Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Role-Playing

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
1-4-2005

Diegenen die mij de laatste tijd gevolgd hebben zal het zijn opgevallen dat ik het woord “role-playing” nog al eens voorbij laat komen. Hieruit kun je dus concluderen dat ik er weg van ben, wat ook daadwerkelijk zo is. Role-playing is een van de belangrijkste aspecten in het leven: spelen dat je iemand bent. Als je geen karakter toont zul je nooit het respect van de maatschappij kunnen afdwingen (mocht je dit interesseren)

En dan nu het verband met magickaarten:
Sommige mensen (zoals ik) vinden het ook leuk als mensen karakter tonen tijdens Magic. Wat ik daar maar mee bedoel is dat ik het leuk vind theme-decks te maken, om zo een image te vormen. Het liefst zou ik de hel tegen de hemel zien vechten, de elven tegen de goblins, de zombies tegen de clerics, noem maar op. Maar helaas vinden de meeste mensen het leuker om een kill-based deck te maken, waarvan je de meest bekende types makkelijk zult kunnen terugvinden op Nedermagic, het wordt naar mijn idee steeds minder leuk.
De Vangaurd kaarten waren een heel goed idee, de kaarten zelf dan. De regels zorgden er echter voor de de role-playing golf in magicland uitbleef. De Vangaurd kaarten moeten namelijk random getrokken worden, zodat je niet van tevoren kan weten welk character je toegewezen krijgt (volgens mij dan, ’t kan aan mijn verkeerde schat aan regels liggen...), waardoor je er geen deck mee kan maken.
Zo ontzettend close naar een geweldig idee.

Dus had ik het idee een soort Vangaurd te maken, maar zonder die regel en met andere characters en voordelen/nadelen. Misschien niet origineel, maar je moet wat.
Ik heb een lijstje gemaakt met voorbeelden van characters en voordelen/nadelen, die iedereen kan gebruiken die het leuk lijkt een character-based toernooitje te houden. De regels die je eventueel zou kunnen gebruiken vind je na het lijstje. Voor dit lijstje heb ik Lord of the Rings personages gebruikt, ook niet erg origineel, maar ik kon zo snel niets anders verzinnen

Character name: Gandalf the White
Advantages/Disadvantages: Starts with +10 life, Creatures you control get -1/+4, Damage dealt to you or a creature you control by a black source is reduced by 2
Legal Creature types: Angels, Clerics, Wizards
Legal Land types: Plains, Islands

Character name: Sauron
Advantages/Disadvantages: Starts with -5 life, Creatures you control get +1/+0, Creatures you control gave haste
Legal Creature types: Goblins, Demons, Ogres, Dragons, Orcs (Ja, ja, ze bestaan), beasts
Legal Land types: Swamps, Mountains

Character name: Aragorn, king of Gondor
Advantages/Disadvantages: Starts with -3 life, creatures you control have first strike, Pay 3 life: return target creature card from your graveyard to your hand
Legal Creature types: Soldiers, Knights, Elfs
Legal Land types: Plains, Forests

Het gaat er dus om dat je per personage een of meerdere legale creaturetypes en landsoorten hebt. Op deze manier verplicht je iedereen zich aan de role-play code te houden, en zo zullen spelbrekers de ruimte niet krijgen (iemand die zich niet aan jou regels houdt moet je natuurlijk wel hard aanpakken). Je krijgt met gemotiveerde deelnemers vanzelf een gezellige sfeer, en zo krijgt magic weer wat spirituele waarde, zal ik maar zeggen.
De characters uit mijn lijstje zijn natuurlijk slechts voorbeelden. Naar eigen smaak en kaarten die de mensen hebben met wie je het wilt spelen kun je personages met voor- en nadelen bedenken die het leukst/handigst zijn. Bovendien zullen er in de meeste casual toernooitjes toch meer dan 3 personen meedoen. Op grond van het aantal mensen maak je er gewoon wat characters bij, zoals saruman, de witchking, elrond en vele anderen. Je kunt ook gewoon een thema nemen dat jou leuker lijkt.
Bruikbare regels:
- Characters tellen niet als permenents en kunnen alleen kapot doordat de eigenaar van het deck met dat character verliest
- De speler moet net doen alsof hij het besbetreffende character is (echte role-playing dus) Tip: Als je echt gemotiveerd bent kun je je ook verkleden als dat personage, en dan is het de kunst niet voor gek te staan... (tip over de tip: als jij de enige van alle deelnemers bent die dat graag wilt doen, deel dan een prijs uit aan de beste role-player
- Probeer ook nog serieus te doen (het wordt steeds moeilijker)

Voor de tweede keer, dit zijn slechts voorbeelden. Ik heb de grondslag gegeven, voor diegenen die geintresseerd zijn. Je kan naar eigen smaak het idee invullen (onder het motto: Een beetje van jezelf, een beetje van de lama...)
Je kunt voor je toernooitje voor een nog orgineler effect een van de afwijkende multiplayer spellen kiezen waar mijn collega Steven Geurts een column over heeft geschreven (kijk daar dus even als het je een leuk idee lijkt)
Ik hoop dat dit een role-play golf door magicland zal sturen, en dat er eens een frisse wind blaast (ik weet ook wel dat het niet aan zal slaan, maar ik mag toch wel hopen?)
Ik hoop dat magicspelers op deze manier weer wat karakter gaan tonen, en dat is echt hard nodig hoor. Er zullen mensen zijn die ’t helemaal niets lijkt, maar dat zijn vaak juist de meest karaterloze types (niet beledigend bedoelt hoor, allemaal lief/leuk/aardig, positieve kritiek (wil geen drijgbrieven)), en voor hun de tip om eerst te beginnen een themedeck te bouwen en de netdecks weg te gooien, om zo in verscheidene stappen hun karakter te herwinnen. (je kunt mijn idee natuurlijk ook niets vinden en toch al met themedecks spelen, en in dat geval ben ik verkeerd bezig. Maar ach, je kan niet alles hebben...)
Ja mensen, ik heb deze hele column geschreven om jullie op het rechte pad te krijgen (een soort magic-iman). Moge het “iets” (ik ben sterk gelovig in het “ietsisme” jullie allemaal bijstaan in de grote karakter-hervorming onder de magicspelers die ik op deze manier op gang probeer te krijgen. Het is echt allemaal ontzettend goed bedoeld.
Kom mensen, grijp die kans, doe iets voor de mensheid (en voor mij) nu het in je vermogen ligt...

Zpelingsvauten voorbehouden
- Gieljam v.d. Steenhoven
(Vragen of opmerkingen? Post een reactie of mail me: GreenCompany@gmail.com)

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
1-4-2005

Hier ben ik weer .

Allemaal wel leuk en aardig, maar ik zie het verband met Magic niet zo erg....(behalve dat Vanguard gedeelte ).

Leg eens uit .

1-4-2005

wel lache, maar lijkt me niet echt specialer om met role-playing te doen, lijkt me weinig toevoegen aan het spelplezier, maar het idee van zelf iets met vanguard te verzinnen, zodat deck die je speelgroep niet leuk vind, door ieder wel bekend, niet meer gespeeld worden.

uiteindelijk denk ik dat het allemaal een leuk idee is, maar ook dat veel spelers, waaronder ik, het spel belangrijker vinden dan dat er een idee achter zit.
maja, ik kan ook niet tegen mijn verlies

1-4-2005

@ the eye

Het is de bedoeling dat je van magic iets maakt waar je op de duur vooruit mee komt, zodat je als je later terug denkt aan "die tijd dat je magic speelde" je er een goed gevoel bij kunt hebben omdat je er wat aan gehad hebt. Er is niet zo zeer een verband met magic. Dit is meer het idee voor een soort toeglage voor mensen die eens wat anders willen

2-4-2005

@De Lama,

"Dit is meer het idee voor een soort toeglage voor mensen die eens wat anders willen"

Waarom post je dit dan op een Mtg site, i.p.v. een fantasy site?

2-4-2005

Ten eerste omdat ik nu eenmaal hier columnschrijver ben en niet op een fantasy site. En ten tweede omdat het nogal veel met magic te maken heeft, en ik zo de meeste spelers berijk

2-4-2005

Errug goede column, serieus. Grappig, intressant, etc. Maar nu over het " ietsisme"... Persoonlijk vond ik de venguard een geweldig idee, maar dat je nu weer aan moet komen zetten met "theme" decks, vind ik jammer. Ik heb een bloedhekel aan "obvious decks" , decks die zelfs mijn jongste broertje van anderhalf had kunnen bedenken. Decks waar alles draait om " elven " ---> damn, dat is moeilijk te verzinnen *not*.
Maar genoeg gezeurd over waarom het niet werkt: waarom werkt het wel?
Omdat, als je een deck maakt wat een precieze weergave is van de "character", dan krijg je vette situatie's. Denk aan Gea's deck, waar kaarten als Gea's Child in zitten, maar wat dus verre van broken is. Je zou dan kunnen kiezen om alleen kaarten te kiezen waar verwijzingen naar Gea in staan. Ik denk dat dit beter werkt/beter aanslaat.

2-4-2005

Dat is inderdaad een goed idee, maar bedenk wel dat als je andere chracters wilt kiezen dan characters als bijvoorbeeld Gerrard, Hanna en Konda, dan wordt het lastiger, omdat niet van alle characters bijpassende kaarten zijn te vinden.
Onder themedecks kun je ook aardig originele decks vinden hoor. Neem bijvoorbeeld mijn holy-smite deck. Gebasseerd op heilige dingetjes, angels etc. Niet goed, maar wel ontzettend leuk. Voor meer orginele themedeck ideeen, kijk ff naar de column "to theme or not to theme". Iedereen kan een elventhemedeck maken, maar er zijn veel meer mogelijkheden

Even samenvattend: Eigenlijk vind je gewoon magic-en-mass zonde, toch? En je hele column komt neer op de kreet: Wees eens wat orgineler! toch?

Prima column. Ik vind het alleen jammer dat je een bestaand idee hebt genomen (vanguard), en dat hebt uitgebreidt met andere gejatte dingen (LotR). Als je dat de volgende keer achterwege laat, en je eigen fantasie gebruikt (die zou je als columnschrijver toch wel moeten hebben ) zou het helemaal ok zijn.

2-4-2005

Naast Vanguard is er nu eenmaal niet veel anders om role-playing een beetje op gang te brengen, of wel?
Het was eigenlijk inderdaad mijn bedoeling zelfbedachte chars te gebruiken, maar het leek mij een beter idee dat aan de spelers zelf over te laten, anders zijn tenslotte hun ook weer niet origineel bezig, en worden zij er ook niet creatiever van. Iedereen moet er wel op vooruit gaan natuurlijk

3-4-2005

beetje raar,
je wilt niet dat mensen een kill-deck bouwen en je gaat met je characters de creatures sterker maken zodat je de tegenstander sneller verslaat ???
verder leuke column, leuk idee, maar ik zou er nooit mee spelen. Originele deckjes maak ik al genoeg, nog origineler hoeft niet.

- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-4-2005

weer een andere manier om je mening te geven die o zo duidelijk is, wees origineel.

en hou volgende keer alsjeblieft lotr erbuiten, daar maak je geen vrienden mee.

3-4-2005

Altijd dat elitaire gezeur van jullie

3-4-2005

@ king of dragons

Met de beperkingen die ik opleg wordt dat ruimschoots gecompenseerd, je kunt er niet speciale killdecks mee maken

3-4-2005

@ nick
Mijn mening mag dan wel duidelijk zijn, ik wilde hiermee alleen mensen op een goed idee brengen. Ik weet ook wel dat jullie weten wat ik vind. Voor de verandering mag jij ook wel eens wat origineler zijn, en eens een positieve reactie geven

- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-4-2005

waha, tuurlijk gozer, maar ik speel al originele decks, en ben hartstikke blij met je inzet

(kweet eindelijk hoe je emperor moet spelen bijv.)

maar je kan ook overdrijven

3-4-2005

Daar heb je gelijk in, ik zal er aan werken (btw: ik heb dat multiplayer stuk niet geschreven, maar Steven Geurts, hoewel ik het ook van plan was. dank hem maar, ik ben er voor de overdreven beschouwingen e.d.)

@ Nick: dat was ik, idd.

@ Gieljam / de Lama: Je mist mijn punt: in feite zeg je "wees orgineler", waar ik het mee eens ben overigens, maar daarna jat je een inmiddels uitgemolken idee (vanguard), en brouwt daar met behulp van iets anders gejats, LotR namelijk, een zo mogelijk nog een slapper aftreksel van. Geef dan zelf een GOED voorbeeld!

4-4-2005

@ steven
Je, hé hallo. Dat het idee van een character al bestond, daar kon ik ook niets aan doen. Bovendien heb ik, zoals al eerder vermeld ergens hieronder, lotr gebruikt als saai voorbeeld om mensen zelf nieuwe chars te laten uitvinden en zo hun eigen geest te vergroten. Als ik al met een perfect uitgewerkt idee kwam, dan is er voor diegenen die er iets mee willen doen niets creatiefs aan, en dat wilde ik voorkomen (hier is dus goed over nagedacht)

Uit je column:
"Voor dit lijstje heb ik Lord of the Rings personages gebruikt, ook niet erg origineel, maar ik kon zo snel niets anders verzinnen"

Uit je reactie:
"hier is over nagedacht"

jaja, en ik moet dat geloven, maar dat terzijde.

Het intressante van role-playing is het groeien van je personage. Wat leer je erbij? Etc. Je krijgt ook meer ideeën over wie je personage nou precies ís, en meer van dat soort dingen. Dat mis ik in het door jou bedachte voorbeeld. Als je écht roleplaying en magic wil combineren dan kom ik uit op iets als Shandalar (oud computer spel). Je loopt door een wereld, en verslaat degene die je tegenkomt (of verliest natuurlijk). Door het verkrijgen van waardevolle kaarten, en het spelen met Ante én het oplossen van zogenaamde quests, groeit je karakter. Dit is op zich in real life ook wel te maken, maar niet even snel. Mocht je het willen maken, kijk dan naar Doom (bordspel), D&D, en MageKnight Dungeons en combineer díe met Magic. Misschien was je hele column bedoelt om aan te zetten tot dit soort ideeën, in dat geval is het je gelukt. Maar ik geloof het niet, in ieder geval

4-4-2005

@ steven
dat was het juist wel. Dat ik zij dat ik zo snel niet iets anders kon verzinnen ben ik er uit vergeten te halen, eerst had ik namelijk andere chars (god, duivel, dood e.d.). Dat was welliswaar al niet een origineel idee, maar ik wilde het nog onorigineler maken. Dat bedoelde ik dus met ik kon zo snel niets anders verzinnen (klinkt allemaal vaag en ongeloofwaardig, maar t is wel waar )
Het was inderdaad mijn bedoeling de creativiteit van magicspelers (die ze volgens mij echt wel hebben, maar helaas wat teweinig gebruiken) te stimuleren. Dat was de opzet, echt waar hoor

5-4-2005

Je poogt Magic orgineler te maken en mensen van kill-decks af te halen. Nobel streven....maar gaat nooit werken. Sommige mensen dromen van de PTQ halen en dan ga je zo ie zo voor de winst niet voor het leuke.
Helaas is het enige wat je wel kan doen is zelf je orginele decks spelen en hopen dat je zo andere over kan halen. Als je orginele spelers zoekt moet je gewoon wat beter zoeken, we are out there Nu ga ik weer verder een Lich-deck maken zonder Mirror Universe of andere 1-hit kill maar hem echt als engine gebruiken

5-4-2005

Mensen als jij helpen de magicwereld creativer te maken (slijm slijm). Ga zo door. Het goede voorbeeld geven is denk ik inderdaad zet nummer 1

5-4-2005

Klopt enige manier helaas, mijn lich deck is klaar overigens, ben er best trots op hier

5-4-2005

Netjes hoor

Ik sluit me aan bij Steven, dit is geen roleplaying en het zal echt moeilijk worden wil je het magic spel bijven zoals het eigenlijk moet met een kleine aanpassing dan is het niet echt roleplaying

ga je magic zodanig veranderen dat het wel roleplaying is het geen magic meer

doe dan de laatste variant

dus roleplaying met magic kaarten, maar zonder magic regels ;0

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]