Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Hoe bouw je een deck?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
17-3-2011 13:17:00

In deze column probeer ik een nieuwe visie te geven op de klassieke indeling in Aggro, Control en Combo. De strategie die deze decks gebruiken, kun je namelijk beschrijven in termen van activiteit. Dit kan helpen om je nieuwe hulpmiddelen te geven als je een deck wilt bouwen; als je een idee voor een deck hebt, hoe ga je dat dan omzetten in een daadwerkelijke decklist?

Aggro: pro-actief of inter-actiefAggro decks willen zo snel mogelijk winnen: je wilt je tegenstander doodbeuken voordat hij kan doen wat zijn deck probeert te bewerkstelligen, je voorkomt dat hij zijn plannen uit kan voeren doordat hij simpelweg de tijd niet krijgt om zijn spells te spelen. Aggro decks zoeken geen interactie met hun tegenstander, maar gooien zo snel mogelijk hun creatures op tafel en smijten hun burn spells met liefde naar hun tegenstanders hoofd.
Overigens is de mirror match een heel ander verhaal: dan wordt het opeens een heel interactief gebeuren, vol met rekenwerk wat betreft de combat phase. Ga je blind aanvallen, houd je blockers achter?

Een voorbeeld van een typisch aggro deck is Kuldotha Red: het is een extreem aggressief deck, dat beurt 3 of 4 al probeert te winnen.

Control: re-actiefControl decks hopen een antwoord te hebben op alles wat hun tegenstander speelt; om voldoende antwoorden te hebben, heb je waarschijnlijk meer kaarten nodig dan je tegenstander, dus spelen control decks vaak card draw. Ook card advantage is belangrijk: met een enkele Day of Judgment kun je meerdere creatures tegelijk slopen; een Nekrataal sloopt én blockt een beestje. Hoe je uiteindelijk wint, is niet eens zo heel belangrijk, dat kan op allerlei manieren zijn. Als je een hand vol counterspells hebt, kun je rustig naar de ultimate van een Planeswalker toe werken. Of je slaat je tegenstander in een paar beurten dood met een extreem dikke vlieger zoals Consecrated Sphinx. Het spannende van een control deck is niet het winnen, maar het overleven tot je je veilig waant. Meestal kom je er niet eens aan toe om daadwerkelijk te winnen, je tegenstander scoopt waarschijnlijk wel als hij inziet dat hij geen kans meer maakt.

Een typisch control deck is het Extended Cruel Control deck: allerhande removal, discard, countermagic, en uiteindelijk winnen op Jace of de naamgever van het deck, Cruel Ultimatum.

Combo: pro-actief of re-actiefCombo probeert bij voorkeur om pro-actief te zijn: "ga af" met je combo voordat je tegenstander iets betekenisvols heeft gedaan. Een combo mirror match is vaak dodelijk saai: beide spelers zien aan hun openinsghand hoeveel beurten ze nodig hebben, en waarschijnlijk wint degene die de die-roll won.
Tegen aggro is het veel interessanter: ga je voor de verdediging of probeer je sneller je combo rond te krijgen dan je tegenstander je naar 0 heeft gebeukt? En tegen control: gok je dat je snel genoeg bent, of wacht je tot je je combo kunt beschermen met countermagic?

Een van mijn persoonlijke favorieten (een jaar geleden in Standard, en nu in Extended) is Pyromancer Ascension. Speel je beurt 2 je Ascension, of houd je Mana Leak open? Speel je je Lightning Bolt nu al op een aanvallend creature, of wacht je tot je Ascension hebt gespeeld en je met je Bolt ook meteen een counter er op kunt leggen? Pyromancer is een behoorlijk traag combo-control deck, dat de eerste beurten voornamelijk als controldeck speelt en zich erg reactief opstelt: counter de echt enge dingen en fik bedreigende beestjes af. Echter, na het sideboarden speel je opeens een heel andere combo, die beurt 4 al kan winnen, en ben je weer voornamelijk pro-actief bezig. Kijk hier voor de lijst waar ik nu mee speel!

Hoe kan dit je helpen bij het bouwen van een deck?
Vaak begint bij mij een idee voor een nieuw deck met een thema, gebaseerd op één of enkele kaarten. Hoe zoek je dan de kaarten eromheen die ervoor zorgen dat je thema tot zijn recht komt? Hoe zorg je dat je de kans krijgt je idee op tafel te krijgen? Het uitgangspunt is hier dus wat je wilt bereiken, en je bouwt je deck eromheen om te zorgen dat je je plan kunt uitvoeren.

Als je een idee hebt rond een erg sterke kaart, die op zichzelf de game wint, wil je waarschijnlijk een control-achtig deck bouwen. Bijvoorbeeld een deck met Decimator Web, aangevuld met kaarten als Kraken Hatchling, Inquisition of Kozilek, Mana Leak, Black Sun’s Zenith en Jace’s Ingenuity, en misschien nog Jace, the Mind Sculptor en Liliana Vess als extra wincondities.

Maar sommige kaarten schreeuwen juist meer om een aggro-shell: als je dikke Eldrazi wilt casten, ga je gedachteloos kaarten zoals Rampant Growth, Explore en Primeval Titan op het battlefield knallen en hoop je een dik beest te pakken voordat je tegenstander jou iets dodelijks heeft aangedaan.

Michel en ik hadden het idee voor een deck rond Spine of Ish Sah en Throne of Geth, met een proliferate subthema. Het idee is om als je eenmaal 7 mana hebt, elke beurt een Vindicate te kunnen casten zonder dat het je een kaart kost. Dat past het beste in een control-shell, omdat je de tijd nodig hebt om die 7 mana te bereiken. Daarna zijn we er kaarten omheen gaan verzinnen die synergie hebben met dit basis idee. Ichor Wellspring is een heerlijk artifact om te saccen aan Throne of Geth, en als we toch een proliferate subthema hebben, willen we daar misbruik van maken met Everflowing Chalice en Planeswalkers. Met zoveel artifacts wordt Tezzeret, Agent of Bolas opeens erg aantrekkelijk... En zo kwamen we uit op deze decklist.

Een andere insteek voor een deck is om te kijken naar de meta game en je af te vragen waar je deck antwoorden op moet hebben. Ikzelf ben meer van het subtiele kaartvoordeel en ben dol op multifunctionele kaarten, die een ingebouwde 2-voor-1 zijn. Wat dacht je van deze decklijst?

Lekker interactief, je hoopt een antwoord te vinden op alle dreigingen van je tegenstander, terwijl je ondertussen aan zijn levenstotaal knabbelt met al je groene beestjes. Al je kaarten zijn reactief, bieden een antwoord op een van de vele mogelijke dreigingen van je tegenstander. De winconditie is gewoon slaan met beestjes, maar al die beestjes zelf bevatten een verdediging tegen wat je verwacht tegen te zullen komen. De Green Sun’s Zeniths en Fauna Shamans maken dat dit deck het juiste antwoord op het juiste moment biedt.

De laatste twee decks zijn niet geplaytest en zullen hoogstwaarschijnlijk in de praktijk voor geen meter werken... maar bieden je hopelijk wel weer inspiratie om zelf aan de slag te gaan!


Bedankt voor het lezen, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
pallie (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-3-2011 13:45:00

Throne of Tezzeret lijkt heel erg op het deck wat nu in mijn hoofd zit
Voornamelijk n.a.v. die draft tegen jou waar je je spine kon saccen en hergebruiken
Ik wilde het eerst mono blauw doen maar dan zit je weer zo karig in je removal..dus misschien toch maar zwart erbij, zo moeilijk altijd!

17-3-2011 13:53:00

Spine of Ish Sah samen met een sac-outlet is in draft vrij snel winnend... de vraag is of je in Constructed voldoende tijd kunt creeren om je trucje online te krijgen, en of 7 mana voor een Vindicate echt wel zo winnend is in een formaat dat gedomineerd wordt door extreem krachtige 2-drops Maar als je zelf een (betere) versie van Throne of Tezzeret hebt gemaakt, zou ik het erg leuk vinden als je hier een linkje wilt posten!

17-3-2011 13:53:00

Haha dat Kuldotha Red is bijna gelijk aan de final cut van mijn Mono rood battleCry deck!

Alleen de manabase is heel anders zie ik, en ik heb maar een mox...

pallie (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-3-2011 13:59:00

@Dustin

hier

Ik zit erg te twijfelen over wel of geen zwart maar dit rampt wat lekkerder denk ik en heeft hetzelfde toolbox/proliferate/spine gebeuren.

17-3-2011 14:51:00

@Pallie: jouw deck draait om Grand Architect: een veel consistenter tier 1 a 2 deck, dat op de GPT in Leiden 2e is geworden, en dat in de VS ook een SCG Open heeft gewonnen. Jij wilt zo snel mogelijk mana uit je Architect halen en beurt 3 Wurmcoils en andere enge rotzooi dumpen. Throne en Spine passen helaas niet in je thema... dus zou ik ze, zoals bij jouw deck ook al door anderen gesuggereerd is, cutten voor meer on-theme threats.

Dat is wat ik in deze column probeer duidelijk te maken: kies een thema en kijk welke kaarten er goed bij zijn! Spine is een heel krachtige kaart (mits vergezeld van een misbruik mogelijkheid), maar dat past niet bij jouw deck: jij bent een snel combo deck, en Spine past bij traag control/combo.

Wel een erg leuk deck om te spelen trouwens: beurt 1 Kraken Hatchling of Enclave Cryptologist, beurt 2 willekeurige blauwe man, beurt 3 Grand Architect, tap alle beesten voor en maak Steel Hellkite of Wurmcoil Engine. Nice!

17-3-2011 17:45:00

Wederom een mooie uiteenzetting Dustin.

Dat is ook de manier waarop ik mijn decks bouw! Overigens vind ik het wel heel belangrijk om rekening met de meta te houden; zo denk ik dat Kuldotha Red bij onze meta hoort en dat je ten minste een antwoord moet hebben hierop.

Ik zat toevallig ook na te denken over proliferate, dit vooral door het succes van dit deck: hier
Het uitgangspunt was vooral dat de ultimate van bepaalde planeswalkers games kan winnen en proliferate kan de ultimate zo vroeg als de beurt dat deze in play komt laten afgaan!
Daarnaast zat ik toevallig met een vriend te werken aan een vergelijkbaar deck met Tezzeret: hier
Het is nog ongetest, maar zoals je ziet lijkt het enigszins op dat van jou. Een mogelijk interessante tech is dat spellbombs ook cool zijn om te saccen aan Throne of Geth

18-3-2011 15:49:00

Eens kijken of ik het column heb begrepen. Een van mijn favouriete thema's is namelijk lifegain, maar ik heb nog niet echt een standard deck gemaakt rond dat thema. Laat ik het eens proberen.

Stap 1: Kies mijn thema. Dat is dus lifegain. Veel levens krijgen en dan proberen te winnen met Felidar Sovereign.

Stap 2: Aggro, Control of Combo? Aangezien mijn bom Felidar Sovereign in zijn eentje al het spel kan doen winnen, moet het dus een control deck worden, met een beetje combo. Ik moet namelijk wel aan 20 extra leven zien te komen.

Stap 3: Bescherming tegen de meta. Waar ik met lifegain het meeste voor vrees is aggro, want het is moeilijk aan 40 levens komen als mijn tegenstander mij voor die tijd al heeft teruggebracht naar 0. Het ergste is nog Leyline of Punishment...

Het eerste resultaat is hier te zien.

Tom (30) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-3-2011 15:52:00

@Johannes

Ik heb ook een lifegain, ik speel er 2 a 3 keer Holy Day in. Handig als je tegenstander besluit met al z'n creatures aanvalt

18-3-2011 16:54:00

Hier heb je nog een heel verhaal over tezzeret door een maat van me

hier

19-3-2011 20:57:00

Uit je column komt niet duidelijk naar voren dat er een hoop "mengvormen" mogelijk zijn. Je maakt het jezelf daardoor onnodig moeilijk. Dit blijkt een beetje bij de beschrijving van combo: "Tegen aggro is het veel interessanter: ga je voor de verdediging of probeer je sneller je combo rond te krijgen dan je tegenstander je naar 0 heeft gebeukt?" Een puur combodeck is in de regel sneller dan een aggrodeck. Bovendien zijn de mogelijkheden om het board te controleren in een puur combodeck zo goed als afwezig. Wat je daar beschrijft, lijkt erg veel op de mengvorm combocontrol. Ik denk dat dit ook geldt voor Pyromancer Ascension. Dit is meer een combocontroldeck dan een puur combodeck. Daarom denk ik dat de omschrijving re-actief niet helemaal past bij het type combo.

Inter-actief in het geval van aggrodecks vind ik een beetje kort door de bocht. Je beschrijft zelf eigenlijk al dat deze decks helemaal niet gebouwd worden op interactie. Alleen omdat hun pro-actieve karakter in de mirrormatch niet tot uiting komt, mogen ze bij jou inter-actief heten. Ik ben echter van mening dat alleen re-actieve decks gemaakt zijn voor interactie.

In het deel "Hoe kan dit je helpen bij het bouwen van een deck?" slaat de verwarring dan helemaal toe. Ik lees: "Als je een idee hebt rond een erg sterke kaart, die op zichzelf de game wint," Ik denk: Combo! Maar ik lees verder: "wil je waarschijnlijk een control-achtig deck bouwen." Daar begin je dus zelf over die mengvormen terwijl je ze daarvoor niet eens genoemd hebt...

Ik vind het wel mooi dat je aan het eind jezelf indekt door te zeggen dat je decklijsten waarschijnlijk voor geen meter werken. Daarom zal ik dit keer niet zeuren over kaarten zoals Overwhelming Stampede. Vol verwachting druk ik op de eerste link. Ergens verwacht ik Venser, the Sojourner te vinden. Maar helaas... Het tweede deck is een beetje te reactief naar mijn smaak. Zonder Fauna Shaman of Green Sun's Zenith is dat deck wel erg inconsistent.

Tenslotte moet ik kwijt dat ik het zeker wel leuk vind om je column te lezen. Ik ben een betweter. Mea maxima culpa.

21-3-2011 15:58:00

@Johannes

als je gewoon zorgt dat je je zoveel leven krijgt dat je evengoed overleeft is aggro geen probleem meer. bekijk mijn cat deck die heeft ook felidar sovereign erin zitten met zijn alternative win en ik moet zeggen dat hij vrij goed werkt.

Scroll: [boven|reacties|beneden]