Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini column: Figure of Destiny

Scroll: [boven|reacties|beneden]
17-7-2008

Een van de kaarten uit Eventide die het meeste kaartcommentaar krijgt, is een 1/1 poppetje voor 1 mana: Figure of Destiny. Ik heb er te veel over te zeggen voor een comment bij de kaart zelf, en te weinig voor een echte column, maar er zijn een paar gedachten die ik graag met jullie wil delen.

Eerst maar even regeltechnisch: de pomp-abilities eindigen NIET aan het einde van de beurt. Eerlijk is eerlijk, de eerste keer dat ik de kaart las, drong dat ook niet meteen tot me door...

Wat me opvalt bij het commentaar, is dat veel mensen de kaart in een vacuum bekijken, maar je ziet pas wat de kaart echt doet als je je een spelsituatie voorstelt. Jij hebt een Hill Giant liggen, je tegenstander heeft een {=grizzly bear}, is volledig tapped out, heeft geen kaarten in de hand en valt aan met zijn beer. Natuurlijk block je! Maar stel nu dat jij degene bent die tapped out is en geen kaarten in de hand heeft, je tegenstander heeft 10 ongetapte landjes en 8 kaarten in de hand. Durf je nu nog steeds te blocken of ben je bang voor een Giant Growth?
Dat is een van de redenen dat Figure zo goed is: je mag de abilities gebruiken op instant speed. Je valt aan met je 2/2 Figure, oppo heeft een Hill Giant. Als hij blockt, dan pomp je waarschijnlijk je Figure. Als hij niet blockt, heb je een KEUZE: besteed 3 mana en doe 4 damage in plaats van 2, OF doe gewoon die 2 damage en je hebt nog je mana over voor andere dingen.

Een slecht blauw controldeck verliest vaak heel veel tijd doordat ze in hun eigen beurt niets doen, en als de tegenstander niets speelt dat gecounterd moet worden, tja, dan doen ze dus echt een hele beurt niets. Dat maakt beesten met flash zo goed: je passt de beurt met al je mana open en een Counterspell en een flashbeest in de hand. Ook nu heb je de KEUZE wat je met je mana doet: als je niets wil counteren, flash je End of Turn (EOT) een beest, maar je hebt voortdurend de mogelijkheid om een eventuele enge spell van je oppo te counteren.
Hetzelfde geldt voor de Figure of Destiny: als je hem bijvoorbeeld in een rood burn/control deck speelt, kun je in tegenstanders beurt je mana openhouden. Speelt oppo niets dat geIncinerate moet worden? Prima, dan heb je mana over om je Figure te pompen. Dat lijkt me een van de sterkste eigenschappen: vaak is het pompen gratis!

Hoe goed is een sorcery voor die zegt "draw 2 cards"? Strikt slechter dan een Counsel of the Soratami (zelfde effect voor minder mana) en strikt slechter dan een Tidings (beter effect voor evenveel mana). Toch is Think Twice een kaart die op toernooien gespeeld wordt; omdat het een instant is en omdat je de cost in 2 gedeeltes mag betalen. T1 (beurt 1) Island, go. T2 Island, go. Je hebt nu mana open voor bijvoorbeeld een Rune Snag, maar je kunt ook EOT je Think Twice spelen. T3 Island, go. Zelfde verhaal: je hebt mana open voor een Cancel, maar je kunt ook EOT je Think flashbacken. Mocht een spel zo lang duren dat je 10 landjes hebt liggen en je topdeckt een Think Twice, dan kun je hem altijd nog als te dure Counsel of the Soratami gebruiken, dus Think is nooit een dode draw.
Dat is ook het mooie van de {figure of destiny}: prima 1-drop, prima 2-drop, en late game een 4/4 voor 5 mana. Sowieso kun je een 4/4 op beurt 3 maken (T2 Figure, eerste pomp en T3 tweede pomp). Betaling in termijnen heeft zo zijn voordelen...

Ten slotte: ja, er zijn trucjes te verzinnen zoals Mirror Entity om nog iets goedkoper een 8/8 flying te maken, maar dat lijkt me niet het belangrijkste van deze kaart. Sterker nog, voor de laatste pomp moet je hoe dan ook 6 gekleurde mana betalen, ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk gaat gebeuren, multiplayer uitgezonderd. Vanaf T1 al je mana in dit ene beest pompen om vervolgens een Terror om je oren te krijgen, lijkt me gruwelijk. Door je volledig op die laatste ability te focussen, vergeet je wat (in mijn nederige opinie) deze kaart juist zo sterk maakt: je hebt KEUZE, je bent flexibel, je bepaalt zelf wel wat je wanneer doet. Die laatste pomp ziet er wel heel spectaculair uit, maar ook zonder die extra mogelijkheid was dit al een heel sterke kaart geweest.

Conclusie: Figure of Destiny geeft je keuze en flexibiliteit in hoe en wanneer je je mana gebruikt, je dwingt je tegenstander rekening te houden met wat je in je hand kunt hebben en is nooit een dode draw, omdat je hem als 1, 2 of 5 drop kunt gebruiken. Wat mij betreft een prima kaart, en ik ben er van overtuigd dat de beginprijs van 7,31 euro te laag is...

Wat denk jij dat het lot dit figuur zal brengen? Reageer hieronder en veel plezier met Eventide!

Greetz, Dustin.


 Reactie plaatsen

Reacties (10)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-7-2008

Top! Ook ik denk dat alle na delen die steeds geroepen worden over deze kaart onzin zijn. Ik heb al een "deck" gebouwd ( nog niet de kaarten bij elkaar ) met deze kaart en heb gekeken naar de openings hand... en idd. Heel vaak heb je een mana over aan het eind van je tegenstanders beurt. Dan kun je prima de ability's gebruiken. Verder is het een erg groot voordeel dat je zowel rood als wit kunt gebruiken voor deze kaart. Ik denk dat alle mensen die deze kaart nu slecht vinden snel van mening zullen verandere zodra ze er tegen spelen...

Hangt ervan af in welk format je speelt, ik kan me voorstellen dat hij in Standard en in Casual prima is, maar in een format als Legacy is hij verre van obtimaal.

20-7-2008

"voor de laatste pomp moet je hoe dan ook 6 gekleurde mana betalen, ik vraag me af hoe vaak dat in de praktijk gaat gebeuren"
deze kaart is ook goed om dat het een kithkin is hij word nu warscheinlijk in elk kithkin deck gespeeld dan heb je wel 6 mana..

21-7-2008

@Kroelai: je hebt gelijk, in Eternal Formats zal deze kaart wel niet denderend zijn... Ik had er even bij moeten zeggen dat ik dit een sterke kaart vind in Standard, Block en Limited

@Magic speler: Kithkin, Kithkin... dat waren toch Witte Weenies met een curve die eindigt bij CMC 3 of 4? Als je in een Kithkin deck 6 mana op kunt hoesten, is er volgens mij iets ernstig mis gegaan...

21-7-2008

ik vraag het me af... juist in legacy kun je die mana WEL ophoesten... ik begrijp ook dat in legacy vaak de 6 beurten niet gehaald worden... maar mocht je tegen een gelijkwaardig deck spelen... dan vind ik deze laatste ability juist erg goed... verder zal het gewoon afwachten worden wat het gaat doen... zoals ik bij deze kaart ook als kaart commentaar aangaf... als ze zulk soort dingen ook in andere kleuren gaan doen wordt het een heel interessant iets...
Idd. voor rood en wit is er weinig mana acceleratie, maar steel je krijgt een g/u of mono groen... dan wordt zo iets al snel heel gevaarlijk...
Des al niet te min... ook deze kaart lijkt me zelfs in legacy toch enige waarde hebben... maar ik kan er goed helemaal naast zitten...

Leuk verhaal, maar het is nogal 'stating the obvious' als je het mij vraagt.

25-7-2008

@Skeggi: Stating the onvious was nou net de bedoeling van deze column... Het kaartcommentaar liep nog al vol, grotendeels met herhalingen, en dat is nu al een stuk minder. Daarnaast denk ik dat voor beginnende Magic spelers niet alles even obvious is, maar voor gevorderde spelers zal deze column hopelijk niet veel nieuws bevatten

27-7-2008

Hey Dustin,

leuke column, maar laat ik beginnen te zeggen dat de meeste kithkin decks in block 24-26 land spelen. omdat ze uit willen curven naar de ranger. Dat maakt je kansen om de figure dik te maken vrij aanwezig.

Wat ik persoonlijk zo goed vind aan de figure is dat hij in elk stadium van het spel goed is, aan het begin is het een goede weenie, aan het eind wordt het een angel of wrath. (jaja, hij is niet zo goed als akroma) Wat jij ook zegt, hij is heel erg flexibel.

Elmer

5-8-2008

Mirror entity maakt figure of destiny geen 8/8, de check is alleen wanneer de manacost betaald is.

voor de rest een goed stukje

11-8-2008

@Hugo: de truc met Mirror Entity is dat je de eerste 2 stapjes niet hoeft te betalen: activeer Entity waardoor de Figure een Warrior wordt en betaal dán 6 mana om hem 8/8 flying te maken. Dit was een terugkerende opmerking in de comments, dat is de reden dat ik het hier heb opgenomen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]