Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Phantom Centaur vs iets met trample

Scroll: [boven|reacties|beneden]
23-2-2012 00:08:00

mijn tegenstander had een Phantom Centaur liggen met 3 counters erop dus 5/3 ik val aan met een 6/6 trample(groen). nu is de vraag:
wordt alles geprevent en doet de trample ook niets
wordt alles geprevent maar trampelt die door en krijgt de tegenstander 6 dammage
wordt alles geprevent maar trampelt die door voor 3 dammage
of iets totaal anders

gr rolf

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Official Rules Advisor Jan (125) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 00:15:00

Je moet 3 damage assignen op de centaur om hem dood te krijgen en dan trample je door voor resterende 3 op je tegenstander. De 3 damage op de centaur wordt door zijn eigen ablity dan geprevent.

23-2-2012 00:54:00

Volgens mij gaat er 6 damage tegelijk naar de centaur, die damage word geprevent, static ability gaat op de stack en er word 1 counter geremoved. Einde attack fase.

Bij de oracle tekst van de centaur staat nergens dat voor 1 damage, 1 counter word verwijderd, er staat slechts

''If damage would be dealt to Phantom Centaur, prevent that damage. Remove a +1/+1 counter from Phantom Centaur''.

als je bij Protean Hydra kijkt staat er letterlijk:

''if damage would be dealt to Protean Hydra, prevent that damage and remove that many +1/+1 counters from it.''

23-2-2012 01:33:00

Fout Kenshin. Wat Jan zegt klopt. Het klopt wel dat er maar 1 counter afgaat, maar volgens mij zegt niemand dat dat niet zo is

Je assigned leathal damage aan de centaur (3 damage) en de rest trampled alsnog door. Zelfs al prevent de centaur de damage, door trample wordt de tegenstander alsnog geraakt.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 08:14:00

Hij heeft 3 toughness, dus moet je (minimaal) 3 schade assignen op Phantom Centaur. Je houdt er bij het assignen geen rekening mee dat die schade ge-prevent gaat worden.

De overige (drie) schade assign je op de speler. Alleen de schade op Phantom Centaur wordt ge-prevent en niet de schade op de speler, dus tramplet die 3 schade inderdaad gewoon door.

---

Voor de volledigheid de regel er nog even bij:

CR 702.18. Trample

702.18b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. Once all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among those blocking creatures and the player or planeswalker the creature is attacking. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already marked on the creature and damage from other creatures that's being assigned during the same combat damage step, but not any abilities or effects that might change the amount of damage that's actually dealt. The attacking creature's controller need not assign lethal damage to all those blocking creatures but in that case can't assign any damage to the player or planeswalker it's attacking.

Example: A 2/2 creature that can block an additional creature blocks two attackers: a 1/1 with no abilities a 3/3 with trample. The active player could assign 1 damage from the first attacker and 1 damage from the second to the blocking creature, and 2 damage to the defending player from the creature with trample.

Example: A 6/6 green creature with trample is blocked by a 2/2 creature with protection from green. The attacking creature's controller must assign at least 2 damage to the blocker, even though that damage will be prevented by the blocker's protection ability. The attacking creature's controller can divide the rest of the damage as he or she chooses between the blocking creature and the defending player.

===

Overigens @Kenshin: Static abilities gaan niet op de stack.

23-2-2012 10:02:00

thx voor de reacties

had ik toch gewonnen

(achja lang leven de lol)

gr
Rolf

Scroll: [boven|reacties|beneden]