Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Winchester Draft

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-6-2011 17:59:00

Regelmatig heb ik samen met een vriend zin in een potje Magic, maar ik ben geen fan van Constructed formaten; ik heb dan ook geen kant-en-klare decks om mee te spelen, maar als Tournooi Organisator heb ik altijd wel een stapel boosters in huis. Het liefst speel ik met 8 mensen draft, maar het komt gewoon vaak voor dat we met 2 man zijn en zin hebben in een potje Limited. Voor 6 boosters per persoon hebben we dan een avondvullend programma met 2 potjes Winston Draft en 1 potje Sealed Deck. Tom LaPille schreef recent een column over Winchester Draft, een alternatieve manier van tweepersoons draft. In deze column bespreek ik beide formaten en evalueer hoe wij zelf de meeste lol hebben van 6 boosters.

Zowel voor Winston als voor Winchester heb je 6 boosters nodig; toevallig precies het aantal boosters in een Sealed pool! Wat wij dus altijd doen, is eerst van mijn 6 boosters een Winston Draft, dan van de boosters van mijn vriend nog een Winston Draft, en ten slotte maken we allebei van onze 6 boosters een Sealed deck, en spelen daar dan nog een paar potjes mee. Zo hebben we een uur of 4 lol met Limited, en dat voor een zeer beschaafde prijs. Als er een nieuwe set uitkomt, en je was toch al van plan om een boosterbox open te trekken voor de kaartjes, is het zeer de moeite waard om er op deze manier nog meer plezier aan te beleven.

Winston DraftIn het kort de spelregels voor Winston Draft: maak 6 boosters open, verwijder het basic land en de token of rules tip, en schud ze door elkaar heen; leg ze face down op een grote trekstapel, en deel daarnaast 3 face down stapels van 1 kaart. Rol een dobbelsteen om te bepalen wie mag beginnen.
De speler die aan de beurt is, bekijkt stapel 1 (op dit moment nog slechts 1 kaart), en heeft 2 keuzes: pak de hele stapel, leg een kaart van de trekstapel op de plek van stapel 1, en geef de beurt door; OF leg een kaart van de trekstapel bovenop stapel 1 en ga door naar stapel 2.
In dat geval heeft de speler weer dezelfde 2 keuzes: pak de hele stapel, leg een kaart van de trekstapel op de plek van stapel 2, en geef de beurt door; OF leg een kaart van de trekstapel bovenop stapel 2 en ga door naar stapel 3.
Daar verandert het proces een beetje: pak de hele stapel, leg een kaart van de trekstapel op de plek van stapel 3 en geef de beurt door; OF leg een kaart van de trekstapel bovenop stapel 3, trek de bovenste kaart van de trekstapel, en geef de beurt door.
Zo ga je door tot de trekstapel op is, en daarna draft je op deze manier de resterende stapels op totdat alle kaarten gedraft zijn, maar zonder de stapels nog aan te vullen. Beide spelers eindigen nu met een aantal kaarten, en bouwen een deck van minstens 40 kaarten, waarbij je basic land naar keuze mag toevoegen.

Tom LaPille noemt drie bezwaren tegen Winston Draft:
*Het hangt erg van geluk af: je moet de mazzel hebben om een bom tegen te komen.
*Veel beslissingen zijn betekenisloos: als je in een stapel alleen een Defensive Stance ziet liggen, pak je vanzelfsprekend die stapel niet.
*Het duurt lang: in totaal moeten er 84 beslissingen genomen worden.

Daar wil ik wel een aantal positieve punten aan toevoegen:
*Het is spannend, omdat je niet precies weet wat je tegenstander heeft gepakt.
*Het is best skill-intensive: neem je de stapel met de niet al te indrukwekkende maar speelbare Vapor Snag en Kuldotha Ringleader, of neem je de volgende stapel in de hoop daar een betere kaart tegen te komen? Is de laatste stapel beter dan (de verwachtingswaarde van) een random kaart? Neem je de stapel met 5 matige kaarten, of laat je hem liggen zodat je tegenstander zomaar een stapel van 6 kaarten mag oppakken?
*Het is gezellig: doordat veel beslissingen makkelijk zijn, heb je tijd om te kletsen. En je kunt bluffen dat je een bomrare topdeckt van de trekstapel, of juist mopperen over de kwaliteit van zwart terwijl je net een Skinrender en Go for the Throat hebt gepakt.
*Het duurt lang! Tja, als je snel in je lunchpauze een draft met 2 personen wilt doen, is Winchester misschien handiger. Maar ik wil juist graag zo lang mogelijk genieten van mijn boosters!

Winchester DraftDe regels zijn heel simpel: schud weer de inhoud van 6 boosters door elkaar en maak er een grote trekstapel van (Tom doet in zijn artikel heel ingewikkeld en werkt met 2 trekstapels, maar wij zagen daar de toegevoegde waarde niet van en hebben gewoon met 1 stapel gespeeld). Deel nu 4 kaarten face up; de beginnende speler pakt 1 gehele stapel (nu dus slechts 1 kaart). Deel op elke stapel (inclusief de lege stapel die zojuist door de beginnende speler is gepakt) 1 open kaart (er liggen nu 3 stapels van 2 kaarten en 1 stapel van 1 kaart). Nu pakt de andere speler 1 gehele stapel, en deel je weer op elke stapel 1 open kaart. Ga zo door tot alle kaarten opgedeeld zijn, en draft de resterende stapels ook op. Bouw een deck van minstens 40 kaarten, waarbij je weer basic land naar believen mag toevoegen.

Erwin en ik wilden graag deze nieuwe draftvorm proberen, en hebben een avondje zitten draften. We schudden 6 boosters (2 NPH , 2 MBS en 2 SOM ) door elkaar, leggen 80 sleeves en een flinke stapel basic land in de aanslag, en rollen een dobbelsteen.

Pick 1: Erwin wint de die roll en kiest er (terecht) voor mij te laten beginnen. We delen 4 stapels; zoals je in de tabel kunt zien, mag ik kiezen uit Dementia Bat, Instill Infection, Razorfield Thresher en Mirran Mettle. Ik ga voor de removal, en pak stapel 2: Instill Infection. In de tabel kun je zien dat ik mijn pick vet heb gemaakt.

Pick 2: Nu delen we op elke stapel een kaart: bovenop de Dementia Bat komt Slice in Twain, de lege stapel 2 waar eerst mijn Instill Infection lag krijgt nu Blackcleave Goblin, op Razorfield Thresher komt Torpor Orb en op stapel 4 komt bovenop Mirran Mettle een Victorious Destruction. Erwin kiest voor stapel 1: de matige Dementia Bat samen met de erg sterke cantrippende removal spell Slice in Twain. Victorious Destruction is op zich removal, maar veel te duur voor wat hij doet (vergelijk maar met Shatter).

Pick 3: Nadat de kaarten voor ronde 3 zijn gedeeld, liggen er achtereenvolgens stapels van 1, 2, 3 en 3 kaarten. Ik kies stapel 4: niet vanwege de Flight Spellbomb die er zojuist bijgekomen is, maar omdat zowel Mirran Mettle als Victorious Destruction playable zijn. De Spellbomb is weer vet, wat betekent dat ik die kaart en alle onderliggende kaarten heb gepakt.





Pick 4: De keuze gaat tussen stapel 1 en stapel 2, maar er zijn twee goede argumenten voor Erwin om voor stapel 2 te gaan: infect wordt heel lastig in dit formaat, waardoor Contagious Nim sterk in waarde daalt. Het is makkelijk te haten door de andere speler, en sowieso zit er in deze boostermix relatief weinig infect playables. Ten tweede is dit formaat veel trager dan gewone draft, de decks zijn veel minder sterk en er zit minder removal in, dus de Quilled Slagwurm is een prima kaart.
Let op: Erwin pakt dus Blackcleave Goblin, Snapsail Glider en de Quilled Slagwurm, de Instill Infection had ik al in pick 1 gepakt!

Pick 5: Stapel 4 is een optie, want er zitten 2 speelbare kaarten in, en ik heb al rood en groen, maar Erwin heeft met zijn vorige pick aangegeven ook wel groen te willen spelen. Stapel 1 is ook goed: kleurloos trucje, 2 speelbare beesten. Echter, Artillerize is de beste removal, en Erwin heeft nog geen rode kaarten gepakt. Nadeel is wel dat stapel 1 nu behoorlijk aantrekkelijk is, en Erwin die hoogstwaarschijnlijk gaat pakken. Ook stapel 3 wordt nu wel erg dik en aantrekkelijk, ondanks de lage kaartkwaliteit in die stapel.

Pick 6: Sangromancer is een bom, en bovendien in Erwins kleur. Immolating Souleater is ook heel sterk, maar van een veel lager powerlevel en bovendien in "wit", waar Erwin en ik beide nog niets van hebben. Stapel 4, oftewel de enkele Sangromancer, is overduidelijk de beste pick hier.

Pick 7: Dit is de moeilijkste pick van de draft tot nu toe, waarbij ik een keuze moet maken tussen stapel 1 en stapel 3: stapel 1 heeft 3 speelbare maar niet fantastische kaarten, stapel 3 heeft Blinding Souleater en 2 fillers. Na lang overleggen met Erwin ga ik toch maar voor stapel 1, omdat daar 3 kaarten in zitten die waarschijnlijk het deck gaan halen, en van stapel 3 is alleen de Souleater goed genoeg, en dan ook nog alleen echt goed samen met wit.

Pick 8: Stapel 3 vestigt een sneuheidsrecord: 7 onspeelbare kaarten en de eenzame Blinding Souleater. Geth’s Verdict en Pristine Talisman zijn prima kaarten, die Erwin sowieso wel gaat spelen: respectievelijk removal en acceleratie naar de Quilled Slagwurm.

Pick 9: Stapel 1 bevat twee 3-mana 3-power creatures, en stapel 2 is het alternatief: removal die tegen mij goed is, maar tegen Erwin (nog) niets doet. Door stapel 1 te pakken, wordt Gremlin Mine uit stapel 2 voor Erwin alleen nog maar beter, maar helaas: ik heb liever 2 speelbare threats dan 1 kaart die tot nu toe niet eens een antwoord is op Erwins deck, en voorlopig voor mijzelf onspeelbaar is.

Pick 10: Wow, stapel 3 bevat nu echt 10 onspeelbare crappies... maar de Steel Hellkite is een obvious pick. Ik ben nu erg blij met mijn Artillerize, ik heb minstens één antwoord tegen deze kleurloze bom!

Pick 11: Erwin heeft erg weinig kaarten, en stapel 3 bevat erg veel playables (al zijn ze niet echt fantastisch); stapel 4 is erg goed voor Erwin, voor mij zijn deze kaarten matig. Ik kies stapel 3 na lang wikken en wegen, en vrees dat Erwin stapel 4 gaat pakken. Maar dat betekent wel dat ik mijn volgende beurt stapel 2 krijg!

Pick 12: Met de Tumble Magnet erbij is stapel 4 een erg makkelijke en duidelijke keuze.

Pick 13: Er zijn nog geen blauwe kaarten geweest, dus Sky-Eel School is een mogelijke investering; Gremlin Mine is erg goed tegen mij, en Flensermite is vervelend. Stapel 1 heeft twee goede 2-mana creatures... weer een erg lastige pick! Stapel 2 bevat veel kaarten voor Erwin, die pas 13 kaarten heeft gedraft... Mijn pile heeft nog geen enkel plan, maar hopelijk volgt er nog meer blauw, en is Sky-Eel goed voor me. Erwin heeft met stapel 1 wel twee erg goede 2-drops erbij, maar hij zou ook erg blij zijn met stapel 2... Uiteindelijk pak ik stapel 2, dat geeft mij de meeste kans nog een deck bij elkaar te krijgen.

Pick 14: Tja, natuurlijk komt Skinrender op de toch al goede stapel 1, en niet op de matige stapel 2... Erwin zal wel erg ongelukkig zijn in de liefde. Zucht.

Pick 15: Stapel 2 is goed voor Erwin, maar onspeelbaar voor mij. Stapel 4 is solide, zeker als ik Esper ()ga spelen.

Pick 16: Dit is weer een overduidelijke pick: Dismember is voor 1 mana een antwoord op alles, onder andere Erwins eigen Steel Hellkite...

Pick 17: Stapel 2 bevat 2 goede groene kaarten voor Erwin, en bovendien 2 speelbare kaarten voor mijzelf.

Pick 18 Spread the Sickness is een antwoord op alles (zie Hellkite, Steel). Stapel 1 bevat een groene zon, maar die heeft geen targets in onze decks.

Pick 19: Eindelijk draai ik een goede kaart voor mezelf: Mortarpod! Spikeshot Elder valt zwaar tegen, we hebben nog niet één equipment gezien dat een powerboost geeft.

Pick 20: Ik kan niet door Erwins Reaper of Sheoldred en Acid Web Spider heen komen, simpelweg omdat ik geen relevante beesten heb; de groene zon doet nog steeds helemaal niets, al is de Leeching Bite wel prima removal tegen een hoop enge kleine dingen die ik heb. Toch is stapel 3 hier belangrijker voor Erwin om te pakken dan stapel 1, en mogelijk kan hij die volgende beurt alsnog pakken.

Pick 21: Woot, ik slam de tweede Mortarpod!

Pick 22: De trekstapel is op, dus vanaf nu delen we geen nieuwe kaarten meer. Wel liggen er nog 3 stapels, en die verdelen we ook nog. Erwin kiest nu 1 stapel, dan ik, en ten slotte pakt Erwin de laatst overgebleven stapel.
Erwin heeft hier de optie om de Arc Trail te hate draften en te eindigen met 20 playables, óf 2 playables pakken in stapel 4 en stapel 2 straks cadeau krijgen met daarbij de Plague Myr. Erwin besluit dat 1 playable meer of minder geen ramp is, maar dat Arc Trail doorgeven wel heel naar is; Erwin pakt stapel 3.

Pick 23: Myr Sire heeft goede synergie met mijn beide Mortarpods, al had ik liever harde removal gehad in de vorm van Arc Trail.

Pick 24: Hoera, als last pick nog een mana Myr!


Erwin heeft niet erg veel playables, en moet bovendien wel in 3 kleuren gaan; volgens mij is dit een inherent probleem van Winchester: je pakt in een stapel een helehoop kaarten mee van kleuren die je uiteindelijk toch niet speelt, waardoor wij elkaars pool verzwakken. Erwin bouwt een mooi Bgw deck met slechts 21 kaarten en 19 land, simpelweg omdat hij niet genoeg kaarten heeft. Wel heeft Erwin een aantal bommen, mana screw zal het probleem niet worden, en dat biedt hem het vooruitzicht van een geruisloze overwinning. Doordat de pools niet erg diep zijn, en je met je gedrafte kaarten niet heel veel kanten meer op kunt, gaan bommen erg snel de draft domineren.
Ik kijk naar mijn pool, begin zachtjes in een hoekje begin te huilen en geef op voor we begonnen zijn met spelen... Ik kan op geen enkele manier winnen, heb geen antwoorden op dikke beesten en bommen, en zelfs mijn dubbele Mortarpods gaan samen niet de benodigde 20 damage doen.
We spelen nog een Winchester Draft, maar die verloopt al even dramatisch: Erwin krijgt de bommen en een sterk deck, ik heb een pile of crap en kan er niets mee. We besluiten ook deze draft maar niet uit te spelen, en gewoon meteen door te gaan met Sealed. We hebben allebei een erg leuk deck en hebben 2 uur lol met onze pools.

Een paar avonden later spreek ik af met Sander, mijn andere vaste Winston-partner. We spelen een Winchester, waarbij ik deze keer degene ben met de sterkste kaarten en het beste deck; we spelen een paar games, maar ze zijn vrij saai. We besluiten onze tweede pool niet te verkwanselen en spelen lekker een klassieke Winston Draft, hebben daar erg veel plezier mee, en hebben daarna allebei een leuk Sealed Deck.

EvaluatieWinchester Draft was voor Erwin, Sander en mij een regelrechte afknapper, en we gaan dit formaat voorlopig niet meer spelen. Wellicht gaan we het nog een keer met proberen, want het Scars block leent zich wel erg slecht voor dit formaat: met 2 boosters van elke serie is Metalcraft noch Infect een serieuze optie, dus eindig je beiden met een good stuff deck. Omdat in deze set zoveel artifacts zitten, worden de playables veel minder goed verdeeld, en kun je elke bom die je toevallig opent (ik kijk naar jou, Steel Hellkite!) wel spelen. Hierdoor is geluk een minstens even grote factor als bij Winston.
Bij Winchester heb je slechts 24 keuzes in totaal, dus 12 per speler. Een flink aantal van deze keuzes is ofwel overduidelijk, ofwel totaal oninteressant; het aantal relevante keuzes is dus erg beperkt. Je ziet hier wel duidelijk welke keuzes je hebt, terwijl je bij Winston moet gokken: je kunt de keuze tussen een bekende stapel en een blinde stapel moeilijker vergelijken. Toms argumenten dat een Winston draft zo op geluk is gebaseerd en dat zoveel keuzes betekenisloos zijn, gelden voor Winchester juist nog sterker!
Toch is dat juist wat ik zo leuk vind aan Winston: de onzekerheid, de kans dat je zomaar in een volgende stapel een bommetje vindt. Je moet de afweging maken: neem ik nu de Snapsail Glider, of denk ik dat een random kaart van de trekstapel beter is? Neem ik een matige playable, of ga ik "graven" naar een bom? Bij Winchester zijn de keuzes duidelijker, maar soms ook frustrerender: nadat Erwin een Steel Hellkite had gepakt, had ik de keuze uit een aantal erg onaantrekkelijke stapels; voor mij niet fantastisch, en Erwin zag ook precies wat er gebeurde.

Kortom: Winchester is sneller (wat wij juist als een nadeel ervaren), minder onzeker maar daardoor ook minder spannend, minder keuzes en slechts weinig relevante keuzemomenten. Winston Draft (gevolgd door nog een Winston Draft en dan een Sealed Deck) is echter een fantastische manier om een avond lang met zijn tweeën lol te hebben met een stapel boosters!
Ik ben blij dat we Winchester een keer hebben geprobeerd, maar met deze set vind ik het geen aanrader. Ik verheug me wel al op de volgende afspraak met Erwin of Sander voor een avondvullende Limited sessie... Winston, om precies te zijn.

Heb jij ook ervaring met Winston en/of Winchester? Zijn er andere leuke formaten die je kent om met 2 mensen Limited te spelen (afgezien van Pack Wars oftewel Booster Battle)? Heb je commentaar of vragen over deze column? Laat hieronder dan een reactie achter!

Bedankt voor het lezen, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-6-2011 19:45:00

Ik had de column ook gelezen, en wilde winchester wel een x proberen met een speelpartner. Maar nu denk ik dat ik het bij winston houd... Nu nog even kijken wat sealed deck precies inhoudt... Heb nog nooit gedraft....

14-6-2011 19:54:00

Als ik alleen met een vriend ben gaan we meestal sealed doen (ik heb ook altijd wel boosters in huis). Maar ondanks jullie negatieve ervaring lijkt het mij ontzettend leuk om een winchester draft te proberen.

Ik heb de hele column gelezen met de tabel ernaast. Leuke dimensie van het lezen van een hele goede column!

14-6-2011 21:11:00

Een ander alternatief: Solomon draft (aka Fact or Fiction draft).

21-6-2011 09:43:00

Hoi Dustin,

Ik las je stukje over Winchesterdraft. Volledig akkoord ermee, Winston zou hier ook mijn voorkeur wegdragen.
Maar ik heb nog een draftversie voor 2 die je misschien nog niet kent: de puntendraft.

Zelfde concept: 6 boosters, land en tokens eruit, schudden, maar hier leg je 6 kaarten face up. De kaart die het verst van de trekstapel ligt, kost 0 punten, de volgende 1 etc tot 5 punten.

De twee spelers hebben elk 40 punten ter beschikking. Dobbel om wie begint en pick 1 kaart, waarvoor je de puntenwaarde ook betaalt - de rest schuift 'naar boven' (richting 0-kaart) en van de trekstapel wordt een nieuwe 5-puntenkaart face up gelegd en je geeft de beurt door.

Je beslist dus zelf hoe hoog je een kaart inschat - neem je de 'bom' op 5 punten of neem je een risico, omdat je tegenstander niet in die kleuren zit en hoop je dat je 'm goedkoper kan krijgen?

Ook: elke tweede beurt MAG je in plaats van punten te betalen voor een kaart, blind een kaart van de trekstapel nemen - dat levert je dan 1 punt op die je later kan spenderen en je tegenstander weet niet wat je hebt.

Ik kan het je echt aanraden, het is een megafun formaat.

Groetjes,

Jan

@Erwin: FoF-draft is ook leuk, al kan het lekker frustrerend zijn ook

Scroll: [boven|reacties|beneden]