Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Stack It High!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
1-8-2005

Het is alweer een hele geleden dat ik voor nedermagic.nl een column heb geschreven. Toen werd er enthousiast op gereageerd, met tips waar ik zeker wat mee kon. Mensen die tips gaven over hoe ik bepalde zaken beter kon verwoorden, of waar ik meer op in had kunnen gaan (maar zeg nou zelf, dan was dat verhaal nóg langer geworden ). Eén van de suggesties die er tussen het commentaar stond was een verzoekje om eens iets over de "stack" te schrijven. Dit leek mij inderdaad eens een goed idee om over te schrijven. Dus, bij wijze van research, heb ik eens het officiële regelboekje doorgespit dat stond op hier

Laten we dan maar eens beginnen hé. Een definitie voor de "stack" is als volgt: "The stack is where spells and abilities go after you play them. They wait there to resolve until both players are done playing stuff. Then the spells and abilities on the stack resolve from top to bottom (first on, last off). All players use the same stack.

Nu even in het ABN: De stack is een denkbeeldige stapel van spells an abilities waar iedere speler iets op kan leggen. Zodra beide spelers klaar zijn hiermee wordt de laatstgespeelde speel/ability het eerst eraf gehald. Het gaat dus in een "omgekeerde chronologische volgorde" in effect. Beide spelers gebruiken dezelfde stack.

In het stukje hierboven zijn we al een aantal zaken tegengekomen die voor sommigen niet heel bekend voorkomen, dus een korte uitleg is gepast.

Een kaart heet een "spell" van het moment dat je hem speelt totdat hij echt in effect gaat/in het spel komt.

Een "ability" kan is een verzamelnaam voor verschillende typen abilities. Je hebt bijvoorbeeld "triggered" abilities. Dit zijn kaarten waarop staat "when". Kijk maar naar kaarten als Venerable Monk. Daarnaast heb je ook "static" abilities. Dit zijn kaarten die "aan gaan" wanneer ze in het spel komen zoals Glorious Anthem. Hun effect blijft werken totdat ze weer uit het spel gaan. De laatste en meest belangrijke soort abilitie wat betreft werken met de stack zijn de "Activated" abilities. Dit zijn kaarten, over het algemeen creatures en artifacts, waarmee je door mana's te betalen, de kaart te tappen of beiden een effect krijgt. dit is alsof je een spell speelt vanaf die kaart. In de rest van deze column zal ik, wanneer ik het heb over abilities, spreken over "activated abilities".

Nog even een korte opmerking over (activated) abilities: Als je deze gebruikt gaat het effect op de stack. Wat er daarna met de kaart zelf gebeurt is niet relevant voor het in effect gaan van de ability. Een
voorbeeld: Speler A heeft een Vulshok Sorcerer op tafel liggen en zijn tegenstander, Speler B, staat op levenspunt. Speler A gebruikt de ability van zijn Sorcerer en legt schade op de stack voor zijn tegenstander, wat hem dood zou maken. Speler B probeert dit te voorkomen door snel te reageren en een Terror te spelen, met de Sorcerer als doel. Het resultaat is uiteindelijk dat de Terror de Sorcerer dood maakt en daarna Speler B het spel verliest. En waarom? Omdat het niets uitmaakt wat er met de bron gebeurt zolang de ability op de stack ligt.

Nu we ongeveer weten waar we het over hebben kunnen we gaan kijken wannéér we de stack gebruiken, alvorens te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Normaal gesproken mag je alleen spells (permanents en sorcery's) of abilities (triggered en static) spelen:
- in je Main Phase
- als er nog niets op de stack ligt
- als je priority hebt

Instants en activated abilities kunnen buiten je Main Phase gespeeld worden, zelfs als er al iets op de stack ligt. Voorwaarde is echter nog steeds dat je priority moet hebben. Maar wat is "priority" dan?

Priority is een term die aangeeft wie aan de beurt is om iets op de stack te leggen. Normaal gesproken krijgt de "actieve speler", dat is degene wiens beurt het dan is, het eerst priority. Dit houdt in dat hij/zij een spell of ability (lees ACTIVATED ability) op de stack mag leggen. Indien gewesnt mogen dat er meer zijn dan . Als de speler met priority klaar is geeft hij priority door aan de tegenstander. Die heeft dan priority en mag dus spell of abilities op de stack doen. Als hij daarmee klaar is krijgt de eerst speler weer priority en zo kunnen de beide spelers om de beurt meedere dingen op de stack leggen. Wanneer beide spelers niets meer op de stack willen doen gaat de stack resolven. De actieve speler krijgt priority aan het begin van iedere step en Phase (behalve untep en cleanup step), maar daarover straks meer. Nadat een spell resolved is krijgt de actieve speler weer priority.

Dan kunnen we nu eens gaan kijken wanneer we een spell of ability kunnen spelen en wanneer we priority krijgen.

Zo ziet een beurt er uit:

->a) Untep Step >>> Geen Instants/Activated Abilities
->b) Upkeep Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->c) Draw Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
2) Main Phase Hierin kan je alles spelen
3) Combat Phase
->d) Begin Combat Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->e) Declare Attackers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->f) Declare Blockers Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->g) Combat Damage Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
4) Main Phase Hierin kan je alles spelen
5)End Phase
->h) End of turn Step >>> Wel Instants/Activated Abilities
->i) Clean-up Step >>> Aleen Triggered Abilities

Even voor alle duidelijkheid: In de declare attacker en blocker steps mag je instants spelen NA het declaren gebeurt is. In de Combat Damage Step gaat eerst de damage op de stack, daarna mogen spells en abilities gespeeld worden en nadat deze resolved zijn resolved de schade. Schade die op een bepaald creature bestemd was toen de schade op de stack ging wordt genegeerd als dat doeler niet meer is.

Nogmaals, degene die aan de beurt is krijgt aan het begin van iedere Phase en step (behalve Untap en Clean-up Step) priority.

Nu heben we gezien wat de stack is en wanneer je hem kan gebruiken. Op naar de gebruiksaanwijzing .

Wat je doet om iets op de stack te leggen:

1) Vertel wat je gaat doen, welke kaart je speelt of welke ability je gaat gebruiken. de kaart die je speelt moet je tonen op dit moment. Vaak legt men hem meteen op tafel, zodat iedereen hem kan zien. Houdt er wel rekening mee dat die kaart nog niet geresolved is en dus nog niet echt in effect is gegaan of in het spel ligt. Dit zou namelijk eventuele verwarring kunnen geven wat er precies gespeeld wordt.

2) Als op de kaart staat dat je een "target" (doel) moet kiezen kies je dat op dit moment. Als er staat "choose one" kies je ook op dit moment.

3) Betaal de (mana)kost voor je spell of ability. In het geval dat je iets moet tappen als cost doe je dat nu dus ook.

4) De spell of ability gaat nu op de stack.

De volgende kaarten zijn hier een uitzondering op en gaan niet op de stack:
- Mana-abilities
- Static Abilities (denk aan de Glorious Anthem)
- Lands, want die doe je zo in play

Trigger-abilities kan je niet zelf op de stack leggen. Zij wachten totdat de "trigger" plaatsvindt en dan gaat het effect automatisch op de stack. Hiermee krijgt de controller ook automatisch priority en mag hij eventuele doelen kiezen voor het effect. Direct hierna krijgt degene die normaal de priority zou hebben dat terug. Als er meedere triggers tegelijk plaatsvinden mag de actieve speler als eerste de doelen keizen, waarna de tegenstander de kans krijgt om zijn doelen te kiezen.

Nu zijn de spells en abilities dus allemaal op de stack. mar hoe gaan ze er dan weer vanaf? Daar gaan we nu nar kijken.

Wat er gebeurt als de stack aan het resolven is:

Hierbij gebruiken we dus het First-On-Last-Off systeem (mag ook Last-On-Fisrt-Off zijn hoor, doet precies hetzeflde).

1) Iedere spell en ability wordt gecontroleerd of de targets die gekozen zijn toen het op de stack ging nog in het spel zijn. Als je een doel kiest bij het op de stack leggen heet dat de target. Wanneer dat doel uit het spel is wanneer de spell of ability probeert te resolven heet het een "illegal target". Als alle targets "illegal" zijn wordt de spell of ability gecounterd. Persoonlijk vindt ik "Fizzelen" een mooiere term omdat dat aangeeft waarom het gecounterd wordt (door gebrek aan legal targets).

2) Vervolgens treedt het effect in werking. De spell komt in play als het een permanent is, anders gaat de kaart naar de graveyard (want het is dan een sorcery of instant geweest, logischerwijs).

Nu heb ik denk ik wel alle aspecten van het werken met de stack behandelt. Als ik iets gemist heb hoor ik dat snel genoeg verwacht ik . Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en het een beetje gezellig houden bij de commentaren hieronder.

Met Vriendelijke Groet,

Thomas Gorisse

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (73)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]
1-8-2005

spelfouten voorbehouden

B2 Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-8-2005

Wat mij betreft een redelijk volledige column, alleen met dit stukje:

"Trigger-abilities kan je niet zelf op de stack leggen. Zij wachten totdat de "trigger" plaatsvindt en dan gaat het effect automatisch op de stack. Hiermee krijgt de controller ook automatisch priority en mag hij eventuele doelen kiezen voor het effect. Direct hierna krijgt degene die normaal de priority zou hebben dat terug. Als er meedere triggers tegelijk plaatsvinden mag de actieve speler als eerste de doelen keizen, waarna de tegenstander de kans krijgt om zijn doelen te kiezen."

Ben ik het niet helemaal eens. Abilities kunnen op ieder moment triggeren, ze gaan echter pas op de stack vlak voordat een van de spelers prioriteit krijgt. Op dat moment kiest de speler wiens effect er op de stack gaat ook de targets (hierbij wisselt de prioriteit dus niet). Ten slotte is een belangrijk element van triggered abilities dat als er meerdere tegelijk op de stack gaan, die van de actieve speler als eerste erop gaan in een volgorde naar zijn keuze, en daarna die van de niet-actieve speler.

1-8-2005

leuke collum ga zo door!!!

1-8-2005

@ B2: dus je zegt eigenlijk dat als iemand niet priority heeft dat ook niet krijgt wanneer een permanent die hij/zij controlt triggert?

1-8-2005

@ Tim: thanx, k ben blij dat 'ie gewaardeerd wordt.

1-8-2005

by the way, die link verwijst naar het officiële rulebook waaruit ik de meeste gegevens heb gecontroleerd alvorens ze op te schrijven. als je een betere link wil moet je naar [discussion boards], [bragen(spelregels)] en dan de bovenste topic (officiële rulebook). zo kwam ik er ook, want als je de link in de lomun volgt kom je op de homepage uit... dat was niet de bedoeling, maar 't is de eerste keer dat ik (per abuis zefls) een linkje mak .

B2 Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-8-2005

@ B2: dus je zegt eigenlijk dat als iemand niet priority heeft dat ook niet krijgt wanneer een permanent die hij/zij controlt triggert?

Stel ik heb een Lightning Rift, jij bent aan de beurt en cycled een kaart. Dan triggered mijn Rift en moet ik kiezen wat ik target met mijn rift. De rift ligt dan op de stack en jij krijgt prioriteit (je bent immers actieve speler), daarna krijg ik prioriteit. Als we dan allebei niets doen resolved de rift en krijgt er iets 2 damage (en daarna pak je de cycle kaart).

Het is dus niet zo dat je even prioriteit krijgt om een target te kiezen, de actieve speler houdt gewoon prioriteit.

1-8-2005

Gooeie uitleg *thumbs up*

1-8-2005

dus bij triggers is het ook de gewone volgorde van priority krijgen... ok. weten wij dat ook weer . bedankt voor de correctie.

1-8-2005

@Thomas,

Mooi zo, dit moet zinloos commentaar bij kaarten wegjagen .
Informatief en (wat mij betreft) duidelijk uitgelegd .

1-8-2005

Normaal gesproken mag je alleen spells (permanents en sorcery's) of abilities (triggered en static) spelen:
- in je Main Phase
- als er nog niets op de stack ligt
- als je priority hebt

dit klopt niet helemaal, static abilities speel je over het algemeen niet maar 'zijn' er gewoon, triggered abilities ook niet (die triggeren zoals uitgelegd)

1-8-2005

verder een goede column, goed uitgelegd voor de spelers die niet weten hoe het precies werkt (wat waarschijnlijk 75% is)

je had alleen wel wat beter mogen uitleggen hoe het precies met priority werkt

In de "gebruiksaanwijzing" van de stack zit ook nog een klein foutje. Het is niet echt van belang waar het het begrijpen van de stack betreft, maar toch. Je beschrijft in 4 stappen hoe een spell of ability gespeeld wordt, waarbij je zegt dat in stap 4 de spell/ability op de stack gaat. Dat gebeurt echter in stap 1 al: meteen nadat je een spell/ability aankondigt, leg je hem ook op de stack. Stap 4 zou moeten zijn: "De spell/ability is nu gespeeld". Op dit moment triggeren b.v. "Whenever a player plays a spell..." abilities. (C.R.409.1a+i)

Buiten die paar details vind ik het een prima column. Ingewikkelde zaken in Jip en Janneke taal uitleggen lukt mij nooit zo; als iemand anders dat voor mij kan doen juich ik dat alleen maar toe! Verder heb je nog een aantal dingen niet genoemd, die ik er waarschijnlijk wel in gezet had als ik de columnschrijver was geweest. Echter, omdat je het daarmee alleen maar nodeloos ingewikkeld zou hebben gemaakt, is het alleen maar goed dat je het niet genoemd hebt.

1-8-2005

@ Pieter:

"static abilities speel je over het algemeen niet maar 'zijn' er gewoon" met static abilities spelen bedoelde ik dat je permanents met static abilities erop mag spelen. dan moet het wel kloppen denk ik...

@ Henry:

"Stap 4 zou moeten zijn: "De spell/ability is nu gespeeld". als je het zo formuleerd lijkt het wel alsof de spell al geresolved is en dat is niet zo want er kunnen nog andere spells bij komen. het idee was dat de spell op de stack ligt en verder afwacht tot er nog iets anders gedaan wordt voor hij resolved. maar iid, als een ander je ergens op attendeert zie je pas dat sommige formuleringen een beetje scheef zijn.

iig bedankt voor de tips, aanvullingen en positieve reacties tot nog toe iedereen

1-8-2005

Goede column! hier hebben mensen denk ik best veel aan
Ik moet wel zeggen dat het om sommige punten wat vaag klinkt, wat denk ik opgelost had kunnen worden door wat meer voorbeelden uit de praktijk.
Mijn complimenten verder

1-8-2005

idd, meer voorbeelden waren achteraf wellicht handig geweest. maar het leek mij duidelijk genoeg zonder toen ik het schreef. misschien ook omdat ik het meeste hiervan al voor de research wist en als normaal beschouwde ...

ik zal er rekening mee proberen te houden de volgende keer dat ik iets schrijf...

1-8-2005

@ Lama, dan moet je wel ff een voobeeld geven van waar het vaag was... kan ik ook ff kijken waar dat aan lag namelijk.

1-8-2005

Ik weet dat een normale magiccer hieraan voldoende moet hebben, maar we moeten ook op de minderheden letten he

1-8-2005

dan heb ik het vooral over de stukken met prioriteit. Wat de gevolgen in praktijk zijn van prioriteit is nogal vaag, en dan met name wanneer er triggered abilities afgaan

1-8-2005

voor wie het stukje over triggers niet goed kon volgen moet hieronder de posts van B2 ff checken, die heeft daar een paar aanpassingen gemaakt wat wellicht kan helpen...

@ Lama: wie zijn die minderheden waar je het over had ?

1-8-2005

minderheden refereert in dat geval naar de mensen die magic nog niet helemaal onder de knie hebben

1-8-2005

priority is gewoon zo: aan het begin van elke stap en fase krijgt degen die aan de beurt is de kans iets te spelen. als hij klaar is mag zijn tegenstander daarop reageren (hij krijgt priority). als ze beide klaar zijn met dingen spelen gaat dat wat op de stack ligt resolven en kunnen ze beiden verder.

even ter illustratie:

ik heb een Glory Seeker en het is Main Phase 1. ik wil hem opvoeren zodat hij straks groot is om aan te vallen, dus ik speel Giant Growth. dit mag ik, want ik heb als eerst priority omdat het mijn beurt is. ik ben klaar met spells spelen, dus mijn oppo krijgt priority. hij speelt Shock. hij is klaar. alles op de stack, dus die gaat resolven. resultaat: de glory seeker krijgt 2 schade en gaat dood alvorens groter te worden (de Growth fizzlet dus).

heeft dit voorbeeldje geholpen?

1-8-2005

"priority is gewoon zo"... nou ja, voor mij is het nu onderhand normaal want ik ben er bakant de hele dag me bezig geweest...

(toch erg hé als ik al op me eigen reacties ga reageren )

1-8-2005

"(toch erg hé als ik al op me eigen reacties ga reageren )"

Ontzettend

1-8-2005

ja dat voorbeeld is helder

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2 3  [volgende] [laatste]