Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Stack It High!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3
1-8-2005

Het is alweer een hele geleden dat ik voor nedermagic.nl een column heb geschreven. Toen werd er enthousiast op gereageerd, met tips waar ik zeker wat mee kon. Mensen die tips gaven over hoe ik bepalde zaken beter kon verwoorden, of waar ik meer op in had kunnen gaan (maar zeg nou zelf, dan was dat verhaal nóg langer geworden ). Eén van de suggesties die er tussen het commentaar stond was een verzoekje om eens iets over de "stack" te schrijven. Dit leek mij inderdaad eens een goed idee om over te schrijven. Dus, bij wijze van research, heb ik eens het officiële regelboekje doorgespit dat stond op hier

Laten we dan maar eens beginnen hé. Een definitie voor de "stack" is als volgt: "The stack is where spells and abilities go after you play them. They wait there to resolve until both players are done playing stuff. Then the spells and abilities on the stack resolve from top to bottom (first on, last off). All players use the same stack.

Nu even in het ABN: De stack is een denkbeeldige stapel van spells an abilities waar iedere speler iets op kan leggen. Zodra beide spelers klaar zijn hiermee wordt de laatstgespeelde speel/ability het eerst eraf gehald. Het gaat dus in een "omgekeerde chronologische volgorde" in effect. Beide spelers gebruiken dezelfde stack.

In het stukje hierboven zijn we al een aantal zaken tegengekomen die voor sommigen niet heel bekend voorkomen, dus een korte uitleg is gepast.

Een kaart heet een "spell" van het moment dat je hem speelt totdat hij echt in effect gaat/in het spel komt.

Een "ability" kan is een verzamelnaam voor verschillende typen abilities. Je hebt bijvoorbeeld "triggered" abilities. Dit zijn kaarten waarop staat "when". Kijk maar naar kaarten als Venerable Monk. Daarnaast heb je ook "static" abilities. Dit zijn kaarten die "aan gaan" wanneer ze in het spel komen zoals Glorious Anthem. Hun effect blijft werken totdat ze weer uit het spel gaan. De laatste en meest belangrijke soort abilitie wat betreft werken met de stack zijn de "Activated" abilities. Dit zijn kaarten, over het algemeen creatures en artifacts, waarmee je door mana's te betalen, de kaart te tappen of beiden een effect krijgt. dit is alsof je een spell speelt vanaf die kaart. In de rest van deze column zal ik, wanneer ik het heb over abilities, spreken over "activated abilities".

Nog even een korte opmerking over (activated) abilities: Als je deze gebruikt gaat het effect op de stack. Wat er daarna met de kaart zelf gebeurt is niet relevant voor het in effect gaan van de ability. Een
voorbeeld: Speler A heeft een Vulshok Sorcerer op tafel liggen en zijn tegenstander, Speler B, staat op levenspunt. Speler A gebruikt de ability van zijn Sorcerer en legt schade op de stack voor zijn tegenstander, wat hem dood zou maken. Speler B probeert dit te voorkomen door snel te reageren en een Terror te spelen, met de Sorcerer als doel. Het resultaat is uiteindelijk dat de Terror de Sorcerer dood maakt en daarna Speler B het spel verliest. En waarom? Omdat het niets uitmaakt wat er met de bron gebeurt zolang de ability op de stack ligt.

Nu we ongeveer weten waar we het over hebben kunnen we gaan kijken wannéér we de stack gebruiken, alvorens te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Normaal gesproken mag je alleen spells (permanents en sorcery's) of abilities (triggered en static) spelen:
- in je Main Phase
- als er nog niets op de stack ligt
- als je priority hebt

Instants en activated abilities kunnen buiten je Main Phase gespeeld worden, zelfs als er al iets op de stack ligt. Voorwaarde is echter nog steeds dat je priority moet hebben. Maar wat is "priority" dan?

Priority is een term die aangeeft wie aan de beurt is om iets op de stack te leggen. Normaal gesproken krijgt de "actieve speler", dat is degene wiens beurt het dan is, het eerst priority. Dit houdt in dat hij/zij een spell of ability (lees ACTIVATED ability) op de stack mag leggen. Indien gewesnt mogen dat er meer zijn dan . Als de speler met priority klaar is geeft hij priority door aan de tegenstander. Die heeft dan priority en mag dus spell of abilities op de stack doen. Als hij daarmee klaar is krijgt de eerst speler weer priority en zo kunnen de beide spelers om de beurt meedere dingen op de stack leggen. Wanneer beide spelers niets meer op de stack willen doen gaat de stack resolven. De actieve speler krijgt priority aan het begin van iedere step en Phase (behalve untep en cleanup step), maar daarover straks meer. Nadat een spell resolved is krijgt de actieve speler weer priority.

Dan kunnen we nu eens gaan kijken wanneer we een spell of ability kunnen spelen en wanneer we priority krijgen.

Zo ziet een beurt er uit:

->a) Untep Step >>> Geen Instants/Activated Abilities
->b) Upkeep Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->c) Draw Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
2) Main Phase Hierin kan je alles spelen
3) Combat Phase
->d) Begin Combat Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->e) Declare Attackers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->f) Declare Blockers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->g) Combat Damage Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
4) Main Phase Hierin kan je alles spelen
5)End Phase
->h) End of turn Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->i) Clean-up Step >>> Aleen Triggered Abilities

Even voor alle duidelijkheid: In de declare attacker en blocker steps mag je instants spelen NA het declaren gebeurt is. In de Combat Damage Step gaat eerst de damage op de stack, daarna mogen spells en abilities gespeeld worden en nadat deze resolved zijn resolved de schade. Schade die op een bepaald creature bestemd was toen de schade op de stack ging wordt genegeerd als dat doeler niet meer is.

Nogmaals, degene die aan de beurt is krijgt aan het begin van iedere Phase en step (behalve Untap en Clean-up Step) priority.

Nu heben we gezien wat de stack is en wanneer je hem kan gebruiken. Op naar de gebruiksaanwijzing .

Wat je doet om iets op de stack te leggen:

1) Vertel wat je gaat doen, welke kaart je speelt of welke ability je gaat gebruiken. de kaart die je speelt moet je tonen op dit moment. Vaak legt men hem meteen op tafel, zodat iedereen hem kan zien. Houdt er wel rekening mee dat die kaart nog niet geresolved is en dus nog niet echt in effect is gegaan of in het spel ligt. Dit zou namelijk eventuele verwarring kunnen geven wat er precies gespeeld wordt.

2) Als op de kaart staat dat je een "target" (doel) moet kiezen kies je dat op dit moment. Als er staat "choose one" kies je ook op dit moment.

3) Betaal de (mana)kost voor je spell of ability. In het geval dat je iets moet tappen als cost doe je dat nu dus ook.

4) De spell of ability gaat nu op de stack.

De volgende kaarten zijn hier een uitzondering op en gaan niet op de stack:
- Mana-abilities
- Static Abilities (denk aan de Glorious Anthem)
- Lands, want die doe je zo in play

Trigger-abilities kan je niet zelf op de stack leggen. Zij wachten totdat de "trigger" plaatsvindt en dan gaat het effect automatisch op de stack. Hiermee krijgt de controller ook automatisch priority en mag hij eventuele doelen kiezen voor het effect. Direct hierna krijgt degene die normaal de priority zou hebben dat terug. Als er meedere triggers tegelijk plaatsvinden mag de actieve speler als eerste de doelen keizen, waarna de tegenstander de kans krijgt om zijn doelen te kiezen.

Nu zijn de spells en abilities dus allemaal op de stack. mar hoe gaan ze er dan weer vanaf? Daar gaan we nu nar kijken.

Wat er gebeurt als de stack aan het resolven is:

Hierbij gebruiken we dus het First-On-Last-Off systeem (mag ook Last-On-Fisrt-Off zijn hoor, doet precies hetzeflde).

1) Iedere spell en ability wordt gecontroleerd of de targets die gekozen zijn toen het op de stack ging nog in het spel zijn. Als je een doel kiest bij het op de stack leggen heet dat de target. Wanneer dat doel uit het spel is wanneer de spell of ability probeert te resolven heet het een "illegal target". Als alle targets "illegal" zijn wordt de spell of ability gecounterd. Persoonlijk vindt ik "Fizzelen" een mooiere term omdat dat aangeeft waarom het gecounterd wordt (door gebrek aan legal targets).

2) Vervolgens treedt het effect in werking. De spell komt in play als het een permanent is, anders gaat de kaart naar de graveyard (want het is dan een sorcery of instant geweest, logischerwijs).

Nu heb ik denk ik wel alle aspecten van het werken met de stack behandelt. Als ik iets gemist heb hoor ik dat snel genoeg verwacht ik . Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en het een beetje gezellig houden bij de commentaren hieronder.

Met Vriendelijke Groet,

Thomas Gorisse

 Reactie plaatsen

Reacties 51-73 (73)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3
6-8-2005

wat baalt mij het f*cking gestack nou, ga yugioh-en

6-8-2005

@ henry,
thnx voor de heldere uitleg

@ dave,
wat bazel jij nou ga zelf dat stomme yogo-oh spelen
de stack is veel cooler (sowieso is magic veel cooler )

6-8-2005

Haha, de stack is juist iets wat magic een 'volwassener' spel maakt dan Yu-gioh.

prachtige column, ik wist zelf al alles (pats pats ) maar goed als verduidelijking (geen nederlands woord vast) GA VOORAL ZO DOOR

6-8-2005

@ Tom, bij Yuggioh hebben ze ook iets stack8igs .

Over de collumn. Redelijke collumn, geen makkelijk onderwerp. Hier hebben beginners wat aan. DIT soort collumns mogen er vaker komen.

6-8-2005

@ me ernst
bah, nog een jogo-oh'er op nedermagic? dat kan toch niet, 1 is er al te veel!

niet alleen beginnende spelers hebben er wat aan. ik wist het meeste wel al, maar toch effe meer precieze uitleg is wel lekker verhelderend

6-8-2005

zelfs al weet je alles, dan is dit toch handig als je een meningsverschil hebt in casual, kan je dit lekker als snel opgezocht bewijs gebruiken

6-8-2005

ik ben blij dat jullie er wat aan hebben... Yu-Gi-Oh heeft idd een dergelijk systeem, echter veel beperkter en meer versimpeld.

werken met de stack en er je voordeel uit halen is één van de basis dingen die je moet doen als je beter wilt worden in Magic (los van kaarten ruilen/kopen).

7-8-2005

er zijn genoeg mensen die hun winkansen kunnen vergroten door gewoon te weten wát ze allemaal aan opties hebben. Magic is een spel van geluk dat je de juiste kaarten trekt, maar de manier waarop je met je kaarten omgaat is heel belangrijk.

7-8-2005

zo had ik laatst het geval:

hij had 6/6 patron of nezumi op 't veld. was ge-equipt met Manriki-Gusari. dus werdt 7/8.
ik had Ink-eyes en een Skullsnatcher met een Jitte ge-equipt. ik val met beiden aan.
hij zegt dat hij eerst wil afwegen of hij de jitte sloopt of de Ink-eyes blockt. zeg ik daarop als suggestie: block de ink-eyes. daarna mag je voor schade op de stack gaat een ability spelen. dus Manriki gebruiken om te tappen en Jitte te slopen. Zo was de Ink-eyes geblockt én Jitte vernietigd. Omdat we de stack gebruikten. ja doe dat dan maar was zijn reply, k geef eem groot gelijk .

dit soort situaties komen heel vaak voor en ze herkennen en in jouw voordeel gebruiken kan net het potje voor je winnen...

8-8-2005

Die er dan niks van begrijpen als de gevorderde spelers het in het engels zeggen, daarom denk ik dat ze beter meteen aan engelse termen kunnen wennen.

---------------------------------------als reaktie op:-------

maar als ik zoveel mogelijk zaken in NL doe is dat gemakelijker lezen voor de beginnen spelers...

---------------------------------------als reaktie op:-------

Is moeilijk, ik gebruik t ook door elkaar, geheel nederlands klinkt voor geen meter, dus dan zou ik voor engels gaan, en dan tussen aanhalingstekens enzo. Wordt wel een zooi, maar dat krijg je eigenlijk altijd wel met engelse termen in nederland....

---------------------------------------als reaktie op:-------

thnx voor t lezen en de comment... dus:

Positief:
- relatief goede uitleg
- goede research
- hoofd- en bijzaak onderscheid gemaakt
- geen nutteloze voorbeelden gegeven

Negatief:
- taafouten gemaakt, kan idd beter.
- teveel engelse en vertaalde termen door elkaar.

Ok. nog ff een vraagje. dat over die engelse en vertaalde termen door elkaar... wat stel je voor? voortaan alleen engelse termen of nederlandse termen gebruiken?

---------------------------------------als reaktie op:-------

Heya, ik heb geen zin om alle reacties op je column te lezen, maar heb de column zelf wel gelezen. Het is echter meer een uitleg dan een column, wat gelukkig niet wegneemt dat hij voor beginners erg handig is. De stack is een van de lastigste onderdelen, samen met priority, om uit te leggen en te begrijpen. Je hebt het helder uitgelegd en goede research gedaan, dat is absoluut een pluspunt. Ook heb je prima hoofd- en bijzaak onderscheiden, en geen nutteloos moeilijke voorbeelden gegeven(ik ken er genoeg: living death-->nekrataal-->clones-->beestjes-->karmic guide etc). Het enige echte minpunt wasd je formulering, teveel engelse en vertaalde termen door elkaar, waardoor de zinnen niet goed meer liepen. Ook enkele spel- en taalfouten. Probeer daar de volgende keer op te letten en het wordt nog wel wat.

8-8-2005

dat was ff en thread met comment van Hans<Notoire Zeikbeer>Meel...

Wanted to schare it with you guys...

8-8-2005

en je moet hem van beneden naar boven lezen hé anders klopt ie niet...

B2 Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-8-2005

Het is zeker een must de regels te kennen, ook op wat gedetailleerder niveau als je je spel wil verbeteren. Zo speelde ik afgelopen zaterdag in Antwerpen tegen een gast, die zich na de partij enigszins teleurgesteld in de regels voelde. Allereerst wilde hij zijn hokori uitfasen met een otherworldy journey, maar dat kon niet in zijn upkeep, omdat ze land niet geuntapped was. Toen speelde ik in z’n upkeep een removal spell op z’n hokori, nog voordat ie z’n landje kon untappen, dat viel al enigszins tegen.
Later in het spel speelde hij nog een cage of hands op mijn kagemaro, en verwachtte dat ie die kon terughalen in reactie op het sacrificen, dit kon ook al niet en daardoor raakte hij een beetje geïrriteerd. Op zich begrijpelijk als je op deze manier geconfronteerd wordt met de regels (hij had ook al een tijdje niet gespeeld geloof ik), maar om teleurstellingen te voorkomen raad ik toch aan om de regels een goed door te nemen.
(Eigenlijk geldt dit natuurlijk alleen voor mensen die toernooien willen spelen).

8-8-2005

@ R. Beckers

Ik heb zeker geen yu-gi-oher. Ik ben gekwetst in mijn trots. Ik ken de regels alleen. Hmm, das trouwens al vrij beschamend . Hehe

8-8-2005

nee hoor, toont alleen dat je een brede interesse hebt... good for you

EMJ (55) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-8-2005

ok, dus als ik de priority goed begrijp werkt t zo:

ik heb een 1/1 mossdog, en mn oppo een prodigal sorcerer.
als hij in zijn beurt de dog zou schieten, zou die doodgaan omdat de damage eerder komt dan de trigger counter, en als hij m in mijn beurt zou schieten dan komt de counter voor de damage

correct me if I'm wrong

13-8-2005

u are wrong...

when mossdog is getarget krijgt hij 1+/+1 right? je sorcerer targetget hem waardoor Mossgog. wat er gebeurt:

target 1 schade gaat op de stack
mossdog +1/+1 gaat op de stack
stck resolved:
mossdog is 2/2
mossdog krijgt 1 schade en overleeft...

snap je het nu? eerst de target op de stack daarna de trigger. stack resolved omgekeerd dus eerst de opvoer en dan pas de schade resolved...

EMJ (55) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-8-2005

ok bedankt, dit lost alles op.

mvg, max

15-8-2005

een duidelijke en bondige uitleg, mooi werk

15-8-2005

thanx guys

20-9-2005

ik ben zomaar ff benieuwd wie deze column allemaal leest, en wat men ervan vindt... daarom, bij wijze van klein onderzoekje, wil ik lezers vragen kort te reageren na het lezen van dit stuk... en dan positief of negatief aangeven. je mag er ook een heel verhaal bij chrijven uiteraard, maar ik ben ff benieuwd naar WIE het leest.

bijvoorbeeld:

15-8-2005 19:12:00 door Thomas Gorisse (online)
(bij goed) of (bij slecht)

Alex (79) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-9-2005


goede colum, goed geschreven, bevat de juiste info, cker handig voor beginnende mensen, maar ook voor Old Timers

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3