Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] JGVS Modern decks deel 1: Run the bogle

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
JGVS (46) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-2-2013 12:25:00

Beste magicer,

Onlangs heb ik Michiel een bericht gestuurd met de vraag of ik columns mag schrijven over modern.
Het leek mij een erg leuk idee om mijn ervaringen over dit format met de Nedermagic community te delen! In deze columns ga ik iedere keer een deck uitlichten, kaart voor kaart uitleggen, kracht en zwaktes behandelen, kortom een volledig verslag!

In deze columns ga je geen standaard tier 1 decks tegenkomen zoals splintertwin, jund, melirapod en dergelijke, die kennen de meeste mensen wel. Wat ik graag wil doen is de veelzijdigheid van modern laten zien, mijn enthousiasme voor dit format delen en meer spelers enthousiast maken modern te spelen.

Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan mijn schrijven!

-

Voor mijn eerste column heb ik gekozen voor het volgende deck: Bogle (GW Aura's)



Inhoud:

1) Wat is Bogle?
2) Is Bogle iets voor mij?
3) Voordelen en nadelen.
4) Kaartkeuzes.
5) Decklijst
6) Budget versie
7) Slot

1) Wat is Bogle?

Bogle (wat houd ik van die naam!) is een deck wat draait om goedkope hexproof creatures en enchantments om deze groot te maken. Met deze supercharged creatures val je de tegenstander vervolgens aan. Bogle is een snel deck waarbij turn 4 wins zeker voorkomen.

2) Is Bogle iets voor mij?

Dit is een deck voor de speler die houd van winnen met goedkope creatures en spells. Je wilt graag dat je beesjes niet kapotgaan aan removal. Het is een agrocombo deck, dit betekend dat je bepaalde kaarten nodig hebt om te winnen, heb je deze niet dan is de kans dat je wint klein.

3) Voordelen en nadelen.

Laten we beginnen met de voordelen:
-Dit deck is snel en explosief, vaak wint het al voordat de tegenstander iets kan doen.
-Het speelt aura's, in de huidige meta hebben de meeste mensen geen antwoorden tegen enchantments.
-Creatures die je speelt hebben hexproof, removal van de tegenstander is nagenoeg nutteloos.
-In verhouding met andere modern decks vrij goedkoop te bouwen.
-Je wint met een 9/7 first strike, vigilance, trample Slippery Bogle, blik van je tegenstander? Priceless!

En dan de nadelen:
-Als je hexproof beest toch doodgaat doe je de rest van de game vaak niet meer mee.
-Spellskite is een kaart.
-Soms moet je fanatiek mulligans nemen omdat je geen creature in je hand hebt.
-Sacrifice-effecten negeren hexproof.
-Discard zoals Inquisition of Kozilek kunnen je plan flink verstoren.

4) Kaartkeuzes.

Als je op dit punt nog leest dan heb je slechte kanten van dit deck voor lief genomen en duik je graag verder in de wereld van Bogle! Dat of je leest gewoon verder uit verbazing, verwondering of nieuwsgierigheid. Hoe dan ook je wilt graag weten hoe dit wandelende oogballetje en zijn vrienden dan spelen.



De creatures:
Dit zijn de beesjes waar je mee moet winnen, hexproof is zo goed als noodzakelijk. Als je creature dood gaat kun je er immers geen aura op spelen, laat staan aanvallen.

Slippery Bogle --> 1/1 hexproof voor maar 1 mana, het beest waar het deck naar vernoemd is. 4x is een must.

Gladecover Scout --> 1/1 hexproof voor 1 mana. Klinkt bekend! Ook deze 4x.

Silhana Ledgewalker --> 1/1 hexproof voor 2 mana. Heeft als extra dat ze alleen geblokt kan worden door flyers. Iets duurder in manacost maar de overweging waard. 0-4 x

Kor Spiritdancer --> Geen hexproof? Ben je gek? Ja dat sowieso, maar deze is echt wel een overweging waard. Deze dame geeft je een kaart voor iedere enchantmant die je speelt, en per aura waarmee ze ge-enchant wordt geeft ook nog eens +2/+2. 0-4 x



De aura's:
Aah de aura's, de kaarten die de onschuldig ogende beesjes veranderen in bloeddorstige monsters. Bijna je gehele deck bestaat hieruit.

Rancor --> Al goed sinds de 1e printing. +2/+0 en trample voor 1 mana is gewoon goed. Beter nog, mocht je creature toch de graveyard vinden door een mass remval spell of iets dergelijks dan komt deze gewoon weer in je hand. 4x

Ethereal Armor --> Deze aura laat dit deck helemaal nuts gaan. +1/+1 voor iedere enchantment die je controleert. En dat allemaal voor 1 mana. Oh zei ik al dat deze ook first strike geeft? 4x
Hyena Umbra --> +1/+1 en first strike, op zich niets bijzonders. Maar...totem armor. Totem armor geeft dit deck nog net dat beetje meer zekerheid. Mass removal? Alleen de totem gaat stuk. Doodgeblokt door een ingeflashed monster? Alleen de totem gaat stuk. Alleen sacrifice-effecten kunnen nog iets uitrichten...tja je kan niet alles hebben. 4x

Spider Umbra --> Hetzelfde als Hyena hierboven maar dan reach in plaats van first strike. Hyena is in mijn optiek beter omdat first strike meer relevant is als reach. 2-4 x

Spirit Mantle --> Je hoeft geen creature meer te vrezen met deze aura. +1/+1 en protection from creatures. Niet geblokt kunnen worden is fijn, zeker als je voor de win aanvalt. 2-3 x

Daybreak Coronet --> Wat een beest is dit. Maar liefst +3/+3, first strike, vigilance, en lifelink. De enige voorwaarde is dat je creature al een aura moet hebben. lijkt me geen probleem. 4x alstublieft!
Keen Sense --> Mocht je de spiritdancer niet willen spelen dan geeft dit een andere manier om kaarten te rapen. 0-4 x

Spirit Link --> Als je alleen maar aanvalt is de kans groot dat je in een race beland. Deze naast de coronet en je bent bijna niet meer dood te krijgen. Stacked met lifelink. 0-2



Instants:
Er zijn natuurlijk naast aura's nog andere spells die je kunt spelen. Voornamelijk als protection tegen de mass removal, sacrifice-effecten, en Spellskite.
Path to Exile --> Blijft geweldig goed tegen zo'n beetje ieder beest zonder hexproof, en hey, wie speelt er nou met hexproof? 0-4 x

Silence --> Beetje een vreemde maar kan toch echt wel heel goed zijn. In een upkeep deze kaart spelen geeft je meestal gewoon een timewalk. Je kunt silence ook spelen als iemand op 4 mana zit en je weet dat hij/zij Wrath of God speelt. 0-4 x

Mana Tithe --> Je wint in de eerste beurten, dan zorgen dat je iets van de tegenstander counterd kan zoveel voordeel geven dat je gewoon wint. Favoriet tithe target is Liliana of the Veil. 0-4 x

Double Cleave --> Een double strike uit het niets kan je zomaar een win geven. 0-3 x



De manabase:
Eigenlijk is dit het duurste van het deck, maar tegelijkertijd ook maar net hoe duur je het zelf wilt maken. De opties:

Misty Rainforest / Verdant Catacombs --> De groene fetch. Dunt je deck uit waardoor je minder kans hebt om land te pakken. Zoekt naar shockland zodat je beschikking hebt over zowel groen als wit.

Arid Mesa / Marsh Flats --> De witte fetch. Zelfde als hierboven.

Temple Garden --> Het shocklandje voor deze kleurencombi.

Razorverge Thicket --> In een deck met weinig land komt dit landje bijna altijd untapped in het spel. geeft beide kleuren. Beste wat je kunt krijgen.

Sunpetal Grove --> Geen zin om handen met geld te spenderen aan fetch en shocks? Basics en 4 van deze geven je ook alle kleuren die je nodig hebt.

Dryad Arbor --> Je geheime wapen tegen sacrifice-effecten. Zorg dat je een groen fetchlandje hebt liggen, wacht op het effect en zoek dan deze dryad om te saccen in plaats van je supercharged Bogle!

Horizon Canopy --> Geeft beide kleuren, komt untapped in het spel, kan gesacced worden voor een kaart. Erg versatiel.



5) Decklijst

Dus, wat krijgen we als we Bogle in de blender gooien met dit allemaal en een snufje zout?
De lijst (ook hier te vinden voor prijzen, testhanden etc).

Creatures
4 Slippery Bogle
4 Gladecover Scout
4 Kor Spiritdancer

Aura's (24)
2 Keen Sense
4 Rancor
4 Ethereal Armor
3 Spider Umbra
4 Daybreak Coronet
4 Hyena Umbra
3 Spirit Mantle

Instants
4 Path to Exile

Land
2 Verdant Catacombs
4 Misty Rainforest
4 Temple Garden
4 Razorverge Thicket
3 Horizon Canopy
1 Dryad Arbor
1 Plains
1 Forest



6) Budget versie

Uiteraard is er van dit deck heel gemakkelijk een budget versie te maken. Je verliest wel wat power maar de lol is er niet minder om! Het grootste deel van het deck is commons en uncommons en dat scheelt een hoop. (hier is de ingevoerde versie)

Creatures
4 Slippery Bogle
4 Gladecover Scout
4 Silhana Ledgewalker

Aura's (24)
4 Keen Sense
3 Rancor
4 Ethereal Armor
2 Spider Umbra
2 Spirit Link
4 Hyena Umbra
3 Spirit Mantle

Instants
4 Mana Tithe
Land
4 Razorverge Thicket
4 Sunpetal Grove
6 Plains
6 Forest



7) Slot

Bogle is in mijn ogen een deck waar je vele kanten mee uit kunt. Een leuk deck wat wint op een andere manier dan normaal. Ik hoop dat je dit met plezier hebt gelezen. Tips, verzoekjes, toevoegingen enzovoorts zijn altijd welkom. Bedankt voor het lezen!
~~JGVS~~

 Reactie plaatsen

Reacties 26-30 (30)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
27-4-2013 19:15:00

Leuke column fijn geschreven en leuk deck.

Hij kost een mana meer en is niet instant, maar zou gezien het aura thema Battle Mastery geen goed alternatief zijn voor Double Cleave?

7-6-2013 15:56:00

Jan van der Vegt bescrheef dit deck laatst mooi op zijn stream; 'Bogles is basically like wanking off, and when your opponent interactes with you, you can't finish'.

7-6-2013 19:40:00

Deck thinning is toch echt een mythe. Zie het zo vaak langskomen en wil er nu toch wel een keer wat van zeggen .

Kijk ook hier hier

Als je geen zin hebt om het te lezen; 8 Fetchlandjes leveren gemiddeld na 25 beurten een extra niet-land kaart op. Het is gemiddeld, dus het kan inderdaad eerder gebeuren, maar in een deck als dit moet je geen fetch spelen alleen voor thinning.

Verder goede column!

7-6-2013 20:35:00

Ben ik niet helemaal met je eens. Ligt eraan wat je speelt, want het mag misschien niet veel uitmaken maar het maakt wel iets uit. Speel je Burn dan kan je prima 8-9-10 fetch draaien want je gaat toch niet eerder dood dan je tegenstander en je zorgt er toch voor dat je deck iets dunner wordt, niet veel maar toch.

7-8-2013 23:15:00

Misschien een beetje een late reactie, maar wie de world magic cup heeft gezien is er achter gekomen dat dit deck het inderdaad ver kan schoppen!

Erg leuke collumn JVGS en ik zal je andere ook zeker lezen!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2