Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Vintage Primer: Oath

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-10-2005

Hallo jongens en meisjes! Het is weer mijn beurt om een primer te schrijven, het zal uiteraard weer over Vintage gaan vandaag. Ik heb deze keer besloten om me maar eens aan de decklist te houden die ik van internet gehaald heb (ook al ben ik het met bepaalde keuzes niet eens ). Vorige keer had ik zelf aanpassingen gedaan die niet bepaald goed waren voor het deck. En als ik me aan de originele decklist hou, kan ik niet persoonlijk aangevallen worden op kaartkeuzes
Maar, alle blabla terzijde, ik ga een primer over Oath schrijven. Waarom? Omdat het een overbekend deck is, waar veel mensen waarschijnlijk graag een artikel over zien. Het deck blijft het redelijk goed doen op tournooien, hoewel het niet echt meer de grote winnaar is. En omdat het budget (a.k.a nog steeds 750 euro ) ook werkt, is het voor veel spelers waarschijnlijk een interessante primer. En nu over naar de decklist:

Artifacts:
1x Black Lotus
1x Mox Emerald
1x Mox Jet
1x Mox Pearl
1x Mox Ruby
1x Mox Sapphire
4x Chalice Of The Void
Lands
2x Island
2x City Of Brass
1x Flooded Strand
4x Forbidden Orchard
3x Polluted Delta
1x Strip Mine
1x Tropical Island
1x Underground Sea
4x Wasteland
Enchantments
4x Oath Of Druids
Instants
1x Ancestral Recall
4x Brainstorm
4x Force Of Will
3x Impulse
1x Mystical Tutor
1x Rushing River
3x Thirst For Knowledge
1x Vampiric Tutor
Creatures:
1x Akroma, Angel Of Wrath
1x Spirit Of The Night
Sorceries
1x Demonic Tutor
4x Duress
1x Gaea's Blessing
1x Time Walk

//Sideboard:
1x Darksteel Colossus
2x Triskelion
2x Choke
2x Ground Seal
1x Hurkyl's Recall
4x Oxidize
1x Rushing River
1x Balance
1x Tinker

De versie van Matt Endress: 5e plaats op een World Championships (Amerikanen he, grootheidswaanzin ) tournooi (meer info kun je bij de link wel vinden).
Link naar de decklist: hier

Een korte werking van het deck (hoewel ieeeedereen die dit leest het toch al weet):
Het deck draait om Oath of Druids, zoals de titel al doet vermoeden. Met Forbidden Orchard kun je je opponent tokentjes geven, zodat je in je upkeep kunt gaan Oathen naar Akroma, Angel of Wrath, Spirit of the Night of een ingeboard beestje. Gaea's Blessing zorgt dat je jezelf niet decked als je laatste beestje onderop zit. De combo is relatief klein (1 kaart met 2 creatures), zodat de rest van het deck veel plaats overheeft voor disruption, tutoring en draw. En daardoor krijg je je Oath er vaak wel doorgedrukt.

Kaartkeuzes uitgelegd:

-Chalice of the Void:
4x Mainboard is best vreemd, want je runt zelf veel dingen van 0, 1 en 2. Ik denk dat dit dan ook een metagame keuze van Matt was. In het testen heb ik wel een aantal decks plat kunnen leggen door hem op 1 te zetten, en dan Brainstorm maar als pitch kaart voor FoW gebruikt.
-City of Brass:
Naast dat hij mana van iedere kleur kan maken, denk ik ook weer dat dit een metagame keuze geweest is. City kan namelijk geen target van Sundering Titan worden. (Ik denk dat onze Matt veel Staxx heeft verwacht).
-Rushing River:
Omdat je eigenlijk alleen maar countert, drawt en tutort heb je genoeg mana over om River te spelen, en door de kicker is hij bijzonder effectief.
-Thirst for Knowledge:
Als je manabase staat, kun je Moxxen en/of landjes gaan discarden voor TfK, waardoor hij best effectief is. Dit is een keuze waarmee ik het zelf niet eens ben, maar we houden ons aan de decklist
-Gaea's Blessing:
Ik stip hem even aan, omdat het opvallend is dat er maar 1 inzit. Als je hem op je hand hebt is het in principe een dode kaart, want je moet je library terug kunnen schudden; om jezelf niet te decken/afgeslachte beesten terug te schudden/counters en draw terug the schudden. Met 2 Blessings heb je dat probleem niet zo snel, en ook al heb je ze allebei op je hand, kun je de ene nog terugschudden met de andere.
//Sideboard
-Darksteel Colossus:
Deze kolos sterft niet zo snel, en is eventueel te Tinkeren (zit verderop in het board).
-Triskelion:
Als je een matchup tegen Aggro hebt, kun je soms ook teveel creatures tegenover je hebben liggen. Schiet ze daarom af met Trike, zodat je niet aan heel veel kleine opdondertjes doodgaat.
-Choke:
Ziet er misschien bizar uit, maar je hebt zelf eigenlijk niet zoveel Islands (2 Duals en 2 basics). Het verstoort veel Tier 1 decks.
-Ground Seal:
Anti Welder tech, en nog een kaartje rapen ook! En als je tegenover Worldgorger komt te staan kun je de Seal ook mooi inboarden.
-Tinker:
Met je DSC en/of Trikes een beetje sneller boze dingen doen.

Voor verdere vragen, een nedermessage lost al uw problemen op.

Matchups:

Laten we eens beginnen met een deckje dat je veel op tournooien tegenover je zult zien; Fish:
Omdat Fish een tempodeck is, zul je preboard moeten proberen om zo snel mogelijk je Oath door te drukken, een Duressje EN counterbackup is aanbevolen. Zodra je Oath doorkrijgt en je mag een keertje Oathen is er vrij weinig dat ze kunnen doen. Post-board hebben we een aantal leuke opties. Sideboard 2 Triskelions en 2 Chokes in, vaak doe ik daar nog een Balance bij. Als je nu in beurt 1 of 2 een Choke doorkrijgt is het vrijwel game. Krijgt je dat niet, dan zul je nog eventjes moeten knokken om te Oathen of een Balance door te duwen. Maar door voldoende tutoring en draw kun je behoorlijk snel een Choke op tafel krijgen.
Als je weet waar je mee bezig bent is Fish niet zo'n verschrikkelijk moeilijke matchup.

Staxx:
Probeer zo snel mogelijk een Oath (liefst gespeeld met een Orchard) door te krijgen en te beuken. Zodra er een Smokestack en/of een Tangle Wire ligt wordt het bord gereset en kun je opnieuw beginnen. Counter dus zo veel mogelijk threats en probeer hem in 2 tot 3 beurten (nadat Oath ligt) dood te beuken. In mijn testervaringen kan het alle kanten op, afhankelijk van wie wat doorkrijgt.
Post-board hebben we een aantal interessante keuzes: sideboard 2 Ground Seal, 1 Hurkyl's Recall en een aantal Oxidizes in. Dit zou de matchup in jouw voordeel kunnen doen doorslaan, maar het ligt ook grotendeels aan de sideboard-keuzes van je tegenstander. Omdat er zoveel verschillende versies van Staxx rondzwerven kan ik er niet echt een oordeel over geven. Ik denk dat Uba-Staxx, voor Oath, de moeilijkste matchup is van alle Staxx-builds.

Control-Slaver:
Dit is best een interessante match, jij zult relatief snel je Oath casten, je opponent zal hem hoogstwaarschijnlijk counteren. Dus een Duressje is wel handig voordat je Oath cast, counterbackup erbij is ook niet slecht. Als je Oath eenmaal doorhebt kun je de oppo waarschijnlijk wel snel genoeg doodbeuken om te winnen. Chalice op 1 om Welders plat te leggen is nooit weg.
Post-board kun je 1 of 2 Triskelions inboarden om de Welders dood te schieten, ook is Choke en Ground Seal een goede optie. Je krijgt waarschijnlijk wat meer removal tegenover je, dus meer beestjes in je deck is erg fijn. Het blijft een moeilijke matchup, omdat Control Slaver erg counterheavy is. En als er iets ge-{Mana Drain}'ed wordt ben je meestal behoorlijk genaaid, want dat betekent vaak dat Mindslaver gehardcast kan worden. Van een ervaren speler kun je waarschijnlijk niet winnen, omdat het deck meer mogelijkheden heeft dan Oath.

Gifts:
Best moeilijke matchup, Gifts is ook relatief counterheavy. Omdat Gifts je een beetje onder de duim kan houden totdat het voor de win gaat, moet je ook weer proberen die Oath snel door te drukken m.b.v Duress en counterbackup. En aangezien je 4 Wasteland en een Strip Mine speelt, kun je de manabase lekker disrupten, wat voor Gifts erg vervelend is.
Post-board kun je Choke en Tinker/Darksteel Colossus en Ground Seal (tegen Recoup) inboarden. Je krijgt waarschijnlijk Engineered Explosives tegen je ingeboard, dus die wil je counteren. Je kunt ook naar je Tinker graven, zodat je toch een beestje op kunt krijgen. Als je eenmaal een flink beestje op hebt liggen moet je dat alleen nog maar beschermen, en aangezien Gifts geen removal speelt (misschien Echoing Truth mainboard als bouncer) lukt het beschermen wel.
Een ervaren speler kan de win vrij snel opzetten. Maar als jij je Ground Seal steeds doorkrijgt moet je wel erg slecht kiezen bij een Gifts Ungiven als je hem zijn win niet kunt ontzeggen. Het is een vrij moeilijke game, omdat veel van je pogingen om iets door te krijgen zullen eindigen in een Mana Drain ofzo, maar als je slim speelt met je Duresses en counters, moet het kunnen.

Random Aggro:
Tjah, ze spelen allemaal kleine beestjes, en als je dan een Oath neergooit is het snel klaar. Maar, je kunt ook overweldigd worden door al die kleine ettertjes, dus sideboard je 2 Triskelions en een Balance in, zodat je ze even op hun plaats kunt zetten (moet je natuurlijk wel je geboarde dingen rapen/Oathen, anders ben je nog steeds ver van huis ). Over het algemeen een matchup die goed te doen is, omdat je sowieso snel je Oath hebt door tutoring en draw.

Ik heb niet tegen meer decks getest, omdat ik nou eenmaal geen 25 potjes tegen ieder T1-deck kan spelen. En bij minder dan 25 potjes zijn de resultaten niet representatief genoeg. Op MWS kom ik namelijk niet zoveel andere decks tegen dan de bovenstaande. Je kunt natuurlijk altijd de lijst zelf even in MWS of Apprentice zetten, en dan even gaan spelen.

Nu wil ik even mijn ongenoegen over bepaalde keuzes uiten (iets wat ik graag doe ).

-1 Gaea's Blessing in plaats van 2, wat bezielt je?! Als het ding in je hand zit, en je kunt niet Brainstormen, heb je er niks aan. Je wil hem NIET hardcasten, het is geen instant, dus je kunt niet in response op je Oath nog even snel 3 kaarten terugschudden.
-Te weinig removal/bounce, ik zou graag een extra Rushing River of een Echoing Truth mainboard hebben gezien. Sideboard zou 1 StP ook niet slecht zijn. Soms liggen er threats waar ik gewoon niks aan kan doen.
-Geen Platinum Angel in het sideboard, terwijl die in sommige matchups gewoon erg handig is (okee, dit is gewoon een persoonlijke keuze die niks te maken heeft met wat een goed Oath-deck moet hebben)

Dat was het weer voor deze keer. Over 2 weken weer een nieuwe primer, message me welk deck je graag besproken wil zien.

 Reactie plaatsen

Reacties (19)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-10-2005

We moeten serieus eens iets doen aan de layout, m'n mooie zinnen worden in het midden van een woord afgekapt.

lekker voor je!!!

nee geintje, 2e blessing is idd een must, ik heb er meerdere potjes op verloren (geen brainstorm maar wel een blessing op hand)

verder wel een 'okee' column

mvg arjan

ik zou zeggen: 1 impulse eruit voor een 2e blessing en één oxidize uit het sideboard voor een stp

4-10-2005

denk dat mensen beter het orginele verslag op starcitygames kunnen lezen, daar is dit een slechte rip off van

4-10-2005

kijk...
-chalice: verbeterd je matchup tegen staxx/gifts ENORM. door hem op 0 te leggen. Je speelt zelf ook arti's maar die liggen dan al . Als je dooie moxen raapt kun je die altijd nogal makkelijk wegbrainstormen met fetch of oath.
-blessing. Het is nog maar de vraag of je er 1tje moet spelen, en zeker GEEN 2. je HOEFT namelijk niet te oathen, maar kunt ervoor kiezen. Als je oath win je meestal toch al erg snel, en als je hem raapt is hij dood. Hij zorgt ervoor dat je geen will kunt spelen. (=die wel in je deck past, doordat er VEEL kaarten naar je grave gaan). Het is nog maar de vraag wat sterker is, will of blessing.
-TfK : ze zijn erg goed doordat ze meer kaartvoordeel geven dan AK's. je kunt je nutteloze arti's (door chalice op 0 ) mee dumpen, net als chalices die je later raapt. Bij de laatste SCG P9, in Richmond, kwamen alle oath decks in de T8 met TfK aan. Ze wonnen er dus veel mee.

- Sb Swords: ze spelen al bounce, en een DSC buncen is beter dan hem swordsen; En DSC is het enige beest waar je zoveel last van hebt.

over de primer:
Goed werk , lekker leesbaar, met leuke matchups, al zijn die soms wel een beetje erg rooskleurig voor je
keep up the work!

4-10-2005

@Alban, je kunt ook gaan Oathen als er geen beesten meer in je library zitten, gewoon om je library terug the shufflen. 2 Blessings is echt nodig

@Arthur, ik heb op starcitygames geen verslag over deze build gelezen, ik heb namelijk geen premium membership (als er van deze exacte build überhaupt al een verslag staat)

4-10-2005

Terug te* shufflen.

4-10-2005

@ Tom:
heb je wel de argumenten gelezen die ik schreef?
-het is een dode kaart als je hem trekt (en dode kaarten zijn slecht, ook al is het er maar 1)
-hij is niet nodig; je wint zonder ook. (het is dus een nutteloze kaart; de rest van het deck is nuttig voor de kill.
-geen will. will is samen met tinker de evil 2 kaarten die als ze gespeeld worden, gewoon winnen.
-als laatste argument (en misschien wel de krachtigste, omdat deze al mijn voorgaande ondersteund) : waarom speelt geen van de oath lists die power 9 toernooien of zelfs hier in nederland hoog komen er geen 2? Denk je echt dat ze dat niet doen als dat beter was? Er is echt GEEN list die iets wint en er 2 speelt. Dat lijkt me toch meer dan genoeg bewijs
nogmaals: goede column

4-10-2005

ow ik heb dan wel die verslagen en collumns, staat ook bij waarom degene voor bepaalde kaarten in zijn build koos, mag het alleen hier niet posten ben ik bang, maar als je het zelf geschreven hebt vind ik het wel een goede collumn

4-10-2005

wil wel ff toevoegen waarom die gozer maar 1 blessing speelt en geen drains, zijn argumentatie was dat oath echt een combo deck was, die chalices en duress zijn actieve disruptie, drains veranderen oath in zijn ogen in wannabee keeper en je hebt te weinig targets voor drain mana, die ene blessing is om dezelfde reden, hij wou snel winnen.

4-10-2005

ps dit is niet mijn visie erop maar van de schrijver/speler, meer kan ik gewoon niet posten ivm patentschending

4-10-2005

"maar 1 blessing" ?
ik heb toch echt geen lists gezien met 2 blessings, hoe control ook. Meestal omdat ze of AK spelen (slecht met blessing) of omdat ze gewoon niet nodig waren. Oath werkt denk ik ook het best met duress ipv drains, omdat je gewoon oa een betere manacurve hebt.

4-10-2005

sinds wanneer geeft t1 om een mana curf?

4-10-2005

en vroeger werd oath dus echt wel met 2x blesssing gespeelt.

of er wel blessing gespeelt moet worden is idd. een intressant onderwerp maar hijs zo leuk met FOF:-)

4-10-2005

ik speelde het zelf wel met drains

5-10-2005

Vroeger werd er met 2 Blessings gespeeld omdat het toen meer een controldeck was met meestal Weaver, Feeder en Morphling als creaturebase. Met de komst van Orchard is het deck richting de combo(/control) gegaan. Blessing wil je over het algemeen gewoon niet in hand hebben. Als je kunt Oathen, dan heb je meestal toch al wel gewonnen, Blessing in hand of niet. De 2e Blessing is veel beter van nut als een extra disruption/counter/andere utility, zodat je meer kansen kunt creëren om ook daadwerkelijk met Oath te winnen. Het effect van Blessing wordt vaak als "te noodzakelijk" gezien in Oath, waardoor een extra utility ipv Blessing minder opvalt. Hierdoor krijgt je een vals gevoel van veiligheid. Ik ben er van overtuigd dat een extra counter/disruption.. meer games wint dan een 2e Blessing.

Het kan uiteraard ook aan je speelstijl liggen dat je 2 Blessing prefereert boven 1, maar ik denk dan toch dat je het deck niet optimaal speelt.

5-10-2005

Tegen stax moet je energy flux spelen...

5-10-2005

@Iedereen, je kunt wel tips geven over wat er nog in moet enzo, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb gewoon een lijst gepakt, en aan de hand van die lijst heb ik een artikel geschreven.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de keuzes die Matt Endress maakt bij het decksbouwen

13-10-2005

Beetje jammer dat ik de columns nooit bekij, maar toch een paar aandachtspuntjes:

- Je gebruikt tevaak verkleinwoorden/spreektaal: "duressje' is hier een voorbeeld van. Ik lees liever "Duress hem" of zo. Maar dat terzijde.

- Je geeft (redelijk overbodig) aan dat het doel van het deck is om in veel matchups z.s.m Oath te casten: verkeerd. Dit is in ALLE matchups het idee.

- Waarom zou je Triskelions inboarden tegen Fish? Als je Oath resolved, win je toch wel en board anders 1 Ancient Hydra is, die is AANZIENLIJK beter dan Trike i.v.m Null Rod

- Chalice op 1 is in dit deck slecht. Waarom: 4 Brainstorm, 4 Duress, Ancestral. Hoe wil je tegen CS en Duress'en en CotV op 1 leggen?

- De mana base van Gifts disrupten met Wastelands lukt niet: ze spelen 6 Islands die ze als eerste fetchen (als er een goede speler achter zit tenminste). Gifts is een mono-U combo deck wat toevallig een Will en een Recoup speelt.

- Er wordt maar 1 Blessing gespeeld omdat meer niet nodig is. De enige manier waarop Blessing kut is in je hand is als ie in je eerste 7 kaarten zit, OF als een van je 2 beesten de onderste kaart van je deck is, zodat wanneer je Oath je vervolgens kassiewijle gaat in je draw step.

Tot zover.

Scroll: [boven|reacties|beneden]