Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[REL] Veranderingen voor Competitive/Professional Rules Enforcement Level

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
22-12-2011 17:26:00

Om eerlijk te zijn, moet ik zelf nog even uitvogelen wat deze verandering nou precies voor concrete veranderingen brengt, maar wellicht snappen jullie het gauwer dan ik.

Also released today is a new version of the Infraction Procedure Guide, which contains the following major change:

Quote:
Originally Posted by IPG
1.4. OPTIONAL ABILITIES
Traditionally, some abilities include the word ‘may' as part of their text, indicating that their effect is optional. At Competitive and Professional REL, some additional triggered abilities and enters-the-battlefield replacement effects are considered optional. The player is not required to follow the instruction when the ability resolves, and if the ability is forgotten it will not retroactively be applied. An optional ability does one or more of the following things, and nothing else:
Gains you life or causes an opponent to lose life.
Puts cards from your library, graveyard, or exile zones into your hand or onto the battlefield. This includes drawing cards.
Causes opponents to put objects from their hand or the battlefield into the library, graveyard or exile.
Puts a permanent into play under your control or gives you control of a permanent.
Puts +x/+x counters, or counters linked to a beneficial effect, on a permanent you control.
Gives +x/+x or a beneficial ability to a target creature you control.
Exiles, damages, destroys, taps, or gives -x/-x to an opponent's target permanent. If the ability could target your own permanents, it is not optional unless that ability could target an opponent.
Gives you additional turns or phases.
Counters a spell or conditionally counters a spell, but only when cast by an opponent.
Abilities that trigger at the same point in each players turn and do something to "that player" (e.g. Howling Mine) are never optional.
This list is comprehensive. An ability that does not fit all of the criteria above is not optional, even if it is to the benefit of the player controlling the ability. Similarly, an optional ability is always optional, even if it would be to the detriment of the player for it to happen.
So, you are now allowed (at Competitive/Professional REL events) to ignore certain instructions, even though they are mandatory as written. This may have significant strategic implications, allowing some cards to work very differently.


There are a few other changes. The most significant among them is that you are no longer responsible if your opponent misses a trigger:

Quote:
Originally Posted by IPG
Players other than the controller of a trigger are under no obligation to point out that a trigger has been missed, though they may do so if they wish.


Bron en verdere uitleg: hier

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (27)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
22-12-2011 18:50:00

Volgens mij komt het erop neer dat sommige abilities optioneel worden die eigenlijk moeten volgens de kaart.

Daarbij komt het feit dat JIJ als controller, niet meer verantwoordelijk bent voor de trigger als je opponent hem mist. Dit wss als hij bijv. gunstiger is dat die trigger niet afgaat.

22-12-2011 20:09:00

Deze verandering geldt alleen voor toernooien waar de IPG wordt gebruikt, dus Competitive en Professional. Voor Regular en thuis aan de keukentafel verandert er dus helemaal niets!
Vroeger (of eigenlijk, nu nog steeds, want de nieuwe regels gaan pas 1 januari in), kon je dit soort effecten vergeten, kreeg je een Warning voor Missed Trigger, en ging de trigger meestal alsnog op de stack. Immers, het effect was verplicht, en beide spelers moeten er zorg voor dragen dat het spel correct gespeeld wordt.
Vanaf 1 januari verandert dit: ben je een "gunstige" trigger vergeten, pech gehad. Geen Warning, geen penalty, maar ook geen rewind/fix.
Vanaf nu is het dus mogelijk om triggers te vergeten; het idee is dat goed spel beloond moet worden, en goed op je eigen triggers letten is daar deel van. Je bent niet verlicht een tegenstander te helpen herinneren aan zijn triggers, en dit soort triggers (maar echt alleen deze die vermeld staan in sectie 1.4!) hebben een impliciete, stille "may" op Competitive+.
De wording zal nog iets worden aangepast, zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om Transcendence te misbruiken

Voor meer info en enkele voorbeelden, verwijs ik graag naar een heel grondig engelstalig artikel van Eric Levine op Channelfireball.

Verdere vragen kun je natuurlijk altijd hier kwijt!

22-12-2011 22:48:00

Ik ben een klein beetje verward: volgende situatie:
We gaan er van uit dat we op een Competitive+ toernooi spelen.

Als mijn tegenstander een Glimpse of Nature heeft, en hij speelt een creature, maar hij heeft geen kaarten in z'n bieb zitten, dan hoeft hij dus niet dood te gaan.
Dan moet ik hem erop wijzen dat hij dood gaat. En het is niet zo dat die kaart pakken überhaupt optioneel wordt gezien. En als ik dat dus vergeet om hem erop te wijzen, dan blijft hij leven?

22-12-2011 22:54:00

"Puts cards from your library, graveyard, or exile zones into your hand or onto the battlefield. This includes drawing cards. "

Glimpse of Nature zegt op Comp+ nu eigenlijk "you may draw a card". Je tegenstander mag er dus voor kiezen om geen kaart te pakken. Ook als jij hem op de may draw wijst, mag hij er nog steeds voor kiezen om geen kaart te pakken. Het lijkt er op dat Elf Combo op Comp+ makkelijker te spelen wordt dan op Regular, hoe vreemd dat ook moge zijn...

22-12-2011 22:59:00

Ok, dan vind ik deze aanpassing wel heel vreemd, ik dacht dat het ging zoals mijn voorbeeld, maar dit is gewoon directe aanpassing van Oracles.

Wordt de Oracle dan ook aangepast, speciaal voor Comp+?

22-12-2011 23:05:00

Het is toch raar dat als ik als tegenstander zie dat jij een trigger mist, zoals in het glimpse voorbeeld, en je er op wijs (omdat het nu bv in mijn voordeel is omdat je library leeg is) je dit nog steeds mag "vergeten"

Om BWM op kv te quoten:

" Ik lees dit als
"Als je tegenstander een trigger vergeet, en jij vindt dat niet erg, dan zeg je niets."
"Als je tegenstander een trigger vergeet, en jij vindt dat wel een beetje jammer, mag je een judge roepen en krijg je gelijk."
"

zou mij toch echt een veel betere optie lijken.

edit: ook inconsistente regelvoering over verschillende RELs vind ik een serieus slechte zaak en een verhoging van de drempel om van "amateur" naar competitief over te stappen.

Eerst al dat gehannes met die PW points en nu dit weer, wat voor oelewappers zitten er tegenwoordig bij WotC op het stukje toernooiregelgeving?

22-12-2011 23:18:00

Arjan vertegenwoordigt precies wat ik wil zeggen. Occupy WotC!!!!!

Overigens is het niet slim om dit soort dingen bovenaan de nieuwspagina te zetten, of zeg maar in die column met nieuws op de homepage bovenaan..

22-12-2011 23:30:00

@Shazu: goed idee, linkje toegevoegd!

@Arjan: ik snap je gevoel, maar met de regelwijzigingen van M10 waren er ook heftige emotionele reacties, en inmiddels zijn we aan alles gewend. Ik vind het geen gek idee om Magic lekker speelbaar te houden aan de keukentafel en op FNM, maar op serieuze toernooien spelers te dwingen aan hun optionele triggers te denken. Tja, dat sommige kaarten daardoor net iets anders gaan werken... dat geldt voor iedereen, dus ik zie niet in waarom dit oneerlijk zou zijn.
Ik denk ook niet dat de overstap van Reg naar Comp zo groot wordt als jij schijnt te vrezen; speel gewoon je spel, dan komt het meestal wel goed.

23-12-2011 00:04:00

Ik vindt het idee van het verplichten om aan je triggrs te denken zeker niet slecht. Daar was ik altij al voor: maar, dat dingen als Glimpse of Nature echt anders gaan werken, en Transcendence dus een hele andere oracle krijgt, naar het schijnt, vindt ik gewoon raar. Want dan zou Transcendence laatste trigger optioneel blijven, en je dus in principe niet verliezen voordat hij kapot gaat.

M10 rules, waren over het algemeen wel heel logisch trouwens vond ik toen ook al, met bijv. je combat damage op de stack: toen het kon gebruikte ik het, maar nu mis ik het niet hoor

23-12-2011 09:11:00

Ik had een heel stuk geschreven, maar het komt er op neer dat ik een policy als dit stom vind en voor mijn gevoel gaat het in tegen de koers die wizards voer om het spel makkelijker te maken.

Verder snap ik niet waarom je een tegenstander niet kunt wijzen op het feit dat hij zijn trigger vergeet. Dat vergroot de skillcap in het spel. Maar liever niet ofzo?

23-12-2011 10:30:00

Voor zover ik het begrepen heb, is dit een doelbewuste zet van Wizards en de DCI om zoveel mogelijk spelers tevreden te houden. Wizards wilde aanvankelijk de casual speler zoveel mogelijk tevreden houden; het vergeten van een gunstige may zoals Soul’s Attendant voelt niet leuk voor beginners/casual spelers, dus zijn ze steeds meer kaarten met verplichte effecten gaan maken zoals Soul Warden. Judges en Competitive spelers moesten bijvoorbeeld erg wennen dat de Shrines zoals Shrine of Burning Rage geen may trigger was.
Kortom, toen waren de competitieve spelers weer teleurgesteld, omdat ze vonden dat het spel dommer gemaakt werd. Dat is nu dus gefixed: aan de keukentafel en op FNM krijg je al het leven waar je recht op hebt, en op Comp+ moet je echt eraan denken dat je leven wilt gainen.
Samengevat: makkelijker aan de keukentafel, terug naar het oude niveau van complexiteit op toernooien. Helaas zijn er enkele kaarten die nu rare dingen gaan doen, maar laten we eerlijk zijn, het merendeel van de kaarten werkt nog gewoon helemaal zoals je zou verwachten.

23-12-2011 11:13:00

Ik vind het toch heel raar dat kaarten opeens veranderen van werking als je op een ander REL speelt. Dat een regel de werking van kaarten aanpast vind ik best, maar kaartwerking afhankelijk maken van het ruleslevel voelt absurd.

(Al was het alleen maar om de mogelijkheden die bij dit soort wijzigingen onstaan. Komen er straks ook format-specifieke regels bij? ' In Standard toernooien kosten creatures voortaan meer, om het format wat trager te maken. Overige formats onveranderd.' )

23-12-2011 11:20:00

Hmm inderdaad, waar ligt nu de grens? Ik betwijfel of ze zo ver zullen gaan. Het is enigszins verwarrend, maar ik snap het wel. Het maakt het competitieve spel denk ik ook een stuk minder 'rommelig'. Als iemand een trigger vergeet krijgen niet beide spelers een waarschuwing en weet ik het allemaal. Judges hoeven er minder vaak bij geroepen te worden. Vergeet je zulke triggers? Jammer. Het geeft nog iets minder ruimte voor fouten en dat komt het competitieve spel wel ten goede denk ik.

Maar inderdaad. Laten we hopen dat ze dit niet gaan doorzetten op andere regels.

23-12-2011 11:35:00

Ja, dat je triggers niet meer strikt hoeft bij te houden vind ik goed: maar nu heb je dat je ook bewust dingen kan vergeten, zoals bijvoorbeel Glimpse of Nature waar je dood aan kan gaan, of Transcendence wat met de huidige wording niet meer zou werken als bedoeld. (je kan de lifegain trigger "vergeten".

Dustin's verklaring is wel iets logischer, maar is het dan niet veel beter om een mix van kaarten te printen, met you may, en zonder may. Ik vond de afwisseling zelf wel spannend/interessant. En nu ben ik geen supercompetitive speler, maar ben wel van plan om naar GP's te gaan mits de portomonnee het toelaat.

23-12-2011 11:52:00

Lees net dit:

So I hear that some stuff happened.

Thanks to everyone who sent email or grabbed me on irc. I apologize if I haven't replied to your message - I got... a few emails. I did read every single piece of feedback that was sent to me, though, and it was all valuable.

It's clear that what we tried to do didn't quite work for everyone. A lot of the criticism out there is just wrong (though that's a sign that it might be more complicated than we expected it to be), but a lot of people had legitimate points or good suggestions, and we'd be foolish to hang onto a policy that clearly wasn't going to accomplish our goals - they were getting lost in various side issues.

So, we huddled together in various groups and tried to get at the core of what we were trying to do, to see if we could find a system that was more streamlined but still achieved our goals. And I think we've gotten somewhere that gets us like 90% of what we wanted while being a lot easier for players and judges (and R&D, for that matter).

What I'm going to do here is lay out the new rules that will go into place for January 1. Because of the holidays, it's going to take a few days to get the formal wordings for the IPG posted to the website, but this should give you all you need to know at this point. Once again, don't panic.

Here's what the players need to know:

1) Unless your trigger has 'may' printed on it, it is mandatory and you can't choose to forget it. Doing so remains Fraud.

2) You are not required to point out your opponent's triggers. If they have missed one that you wanted to happen, you have until the end of first main/end of combat/end of turn (whichever comes first) to point it out and ensure it happens. After that, many triggers will not happen (though some will).

-Toby Elliot (?) bron hier

23-12-2011 11:53:00

dat klinkt een stuk beter

23-12-2011 11:59:00

Dat klinkt als een goede oplossing, en denk dat ik daar niet de enige mee ben. Dit is beter dan dat jij wordt bestraft omdat je de triggers van je opponent niet bijhoudt, onder de huidige regeling.

23-12-2011 12:15:00

Inderdaad veel beter. Alleen "After that, many triggers will not happen (though some will). "

Dus nog steeds een beetje vaag. Maar dat zal wel duidelijker worden als het officieel uitgetypt is Wederom erg mooi dat ze luisteren naar de community.

24-12-2011 13:37:00

Ik ben erg blij dat ze wat doen met de storm van kritiek, zowel wat betreft de nieuwe IPG als de PlanesWalkerPoints. Ik ben erg benieuwd welke tekst er uiteindelijk op 1 januari in de IPG zal komen te staan

1-1-2012 20:53:00

Ik denk dat er kaarten zijn die neit als "may" worden gerekend nu wel "may" krijgen zoals dat bijvoorbeeld is bij Arcbound Crusher je hioeft nu je oppoenent er niet meer op te wijzen

Official Rules Advisor Wout (9) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-1-2012 10:38:00

Ik snap het niet helemaal..

Eerst een verhaal wat onnodig (in mijn mening) magic regels (en kaarten!) overhoop gooit.

(ik heb zelf bij casual magic altijd iets: oh sure, neem je leven nog maar, boeie dat je het vergeten bent, dus ik vind het vreemd dat daar de regels helemaal op aangepast worden. Oh dus een nieuwe speler vind het vervelend dat die het vergeten is? Lekker boeiend, dan had die het niet moeten vergeten, of hopen (wat vaak zo is) dat zijn tegenstander er niet zo moeilijk over doet. Leer het spel even spelen ofzo..)

En dan vervolgens een verhaal wat (naar mijn weten) alles terug draait naar het oude met de enige verandering dat je nu niet meer als tegenstander verplicht bent op te letten.

Ehh.. sure?


Kan iemand nog even bevestiging dat er dus eigenlijk niets veranderd? Ik heb binnenkort een toernooi en heb niet echt behoefte om opeens op kaarten in te lopen die nu iets HEEL anders doen.

Bloodgift demon of phyrexian arena bijvoorbeeld, zou je dat dan ook mogen vergeten? Dat maakt arena (of dark confidant) namelijk belachelijk goed.

11-1-2012 11:57:00

nee, die kaarten verlies je ook leven aan en zijn dus niet enkel goed. Daarom mag je ze dus niet vergeten

11-1-2012 12:45:00

En ter bevestiging: Uiteindelijk is er vrijwel niets veranderd. Er was een plan om puur beneficiële triggers optioneel te maken, maar na hevige kritiek is dat niet doorgegaan.

Het enige wat wel veranderd is:
Je bent niet meer verplicht gemiste triggers van je tegenstander aan te geven. Als je tegenstander bijvoorbeeld vergeet een counter op zijn Shrine of Burning Rage te leggen ben jij niet meer verplicht hem daar op te wijzen.

Official Rules Advisor Wout (9) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-1-2012 11:25:00

check. En als de beurt voorbij is en hij zegt in jou beurt: he kut, daar moest nog een counter op! Zou je nu dus mogen zeggen: ja jammer joh..

Is dat dan ook onsportief? Of zijn de regels nu eenmaal zou en zou ik zelfs cheaten als ik zeg: doe maar joh..

12-1-2012 15:28:00

Dat is niet onsportief: dat hoort er gewoon bij. Vergeet niet dat dit geldt voor Competitive/Professional Rules Enforcement Level.

Als jij dat wil mag je hem best herinneren aan zijn verplichte (Dark Confidant) trigger. Als hij hem zelf vergeet doe je dat het beste door een judge te roepen. Er komt namelijk nog iets meer bij kijken dan "doe maar joh", en een judge helpt je daar precies doorheen.

Zo kunnen we ook in de gaten houden of iemand het vaker doet (3x trigger vergeten = gameloss), dus het is nog extra voordelig voor je ook!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]