spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
menu menu spacer
spacer
spacer Magic the Gathering winkel forum community
spacer
spacer
menu Home spacer spacer
spacer
spacer spacer
menu Nieuws spacer spacer
spacer spacer
menu Winkel spacer spacer
spacer spacer
menu Interactief spacer spacer
spacer menu spacer
spacer spacer
menu Informatie spacer spacer
spacer spacer
Overig spacer spacer
spacer spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
Snelzoeken op kaartnaam (Uitgebreid zoeken)
20-9-2017 16:32:24 [Inloggen] [Contact]
divider
[hulpdienst]
divider
Regels - Uitleg Dredge
Dredge is een replacement effect dat het pakken van een kaart vervangt. De ability is alleen te gebruiken als je ook daadwerkelijk een kaart zou pakken. Het kwam voor het eerst voor op kaarten uit de Golgari guild in Ravnica .

Uitleg
Dredge X betekent letterlijk:
"In plaats van een kaart te pakken, als je X of meer kaarten in je library hebt, leg de bovenste X kaarten van je library in je graveyard, als je dat doet haal dan deze kaart vanuit je graveyard naar je hand".

Waarvan je die kaart pakt maakt niets uit, je kunt dredgen in plaats van een kaart pakken in je draw step of als je op een andere manier kaarten pakt, zoals bijvoorbeeld het spelen van een Brainstorm.

Wat wel belangrijk is, is dat deze ability een replacement effect is. Dit betekent dat de ability zelf de stack niet gebruikt, wat inhoud dat je er NIET op kunt reageren; Stifle werkt bijvoorbeeld niet tegen dredge.

Verder kun je Dredge niet gebruiken als je minder kaarten in je library hebt dan je in je graveyard zou moeten leggen.

Dredge kwam voor het eerst voor in de serie Ravnica (), waar het de ability van het / Golgari Guild was. Er zijn dan tot op heden ook alleen zwarte en groene kaarten met Dredge, en al deze kaarten komen uit Ravnica. De enige uitzondering is Dakmor Salvage, die in Future Sight () zit. Het is mogelijk dat er meer kaarten met Dredge gaan komen, maar tot op heden zijn die er nog niet, en de kans dat ze er komen is niet erg groot.

Voorbeelden
* Voorbeeld A
Stel een speler komt in zijn draw step aan en heeft een Darkblast in zijn graveyard liggen. Hij wil deze graag hebben, dus vervangt hij zijn draw voor het dredgen van de Darkblast. Deze heeft Dredge 3 dus moet de bovenste 3 kaarten van z'n library in zijn graveyard leggen. De speler controleert of hij wel 3 of meer kaarten in zijn library heeft zitten en als dat zo is legt hij de bovenste 3 kaarten in zijn graveyard en neemt de Darkblast terug naar zijn hand.


* Voorbeeld B
Stel een speler speelt een Ancestral Recall op zichzelf en moet nu 3 kaarten pakken, maar hij heeft tevens ook nog enkele dredge kaarten in zijn graveyard liggen, bijvoorbeeld een Darkblast en een Life from the Loam. Het pakken van meerdere kaarten zijn eigenlijk allemaal apart acties. Dus "draw 3 cards" is eigenlijk "draw a card, draw a card, draw a card". Je kunt dus bij elke kaart besluiten om te dredgen of niet.

De speler staat nu op het punt om de eerste kaart te pakken, maar heeft ook de keus om te gaan dredgen. Hij wil de Life from the Loam dredgen en legt de bovenste 3 kaarten van zijn library in zijn graveyard en haalt de Loam naar zijn hand.

Nu besluit hij de tweede draw ook te vervangen met het dredgen van de Darkblast. Hij legt weer de bovenste 3 kaarten van zijn library in zijn graveyard en pakt de Darkblast.

Nu heeft hij nog 1 draw over en die kan hij niet replacen omdat er geen kaarten met Dredge in zijn graveyard liggen. Dus pakt hij nog een kaart.

Stel nu dat met het dredgen van de Darkblast bij de tweede draw er een Golgari Brownscale in de graveyard was beland. Dan had hij bij die 3e draw mogen beslissen om de Brownscale te dredgen. Je hoeft het dus niet vantevoren te beslissen, je handelt het per draw af.

Let op
- Je kunt iedere kaart die je zou pakken maar eenmaal vervangen met een Dredge.
- Iedere kaart met Dredge die in je graveyard ligt kun je ook maar eenmaal Dredgen, want daarna zit hij alweer in je hand. Je kunt dus niet driemaal dezelfde Darkblast dredgen als je een Ancestral Recall speelt.




Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht
 




Een paar voorbeelden van kaarten met Dredge.
spacer
Submenu
devider
Sitemap
Contact
 NederMagic hulpdienst
Mailinglijst
Stuur email
Moderators
spacer
spacer
Login
devider
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
(Registreren)
spacer
Tips
devider
Meest gebruikte links
Actieve forumtopics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Commander 2017 (C17)
Hour of Devastation
Amonkhet
Aether Revolt
Kaladesh
Eldritch Moon
Shadows over Innistrad

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle Hour of Devastation.
Draftbattle Amonkhet.

FNM agenda zoetermeer.
spacer
devider
Er zijn nu 22 leden ingelogd op NederMagic.
4996 paginas bekeken sinds 20-9-2017 14:22:08

NederMagic is a website about Magic: The Gathering.
Magic: The Gathering, the mana symbols, the tap symbol and all other related images are owned by Wizards of the Coast.
NederMagic is unaffiliated with Wizards of the Coast.