Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Wheel of Fate

Serie: Commander 2016 (C16)

Rarity: Rare Commander 2016 Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Commander 2016
 8
1,95    
Time Spiral
 2
2,50
 -
24,95
Time Spiral Remastered
 2
1,95
 -
4,95
Wheel of Fate | Commander 2016

 Op voorraad 

€ 1,95 (8x)

 Kopen

Veilig betalen met iDeal

 Reactie plaatsen
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 16:19:00

"dat de oplossing van een som/vergelijking/formule soms geen enkel getal is, zelfs niet 0."

Als de oplossing geen enkel getal is, betekent dat dus niet dat een getal leeg kan zijn (want er is helemaal geen getal, dus ook geen "lege"winking smile.

---

Overigens vind ik het een beetje onzinnige discussie voor zo'n basale spelregel. (Je had ook gewoon in 1 zin kunnen toegeven dat je je vergist had.)

KMS Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 16:18:00

Wel grappig, ik vind dat martijn een punt heeft aangezien Richard Gardfield een wiskunde leraar was. =)
Maar voor alle duidelijk heid vind ik de niks of leeg is 0 toch duidelijker en handiger, mtg is al complex genoeg!
btw knudde kaart, 4 beurten voor een draw 7 sjezus

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 16:12:00

Wie heeft ooit gezegd dat het wiskundig bekeken moet worden? Je kunt geen 0 neerzetten, want dan kun je hem gratis casten. Nu kun je hem niet casten. Maar de spelregels hebben het nodig dat elke kaart een CMC heeft, vandaar dat de regel gesteld is dat kaarten zonder mana cost een CMC van 0 hebben. Wat best logisch is, en het spel veel goed doet.

Dus wat is nu verder het argument nog?

22-10-2010 16:05:00

Vrienden,

Het lijkt wel of geen van jullie ooit wiskunde heeft gehad!
Met wiskunde leerden we (brugklas middelbare school, als ik me niet vergis) dat de oplossing van een som/vergelijking/formule soms geen enkel getal is, zelfs niet 0. Er was dan sprake van de ‘lege verzameling' (hier was zelfs een symbool voor; een 0 met een schuine streep erdoor als ik me niet vergis). ‘Leeg' is dus wel degelijk een wiskundig correct antwoord op een vraag waar je een ‘number' verwacht.

@Lord of the Zombies:
De opmerking "Geen mana = 0 mana" is een belachelijke opmerking! Als dat zo was, zouden ze net zo goed een 0 rechtsboven op de kaart kunnen zetten, of bij alle kaarten met manacost 0, die 0 kunnen weghalen. Bovendien zou regel 202.3a dan helemaal niet nodig zijn.

@Magnus:
Jou verhaal klopt niet:
1: je stelt: "De "total amount of mana in its mana cost" bij deze kaart bijvoorbeeld is niet "leeg" maar "nul"." De eerste officiële ruling stelt echter dat deze kaart geen mana cost heeft, en dat is zoals ik denk ik nu wel duidelijk heb gemaakt niet hetzelfde als een manacost van 0.
2: Je opmerking "Helemaal niks, nada, nul" impliceert dat ‘niks' hetzelfde is als ‘nul'. Dat is niet zo.

Maw: het feit dat deze en andere soortgelijke kaarten een CMC van 0 hebben is dus niet gebaseerd op logica, maar puur op regel 202.3a, die vertaald kan worden als: "indien een kaart geen manacost heeft, en de derhalve dus ook geen CMC, moet de CMC beschouwd worden als zijnde ‘0'.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 14:43:00

@Martijn: het is een kwestie van definieren en jouw definities zijn wat scheef smile

Jij zegt:

"total amount of mana in its mana cost", maw: manacost 'leeg' = CMC 'leeg'.

Maar dat klopt niet. De "total amount of mana in its mana cost" bij deze kaart bijvoorbeeld is niet "leeg" maar "nul". Hoeveel mana zit er in de manacost? Helemaal niks, nada, nul. Dus de converted manacost is 0. Let dat dit niet hetzelfde is als een mana cost van 0. Dan is de total amount ook nul, dus de cmc 0.

En deze kaart wel bijvoorbeeld een mana cost van {} (zo wordt dat meestal genoteerd), namelijk "bestaat niet". Maar de CMC is dus gewoon 0.

22-10-2010 14:41:00

@martijn
Wat is de tegenspraak?

De cmc is het aantal mana in de mana cost. Als een kaart geen mana cost heeft heeft hij dus ook geen mana in de mana cost. Geen mana = 0 mana, dus is de cmc 0.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 14:34:00

The converted mana cost of an object is a NUMBER equal to ...


Leeg is geen getal.

22-10-2010 14:30:00

@ Lord en Magnus
Had 't zelf inmiddels ook opgezocht, en het staat er inderdaad. Ik leg me er bij neer.
Jammer, vind de kaart nu opeens honderd keer minder leuk. Ik heb 'm nog niet maar hij staat wel op m'n wishlist. Vraag me af of ik 'm er nu wel op laat staan.

Dat ik me er bij neer leg betekent overigens niet dat ik het eens ben met regel 202.3a (jazeker, ik neem het hier op tégen de Wizards of the Coast!). Regel 202.3a is namelijk in direkte tegenspraak met regel 202.3. Regel 202.3 stelt duidelijk dat de CMC van een kaart de gelijk is aan de "total amount of mana in its mana cost", maw: manacost 'leeg' = CMC 'leeg'.
Een subregel als 202.3a zou volgens mij een verduidelijking of verdieping/verbreding van een bepaalde regel moeten zijn. Desnoods geeft het een uitzondering aan. Maar twee regels die met elkaar in tegenspraak zijn lijkt mij onacceptabel.

22-10-2010 13:47:00

@martijn
Is een CompRule bewijs genoeg?

202.3a The converted mana cost of an object with no mana cost is 0.

Dat je niet op cmc 'leeg' kan zoeken is logisch, aangezien alles een converted mana cost heeft. Ofwel het aantal mana in de kaarthoek, ofwel 0 als daar niets te vinden is.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 13:46:00

Ah, daar is ie:

202.3a The converted mana cost of an object with no mana cost is 0.

Tada! smile

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 13:45:00

Jazeker, de spelregels tongue smile Ik zal even de relevante regel erbij zoeken. Maar ik geef je een 100% garantie dat ik het je goed vertel big smile

22-10-2010 13:43:00

Mmm.., ik twijfel nog. Heb net in the gatherer gecheckt, en inderdaad kun je daar deze en andere kaarten met geen mana-cost vinden als je zoekt op CMC=0, maar dat kan ook een kleine tekortkoming zijn van de Gatherer; je kuint bij CMC geen waarde 'leeg' opgeven, dus heeft volgens de Gatherer iedere kaart een CMC van minimaal '0', zelfs als dat feitelijk niet zo is. Heb jij overtuigend bewijs dat de CMC van dit soort kaarten '0' is?

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-10-2010 13:16:00

Dat klopt niet, Martijn. Cascade kijkt NIET naar mana cost, maar naar CONVERTED MANA COST (CMC). En een kaart zonder mana cost heeft een CMC van 0. Dus dat geldt voor alle kaarten zonder mana cost, zoals deze, Evermind, Living End, etc. en ook voor alle landen.

Dus je kunt WEL in deze cascaden. En omdat je de mana cost niet hoeft te betalen, mag je hem dus wel casten.

22-10-2010 13:13:00

Sorry, maar cascade werkt ook niet bij deze kaart. Met cascade kun je op zoek naar een kaart die minder kost dan de kaart met cascade. Deze kaart heeft géén mana-cost. Om mìnder te kunnen kosten dan een kaart met cascade, moet een kaart op z'n minst een mana-cost hebben, al is het maar '0'.

15-9-2010 17:44:00

Dat klinkt best, eh... gemeen smile

Oracle

Sorcery 

Suspend 4-1R (Rather than cast this card from your hand, pay 1R and exile it with four time counters on it. At the beginning of your upkeep, remove a time counter. When the last is removed, cast it without paying its mana cost.)
Each player discards their hand, then draws seven cards.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

6/7/2013
You can exile a card in your hand using suspend any time you could cast that card. Consider its card type, any effect that affects when you could cast it (such as flash) and any other effects that could stop you from casting it (such as Meddling Mage’s effect) to determine if and when you can do this. Whether or not you could actually complete all steps in casting the card is irrelevant. For example, you can exile a card with suspend that has no mana cost or requires a target even if no legal targets are available at that time.

6/7/2013
Exiling a card with suspend isn’t casting that card. This action doesn’t use the stack and can’t be responded to.

6/7/2013
If the spell requires any targets, those targets are chosen when the spell is finally cast, not when it’s exiled.

6/7/2013
If the first triggered ability of suspend (the one that removes time counters) is countered, no time counter is removed. The ability will trigger again during the card’s owner’s next upkeep.

6/7/2013
When the last time counter is removed, the second triggered ability of suspend will trigger. It doesn’t matter why the last time counter was removed or what effect removed it.

6/7/2013
If the second triggered ability of suspend (the one that lets you cast the card) is countered, the card can’t be cast. It remains exiled with no time counters on it, and it’s no longer suspended.

6/7/2013
As the second triggered ability resolves, you must cast the card if able. Timing restrictions based on the card’s type are ignored.

6/7/2013
If you can’t cast the card, perhaps because there are no legal targets available, it remains exiled with no time counters on it, and it’s no longer suspended.

6/7/2013
If the spell has any mandatory additional costs, you must pay those if able. However, if an additional cost includes a mana payment, you are forced to pay that cost only if there’s enough mana in your mana pool at the time you cast the spell. You aren’t forced to activate any mana abilities, although you may do so if you wish.

6/7/2013
A creature cast using suspend will enter the battlefield with haste. It will have haste until another player gains control of it (or, in some rare cases, gains control of the creature spell itself).

6/7/2013
Although originally printed with a characteristic-defining ability that defined its color, this card now has a color indicator. This color indicator can’t be affected by text-changing effects (such as the one created by Crystal Spray), although color-changing effects can still overwrite it.

9/20/2016
This has no mana cost, which means its mana cost can’t be paid for effects such as replicate from Djinn Illuminatus or flashback from Snapcaster Mage.

Decktips