Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mono Blue Control, a Rising Star.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
23-1-2005

Een tijdje na mijn column over U/G control kreeg ik er genoeg van. Het deck miste iets. Het counterde wat spells maar niet genoeg, het had beatdown maar niet genoeg. Het was een uitstekend deck, voor mij het voorbeeld van wat aggro-control moet zijn. Alleen vond ik Aggro-Control niet goed genoeg. Ik zocht iets wat meer in de control richting zat, maar nog steeds effectieve wapens had tegen decks zoals Affinity. Eerst keek ik in de richting van U/W control. Het had een goed wapen tegen creatures in de vorm van Wrath of God en Ghostly Prison, Circle of Protection en Pulse of the Fields tegen rood ed, en meer dan genoeg ruimte voor counters. Perfect toch? Maar na wat testen bleek al gauw dat het minder goed was dan het leek. Ghostly prison was verre van goed genoeg, Wrath of god was goed maar kwam vaak te laat. Pulse of the Fields bleek voor serieuze mana-problemen te zorgen en kon vaak niet op tijd of niet genoeg gecast worden. Circle of Protection is wel insane tegen rode decks, maar dat maakt in zijn eentje natuurlijk niet een goed deck. De counters werkten zo iets beter dan in U/G control, maar echt onder de indruk was ik niet. Dus ik ging weer verder zoeken. Artikels van Mike Flores en Kamiel Cornelissen(en een tip van een bepaalde 21 jarige kale man) wezen me op MUC: Mono Blue Control. Ik begon het te spelen, en nu speel ik absoluut niets anders meer in t2. Maar, genoeg over hoe ik eraan gekomen ben, nu komt het deck zelf. Dit is mijn decklist:

4 Thieving Magpie
3 Meloku, the Clouded Mirror


4 Mana Leak
4 Hinder
4 Condescend
3 Annul
4 Echoing Truth
2 Wayfarer’s Bauble
2 Thirst for Knowledge
4 Vedalken Shackles


4 Stalking Stones
1 Minamo, School at Water’s Edge
21 Island

Sideboard:
4 March of the Machines
4 Relic Barrier
1 Annul
1 Keiga, the Tide Star
3 Bribery
2 Last Word


Kaartkeuzes

Thieving Magpie
Naar mijn mening de beste carddrawer die je in t2 voor een mono blauw deck kunt bedenken. Als je deze met counterback-up kan spelen heb je vaak gewonnen. Je pakt 2 keer zoveel kaarten als de tegenstander, en daar kan hij op de lange termijn bijna nooit van winnen. Hij is ook niet kwetsbaar voor de meest voorkomende removal zoals Electrostatic Bolt, Magma Jet, en Echoing Decay.

Meloku, the Clouded Mirror
Deze gaat (bijna) alleen dood aan rend flesh, en hij is insane in de aggro matchups. Je kan immers door enkel 1 land naar je hand te returnen een blocker maken. Hoewel Keiga niet slecht is, is Meloku absoluut beter.

De counters
Dit spreekt voor zich. Gewoon alle speelbare counters. Annul kan er een 4de keer in als Affinity vaak voorkomt in je metagame

Echoing Truth.
Gewoon bounce, om te vertragen of om een nieuwe kans te krijgen iets te counteren.

Wayfarer’s Bauble
Af en toe voer voor TfK, anders is het gewoon om sneller bij het aantal land te komen waarmee je een magpie/meloku met counterback-up kan casten. Niets bijzonders, een redelijke 2-of.

Thirst for Knowledge
In een deck met weinig artifacts om te discarden niet echt bijzonder, gewoon een goede card-selection spell. Je kunt er dode kaarten aan discarden, 2 slots is eigenlijk het minimum. Meer is ook goed, vooral omdat je met 3 Annul 2 Bauble 4 Echoing Truth en 3 kopieën van de legend Meloku meestal wel iets dat niet zo nuttig is hebt om te discarden.

Vedalken Shackles
Dit is een van de meest belangrijke (in sommige metagames DE meest belangrijke) kaarten uit het deck. Zwarte decks en White Wheenie zeggen er good game tegen, en hij is ook heel erg goed tegen bijvoorbeeld Mono Rood, Affinity U/W control en in wat mindere mate R/G, B/G, en U/G omdat die artifact haat hebben.


Stalking Stones
Gewoon een goede winconditie in de vorm van een land, beurt 6 at end of turn activeren en aanvallen. Je speelt nog steeds 21 Islands, dus het doet geen schade aan je mana base.

Minamo, School at Water’s Edge
Untap je 3 legends of kill een Horobi. Als je ook nexus speelde zou het onmogelijk zijn, maar met alleen stalking stones kan het.

Sideboard:
March, Annul, Relic Barrier
Deze kaarten heb je nodig om een kans te maken tegen Raffinity

Last Word
Hij is goud waard tegen U/G, U/W, of Mono U control. Hij doet moeite om counterback-up te krijgen voor zijn superbelangrijke gamebepalende spell, wat jou tijd geeft om of 2 counters, of een last word te pakken. Hij is ook handig in matchups waar je gewoon meer counters wilt

Keiga, the Tide Star
Insane tegen rode decks, verder tegen zwarte decks met Cranial Extraction en Rend flesh en in sommige gevallen Tooth and Nail

Bribery
Heel erg goed tegen Mono B (Kokusho jatten) R/G (Arc-Slogger of Kiki-Jiki) B/G (kokusho weer) Mono R (Arc-Slogger) en natuurlijk vooral Tooth and Nail.


Kaarten die niet in het deck zijn gekomen:

Blinkmoth Nexus
2 verschillende manlandjes is teveel, dat maakt Shackles minder effectief. Stalking Stones hoef je maar 1 keer en at end of turn mana in te stoppen, en voor turn 6 hoef je toch niet zo nodig aan te vallen. Nexus kan hoogstens turn 4 beginnen met aanvallen, terwijl Stones op turn 7 begint. Op turn 7 hebben ze allebei evenveel damage gedaan, op turn 8 Stones meer, en Stones is veel beter met mana.

Rewind
Het enige wat je at end of turn wil doen is TfK spelen, en dat is nou ook weer niet zo belangrijk dat je slots gaat verspillen aan een 4 mana counter.

Inspiration
TfK is betere card selection dan Inspiration, en Thieving Magpie betere brute card-advantage.
Hij is een redelijk tot goede kaart voor beide functies, maar voor allebei zijn er betere opties.

Boomerang
Tegen bepaalde decks is het heel belangrijk om dubbel te kunnen bouncen(Affinity, WW, Mono Rood) en die decks komen meer voor dan decks waar het belangrijk is om landjes te kunnen bouncen(Tooth and Nail)

Temporal Adept
Tooth and Nail gaat denk ik door de nieuwe haatkaarten in BoK niet zoveel meer gespeeld worden. Dan kun je er niet teveel slots voor gebruiken, en Bribery is veelzijdiger dan Adept. Ook verlies je meteen als Tooth and Nail na jouw turn 3 Adept turn 3 Choke gaat.

Matchups


Affinity
Voor het sideboarden is deze matchup rampzalig. Je beste kans is om zo snel mogelijk een Vedalken Shackles of een Meloku te spelen. Als je begint met een annul en een 2 mana counter kan je vaak de tegenstander genoeg vertragen om 1 van de hiervoor genoemde kaarten de game te laten pakken, maar dit komt niet vaak voor.

Sideboarden: -4 Hinder, -4 Thieving Magpie, -1 Wayfarer’s Bauble
+4 March of the Machines, +4 Relic Barrier, +1 Annul

Games 2 en 3 wordt het veel beter. Met Annul en Relic Barrier kun je meestal wel vertragen tot een March, Vedalken Shackles, of Meloku(of combinaties van de drie). Al met al is de matchup niet onaardig.

Tooth and Nail
Deze matchup is vreselijk. Voor het sideboarden kun je net zo goed scoopen als ze Boseiju main spelen. Als ze geen Boseiju spelen heb je een kansje. Probeer met Mana leaks en eventueel Condescends ze te vertragen en een hinder te bewaren voor de Tooth and Nail. Wat je het liefste wil is een Thieving Magpie om altijd een counter in je hand te hebben, en na een tijdje een Meloku spelen.
-3 Annul
-3 Vedalken Shackles
+3 Bribery
+2 Last Word
+1 Keiga, the Tide Star

Alles wat hij speelt counteren en dan een Bribery spelen, en hopen dat je kan winnen voordat hij Tooth and Nailed is na het sideboarden naar mijn mening de beste tactiek. Soms is het mogelijk om turn 4 bribery te gaan, dan ga je meestal voor sundering titan(als ze colossus niet hebben uitgeboard) Turn 4 en 5 is helemaal goed, turn 4 Titan en turn 5 Kiki. Ik verwacht niet dat Tooth and Nail heel veel gespeeld word met BoK erbij, daarom vind ik dingen als Quash niet nodig.



B/G
Niet echt moeilijk. Je wilt de artifact removal op je Shackles en Death Cloud counteren, en dan win je uiteindelijk gewoon.
Sideboarden: -3 Anul
+3 Bribery

R/G is ongeveer hetzelfde als B/G


U/G: bijna hetzelfde, alleen wil je wel een counter openhouden voor een Rude Awakening. Je doet –3 Annul, -1 Echoing Truth +2 Bribery, +2 Last word

Mono Red Ponza/Big Red

Dit is in je voordeel, behalve als ze turn 1 slith gaan. Dat is heel moeilijk om van te winnen. Als ze in het geval van ponza ook nog turn 2 landdestruction gaan kan je scoopen. Verder gewoon counteren totdat je een Shackles/Meloku speelt en controle van de game neemt.
-3 Annul
+3 Bribery

eventueel kunnen de Annuls erin blijven als je verloren hebt, om een turn 1 mox te counteren. Last word is meestal niet goed genoeg.

Mijn conclusie: het deck is zoals alle decks ondergeschikt aan Affinity, maar ik denk dat het deck het gevecht voor de nummer 2 positie aan het winnen is.

Als je in het deck geïnteresseerd bent, of een bepaalde matchup of iets wil weten, kun je me nmsgen of me toevoegen op msn: michielentimo@hotmail.com

 Reactie plaatsen

Reacties 26-27 (27)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
18-2-2005

ja, ok...misschien voor in 't sideboard?

Joy# (16) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-1-2010

Hoeveel kost dit deck ongeveer, en is het ook gepast in legacy(hetzij met een paar aanpassingen)?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2