Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Magic Sunday: een terugblik over 2009

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-1-2010

Afgelopen jaar was een mooi en druk jaar voor de Magic Sunday, ik kijk dan ook erg tevreden terug. Bijna elke avond spelen we met 2 drafttafels, soms zelfs 3 en slechts een enkele keer in de zomervakantie komen we niet verder dan 1 tafel. In deze column wil ik kritisch kijken naar wat er goed ging en wat er nog verbeterd kan worden. Een van mijn zwakke punten is dat ik nogal veel woorden gebruik, de column is dan ook wel erg lang geworden... Maar ik hoop dat de jullie de tijd willen nemen om het grootste deel door te lezen en feedback te geven!

Is er behoefte aan meer georganiseerde casual/multiplayer toernooien op zondagavond, en zo ja, in welke vorm?
Er is een vaste groep spelers die vrijwel wekelijks multiplayer komt spelen, maar helaas is daar geen nieuwe aanwas bij. Een verbeterpunt voor volgend jaar is dus het aantrekken van casual spelers voor multiplayer; een optie hiervoor is het organiseren van een (wekelijks) toernooi in een of andere laagdrempelige vorm. De vraag is of daar bij de huidige spelers behoefte aan is, en of dat casual spelers uit de buurt zou stimuleren om te komen. Een optie zou een League zijn met regels zoals Sheldon Menery hier beschrijft. Dan kunnen we een Multiplayer NM ranking bijhouden, met een top4 aan het einde van het jaar, en elke week kunnen we een klein bedrag voor deelname vragen en prijzen (boosters, kaarten) uitreiken. Het alternatief is alles laten zoals het is: een gezellig klein clubje vrienden dat wekelijks in Café Uilenstede bijeenkomt om te spelen en waar af en toe iemand aanschuift!

Hoe moet de tafelindeling voor de draft gedaan worden en is er behoefte aan een duidelijkere (transparantere) methode?
Iets na 19.30 beginnen we met draften, en nagenoeg elke week start rond 22.30 de tweede draft met 1 tafel van 6 tot 10 personen (een enkele keer zijn er slechts 4 fanatici...). Meestal bestaat de eerste draft uit 2 tafels, die worden ingedeeld naar NM ranking. De eerste paar maanden van het jaar, als de NM ranking nog niet duidelijk onderscheid maakt, wordt een combinatie van de NM ranking van vorig jaar, DCI ranking en beoordelingsvermogen van de judge gebruikt. Een eerste alternatief is om de indeling over de 2 tafels geheel random te doen. Een andere optie is om mensen die een tweede draft willen spelen aan tafel 1 te zetten en mensen die geen tweede draft willen spelen aan tafel 2; tafel 2 zou dan zelfs ongetimede rondes kunnen spelen (zie ook de volgende paragraaf).
Pro: iedereen speelt op zijn/haar eigen niveau, tegen ongeveer gelijkwaardige tegenstanders, iedereen maakt kans op het winnen van boosters.
Con: je speelt steeds tegen ongeveer dezelfde tegenstanders, voor sommige spelers is het nogal random of ze op tafel 1 komen als een van de zwaksten of tafel 2 als een van de sterksten, het voelt erg subjectief aan welke tafel een goede speler met weinig NM punten komt te zitten.

Wil je in 2010 met of zonder tijdslimiet spelen?
Eerst speelden we met ongetimede rondes, sinds een paar maanden geldt voor elke ronde een tijdslimiet van 50 minuten (tweede draft soms iets korter als we laat beginnen).
Pro: je hoeft niet extreem lang te wachten tot de volgende ronde begint, er is altijd genoeg tijd voor een tweede draft.
Con: vervelend als je match wordt afgekapt of als je in een winnende positie net een paar beurten te kort komt, voor de prijsverdeling onhandig als je een draw hebt.

Als we met tijdslimiet spelen, wil je dan voor 8-persoons drafts kunstmatig draws vermijden ten gunste van duidelijke pairing en prijsstructuur?
Als we met precies 8 personen aan een tafel zitten, is er een heel elegant 4-2-1-1 uitbetalingsschema. Echter, door de tijdslimiet onstaat soms een draw die tot onduidelijke situaties leidt met prijsverdeling en pairings voor de volgende ronde. Daarom hebben we de laatste maand voor 8-persoons drafts met de sudden-death regel gespeeld: mocht nadat de tijd op is en de 5 extra beurten zijn gespeeld, de match in een draw eindigen, dan wint degene die op dat moment het hoogste levenstotaal heeft, of wordt doorgespeeld tot er een verschil in levenstotaal is.
Pro: geen gedoe met prijsverdeling.
Con: extreem suffe manier om tot een beslissing te komen als na 50 minuten de stand 1-1 is en je nog niet begonnen bent aan de 3e pot, benadeelt controldecks.

Welk schema speel je het liefst met 10 mensen?
Als we met 10 personen aan een tafel zitten, wordt na de eerste ronde random een winnaar gedownpaired. Als deze persoon de tweede ronde verliest, is er een duidelijke finale in de derde ronde. Als deze echter wint, zijn er na 2 rondes 3 personen op 6 punten, en is eigenlijk een 4e ronde nodig om een winnaar te bepalen. Als er slechts 3 rondes gespeeld worden, ontstaan vage situaties rond prizesplit in de "finale", en winnen de 9-punters in een 10-persoons draft slechts 3 boosters. Dit voelt contra-intuïtief: 9 punten halen in een 8-mans draft is makkelijker, maar levert 4 boosters op.
Dit zijn wat mij betreft de opties: altijd 3 rondes, altijd 4 rondes, afhankelijk van de uitslag van de 2e ronde beslissen of er 3 of 4 rondes nodig zijn, 3 rondes met voor de 9-punters de mogelijkheid een finale te spelen, niet met 10 personen spelen maar met 2 tafels van 5 personen.

Welke eisen moeten er aan een eerlijk algoritme voor pairing van de derde ronde in een 6-persoons draft worden gesteld?
Als we met 6 personen aan een tafel zitten, wordt na de eerste ronde random een winnaar gedownpaired. Als deze persoon de tweede ronde wint, is er een duidelijke finale in de derde ronde. Als deze echter verliest, moet er voor de pairing van de derde ronde opnieuw geloot worden. Hier komt de vraag kijken welke eisen je stelt aan de toegestane tegenstanders van iedereen. Mag degene die de eerste ronde heeft verloren en de tweede ronde is geuppaired, in de derde ronde tegen degene met 6 punten spelen? Mag hij/zij tegen degene met 0 punten spelen? Kan iemand die de eerste ronde heeft gewonnen maar de tweede heeft verloren, in de derde ronde gedownpaired worden tegen degene met 0 punten?

Hoe moeten de DCI promo foils verdeeld worden, en hoe is dat afhankelijk van aanwezigheid en/of prestatie?
Elke 3 maanden krijg ik 2*40 DCI promo foils om als extra prijzen weg te geven bij toernooien die ik organiseer. Meestal zijn het een "goede" en een "slechte" kaart: Path to Exile en Hellspark Elemental, Vampire Nighthawk en Kor Duelist. Ik heb het tot nu toe als volgt gedaan: iedere speler krijgt sowieso eens per 3 maanden een "slechte" foil, en elke week krijgen de tafelwinnaars van de eerste draft een "goede" foil. Echter, er komen nu zoveel verschillende spelers, dat ik foils tekort kom (ik gebruik ze ook voor de drafts vrijdagavond in De Looier en voor toernooien die ik tussendoor organiseer). Ik moet daarom een nieuw systeem verzinnen om de foils op een eerlijke manier weg te geven. Begin van het jaar heb ik elke week 2 foils verloot onder alle aanwezigen, maar daar werd toen als commentaar op gegeven dat het niet goed voelde: een random gewonnen foil is niet leuk, en zo'n foil Path to Exile moet je verdienen met goed spelen. Maar wellicht is de consensus een jaar later veranderd.
Daarom bij deze de vraag: gegeven dat er niet voldoende foils zijn om iedereen er een te geven, hoe random moeten de foils dan weggegeven worden? Moet je ze sowieso verdienen door te winnen? Moeten casual spelers die niet meedoen met draften, ook (kans op) een foil krijgen?

Waar mogen spelers hun deck bouwen: aan tafel of waar ze willen?
Hoewel de sfeer op de Magic Sunday heel ontspannen en gemoedelijk is, willen we ook alle spelers een veilige omgeving bieden waarin valsspelen zoveel mogelijk wordt tegengegaan. Daarom is er in het voorjaar een nieuwe regel ingevoerd: tijdens het draften mogen geen sleeves en doosjes op tafel, en deckbuilden en sleeven doe je aan dezelfde tafel waaraan je hebt gedraft.
Pro: kaarten toevoegen aan je draftpool wordt nagenoeg onmogelijk, geeft een gevoel van eerlijkheid.
Con: doet geen recht aan de open en ontspannen sfeer, ruimtegebrek tijdens het bouwen, tegenstanders kunnen al tijdens het bouwen makkelijk scouten.

Hoe ervaren jullie mij als judge en hoe (officieel) zou je het liefst zien dat ik problemen oplos?
Dit stukje gaat over mij persoonlijk en over mijn rol als judge. Mijn voornaamste taak is het beantwoorden van regelvragen, scores verzamelen en pairings maken. Dit doe ik allemaal terwijl ik zelf ook speel, dus het komt regelmatig voor dat ik even wegloop tijdens mijn partij. Ikzelf vind dat niet echt storend, maar ik kan me voorstellen dat sommige tegenstanders dit vervelend vinden. Als dat zo is, hoor ik het graag!
Ik ben van mezelf al niet de snelste speler, en zeker met alle vragen tussendoor kan het voorkomen dat mijn ronde de tijdslimiet overschrijdt. Het idee van de tijdslimiet is dat andere spelers niet eindeloos hoeven te wachten, maar soms merk ik dat ik net een paar minuten in de ronde te kort kom om de partij normaal te kunnen uitspelen. Is het acceptabel om mezelf een 5 minuten extensie te geven als ik in een ronde vaak ben weggeroepen voor regelvragen en pairings?
Ik merk dat ik niet altijd even consequent ben in mijn rulings: soms los ik problemen op zoals ik die aan de spreekwoordelijke keukentafel zou oplossen, soms maak ik een officiëlere ruling zoals op een REL Regular toernooi. Voorbeeld: een speler trekt een kaart uit zijn library, maar pakt er per ongeluk 2 en zegt dat hij alleen de 2e kaart heeft gezien. Soms rule ik dat hij de 2e kaart moet pakken en de bovenste kaart terug moet leggen op zijn library (keukentafel methode), soms laat ik de library schudden en een nieuwe kaart pakken (toernooi methode). Omdat het geen sanctioned toernooi is en ik vooral de ontspannen sfeer wil bewaren, neig ik er voor mijn gevoel te vaak naar om niet de officiële fix toe te passen. Hoe ervaren jullie dit? Willen jullie graag dat ik zoveel mogelijk de Regular fixes hanteer, of vinden jullie de ad hoc methode prima? Ervaren jullie officiële rulings als "eerlijk" of als "ongezellig"?
Vaak weet ik niet precies wat ik moet doen, door de vreemde combinatie van wél inschrijfgeld, prijzenpot en een tijdslimiet maar geen officiële regels. Bijvoorbeeld als een speler een beestje met shroud met Journey to Nowhere probeert te targeten. Officieel is de Journey dan al gespeeld en moet je een ander target kiezen (desnoods een van je eigen beestjes), maar dat voelt lullig en oneerlijk naar een beginnende speler die de regels verkeerd heeft begrepen. Hier raak ik in een moreel dilemma, en ik zou graag horen wat jullie het eerlijkst vinden in de context van de Magic Sunday: Journey terug op hand nemen of de officiële fix?

Ten slotte: is er behoefte aan verandering? Zijn er dingen die ik niet genoemd heb, maar die je graag wil bespreken? Is er behoefte aan DCI sanctioned toernooien? Is er vraag naar af en toe een Constructed (Standard, Legacy) toernooi, al dan niet sanctioned? Is er interesse voor af en toe een rules/judge seminar (bijvoorbeeld eens in de maand van 19.00 tot 19.30 een specifiek deel uit de Comp Rules of veel voorkomende speelsituaties bespreken)? Hoe maken we de Magic Sunday in 2010 tot een nóg groter succes? Ik zou het erg waarderen als zoveel mogelijk bezoekers van de Magic Sunday de moeite willen nemen om te reageren: in dit forum, via NederMessage of eventueel kun je een moderator of vriend vragen anoniem een boodschap door te sturen. Alle feedback wordt zeer op prijs gesteld!

Ik wil iedereen, mede namens Michiel Smit, van harte bedanken voor een mooi en gezellig jaar. Ik hoop op een net zo gezellig en nog drukker magisch 2010!

Met vriendelijke groet, Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-1-2010

Inmiddels is ook de eindstand van 2009 bekend. Complimenten voor Michel, die de magische 1000-punten grens heeft overschreden!

Michel Spliet 1005
Dustin de Leeuw 830
Olaf Koster 800
Jarno Cosijn 540
Erwin Sneek 495
Chris 435
Rory 375
Michiel Smit 335

Deze 8 spelers spelen binnenkort de top 8, met door Michiel Smit gesponsorde prijzenpot

13-1-2010

Goed om weer eens een collumn te zien.

Ik moet bekennen dat ik nooit naar een magic sunday geweest ben. Maar ik hou zelf totaal niet van het officieuze gedoe. Zoveel mogelijk keukentafelregels dus! Maarja, ik ben er nooit bijgeweest, dus hoeveel doet mijn stem ertoe hea ?

Omdat volgens mij niemand hier ooit meer kijkt na grofweg 7 maanden zonder collumns zou ik misschien ook ergens anders op de site een aankondiging doen dat er een is verschenen . Dat ik hier keek is eigenlijk puur toeval.

vraag een: Ik denk wel dat het EDH format de meeste aanspreekt.
Prizesupport is lastig, maar een booster pp lijkt me niet onoverkomelijk. Als Nedermagic dan ter promo er een booster per 6 spelers tegenover zet...
Desnoods doe je dit alleen de eerste zondag v/d maand.

vraag twee: Eerste twee maanden compleet random, daarna ranking.
( of per nieuwe set, 1st maand random, daarna ranking )

vraag drie: Met limiet, zonder draw… ( wel streng zijn met tijdrekken )

vraag vier: 1-1 zonder 3e pot IS een draw.

vraag vijf: twee tafels van vijf, heb je een buy, speel je voor de lol tegen iemand van de andere tafel die ook een buy heeft…
( of voor het eggie, maar of dat haalbaar is )
vraag zes: De twee beste uit de eerste ronde tegen elkaar
( 2-0 winners en/of minste lifeloss(under 20) ) Dan nummer drie beschouwen als een "verliezer" en volgens mij kom je er dan…
vraag zeven: …leuke prize support voor EDH ( of iets dergelijks )
vraag acht: aan tafel

vraag negen: Doe de rulings officieel, er is niets irritanter dan door huis tuin en keuken rules toepassingen te verliezen. Plus het simpele feit dat die beginner zo niet echt wat leert.

Tot slot… Kan er voortaan in de tweede draft het volgende
worden gehanteerd;
-1st Booster uit 1st set v/h block
-2de Booster uit 2de set v/h block
-3de Booster uit 2de set v/h block
Dit natuurlijk alleen als er nog geen 3de set uit is.

Uberslot Ik vind Magic Sunday super,
maar er moet wel gewerkt worden aan die top 8

Mvg.

...enne nieuwe foto's hier

20-1-2010

1. Ik speel geen multiplayer dus ik kan geen zinnig antwoord geven op deze vraag

2. Mijn persoonlijke mening is dat het voor iedereen leuker is als er op niveau ingedeeld wordt.
Een goede drafter heeft niet alleen voordeel in het spel op de rest maar ook tijdens de draft zelf op een zwakke tafel.
Daarnaast wil ik vragen of het mogelijk is om de stand regelmatiger bij te houden zodat iemand niet 200+ punten kan
harken op de 2e tafel voordat iemand het doorheeft.


3. Ik ben een voorstander van tijdslimiet omdat ik graag een 2e draft wil spelen.

4. Sudden Death regeling is wel suf ja. Heb er zelf een keer door verloren maar ik snap wel dat de draft verder moet.

Als het mij vaker zou overkomen zou ik kijken naar mijn eigen speelsnelheid en aansporen die van mijn tegenstander te verhogen.
Eens met Merlin dat 2 minuten voor pot 3 en dan allerlei Scythe Tigers in sideboarden wel een beetje stom is.

5. Liever 10 personen dan 5 personen. Het scheelt maar 1 booster en meestal wordt de finale in 8mans toch gesplit

6. Probeer gewoon niet dezelfde persoon 2x te uppairen of te downpairen. In het verleden is er wel vaker gedownpaired
in de laatste ronde en in de meeste gevallen scoopt diegene met 0 punten maar wordt er wel een vriendschappelijk potje gespeelt.

7. Ik wil best mijn DCI foils opgeven om het aan nieuwe spelers te geven. Ik heb niet echt veel met die dingen

8. Als je wilt cheaten kan je het toch wel presteren ook op tafel. Ik bouw m'n deck meestal een tafeltje verderop om scouten te voorkomen ja.

9. Zelf probeer ik ook niet te rules lawyeren. Het gaat om de gezelligheid en bijv. als er de upkeep van Living Tsunami vergeten wordt en er een kaart
gepakt wordt door m'n tegenstander herinner ik hem er even aan dat ie een landje moet terugnemen. Ligt er wel een beetje aan hoe bont je het maakt.
Een beurt later vragen of je nog steeds een leven mag laten verliezen met Blood Seeker waardoor ik in Burst Lightning range kom dan zeg ik: "Sorry, maar het is een may ability".
Het is een beetje op gevoel afgaan vind ik en dat doe jij goed.

10. Ik zal er even over nadenken DJ. Weet zo 1-2-3 niet iets uit m'n hoofd aangezien ik het wel naar m'n zin heb.

Zendikar - Worldwake - Worldwake is misschien wel een leuke afwisseling inderdaad om een gevoel voor de nieuwe kaarten te krijgen.

26-1-2010

Ik ben er niet zo gek vaak maar ik zal toch mijn mening omtrent een paar van je vragen even geven

Ik vind casual multiplayer meestal hardstikke leuk om te doen, maar ik vind draften nóg leuker en daar geef ik meestal de voorkeur aan. Ook is er volgens mij niet altijd een groepje mensen die speelt, en zeker niet genoeg voor een hele avond plezier. Ik moet bijna een uur reizen dus wil ik wel de hele avond bezig zijn met magic, als we na een half uurtje uitgecasuald zijn kan ik niet meer draften en dus ook niet meer casual spelen. Dan zit ik dus voor niets en omdat ik dat risico niet wil nemen, doe ik gewoon lekker meteen mee aan de draft. Omgekeerd is hetzelfde waar; als ik klaar ben met draften is er niemand meer om casual mee te spelen, en ga ik dus naar huis.

Wat wellicht een oplossing is, is om eerst een (anderhalf) uurtje casual play te hebben en daarna pas de draft op te starten. Dit zou voor mij een motivatie zijn om ook lekker casual te spelen. Ik denk niet dat er dan nog een tweede draft mogelijk is, maar aan de andere kant is dat qua NederMagic ranking ook wel eerlijker omdat volgens mij niet zo veel mensen een tweede draft spelen.

De tafelindeling is in principe prima, probeer zo veel mogelijk op 'skills' in te delen maar ook dat vrienden etc. bij elkaar komen. Dit gebeurt volgens mij vaak al en dat is dus hartstikke goed

Tijdslimiet is super. Ik speel liever Magic dan dat ik wacht. Verder heb ik niets tegen op draws, dus al die flauwe 'first blood' methodes enzo kunnen voor mij wel achterwege gelaten worden. Ik ben ook fel tegen 4 rondes, dat is me vorige keer voor geen meter bevallen. Als je met 10 man speelt moet je er maar gewoon rekening mee houden dat je misschien wat minder wint.

De DCI promo's kunnen mij niet zo veel schelen. Je kan ze bijvoorbeeld geven aan degene die duidelijk de slechtste pool had, of bijvoorbeeld ook de slechte foil bewaren voor de winnaar.

Deck bouwen aan tafel lijkt mij het beste. Ik vind het zelf meestal wel gezellig om het deck al een beetje te bespreken met je buurman (waar je niet of enkel in de 3e ronde pas tegen speelt). Als mensen gewoon niet belachelijk naar de overkant gluren kun je in principe toch niet veel meer dan de kleur achterhalen, en die zie je toch beurt 1 al. Eerlijkheid voegt volgens mij enkel toe aan de sfeer.

Qua judging, dat vind ik gewoon lastig en ik kan daar niet echt over oordelen eigenlijk...

26-1-2010

shit, ben ik een uur lang bezig met het beantwoorden van de vragen en het uitleggen van mijn mening... Ben ik ineens uitgelogd en is alles weg...

Ik probeer het morgen nog wel een keer .. T______T

Waar mogen spelers hun deck bouwen: aan tafel of waar ze willen?

Ik ben stevig voor waar ze maar willen.
Ik vind het
a niet prettig als andere mensen pre game 1 al zien wat ik precies in mijn deck heb zitten als ik ze niet zelf om een mening heb gevraagd
en
b over dat gedoe met potentie tot vals spelen: ik vind het ERG belangrijk dat de casual sfeer van Uylenstede behouden blijft, ook in de drafts. Als men fanatiek, professioneel en bovenal moeilijk wil doen dan moet men maar op maandagavond naar 2 klaveren gaan. Magic is en blijft voor mij in de eerste plaats een heel leuk spel en ik vind het daarom het belangrijkst dat de sfeer goed en ontspannen is. Dat gemiereneuk, ge-jedi-mindtrick en gezanik op de vierkante millimeter om je tegenstander op te naaien, dat wil ik graag zo ver als mogelijk is van Uylenstede behouden. Dan maar wat losser en (potentieel) gevoeliger voor vals spelen.
PS Wanneer iemand ooit wel betrapt wordt op vals spelen, lijkt het me ook fair om die persoon een serieuze schorsing cq. ban te geven van de magic sunday om de integriteit te bevorderen zonder te hoeven te vervallen in strikte en norse toernooiregels.

ONderstaande beantwoord ook je vraag meteen over hoe je judged Dustin: liever wat losser dan wat strikter, pas wanneer iemand echt structureel bepaalde fouten begaat of je het vermoeden heeft moedwillig misbruik van de situatie te maken mag je m van mij wat formeler aanpakken.

Ik laat mensen ook wel zo nu en dan wat terug nemen wat nadelig is voor mij als ze dat zelf netjes vragen, puur om de fun van de game te bevorderen. Als je op zulke dingetjes moet gaan winnen en vitten ben je in mijn boekje maar een kleine man

28-1-2010

Zo, hier mijn 2e poging tot het geven van mijn mening en visie over de magic sunday. Dus hier is ie dan.. het boekwerk (voor de 2e keer):

1. Ik speel op de zondag avonden altijd draft. Ik denk zelf dat het wel leuk is om af en toe eens iets anders te doen als draften. Ik weet dat EDH erg in opkomst is onder de casual spelers. Misschien een leuk idee om daar eens iets mee te gaan doen. Uit eigen ervaring weet ik dat ik een doos vol heb met kaarten, daarvan zitten er altijd een paar die je nooit kan spelen omdat ze te duur zijn (manacost) of je hebt ze maar 1 keer. EDH is dan een leuk casual formaat waarin je die kaarten kan spelen. Ik zou het wel waarderen om af en toe eens iets anders te doen (EDH multiplayer). Wat ik ook supver vet vind om te doen is Two headed giant. misschien een idee om daar ook eens iets vaker wat mee te doen? 2 headed giant draft. 2 headed giant constructed.. (multiplayer is leuk!!!! =D ) Ik zou hier overigens best een paar eur voor over hebben voor een prijzen support (1 booster de man in de pot ofzo?) Wat ook leuk is met 2 headed giant is om de pairing random te doen, en vooral ook ervaren spelers en beginners door elkaar mixen. Daar leren de beginnende spelers heel erg veel van.

2. De verdeling volgens NM rank.. ik geef er zelf niet zo veel om. Er zijn een paar mensen die echt elke week trouw komen, en die mensen staan ook altijd heel hoog in de ranking (wat ook logisch is) van mij mag het wel wat randomer, dan zie ik die goede spelers ook eens =p kan ik nog wat leren.

3. De tijsliemet geef ik persoonlijk niet zo veel om, maar het is goed dat het er is. als potjes echt te lang gaan duren dan kan je er op deze manier een stop achter zetten. Ik ben overigens voor de draw. en tegen het "sudden death we MOETEN een winnar hebben" systeem.

4. Zoals ik bij punt 3 al aangaf ben ik voor de draw. Als je met iemand gelijk speelt dan moet je gewoon een draw hebben. iemand laten winnen omdat hij meer levenspunten heeft is volstrekt niet eerlijk. Denk maar aan control decks, lifegain decks en agro decks, het is allemaal totaal anders. Ik heb zonet een potje draft gewonnen opmdat ik iemand ze deck gemilled heb met zo'n crab. Had ik dan als de tijd om was moeten werliezen omdat mijn winsituatie niet door levenspunten maar door middel van iemands deck millen is? Het is overgens goed te doen om de winnaar uit te rekenen bij een draw als je de volgende stappen aanhoud:

winnaar krijgt 3 punten, de verliezer 0 punten en bij een draw elke speler 1 punt. speler met aan het einde de meeste punten wint.
bij gelijke stand kijk je naar de weerstand (score van tegenstanders) van de speler. heeft hij tegen 3 mensen gespeeld die samen 12 punten hebben, dan win je van iemand die tegen 3 mensen gespeeld heeft die samen 9 punten hebben.
als je dan nog gelijk staat kijk je naar hoeveel winst en verlies iemand gespeeld heeft. iemand die 2-0, 2-0, 1-2 is gegaan (5 winst 2 verlies) die wint van iemand die 2-1, 2-1, 0-2 is gegaan ( 4 winst 4 verlies) ookal zijn ze beide met 2 winst en 1 loss gegaan en hebben ze evenveel weerstand.
met deze 3 stappen heb ik nog niet meegemaakt dat er dan NOG mensen gelijk stonden.

5. Met 10 mensen speel ik het liefst gewoon 10 man aan 1 tafel. De reden hiervoor is dat het met 4 mensen niet leuk spelen is. met 5 mensen heb er altijd een iemand een *bye* en met 6 mensen is het ook niet ideaal. Dan liever iemand up/down pairen. Met de bovenstaande berekingen kom je alijd wel tot een goede eindstand

6. Met 6 mensen draften is soms lastig met uitslag.. misschien dat de rekensom uit punt 4 hier een uitweg kan bieden?

7. Ik vind het zelf wel leuk om DCI promo's te winnen, sommige zijn best goed, en het zijn vaak mooie kaarten. Hoe ze verdeeld moeten worden ja daar kan ik niet zo veel over zeggen. Misschien dat je ze aan de 1e van een tafel kan geven ofzo? of gewoon allemaal aan mij geven??

8. Het bouwen van decks is altijd een deel van de draft. Ik heb er zelf geen moeite mee als mensen zien wat ik speel. En als mensen vals WILLEN spelen dan doen ze dat wel (dat soort mensen moeten we bannen trouwens ) Ik heb er geen moeite mee om aan 1 tafel of ergens andesr mijn deck in te delen. maakt mij niet uit.

9. Ik vind dat je problemen het beste kan oplossen op de officele manier. Dit is soms wat lame maar hier leren mensen wel het meest van. Als mensen een playfout maken en vragen of ze het terug kunnen draaien op een vriendelijke manier dan heb ik daar vaak niet zo heel veel moeite mee als het een klein dingetje is. Als je er echter een judge bij moet halen betekend dat vaak dat 2 mensen het niet met elkaar eens zijn of dat mensen een grote fout begaan. Dan vind ik de officele manier beter.
Ook als mensen thuis in causal play spelen en er ontstaat een moeilijke situatie is het soms lastig als het om een winst of verlies zet gaat, dan is het altijd prettig om te weten hoe het volgens de rules opgelost moet worden.

Als judge vind ik dat je het goed doet. Als iemand een vraag heeft weet je die altijd duidelijk te beantwoorden. Wat ik zelf erg prettig vind is dat je ook kan uitleggen waarom iets zo is zodat mensen er wat van leren. Soms zijn er best lastige situaties (ik denk aan die move van afgelopen zondag ) maar door jou uitleg was het geheel duidelijk en weet ik voor een volgende keer hoe het in zijn werking gaat.

Tot slot jij ook bedankt Dustin voor de leuke avonden. Ik hoop dat de magic sunday nog lang een succes blijft en dat we nog maar veel mogen magicen op de zondag avond ;p
En tot zondag. Ik duim alvast dat me score een beetje in de buurt komt van de M10 prerelese. =D

29-1-2010

casual/multiplay toernooien: Misschien wel leuk om af en toe iets te organizeren, vooral formats zoals 2 headed giant, EDH of emperor.

Tafelindeling: Bij voorkeur tegen ongeveer even sterke spelers. Geen voorkeur voor hoe dat gedaan moet worden.

Tijdslimiet: Wel tijdslimiet.

Draft met 10 mensen: geen voorkeur.

Verdeling foils: Week ik niet, casual spelers moeten ook (kans op) een foil krijgen.

Deck bouwen: Waar je maar wilt.

Rules: Ik ben ervoor dat jij de officiële ruling geeft, als de spelers besluiten het dan toch anders (eerlijker/gezelliger) te doen is dat prima.

Af en toe een rules/judge seminar lijkt mij wel leuk.

Ten slotte wil ik je hartelijk bedanken voor het organizeren.

Groetjes
Gerard

1-2-2010

1) Bij mij geen behoefte aan casual/multiplayer toernooitjes.
2) Tafel 1 dient wat mij betreft te bestaan uit de nummer 1 tm 5 van de ranking, de winnaar van tafel 2 van vorige week en verder wildcards door Dustin uit te delen. Er hoeft geen onderscheid tussen tafel 2 en 3 te zijn.
3) Met tijdslimiet spelen lijkt me beter, al hoop ik dat dit afgeschaft kan worden als de paar trage spelers wat sneller gaan spelen, daartoe aangespoord door de overige aanwezigen
4) Nee, traag spelen=draw. Een speler die een erkend trage speler als opponent heeft moet dan maar naast anderen gaan zitten zodat die een beetje in de gaten kunnen houden of de nadenktijd niet erg ongelijk verdeeld is tussen beide spelers.
5) 10 mensen moeten aan 1 tafel zitten, duh.
6) Gewoon loten is prima in 6-player drafts, het is niet alsof we er rijk van worden.
7) Hoe meer verschillende mensen foils krijgen hoe beter. Verder zou ook casual/multiplayer aanwezigheid op de avond met foils beloond mogen worden.
8) De helft van de tafel bouwt zijn deck aan de drafttafel, en de andere helft op een andere tafel.
9) REL casual is prima voor de judge.
10) Ik ben voor experimenteren met draften: 2-Headed en/of Rochester eens per maand ofzo.

grtz, Olaf




16-2-2010

Bedankt voor alle reacties, zowel in dit topic als mondeling op de Magic Sundays! Hier de antwoorden die jullie gaven op mijn vragen, en hoe zich dat vertaalt naar de invulling van de Magic Sunday in 2010.

Is er behoefte aan meer georganiseerde casual/multiplayer toernooien op zondagavond, en zo ja, in welke vorm?
Gemengde reacties, en daarom een gemengd antwoord: we gaan af en toe een speciaal toernooi organiseren voor Constructed spelers, naast het reguliere draft aanbod. Zie de aankondiging voor de plannen voor de komende tijd!

Hoe moet de tafelindeling voor de draft gedaan worden en is er behoefte aan een duidelijkere (transparantere) methode?
De tafelindeling blijft zoals we het tot nu toe gedaan hebben: indelen op sterkte, waarbij de NM-ranking in principe bepalend is, maar de judge in al zijn wijsheid kan besluiten hier iets van af te wijken.

Wil je in 2010 met of zonder tijdslimiet spelen?
Simpelweg: JA!

Als we met tijdslimiet spelen, wil je dan voor 8-persoons drafts kunstmatig draws vermijden ten gunste van duidelijke pairing en prijsstructuur?
Ook deze vraag was duidelijk: een draw is een draw, en dit is het schema voor de uitbetaling:
Loss = 0, Draw = 1, Win = 3 Match Points.
6 MP = 1 booster
7 MP = 2 boosters
9 MP = (een evenredig deel van) de resterende boosters

Voor Constructed toernooien van 4 rondes is dit het uitbetalingsschema:
7/8 MP = 1 booster
9 MP = 2 boosters
10 MP = 3 boosters
12 MP = (een evenredig deel van) de resterende boosters

Welk schema speel je het liefst met 10 mensen?
Gewoon 10 man aan één tafel, 3 rondes, bovenstaand prijzenschema. Indien meerdere mensen op 9 MP eindigen, worden de boosters evenredig over hen verdeeld.

Welke eisen moeten er aan een eerlijk algoritme voor pairing van de derde ronde in een 6-persoons draft worden gesteld?
Volgens mij heb ik een algoritme gevonden dat aan alle eerlijkheidseisen voldoet! Degene die de 2e ronde wordt gedownpaired, speelt ongeacht de uitslag van zijn match tegen de winnaar van de andere 1e-ronde-winnaars; degene die de 2e ronde wordt geuppaired, speelt tegen een van de andere 1e-ronde-verliezers.


Hoe moeten de DCI promo foils verdeeld worden, en hoe is dat afhankelijk van aanwezigheid en/of prestatie?
De consensus lijkt te zijn dat de foils verdiend moeten worden, maar dat ook de casual speler beloond moet worden voor zijn aanwezigheid. Omdat de keuze in het toernooiaanbod flink is toegenomen, kunnen zij ook meestrijden om een foil. Op avonden dat er alleen draft wordt georganiseerd, krijgen de casual spelers per pod van maximaal 6 spelers een foil om te winnen. Hoe, dat mogen zij zelf bepalen, of ik doe per avond een raar voorstel: bijvoorbeeld een van de targets van de EDH League behalen.


Waar mogen spelers hun deck bouwen: aan tafel of waar ze willen?
Alle regels die we het afgelopen jaar hebben geprobeerd om vals spelen tegen te gaan, worden weer opgeheven. We spelen in een zeer ontspannen sfeer, en dit soort regels hoort daar niet bij; ik reken er op dat we elkaar kunnen vertrouwen. Bouw je deck waar je wilt, met wie je wilt: alleen in een donker hoekje om je bommen te verbergen, of gezellig samen met je buurman.

Hoe ervaren jullie mij als judge en hoe (officieel) zou je het liefst zien dat ik problemen oplos?
We houden de unsanctioned drafts lekker ontspannen, ik ben er vooral om te helpen en te adviseren. Op verzoek of als de spelers er onderling niet uitkomen, geef ik de officiële ruling, maar spelers mogen daar in onderlinge overeenstemming gerust van afwijken. Ben je bijvoorbeeld te laat met een trigger van een Quest of een Blood Seeker? Je tegenstander mag kiezen of hij het je alsnog laat doen. Tijdens de DCI-sanctioned tournooien ben ik natuurlijk zo strikt als mijn ambt van me verlangt

25-3-2010 20:37:00

vind dat bouwen overal moet kunnen, zijn casual aan het draften als ik mij niet vergis. rest interesseert me niet zo

Scroll: [boven|reacties|beneden]