt. Er zou een appart deel combat tricks bij moeten, en daar horen kaarten als Vapor Snag, Giant Growth, enz in. En hoe hoog je die pakt is afhankelijk van wat je al hebt. Een Air Elemental bijvoorbeeld is een ontzettend goede evasion man in elk limited formaat, en pak je ook (bijna) altijd boven combat tricks.
Onder removal versta ik eigenlijk alleen de premium removal spells, zoals Doom Blade, Fireball, Pacifism, Blinding Mage, Lightning Bolt, enz. Een kaart als Plummet is ook removal, maar zeer gelimiteerd, en pak je ook nooit hoog.

Ohja, Hoard-Smelter Dragon zou in elk formaat een first pick zijn, want 5/5 vliegers zijn nou eenmaal insane

Verder vind ik het een leuke column! Keep up the good work

28-6-2011 22:49:00

En Fireball valt voor mij ook niet onder het hoofdstuk Removal maar is gewoon een bom als er geen money rare in een coreset booster zit is Fireball 9 van de 10 keer mijn first pick.

28-6-2011 23:06:00

Die Giant Growth staat ook bij semi removal. Dat zijn dan idd vaak combat tricks, maar als je niks beters heb moet je soms wel een kaart als Thunder Strike pakken als removal.

28-6-2011 23:54:00

Ja, maar ik vind dus dat 'semi removal' een eigen deel moet krijgen, want je pakt het zelden boven goede evasion mannen.
En Jelmer, wat Fireball betreft geef ik je gelijk, dat is een bom. Al zal ik er nooit een Mind Control voor doorgeven denk ik. Maar dat heeft met mijn persoonlijke voorkeur voor blauw te maken. Dus je 9 vd 10 keer klopt wel ongeveer

29-6-2011 00:02:00

Mind Control is ook het enige wat daar bij in de buurt komt idd. (maar vaak zit met coresets de halve tafel op Blauw)

29-6-2011 00:42:00

Leuke column, Zelf ben ik van plan om wat meer te gaan draften n heb er al een paar gedaan ten tijde van zendikar en shards, maar dit geeft toch wat meer tips en inzichten voor mij persoonlijk.

Je had wellicht misschien nog een voorbeeld booster kunnen openen en de keuzes die daaruit kwamen kunnen toelichten. Wellicht voor een volgende keer

Goed werk!

pallie (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
29-6-2011 01:24:00

Leuke column, ik ben zelf er groot fan van kaarten als Blisterstick Shaman Tormentor Exarch Pith Driller Leonin Relic-Warder Viridian Corrupter Oxidda Scrapmelter omdat ze vaak heerlijk hard 2 for 1 gaan.

Tom (30) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
29-6-2011 11:53:00

Bedankt voor alle reacties!

@Peanut; Dankjewel voor de tip, daar zal ik de volgende keer aan denken

30-6-2011 22:02:00

BREAD is een simpel en doeltreffend ezelsbruggetje, maar mijns inziens ontbreken twee of drie belangrijke aspecten.

Ten eerste flexibiliteit. Vooral in de eerste booster weet je nog niet welke kleuren je gaat spelen. Je kan dan wel de Mind Control pakken, maar als je vervolgens groen-wit gaat spelen heb je er niks aan. Bij twijfel zou ik dus gaan voor een kaart met zo min mogelijk gekleurde mana symbolen.
In praktijk had mijn linker buurman lang zitten twijfelen bij zijn first pick, omdat hij een Mind Control en een Sword of Vengeance open maakte uit zijn tweede booster. Hij koos voor de Mind control, waarna mijn tweede pick makkelijk was. Ik had in het vervolg het geluk dat ik in de meeste potjes het Sword of Vengeance ook kon gebruiken, en elke keer als ik het zwaard speelde, won ik. Ik zat in groen-wit, dus als ik de Mind Control zou hebben gepakt (en mijn buurman dus het zwaard) zou ik moeten overstappen naar iets blauws, wat meestal minder gunstig is.

Ten tweede de kaartvoordeel. Daarbij bedoel ik dan kaarten zoals Pallie benoemt. Ofwel kaarten die en een beest zijn en iets van het bord halen ( Oxidda Scrapmelter ), kaarten die een extra draw geven ( Phyrexian Rager ), of kaarten die gewoon twee permanents zijn (Splicers, Gravedigger ). Mijn tegenstander kan wel een Lightning Bolt op mijn Gravedigger spelen, maar dan heb ik nog altijd het voordeel dan ik een creature vanuit mijn graveyard naar mijn hand heb gehaald, om weer te kunnen casten.

En waar ik over twijfel of het belangrijk voor beginners is, is hate-draften. Als je niks in handen krijgt wat je graag zelf wilt spelen, en je denkt dat je deck al goed genoeg is, kun je kaarten gaan pakken waarvan je denkt dat je tegenstanders er wel wat aan hebben. Ik zou in ieder geval gerust de Tempered Steel pakken als ik al 15 groen/zwarte Infect beesten heb, want er is vast iemand anders die veel aan Tempered Steel heeft, en als ik tegen hem of haar moet, heeft hij/zij die bom alvast niet.

Ik zou zelf liever de volgende vragen beantwoorden: Hoeveel kaarten verwacht ik dat deze kaart mijn tegenstander kost? Of kan ik hiermee een bedreiging afstoppen? En hoeveel draagt deze kaart bij aan het dood krijgen van mijn tegenstander? Het wordt dus eigenlijk voor mij een Bom-Removal-Advantage-Flexibiliteit-Evasion-Hate-Aggro-Dregs (BRAFEHAD) principe, maar dat bekt niet zo lekker. Toch maar Effectiviteit en Rest op de juiste prioriteiten tussenvoegen om BRAFEHEART te krijgen? (Jammer dat Flexibiliteit niet met een "V" is.)

Ten slotte, mocht ik een Fireball en een Mind Control open maken in mijn eerste booster, dan zou ik het moeilijk vinden. Ik denk dan dat het af hangt van welke kleuren er goed zijn in deze set. Mij was rood de slechtste kleur op removals na, dus zou ik voor Mind Control hebben gekozen. Dat klopt dan wel weer volgens het BREAD-principe.

30-6-2011 22:12:00

Zoals je zelf zegt legt Mind Control je wel weer vast op Blauw, terwijl een first pick Fireball alleen betekent dat je 2 mountains splashed (als je niet op Rood zit)

30-6-2011 22:42:00

Bovendien is een Sword of Vengeance beter dan een Mind Control, dus heeft hij gewoon een mispick gemaakt Niet alleen vanwege het feit dat hij kleurloos is, hij heeft vaak ook meer impact op het board.

1-7-2011 11:28:00

@Jelmer, natuurlijk heb je gelijk, maar in M11 vond ik het niet erg om mij vast te leggen op blauw, want dankzij Scry zat ik daar toch bijna altijd op. En een Fireball betekende dat ik rood "moest" splashen, want veel goede rode kaarten waren er toch niet, en de andere Fireballs en/of Lightning Bolts werden al meteen gepakt, zodat ik er ook niet op kon wachten. Misschien kreeg ik dan nog een 3/2 Haste voor 4 mana...

Erg leuke column !

Wat ik zelf nog miste is iets over de inzet-flexibiliteit van kaarten. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om Beast Within als destruction te gebruiken, maar dat deze kaar ook de mogelijkheid geeft om een eigen landje om te ruilen voor een 3/3 token (of blocker).

Of met fireball de mogelijkheid hebben om net dat laatste beetje schade te schieten naar je tegenstander, of juist op dat beestje te kunnen schieten dat zo in de weg ligt, of juist meerdere beesten tegelijk weg schieten.

Split kaarten uit het invasion block (nostalgie ) waren vaak zo fijn door de verschillende mogelijkheden die je ermee had. Hetzelfde geld voor de command cycle uit lorwyn. Flexibele kaarten zijn kaarten waar je altijd wel een doel voor weet. Dit is niet iets wat je makkelijk kan benoemen binnen het brood-systeem mee neemt, maar het is denk ik wel heel belangrijk om ook hier rekening mee te houden ({=plumet} kwam al even voorbij, en is dus een duidelijk voorbeeld van een zeer inflexibele kaart).

21-7-2011 07:37:00

Over mana verhouding.
Het is opzich een goed principe om te tellen hoeveel gekleurde manasymbolen op je kaarten staan. Echter dat is niet alles.
Een Baneslayer angel kost 5 mana waarvan 2 wit dus als je 50% plains en 50% island speelt heb je gemiddeld als je 5 land hebt 2,5 plains dat is ruim voldoende.
Stel je hebt een deck met vooral goedkope spells van 1 kleur en vooral dure van de andere zou ik toch eerder meer landen van de goedkope kleur spelen.

Voorbeeld
Stel ik zou een garruk's companion hebben en een baneslayer angel zou ik meer forest spelen dan plains. Het is namelijk belangrijk om in beurt 2 je tweede forest te hebben enzo je garruk's companion te kunnen droppen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]