Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Card-Advantage

Scroll: [boven|reacties|beneden]
25-5-2006

Niet alle mensen weten meteen een definitie te geven voor card-advantage. Sommige mensen denken dat het puur gaat om meer kaarten rapen dan de tegenstander, anderen hebben de indruk dat het gaat om 1-op-X kaartverhoudingen. Daarnaast hebben we nog library/graveyard manipulation als optie, waar tutors en recur onder vallen.

Mijn definitie van card-advantage is “het op het juiste moment de juiste kaart kunnen spelen om te winnen”. Het leuke is dat de bovenstaande drie definities nog allemaal kloppen ook. Card-advantage is de grote noemer waaronder deze bovengenoemde zaken onder vallen, en ik ga ze stuk voor stuk uitdiepen.

Ten eerste dus de “meer kaarten dan de tegenstander trekken” stijl van card-advantage. Het is bijna een ongeschreven regel dat waneer iemand aanzienlijk meer kaarten trekt dan de tegenstander hij waarschijnlijk ook zal winnen. Dit is dan omdat hij meer threats trekt en sneller de tegenstander onder de voet kan lopen, of omdat hij genoeg antwoorden vindt op de threats van de tegenstander om op zijn gemak te winnen. Met andere woorden, simpelweg omdat hij een groter deel van zijn deck sneller tot zijn beschikking heeft kan hij meer doen om te winnen. Als je meer kaarten trekt heb je consistenter en sneller je kaarten die je nodig hebt getrokken. Om dit te illustreren zou ik de volgende grafiek willen tonen, waarin jullie kunnen zien hoeveel de kans toeneemt op het trekken van een bepaalde kaart als je extra kaarten trekt per beurt.

Hierbij gaan we uit van een 60 kaarten deck, met een beginhand van 7 en de kaart die je zoekt zit 1 keer in je deck .

hier

Als het plaatje onduidelijk is:

Het blauwe streepje is de lijn die de 1 draw per beurt aangeeft. Paars is voor 2 draws per beurt, en geel is voor 3 draws per beurt.

Op het plaatje zien jullie wel dat je met meer draws beter door je deck heengaat en dus ook sneller de kaarten hebt die je zoekt. Of dat nou een land is, een threat of removal, het komt erop neer dat je in bijna alle gevallen beter uit bent met meer kaarten trekken.

Daarna komen we op de volgende definitie van card-advantage, namelijk de kaartverhoudingen. Deze interpretatie van card-advantage heeft veel verschillende aspecten:

-Discard: Hymn to Tourach e.d. zorgen voor een 1-1 of 1-2 verhouding. Card-advantage is niet altijd het zelf meer trekken van kaarten. Je kan ook meer kaarten hebben omdat je de ander zijn kaarten laat discarden. Het nadeel is wel dat je er niets meer aan heb zodra ze hun hand leeg hebben gespeeld en hun draws meteen spelen.

-Mass removal: Wrath of God, Final Judgement e.d. hebben een relatieve verhouding, en zijn soms zelfs nadelig voor de gebruiker als je fout timed. Echter, indien goed gebruikt is dit een zeer goede verhouding.

-Counter: Je houdt iets tegen met je counterkaart, dus tenzij je er extra kaarten voor moet wegdoen heb je op zijn minst een 1-1 verhouding. Kaarten met een dergelijke extra kost zoals Force of Will en Misdirection hebben een dusdanig krachtig effect dat het de extra kaart waard is.

-Silver Bullet: Een kaart die een heel deck of groot deel daarvan nutteloos maakt zoals Night of Souls’ Betrayel tegen een weenie deck en Null Rod tegen een deck gebaseerd op artifacts bijvoorbeeld. Deze hebben een heel grote 1-X verhouding aangezien ze een deel van het deck nullificeren nog voordat die kaarten in play zijn. Het nadeel van Silver Bullets is dat ze heel erg toegespitst zijn op een bepaalde functie/kaart. Een Null Rod werkt dus ontzetteng goed tegen mijn raffinity deck, maar slecht tegen een Sligh deck omdat die waarschijnlijk alleen Cursed Scroll hebben als artifact.

Dit is dus simpel rekenwerk eigenlijk. Hoe meer kaarten van de opponent jouw kaart benadeelt des te beter de verhouding is en des te meer card-advantage je hebt. Aangezien dit vrij evident is laat ik het hier bij en gaan we door naar de volgende interpretatie.

Mijn eigen interpretatie van card-advantage was dus dat je op tijd de juiste kaart hebt. Een bepaalde groep kaarten zorgt hier uitstekend voor, de zogenaamde tutors. De kaarten laten je ander kaarten zoeken die je op een bepaald moment nodig hebt. Demonic Tutor en Mystical Tutor zijn hier voorbeelden van. Zij zorgen ervoor dat je hebt wat je wilt, alsmede de consistentie van een bepaalde kaart te verhogen. Als je bijvoorbeeld 4 Dimir House Guard in je deck hebt kun je naar Eradicate zoeken, maar ook naar Hideous Laughter e.d. In een deck met 4 Dimir House Guard en 4Eradicate heb je dus eigenlijk qua consitentie 8 Eradicate. Want als je een Dimir House Guard trekt heb je meteen ook de moegelijkheid om een Eradicate te zoeken.

Dus met andere woorden, eigenlijk zijn tutors een consitentieboost voor je deck, en fungeren ze als kopieën van de te zoeken kaart met uitstel van gebruik. Een deck met 1 Mystical Tutor, 1 Personal Tutor, 1 Demonic Tutor, 1 Vampiric Tutor en 1 Yawgmoth’s Will heeft qua consistentie 5 Yawgmoth’s Will. De kans dat je hem trekt of kan zoeken, met andere woorden, de kans dat je die kaart in een potje tegenkomt. Een dergelijke restricte kaart is een pakkans van 1 op 60, echter met 4 tutors ernaast is dat 5 op 60, en heb je hem dus eerder/vaker in potjes.

Recur is in Magic ook belangrijk. Het meerdere malen kunnen spelen van je kaarten maakt hen extra sterk. Als je kan kiezen of je een Shock 1 maal speelt of 2 maal, doe je altijd 2 maal, toch? Al is het maar op de speler gericht.

Het terughalen van kaarten, zij het creatures of andere spells, is altijd handig. Heeft je tegenstander net een beest dood gemaakt wat hem minstens één kaart heeft gekost (Terror bijvoorbeeld, of een blocker) en je speelt je beest opnieuw, dan heeft hij opnieuw een probleem met dat creature. Daarnaast is het opnieuw spelen van kaarten uit je graveyard heel handig aangezien veel decks niet richten op graveyard removal. Veel kaarten slopen zaken in play, maar relatief weinig kaarten slopen dingen in je grafbak. Je beesten zijn redelijk veilig daar, totdat ze weer op het veld worden getrokken. Kaarten zoals Yawgmoth’s Will, maar ook Eternal Witness en Reclaim kunnen hiervoor zorgen. Maar ook een fijne Reanimate haalt beestjes terug. Nadeel is dat het alleen op beestjes werkt natuurlijk.

Dus nu komen we op het einde van het verhaal. We hebben gezien dat extra kaarten rapen je sneller laat pakken wat je zoekt, dat er veel verschillende soorten type card-advantage kaartverhoudingen zijn, en dat zoeken naar kaarten in je deck en uit je graveyard ook wel wil helpen je de juiste kaarten te geven die je zoekt.

Ik hoop dat men er wat aan hebben gehad, al was het maar als opfrissing van wat ze al wisten of om wat tijd te doden.

Thomas

 Reactie plaatsen

Reacties (13)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
25-5-2006

Je verwart card-advantage met quality advantage.

25-5-2006

hele column ontkracht XD

och.... who cares... volgens mij heeft hij een column geschreven dat voor veel beginnende spelers goed te begrijpen is.

ik weet alleen niet wat het nut ervan is.
de mensen die op een niveau spelen waar cardadvantage egt verschil uit gaat maken (toernooien) weten dit toch wel.

en de mensen die het niet weten (beginners met preconstructed decks ed...) die hebben er nog niet veel aan. de kaarten die voor dergelijk voordeel zorgen zijn duur. en bovendien is het voordeliger om gewoon een goede/effectieve kill kaart te spelen. Omdat die decks nog van alles wat hebben.

een WoG doet in een gemiddeld pre-constr. deck net zo veel schade aan jezelf als aan een tegenstander.

26-5-2006

Naja, ik voelde weer een creatief moment opborrelen...

Waarover zouden jullie wél wat willen lezen dan? Er zijn toch best wel mensen die tussen toernooi guru en noob inhangen die hier wat mee kunnen? Al is het maar voor de indruk op het thema dat men er zelf geinteresseerd in gaat raken en zelf dingen uit gaat diepen op andere sites e.d. Kijk, dat Gerj@n dit allemaal al weet, kan ik niets aan doen hé. Maar misschien dat er iemand is die onder de term "beginner"valt die hier wel wat mee kan op weg naar zijn status als guru. Zij het maar als opstapje naar "betere"artikelen...

Maar, nogmaals, wat zouden jullie als kritisch publiek dan wel graag lezen? (Geen sarcasme, serieus verzoek).

28-5-2006

Een aardig onderwerp is het verschil in strategie tussen 1 tegen 1 vs free for all multiplayer. Hoe moet je je gedragen zodat je niet iedere keer als eerste je kaarten kunt oppakken? Moet je mass destruction spelen of niet? Veel carddraw en verder niets? "Now I win"-combos in je deck of niet? etc. etc. Genoeg om over te schrijven lijkt me zo.

Ik speel multiplayer met meerdere mensen en er zitten nogal wat verschillen tussen de groepen. Bij groep 1 is het zo'n beetje een beloning als er door iemand niet wordt aangevallen, bij de andere is dit meer regel dan uitzondering.

pace (31) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-5-2006

ik vond de collumn juist wel interessant. Ik speel geen tornooien, maar wil dat wel ooit eens gaan doen. Ik speel nu al jaren casual.
Veel hiervan wist ik wel min of meer, maar om het zo allemaal eens bij elkaar te lezen is zeer interessant, dus duim omhoog.


"Ik speel multiplayer met meerdere mensen..." LOL

30-5-2006

Je noemt 3 dingen, waarvan 1 en 2 eigenlijk hetzelfde zijn en wat inderdaad in het algemeen onder cardadvantige valt.
Wat je bij 3 noemt is card quality denk ik.

Verder blijft het leuk om dingen te lezen ook al heb ik er niet echt wat van opgestoken

1-6-2006

Tja, op de foutjes na is je column goed leesbaar geschreven. Je begon goed, vooral voor de beginner was het denk makkelijk te volgen. Later zwakt het wat af.

Mini-Tip: om de juiste ' in de tekst te krijgen (voor auto-card) ctrl+c / v je de tekst even naar kladblok. Nog een makkelijke tip om alle auto-cards te kunnen controleren is de gehele column als message naar jezelf te sturen.

Tip2: Wil je een column online zetten dan wil een mod of columnwriter dit graag voor je doen, waarschijnlijk moet je dit naar diegene mailen. Wanneer er GEEN hyperlinks inzitten kun je de gehele column ook messagen, vervang dan alle auto-card links door {={=Kaart}}, je zet dus één maal extra haken om de kaart.

PS: ik zou mijn eigen columns is moeten posten, had ik er net één geschreven over tempo versus cardadvantage :\ eigen schuld.

1-6-2006

De derde vorm had eigenlijk de virtuele advantage moeten zijn. Hier valt een Pithing Needle op bijv. Draft of Phantasms / Jushi Apprentice onder. Ook een Faith Fetters op Jitte maakt een 2-1.

Het verschil in virtueel en de andere vormen is dat virtueel vaak interactie vereist. Ik denk dat dit om uit te leggen zelfs de belangrijkste vorm is.

Een voorbeeld van interactie hieronder is het spelen van ee Needle op een Sensei. De tegenstander heeft 1 Sensei in play en 1 in de hand. Nu is de Needle inene 2 voor 1 geworden. Echter na een paar beurten komt er een Putrefy op de Needle waardoor 2 Sensei's weer bevrijd worden.

De Needle had zolang deze bestond een 2-1 trade, virtueel want het stond niet vast. Toen de Needle gemold werd trade hij zichzelf 1-1.

Soms zou je ook kunnen zeggen dat x life gelijk staat aan y kaarten, wat je vaak tegenkomt in tempo versus cardadvantage

1-6-2006

Ik dacht al dat ik wat vergeten was, virtueel card-advantage... Maar bedant voor de toevoeging iig.

ik vind het wel een goede column, als je het nog nietwist helpt dit echt wel om te leren hoe je een beter deck in elkaar kan zetten

17-1-2007

hmmm, ik heb de indruk dat niemand hier echt iets mee is.

ook denk ik dat men met card-advantage steeds bedoeld: Simpelweg meer kaarten rapen dan de andere spelers en niet al die dingen die hier worden aangehaald.

net hetzelfde waneer je creature/opportunity advantage hebt op het speelveld, want daarmee bedoelen ze dat je meer creatures en/of potentieel gevaar voor de anderen hebt liggen en dat wordt bedoeld met "Advantage"

Dit is wat ik ervan hoor, lees, en denk, dus breek me niet af als je wat anders denkt.

Grtz

17-5-2009

Card-advantage is er in een letterlijke vorm (meer kaarten rapen dan de ander, zoals je zelf al zegt) maar hieronder wordt ook verstaan dat een kaart effect heeft op meer dan 1 kaart van de tegenstander. Een simpel voorbeeld is Wrath of God. Als je tegenstander 10 beestjes heeft, en jij geen, dan knal jij 10 kaarten weg van hem voor 1 van jou. Daarmee heb je dus 9 kaarten voordeel, en moet hij dus 9 extra rapen om weer gelijk te komen. Je kan dus card-advantage krijgen, niet noodzakelijk door meer te rapen, maar doordat jouw kaart meer doet dan die van de ander.

Misschien dat we over die gevallen beter kunnen spreken als ''virtual card-advantage'' in tegenstelling tot het meer basale (en meer letterlijk genomen) simpelweg meer kaarten rapen dan de ander.

Scroll: [boven|reacties|beneden]