Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Het kleurenspectrum van magic, handige tips voor beginners

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3 4
19-4-2005

Kleuren, het basisprincipe

Magic is grotendeels gebaseerd op kleuren. We spelen nu al geruime tijd met zwart, rood, groen, blauw en wit. Elke kleur heeft zo zijn eigenschappen, zijn thema en zijn art. Uit iedere kleur komen andere deck types. Soms worden deze kleuren gecombineerd om van de eigenschappen van meerdere kleuren gebruik te maken. Dit neemt echter wel het nadeel met zich mee dat je minder kans hebt de juiste soort land te trekken. In deze column hoop ik jullie meer inzicht te geven in de eigenschappen thema’s, en de spelers van de kleuren die in magic voorkomen (vanuit een casual (voor de lol spelen) oogmerk). Als beginner zijnde kun je zo gemakkelijk achterhalen wat het sterkst staat tegen een bepaalde kleur (vooral in psychologisch opzicht), wat erg handig kan zijn als je nu eindelijk eens een keer wilt winnen tegen je vrienden

Zwart: De kleur van de duisternis. Een thema vol griezels, de dood is een terugkerend thema. Veel mono-zwarte decks vind je niet, waarop zombie- en zwarte cleric decks (hoewel deze natuurlijk ook vaak gecombineerd worden met wit) een uitzondering vormen. Op het landje vinden we moerassen (gek toch als de naam “swamp” is), die naar mijn mening het mooiste effect met foil geven.
Zwart is erop gebaseerd om te vernietigen, beesten terug uit je grafbak te halen, of de andere kleuren angst aan te jagen (fear)
De mensen die graag en veel met zwart spelen zijn dan ook de mensen die er van kunnen genieten verderf te zaaien, en terreur uit te oefenen. Een niet zo’n fijne eigenschap, het moet maar. Veel mono-zwart spelers zullen geen enkele kans om schade aan te richten onbenut laten, dus zorg dat je counterspells/instant protection/prevent kaarten bij de hand hebt.

Wit: Kleur van het licht. De felste tegenstander van zwart, een kleur die vecht voor al wat goed en/of heilig is. Eeuwige trouw en loyaliteit grote moed vinden we in deze kleur terug, hoewel teveel loyaliteit natuurlijk nooit goed is. Je moet altijd helder nadenken over wat jezelf doet, ook al zijn je superieuren het daar niet altijd mee eens.
In wit vinden we vooral clerics en soldiers terug. En daarnaast veel kaarten die er op gebaseerd zijn een grotere levensspanne te creëren, of je beestjes te beschermen tegen het kwaad waar je tegenstander je de spreekwoordelijke duimschroeven mee aandraait.
Mensen die met wit spelen vinden het fijn om diplomatiek sterk te staan (in multiplayer). Alles pareren en wachten op het juiste moment op toe te slaan is een ideaal streven met deze kleur (tenzij je met weeny/soldiers speelt). Als je tegen wit speelt moet je het dan ook nooit zover laten komen dat je tegenstander je in een klap kan doden, en het liefst gewoon helemaal niet sterk wordt, omdat ze vaak een massieve aanval inzetten, en vervolgens als jij hem wilt terugpakken met een tegenaanval een holy day spelen zodat ze daarna nog een keer vrij baan hebben voor een aanval.

Rood: Kleur van de chaos. Wezens die teren op haat en woede, vuurende verlangens die smachten naar overwinning op het slachtveld en het behalen van buit. Snel neermaaien en voor paniek zorgen. De kleur rood kent geen wetten, het is grenzeloos.
We vinden in deze kleur vooral goblins, maar soms ook decks die gebaseerd zijn op schietkaarten (damage aan een target).
Mono-rood spelers zullen het meestal gooien op een snelle overwinning. Zonder enige vorm van diplomatie of het vergaren van bondgenoten in multiplayer op iemand af stormen en hopen dat het goed gaat.
Vaak zullen mono-rood spelers ook meteen de aanval in gaan als die optie open ligt. Zorg dus dat je kaarten hebt om de damage af te weren tot je een zelf een sterk leger hebt.

Blauw: Kleur van de kennis. Blauw staat voornamelijk bekend om zijn kaarten die er voor zorgen dat je kaarten mag pakken. Ook is het de kleur van de counterkaarten, en het return-naar-je-hand effect. De kleur waar, volgens mij, het meest aan geërgerd wordt. Counterspell en boomerang onder isenchorn scepter zijn beroemde voorbeelden van combinaties van kaarten waar mensen zich dood aan kunnen ergeren.
In blauw vinden we verder wizards, en ook af en toe eens bird-deckjes, hoewel die vaak gecombineerd worden met wit.
Iemand die graag met blauw speelt houdt er van op safe te spelen, full control. Alles lekker beheerst. Tot die scepter met counterspell genaturalized wordt als ze geen 2 mana over hebben om die naturalize te counteren... maar goed, uitzonderingen zijn er zat. We vinden hier veel controlfreaks terug.
Speel je tegen blauwe controldecks, dan is het bijzonder handig wat artifactdestructionkaarten achter de hand te hebben voor eventuele scepters. Verder is het handig als je iets hebt om flying te blocken.

Groen: Kleur van de natuur. Last but zeker not least, de kleur met naar mijn mening de meeste spirituele diepgang. We vinden niet alleen elven en beesten terug in het betoverde woud, ook de (naar mijn mening) mooiste taferelen op de landjes. Daarnaast willen er nog wel eens wat eekhoorntjes langskomen, de wat rijkere themedeckplayer komt zelfs al snel met een fairy-weeny deck.
Groen leent zich ook ontzettend goed voor multicolor, omdat het in vele aspecten zorgt voor meer kleurrijke mana in je manapool (enchant lands, landjes uitzoeken etc.)
Mensen die graag met groen spelen zijn uit op een middenweg tussen rust in het spel, en toch ook weer krachtig optreden. Mono-groen spelers zullen vaak proberen in eerste instantie te doen lijken alsof ze de beste bedoelingen hebben. Maar als hun beestjes sterk genoeg zijn voor een fatale aanval moet je niet verwachten dat ze daar geen gebruik van zullen maken. Pas goed op, want vaak hebben mono-groen spelers kaarten achter de hand waarmee ze hun beesten sterker kunnen maken, terwijl je daar niet op rekent. Oppassen is bij groen een goed advies.

Over de kleur-keuze:
Voorkeur voor kleur kan voortkomen uit fantasy-opzicht. Sommigen zullen het fijn vinden heer en meester over de doden te zijn, met een groot arsenaal dodelijke spreuken tot je beschikking. Anderen vinden het eerder fijn van een rust te genieten bij een kabbelend beekje met water dat langs kleine watervalletjes naar beneden stroom, in een ambiance vol magisch gras en machtige bomen, gehuld in een weelde van spirituele rust.
Weer anderen vinden het prettig deel te zijn van een machtige natie, die staat voor het goede en heilige in de wereld. Een land met één vlag, een koning en veel nationalisme.
Weer anderen kan het de bout hachelen in wat voor ambiance hij/zij zich bevind, als hij/zij maar wint en er met alle eer en prijzen vandoor gaat.

Natuurlijk is er de optie om meerdere kleuren tegelijk te gebruiken. In zo’n geval stop je alle mono-gevoelens in een hoekje, en probeer je een nieuw beeld te scheppen van hoe het er in de werkelijkheid aan toe zou gaan als deze kleuren samen zouden moeten gaan. OF.... je maakt gewoon een heel sterk deck en hoopt dat je er veel overwinningen mee zal gaan behalen (er zijn natuurlijk ook vele tussen wegen, maar dit zijn de grootste lijnen van opties).

De kleuren waar je mee speelt zullen grotendeels bepaald worden door smaak. Soms komt het voor dat een enkeling overstag gaat omdat hij/zij met een kleur die hij/zij totaal niet leuk vind toch veel kans maakt om te winnen, maar ik hoop dat die mensen ooit eens zullen leren dat winnen niet het belangrijkste van magic is.

Er is nog een kleur over, en dat is eigenlijk geen kleur: De artifacts. Velen vinden dit wel grappige dingen om een paar van in het deck te stoppen als ze handig zijn, en waarom ook niet? In vele landschappen vind je tenslotte verloren relikwieën, dus ook in fantasy-opzicht blijft dat ook verantwoord. Maar er zijn ook een paar mensen die hele artifactdecks maken. De kop is die decks echter wel ingedrukt door de banning van de artifactlandjes en ravager, maar toch blijven mensen er in casual af en toe mee spelen. Je moet er maar van houden. Ik vind het niet iets waardevols toevoegen aan het kleurenspectrum. Vooral ook omdat het geen kleur heeft...
Veel advies over hoe er tegen te spelen is denk ik niet nodig: namelijk gewoon zoveel mogelijk artifactdestructionkaarten in je deck stoppen...

Ik hoop hiermee eindelijk iets informatiefs/nuttigs geschreven te hebben. Doe er je voordeel mee
voor vragen: mail naar Greencompany@gmail.com of stuur een nedermassage

- Gieljam v.d. Steenhoven

 Reactie plaatsen

Reacties 76-84 (84)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3 4
Jan Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-5-2005

- Daarnaast wil ik je vragen in welk opzicht ik beledigend gereageerd heb in welke reactie dan ook

Het ging om het woord "tuig", meer niet.

Dan is dat opgehelderd.

Bedankt voor de betere reactie.

11-5-2005

oké, case dismissed

14-5-2005

Het is inderdaad niet mijn bedoeling om speltechnisch bezig te zijn, omdat andere colegae daar veel beter in zijn. Voor een duidelijke samenvatting van wat je van welke columnwriter kan verwachten verwijs ik je naar hier

19-5-2005

Ik citeer "Veel mono-zwart spelers zullen geen enkele kans om schade aan te richten onbenut laten"

Wat een vooroordelen zeg! Niet alle mono-zwarte spelers zijn amateursadisten die zoveel mogelijk leed willen zaaien! Zoveel mogelijk pijn in zo'n kort mogelijke tijd en snel rottende lijken en brandende karkassen in smeulende kraters willen zien!

Zwart spelen is vaak meer dan dood en verderf. Het kan verheven worden tot een kunst! Sommige Zwartspelers (waaronder ik) zullen veel kansen om schade te doen voorbij te laten gaan. Veel creatures niet doodblocken en minder snel aanvallen met hun eigen legioenen aanvallen. Zwart heeft naast dood en verderf ook een andere eigenschap.
Waarom doden als je ze kan laten leven in angst wetend dat ze zullen sterven.. Of nog leuker: Ze valse hoop op overwinning geven?

Zwart gaat om de kunst van dood. Iedereen kan in zijn vingers knippen en iemand doden, maar het gaat om de creativiteit: Wat is nou leuker? elke beurt 2 schade 10 beurten lang, of zelf op 1 staan en je tegenstander op 20 en hem in één klap opblazen samen met al zijn legers...

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt

mvg,

Bas (ZOA teamleider)

20-5-2005

Ik zeg ook niet dat ALLE mono-zwart spelers dat doen: "VEEL mono-zwart spelers..."

@ Zobie ZOA dinges: Wat een onzin zeg... "Kunst", haha. Iedere speler laat geen kans open om je tegenstander pijn te doen Eindelijk ben ik het een keertje met Gieljam eens

28-5-2005

Hmm... dan ligt het gewoon aan mij
Zal waarschijnlijk ook meteen verklaren waarom ik minder vaak win dan ik hoor te winnen

ps. Was niet aanvallend bedoeld hoor

29-5-2005

Ik vind duisternis anders wel kunst in zich hebben, maar laat ik daar maar niet verder op in gaan

1-8-2005

als ik met een rood deck speel probeer ik ook zo snel mogelijk de oppo neer te maaien, ligt niet aan de kleur waarmee ik speel...

@ Zombie: het 20+ SCHADE in 1 beurt doen is wel heel amusant. zelf speelde ik een hele tijd terug speed affinity en dan is het echt grappig om in beurt 4 je Cranial Plating op de thopter te leggen en voor de kill te gaan

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2 3 4