Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Power Common & Uncommons DGM in Standard

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-5-2013 18:29:00

Dragons Maze is wat mij betreft geen set met de meeste value-kaarten. De goede commons & uncommens verbazen me wel! Ben ik de enige die vind dat er een hoop supergoede common & uncommons zijn geprint voor Standard in Dragons Maze? Of vinden jullie dit ook? Ik zal een beschrijving geven waarom ik dit vindt

Let op: Deze lijst is gericht op de huidige meta in Standard. Natuurlijk is dit overal anders maar een aantal decks kom je eigenlijk overal wel tegen, deze zal ik in het kort beschrijven. Verderop vind je dus voorbeelden gericht tegen deze tegen decks.


Naya Blitz: Een aggro deck dat echt all-in gaat. Het deck heeft extreem goede plays. Hier een voorbeeld, T1 Champion of the Parish, T2 Burning-Tree Emissary gevolgd en gesoulbound met Lightning Mauler, kick voor 7.

Junk Reanimate: Een deck dat early game wat Mulched en Grisly Salvaged en daarna gaat strooien met Restoration Angels, Thragtusks & Angel of Serenitys die constant terugkomen d.m.v Unburial Rites.

Human Reanimate: Een combo-deck rondom Angel of Glory’s Rise die je kunt reanimaten d.m.v Unburial Rites (Ik speel dit deck zelf ook, voor de geïnteresseerde hier ).

Esper Control: Een klassiek control deck dat je early game wil disrupten, daarna de game over neemt, een Sphinx’s Revelation speelt & tot slot je hele deck millt d.m.v Nephalia Drownyard.



Hier mijn lijstje van de Common & Uncommons:

Lyev Decree, detain je Champion of the Parish en een ander beestje (ooh sorry Naya Blitz ). Erg handig dus om zelf wat tempo te krijgen.

Riot Control, het idee is leuk, ik prevent alle damage en gain inplaats daarvan wat life. In praktijk zal dit minder zijn als het lijkt omdat je wel een slot in je deck hebt ingewisselt voor een spell die je board-positie niet veranderd, hoogstens uitstelt.

Hidden Strings, tap jou Champion of the Parish en untap desnoods mijn landje. Als er nog een leuk Tempo deck komt zal deze er zeker play in zien!

Uncovered Clues, ik zoek even mijn spell die ik op moment nodig heb (Supreme Verdict, Sphinx’s Revelation) Dit is een beetje de sorcery versie en de grotere broer van Augur of Bolas, je houd natuurlijk wel altijd de pech dat je niks vind of juist je land weg tutort.

Crypt Incursion, maakt human reanimator kansloos, ook Junk reanimator zal het niet leuk vinden! Op dit moment is er meer dan genoeg Graveyard-removal dus zal hij hiermee moeten concurreren. Aangezien Tormod’s Crypt niks cost en dus speelbaar is in alle decks, Rest in Peace 2 mana kost en gespeeld kan worden in alles wat wit speelt zal het nog moeten blijken hoe belangrijker Snapcaster Mage hier kan zijn!

Deputy of Acquittals, ik neem wel even mijn Snapcaster Mage, Restoration Angel of Thragtusk terug, deze zal dus de concurentie aan moeten gaan in deze "value" decks die nu al plek tekort komen.

Pilfered Plans, ik begin wel vast met millen en pak ondertussen twee kaarten, echter is hij pas speelbaar in je openingshand wanneer je 3 landjes erbij hebt. Met de vroegere Think Twice bijvoorbeeld had je er maar 2 landen bij nodig om een hand te keepen.

Sin Collector, ik wil wel even je Supreme Verdict of Sphinx’s Revelation exilen. Het grote voordeel van deze discard man is dat hij een creature is en met name Human (hiervoor word hij misschien speelbaar zonder dat je zwart splasht (b.v.m. Cavern of Souls). Hierdoor is hij veel speelbaarder, hij is bovendien ook erg leuk met Restoration Angel of andere blink-effecten!

Warped Physique, als je Esper control speelt heb je eigenlijk altijd wel meer dan 5 kaarten op hand, dus is het een degelijke removal spell. Wel alleen in het juiste deck natuurlijk.

Putrefy, ik sloop wel een beestje of artifact op instant speed. Tegen aggro decks is hij wat langzaam voor 3 mana. Dreadbore kost 2 mana, alleen heeft deze de Sorcery speed beperking. Het moet dus nog blijken welke je het liefst zal spelen.

Wat mij betreft hebben ze allemaal wel potentie, jammer dat de meeste alleen sorcery-speed zijn. Zoals je ziet lijkt vooral Esper me erg sterk worden!


Greetz, Matthijs


Edit: Ik zie dat ik eigenlijk nogal vanuit het Control oogpunt gekeken heb. Als ik er interrese is kan ik hetzelfde doen voor Aggro. Laat hieronder maar weten .

 Reactie plaatsen

Reacties (10)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-5-2013 19:02:00

4-5-2013 19:15:00

Ikzelf vind Hidden Strings ook inderdaad een kaart met potentie, zal er zelf ook snel een deck mee bouwen.

Verder vind ik het concept leuk, maar de uitvoering wat minder (hier spreekt de columnschrijver in mij). Een klein beetje meer uitleg had wel gemogen per kaart, bijvoorbeeld. Als je dit bij iedere set gaat doen, dan is dat een puntje. Zo niet: jammer, want het idee is erg prettig voor nieuwe, maar ook al wat oudere spelers!

4-5-2013 20:20:00

Volgens mij was het niet zozeer als column bedoelt, en zo kwam het ook niet over. Inderdaad veel handige kaartjes in DGM. Commons en uncommons.

4-5-2013 20:26:00

Het is niet als column gericht, al lijkt het me best leuk af en toe eens een stukje te schrijven! Dus als je daarvoor een opmerkingen hebt zijn die ook welkom

Edit: Als je op mijn post reageert krijg je een andere titel, kan een mod hier eens naar kijken?

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2013 22:41:00

Turn 1 Spire Tracer
Turn 2 Hidden Strings - Untap je land.
Turn 2 - Swing met Tracer en raak de tegenstander.
Turn 2 - Strings triggered. Tap je land voor mana. Untap je land en tap ze weer voor mana.
Turn 2 - Gebruik GGGG (o.i.d) Flash in Yeva.

=D

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-5-2013 23:16:00

dit is inderdaad niet een column maar wel leuk dat je het doet miss kan je een keer een stuk schrijven over sterke t2 kaarten dus ik hoop dat je dat gaat doen leuk stukje!


Groetjes Rob

4-5-2013 23:46:00

Lyev Decree is slechter dan Feeling of Dread, zal geen play zien.

Riot Control is speelbaar in het turbofog deck, maar over het algemeen zijn fog-effecten onspeelbaar

Hidden Strings is nooit beter dan Azorius Charm. Dan ga je al snel naar Grixis control ofzo, maar die hebben niet zo veel aan cipher en hebben ook nog steeds betere opties. Een Delver-based tempo-lijst zou hier wel wat mee kunnen, maar helaas zijn er geen goede cantrips in het formaat om die echt goed te maken.

Crypt Incursion zal geen play zien, er is al veel betere en goedkopere graveyard hate. Altijd 3 mana open houden is te veel.

Deputy is een aardige kaart, ben ik mee eens. De vraag is of ie een plekje kan krijgen in de value decks.

Pilfered Plans. Misschien in Esper, maar Think Twice is nog steeds beter.

Collector, ik denk niet dat ie beter is dan Duress of Appetite

Physique prima kaartje voor esper.

Putrefy was altijd al een prima kaart, maar wat aan de dure kant. Nu al helemaal waar je hooguit 1 spotremoval in je lijst kan spelen met cmc3. Jund Midr zou deze wel als 1off gaan spelen over Murder, maar verder...


Ik zie niet hoe deze kaarten echt veel play gaan zien in Standard, maar misschien (hopelijk) zit ik er wel naast.

5-5-2013 00:09:00

Lyev Decree is veelzijdiger dan Feeling of Dread (die als voordeel flashback heeft) Lyev kun je ook nog gebruiken tegen oa Olivia Voldaren. Op moment is FoD misschien beter maar deze roteert over een paar maanden ook uit.

Riot Control, zeker speelbaar in TurboFog. Toevallig heb je in Standard een Turbofog deck, zal daarin dus best potentie hebben. Verder lijkt het mij eigenlijk wel prima, prevent all damage, gain +- 4 life?

Hidden Strings, kun je niet echt met Azorius Charm vergelijken. Hidden Strings wil ik toch best spelen in een tempo deckje. Ik untap maar graag mijn Deathrite Shaman voor een 2de activatie hoor. En je kunt hem ook na combat spelen toch? Nutteloos zal die nooit zijn.

Crypt Incursion, ja er is nu meer dan genoeg graveyard hate, maar vergeet niet dat het een instant is oftewel je Snapcaster Mage kan even helpen. Kan relevant zijn tegen de Mill combo van Human Reanimator. Verder kun je met bijvoorbeeld Augur of Bolas & nu ook met Uncovered Clues ertoe zoeken. Naar een Rip of Crypt pak je toch echt mis.

Pilfered Plans, zelfde als bij FoD , Think Twice kun je flashbacken, om voor 5 mana totaal ook twee kaarten te pakken?

Sin Collector, het is een human, oftewel ook speelbaar in Naya Blitz. Een deck dat bijna altijd wel wint wanneer het geen Supreme Verdict tegenkomt. Laat dat nou net een sorcery zijn, lijkt me toch prima om uit zijn hand te halen.

Putrefy, instant-removal, geen beperkingen. Welke removal hebben we nu nog meer dan zonder beperkingen? En als we die al hebben, voor 3 mana of minder? En hij kan ook een artifact slopen, wie weet wat er volgende serie komen gaat.

Mijn excuses als dit nogal fel overkomt, dat was niet echt de bedoeling.

5-5-2013 00:45:00

Yes, een wellis-nietus discussie

Maar Lyev Decree is geen dubbele time walk vs de aggro decks. Olivia is echt de enige creature met activated abilities die gespeeld wordt en de decks die FoD spelen, zijn meestal niet erg bang voor Olivia (muv Bant). Ik durf je het voordeel van de twijfel te geven post-rotatie, maar in je beginpost heb je het over het huidige standard. En bovendien heeft heel Esper een probleem post-rotatie (no Drownyard, Snapcaster, Resto Angel).

Ik zeg toch juist dat Turbofog een deck is Maar, Turbofog is A) niet zo'n goed deck, B) kost een fog van 3 mana gewoon te veel mana om altijd open te houden. Hooguit 1-off in dit soort decks.

Sorry, had Strings verkeerd gelezen. Ik hoop dat er een tempo-deck komt dat hem speelbaar maakt, maar ik zie het somber in, daarvoor is die kaart te duur en doet ie te weinig. Zelfs als je er op beurt 3/4 'veel value' uit kan halen, heeft hij feitelijk niets gedaan dan een paar extra damage als je tegenstander een removal spell heeft.

Nog steeds is 3 mana voor een instant gy-haat kaart heel erg veel, daardoor zou hij gewoon niet gespeeld worden. Cremate is al zoveel speelbaarder en pakt ook de Rites-decks singlehandedly aan.

Verschil tussen T.T. en Plans: Een hand met 2 land TT kan je keepen, een hand met Plans en 2 land niet. Dit is best essentieel.

Naya Blitz heeft inderdaad moeite met Verdict op beurt 4, maar deze kaart is echt niet speelbaar in dat deck. Nice Burning Tree Emissary, bro. In iets als Aristocrats, sure, maar een 1 mana discard spell blijft altijd beter dan een 3 mana discard spell. Het is geen Tidehollow Sculler. Midrange decks kunnen er veel beter gebruik van maken

De beperking van Putrefy (en Murder) is dat hij 3 mana kost. Dat is te traag vs de aggro-decks. Zoals je zelf al half aangeeft, worden er nauwelijks artifacts gespeeld (enkel Witchbane Orb), dus is dat niet direct een voordeel dat heel zwaar meeweegt op dit moment.

Die Clues had ik nog niet becommentarieerd: prima kaartje, maar zal ook een beetje het Augur-effect hebben: vaak niet de volle value kunnen halen, of het probleem van geen land kunnen vinden op het moment dat het nodig is. 3 mana draw 2 is doorgaans niet goed genoeg voor constructed.

5-5-2013 00:54:00

Nee hoor, als het nodig is krijg je van mij je gelijk wel

Esper krijgt het zwaar na de rotatie ja, misschien een beetje scheef van me inderdaad. Ik gebruik het af en toe in mijn voordeel en tegelijker als nadeel

Sin Collector, vind ik wel goed. Misschien niet helemaal in Naya Blitz maar hij kan ook in Junk Midrange. Als je weet dat je nog iets uit zn hand wil hitten kun je hem met Restoration Angel spelen.

En zulke discussies vind ik alleen maar goed, af en toe je visie delen word je nooit slechter op toch

Bedankt

Scroll: [boven|reacties|beneden]