Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Stack It High!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]
1-8-2005

Het is alweer een hele geleden dat ik voor nedermagic.nl een column heb geschreven. Toen werd er enthousiast op gereageerd, met tips waar ik zeker wat mee kon. Mensen die tips gaven over hoe ik bepalde zaken beter kon verwoorden, of waar ik meer op in had kunnen gaan (maar zeg nou zelf, dan was dat verhaal nóg langer geworden ). Eén van de suggesties die er tussen het commentaar stond was een verzoekje om eens iets over de "stack" te schrijven. Dit leek mij inderdaad eens een goed idee om over te schrijven. Dus, bij wijze van research, heb ik eens het officiële regelboekje doorgespit dat stond op hier

Laten we dan maar eens beginnen hé. Een definitie voor de "stack" is als volgt: "The stack is where spells and abilities go after you play them. They wait there to resolve until both players are done playing stuff. Then the spells and abilities on the stack resolve from top to bottom (first on, last off). All players use the same stack.

Nu even in het ABN: De stack is een denkbeeldige stapel van spells an abilities waar iedere speler iets op kan leggen. Zodra beide spelers klaar zijn hiermee wordt de laatstgespeelde speel/ability het eerst eraf gehald. Het gaat dus in een "omgekeerde chronologische volgorde" in effect. Beide spelers gebruiken dezelfde stack.

In het stukje hierboven zijn we al een aantal zaken tegengekomen die voor sommigen niet heel bekend voorkomen, dus een korte uitleg is gepast.

Een kaart heet een "spell" van het moment dat je hem speelt totdat hij echt in effect gaat/in het spel komt.

Een "ability" kan is een verzamelnaam voor verschillende typen abilities. Je hebt bijvoorbeeld "triggered" abilities. Dit zijn kaarten waarop staat "when". Kijk maar naar kaarten als Venerable Monk. Daarnaast heb je ook "static" abilities. Dit zijn kaarten die "aan gaan" wanneer ze in het spel komen zoals Glorious Anthem. Hun effect blijft werken totdat ze weer uit het spel gaan. De laatste en meest belangrijke soort abilitie wat betreft werken met de stack zijn de "Activated" abilities. Dit zijn kaarten, over het algemeen creatures en artifacts, waarmee je door mana's te betalen, de kaart te tappen of beiden een effect krijgt. dit is alsof je een spell speelt vanaf die kaart. In de rest van deze column zal ik, wanneer ik het heb over abilities, spreken over "activated abilities".

Nog even een korte opmerking over (activated) abilities: Als je deze gebruikt gaat het effect op de stack. Wat er daarna met de kaart zelf gebeurt is niet relevant voor het in effect gaan van de ability. Een
voorbeeld: Speler A heeft een Vulshok Sorcerer op tafel liggen en zijn tegenstander, Speler B, staat op levenspunt. Speler A gebruikt de ability van zijn Sorcerer en legt schade op de stack voor zijn tegenstander, wat hem dood zou maken. Speler B probeert dit te voorkomen door snel te reageren en een Terror te spelen, met de Sorcerer als doel. Het resultaat is uiteindelijk dat de Terror de Sorcerer dood maakt en daarna Speler B het spel verliest. En waarom? Omdat het niets uitmaakt wat er met de bron gebeurt zolang de ability op de stack ligt.

Nu we ongeveer weten waar we het over hebben kunnen we gaan kijken wannéér we de stack gebruiken, alvorens te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Normaal gesproken mag je alleen spells (permanents en sorcery's) of abilities (triggered en static) spelen:
- in je Main Phase
- als er nog niets op de stack ligt
- als je priority hebt

Instants en activated abilities kunnen buiten je Main Phase gespeeld worden, zelfs als er al iets op de stack ligt. Voorwaarde is echter nog steeds dat je priority moet hebben. Maar wat is "priority" dan?

Priority is een term die aangeeft wie aan de beurt is om iets op de stack te leggen. Normaal gesproken krijgt de "actieve speler", dat is degene wiens beurt het dan is, het eerst priority. Dit houdt in dat hij/zij een spell of ability (lees ACTIVATED ability) op de stack mag leggen. Indien gewesnt mogen dat er meer zijn dan . Als de speler met priority klaar is geeft hij priority door aan de tegenstander. Die heeft dan priority en mag dus spell of abilities op de stack doen. Als hij daarmee klaar is krijgt de eerst speler weer priority en zo kunnen de beide spelers om de beurt meedere dingen op de stack leggen. Wanneer beide spelers niets meer op de stack willen doen gaat de stack resolven. De actieve speler krijgt priority aan het begin van iedere step en Phase (behalve untep en cleanup step), maar daarover straks meer. Nadat een spell resolved is krijgt de actieve speler weer priority.

Dan kunnen we nu eens gaan kijken wanneer we een spell of ability kunnen spelen en wanneer we priority krijgen.

Zo ziet een beurt er uit:

->a) Untep Step >>> Geen Instants/Activated Abilities
->b) Upkeep Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->c) Draw Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
2) Main Phase Hierin kan je alles spelen
3) Combat Phase
->d) Begin Combat Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->e) Declare Attackers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->f) Declare Blockers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->g) Combat Damage Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
4) Main Phase Hierin kan je alles spelen
5)End Phase
->h) End of turn Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->i) Clean-up Step >>> Aleen Triggered Abilities

Even voor alle duidelijkheid: In de declare attacker en blocker steps mag je instants spelen NA het declaren gebeurt is. In de Combat Damage Step gaat eerst de damage op de stack, daarna mogen spells en abilities gespeeld worden en nadat deze resolved zijn resolved de schade. Schade die op een bepaald creature bestemd was toen de schade op de stack ging wordt genegeerd als dat doeler niet meer is.

Nogmaals, degene die aan de beurt is krijgt aan het begin van iedere Phase en step (behalve Untap en Clean-up Step) priority.

Nu heben we gezien wat de stack is en wanneer je hem kan gebruiken. Op naar de gebruiksaanwijzing .

Wat je doet om iets op de stack te leggen:

1) Vertel wat je gaat doen, welke kaart je speelt of welke ability je gaat gebruiken. de kaart die je speelt moet je tonen op dit moment. Vaak legt men hem meteen op tafel, zodat iedereen hem kan zien. Houdt er wel rekening mee dat die kaart nog niet geresolved is en dus nog niet echt in effect is gegaan of in het spel ligt. Dit zou namelijk eventuele verwarring kunnen geven wat er precies gespeeld wordt.

2) Als op de kaart staat dat je een "target" (doel) moet kiezen kies je dat op dit moment. Als er staat "choose one" kies je ook op dit moment.

3) Betaal de (mana)kost voor je spell of ability. In het geval dat je iets moet tappen als cost doe je dat nu dus ook.

4) De spell of ability gaat nu op de stack.

De volgende kaarten zijn hier een uitzondering op en gaan niet op de stack:
- Mana-abilities
- Static Abilities (denk aan de Glorious Anthem)
- Lands, want die doe je zo in play

Trigger-abilities kan je niet zelf op de stack leggen. Zij wachten totdat de "trigger" plaatsvindt en dan gaat het effect automatisch op de stack. Hiermee krijgt de controller ook automatisch priority en mag hij eventuele doelen kiezen voor het effect. Direct hierna krijgt degene die normaal de priority zou hebben dat terug. Als er meedere triggers tegelijk plaatsvinden mag de actieve speler als eerste de doelen keizen, waarna de tegenstander de kans krijgt om zijn doelen te kiezen.

Nu zijn de spells en abilities dus allemaal op de stack. mar hoe gaan ze er dan weer vanaf? Daar gaan we nu nar kijken.

Wat er gebeurt als de stack aan het resolven is:

Hierbij gebruiken we dus het First-On-Last-Off systeem (mag ook Last-On-Fisrt-Off zijn hoor, doet precies hetzeflde).

1) Iedere spell en ability wordt gecontroleerd of de targets die gekozen zijn toen het op de stack ging nog in het spel zijn. Als je een doel kiest bij het op de stack leggen heet dat de target. Wanneer dat doel uit het spel is wanneer de spell of ability probeert te resolven heet het een "illegal target". Als alle targets "illegal" zijn wordt de spell of ability gecounterd. Persoonlijk vindt ik "Fizzelen" een mooiere term omdat dat aangeeft waarom het gecounterd wordt (door gebrek aan legal targets).

2) Vervolgens treedt het effect in werking. De spell komt in play als het een permanent is, anders gaat de kaart naar de graveyard (want het is dan een sorcery of instant geweest, logischerwijs).

Nu heb ik denk ik wel alle aspecten van het werken met de stack behandelt. Als ik iets gemist heb hoor ik dat snel genoeg verwacht ik . Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en het een beetje gezellig houden bij de commentaren hieronder.

Met Vriendelijke Groet,

Thomas Gorisse

 Reactie plaatsen

Reacties 26-50 (73)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]

mijn reactie zoals je erom vroeg: inhoud ziet er goed en verzorgd uit.
Voor een beginnende speler is dit heel handig om door te nemen, omdat die er vaak niet uitkomen. Voor de iets verdere magic speler voegt het eigenlijk weinig toe. Naar het is in ieder geval op niveau en dat zie ik graag vaker.

Erol

zeer goede collumn... goed onderwerp, ik had laatst ruzie met iemand hierover (hij zei dat hij target mocht kiezen als de spel resolvede ik als hij op de stack ging ) en dit bewijst dat ik gelijkt had.

het leest soms niet even makkelijk door, en er zijn soms ook een paar belangrijke regels tussen neus en lippen door verteld waardoor het ingewikkeld wordt.. maar ik vrees dat deze twee dingen onvermijdelijk zijn gezien het onderwerp

kortom goede collumn ik zou er graag meer van je zien

2-8-2005

@ Erol: "Voor de iets verdere magic speler voegt het eigenlijk weinig toe". da's toch alleen maar mooi, want dat betekent dat je de regeltjes allemaal netjes kent .

@ de rest, bedankt voor de positieve commentaren.

Yep, hier heb ik zeker wat aan gehad, thanks - met de stack heb ik soms zo mijn probleempjes.

2-8-2005

ik ben blij dat al veel mensen hier wat mee kunnen... is het toch mijn middagje typen waardgeweest

volgende keer ga ik wel eerst die spellingcontrole erdoor halen want ik kom behoorlijk vage spelfouten tegen die helemaal niet hadden gehoeven maja, volgende keer beter...

- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-8-2005

zeker nette column; erg duidelijk allemaal.

ik bedacht me net iets wat wel nuttig kan zijn:

de mogelijkheid om op columns te stemmen ^^;

dit voorkomt nodeloos geflame, en geeft voor de schrijver aan wat het publiek ervan vind

2-8-2005

moeten we Michiel ff vragen of zoiets kan ja... kan iedereen die dat een goed idee vindt ff wat laten weten... als we veel mensen hebben kunnen we wellicht vragen aan Michiel of dat mag.

2-8-2005

Ik kreeg over triggers pas nog een vraag...en of iemand dit ff kan bevestigen.

VRAAG:
volgens mij kan een ability tegelijk activated als triggered zijn
vb: at the beginning of your upkeep, you may sacrifice *cardname* to gain three life
maar onlangs vertelde een andere speler tegen mij dat het altijd 1van de twee is
weet jij hier een antwoord op?

ANTWOORD:
die dude had gelijk voor zover ik je voorbeeld gebruiken mag... want er staat:
"in je upkeep, sac en krijg 3 life". dit is dus een activated ability (de activatie-kost is het saccen) en dat je dat in je upkeep moet doen is gewoon een tijdsbepaling waneer je die ability mag gebuiken.
een trigger is dus bijvoorbeeld Disciple of the Vault. die zegt "when" een artifact dood gaat, laat oppo 1 life losen. die when is bepalend. er staat een voorwaarde dat die ability triggert (arti dood) en wanneer dat gebeurt mag je zijn effect op de stack leggen.
jouw voorbeeld was dus geen trigger, want dan had er wel gestaan "whenever X is sacrificed in your upkeep, gain 3 life" of iets dergelijks.
je moet echt letten op sleutelwoorden zoals "when" en "whenever"
ik hoop dat het nu wat duidelijker is. zo niet, meld dat ff, dan probeer ik het anders te verwoorden totdat je het wel snapt .
soms maakt dat veel verschil...

VRAAG:
wat als je dan iets hebt zoals:
"whenever a creature is put into the graveyard, you may sacrifice *cardname* to gain three life"

ANTWOORD:
volgens mij is dat toch activated. dees lijkt veel op de disciple, maar het verschil is dat bij deze je nog een cost moet betalen.
als het een trigger was geweest had er gestaan "whenever a creature is put into the graveyard, gain three life"
het stukje dat zegt "you may sacrifice *cardname*" maakt het activated. ik zal dit anders wel ff bij de column posten, dan kun je straks kijken wat de rest er voor second opinion bij heeft gezet

B2 Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-8-2005

Triggered abilities kan je herkennen aan zowel:
Whenever (a creature attacks you);
When (this comes into play);
At (the beginning of your upkeep);

Zodra een van bovengenoemde zinssnedes op een kaart staat, gaat het altijd om een triggered ability, ook al moet je voor sommige triggered abilities betalen.

Een activated ability kan je eigenlijk altijd herkennen aan de dubbele punt die er in staat. Voor de dubbele punt zijn kosten, na de dubbele punt komt op de stack.

Ten slotte is het verschil hierdoor, dat je de kosten voor een activated ability altijd betaald op het moment dat je hem speelt, de kosten van een triggered ability betaal je pas op het moment dat de trigger resolved.

2-8-2005

dus "whenever a creature is put into the graveyard, you may sacrifice *cardname* to gain three life" is wél triggered?

heb ik me vergist... k dacht dat wanneer je een kost moest betalen dat altijd activated was. maar idd, B2 heeft het duidelijk uitgelegd (dat ik het fout had, schaam, schaam )

maar die eerste vraag, dat een ability nooit tegelijk trigger en activated kan zijn, klopte wel toch?

(om dit soort zaken hebben we de second opinion uitgevonden, dit bewijst het nut daarvan maar weer eens )

B2 Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-8-2005

Ja, het is idd altijd het een of het ander... niet allebei.

Alex (79) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-8-2005

leuke column
goed geschreven en zeer informatief
erg verhelderend ook
hier zullen veel mensen (oa. ik) veel aan hebben

5-8-2005

thnx

5-8-2005

jij zegt dit (in het kort effe gezegd
1) Vertel wat je gaat doen, welke kaart je speelt of welke ability je gaat gebruiken. de kaart die je speelt moet je tonen op dit moment.

2) Als op de kaart staat dat je een "target" (doel) moet kiezen kies je dat op dit moment. Als er staat "choose one" kies je ook op dit moment.

3) Betaal de (mana)kost voor je spell of ability. In het geval dat je iets moet tappen als cost doe je dat nu dus ook.

4) De spell of ability gaat nu op de stack.


als 3de punt staat er betaal de manacost.
wat nu als je een spell aankondigd, je hebt hem al laten zien enz. en je hebt er geen mana voor? wat gebeurt er dan?

5-8-2005

dat weet ik niet cker. ik denk dat je hem dan gewoon in he hand moet houden...

je bedoelt een situatie als dees:

je wilt Frogmite leggen en er liggen al twee artifactlandjes. je laat zien dat je hem gaat spelen. de tegenstander reageert door een Shatter te casten op één van je landjes. opeens kan je die 3 mana die de Frogmite kost niet meer betalen.

nu zou hij dus of gewoon in je hand moeten blijven, of hij wordt gecounterd. één van die twee denk ik.

kan iemand hier ff bij helpen voor een second opinion?

5-8-2005

in dat geval lijkt het me logisch als je op die shatter reageerd door het desbetreffende landje te tappen, of nie?

5-8-2005

dan nog, kost froggie opeens 3 mana hé... kom je er 1 tekort ookal tap je dat landje...

5-8-2005

in de discussion boards kreeg ik dit antwoordt:

"RE: check ff
5-8-2005 19:02:00 door Luca - "The Bye" - Emmer (online)
Je tegenstander kan die Shatter pas spelen als jij je Frogmite al op stack gezet hebt. Je hebt de casting cost van Frogmite dus al betaald.

Jij: Ik speel Frogmite (Tap 2 landjes)
Tegenstander: Ik wil reageren
Jij: Dat mag, maar Frogmite ligt al op Stack
Tegenstander: Ik schiet een Artilandje af met Shatter
Jij: Ok, Frogmite resolved dus?

^_^!

Je tegenstander kan dus pas die Shatter casten als JIJ hem daar priority voor geeft. Zolang je dit niet doet, en je gewoon je Frogmite cast, en hem dan priority geeft, is er niks aan de hand, Frogmite ligt op stack. "


5-8-2005

is logisch, had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken... (had dat dan gedaan )

5-8-2005

ow ik dacht dat je dat bedoelde. En zelfs al had je priority aan hem gegeven, dan kan je toch nogsteeds de manacost betalen als reactie op die shatter?

5-8-2005

het gaat hier om wie priority heeft. jij hebt priorty kan dus iets op de stack doen. daar ie het mana betalen een deel van. als je dat allemaal hebt gedaan kan je oppo iets op de stack leggen (shatter bijv). dan is de froggie al op de stack en gaat resolven. ook al is dat landje stuk

5-8-2005

dat dacht ik dus al , ik vond het wat weird dat je dacht dat je het proces van frogmite met een shatter kon verstoren

6-8-2005

@R. Beckers King of Dragons:

je vraag is nu half beantwoordt... je oppo krijgt pas priority als je de spell volledig op de stack hebt liggen.

't andere deel: wat gebeurt er met een kaart waar je onverhoopt de mana's niet meer voor hebt... dat is net als de situatie met Froggie. je oppo kan jou niet in zo'n situatie brengen... en je mag simpelweg niet een kaart op de stack leggen als je daar de mana (of alternatieve cost, zie Force of Will) niet voor hebt.

je kan niet gebruiken wat je niet hebt...

hiermee is het opgelost denk ik? zo niet, meld dat ff, ga ik opnieuw voor je kijken, geen probleem

6-8-2005

yup, is wel duidelijk nu
maar dan klopt je stukje in de column toch niet precies?
dan zou er eerst moeten staan --> check of je de costen voor het beestje of iets anders kunt betalen. en dan de rest pas erachteraan.

"dan zou er eerst moeten staan --> check of je de costen voor het beestje of iets anders kunt betalen. en dan de rest pas erachteraan."

Zoiets staat inderdaad ook in het regelboek, maar het zou alleen maar nodeloos ingewikkeld worden als je dat opneemt in een versimpelde uitleg. Wat je moet doen als je iets aan het spelen bent en merkt dat je het niet kunt betalen, staat in de volgende regel:

422. Handling Illegal Actions

422.1. If a player realizes that he or she can’t legally take an action after starting to do so, the entire action is reversed and any payments already made are canceled. No abilities trigger and no effects apply as a result of an undone action. If the action was playing a spell, the spell returns to the zone it came from. The player may also reverse any legal mana abilities played while making the illegal play, unless mana from them or from any triggered mana abilities they triggered was spent on another mana ability that wasn’t reversed. Players may not reverse actions that moved cards to a library or from a library to any zone other than the stack. Players may not reverse actions that involved a random choice or random zone change.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3  [volgende] [laatste]