Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regelvragen

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Dave (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-12-2011 13:29:00

Aantal vragen

Ik heb een 3/3 groen beest liggen die aanvalt.
Tegenstanderheeft 2 mogelijke blockers. een zwart 1/1 & een rood 1/1 beest. Ik heb één protectie spell in mijn hand.
Kan ik mijn tegenstander 3 schade doen door mijn spell pas te spelen nadat die geblockt is door 1 van de 2 beesten? Dus dat het een illegale block wordt, en het beest "eraf" valt ?

&

Ik heb een 7/1 met trample en regenerate liggen die aanvalt.
Tegenstander blokt hem met een 1/1. Ik geef hem een regenerate shild. Doe ik nog schade aan de tegenstander?
En als die geen trample had?

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-12-2011 13:32:00

1) nee hij al geblokt, alleen krijgt jouw beest de ene schade niet.

2) ja je assignt 1 om 6 schade. een regenerate shield zegt alleen als dit beest dood zou gaan, haal alle schade eraf, tap het beest en haal het uit combat.

2b) nee dan doe je 7 schade op de blokker.

Dave (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-12-2011 13:45:00

Waarom werkt dit dan wel:
- Als Grizzly Bears met een Moldervine Cloak van een Mother of Runes Protection from Green krijgt, dan valt de Moldervine Cloak eraf en gaat naar de graveyard (2.).

Is toch bijna hetzelfde?
Hij lag al op de Grizzly en valt er nu af. Net als de blocker dan zou doen.

Ook was deze regel (van de grizzly bear hierboven) altijd al zo? Of is dit veranderd sinds 10th of X in die buurt? (net zoals damage op de stack regel?)

3-12-2011 13:54:00

Moldervine Cloak is iets totaal anders dan een blocker. Moldervine Cloak mag niet onder een beest met pro-groen liggen, en valt er door SBA's af (State Based Actions).

Een blocker is iets heel anders. Zodra de blockers gedeclared zijn is je beest al "geblockt", ongeacht of je hem daarna nog protection geeft. Geef je je creature (de 2/2 beer) echter in de attack phase al pro-rood en heeft je tegenstander alleen rood liggen, dan kan hij hem simpelweg niet blocken. Snap?

Luca (11) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-12-2011 13:56:00

protection zegt dat het niet getarget kan worden, geblockt kan worden, geen damage kan krijgen en niet geënchant kan worden door de sources van die dingen waarvan die protection krijgt. Bij je Grizzly bears mag dus de enchantment er niet meer op zitten terwijl je bij de blockers, de blockers al gekozen zijn en dus je creature al geblockt is. Eenmaal geblockt kan de blocking creature nog dood gaan, door bijvoorbeeld een sacrifice ability, maar de aanvallende creature is nog steeds geblockt.

Bij je eerste situatie had je de protection na het blocken gecast en was dus de aanvallende creature in de geblockte toestand.

Ik weet niet sinds wanneer deze regel er is, Ik speel pas sinds worldwake en toen was het volgens mij er al een tijdje

3-12-2011 14:02:00

Die regels bestaan idd al sinds het begin.

Dave (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-12-2011 14:12:00

Ja ik snap hem. Het is eigenlijk iets van: "zo werkt het nou eenmaal"
Ook al vind ik het niet logisch dat het zo werkt, ik kan er niks aan doen

Over wanneer de regel is geintroduceerd zou ik nog graag antwoord willen zien. Ik dacht dat het bij Mirrodin etc. nog niet was, maar weet niet zeker.

Edit: Begin als in Alpha Beta enzo?

3-12-2011 14:16:00

Waarom is het iet logisch? Een blokker ligt toch niet op een beest? Hoe kan die er dan af vallen? En dat is idd al sinds het begin van magic.

3-12-2011 14:43:00

Voor mij klinkt het ook gewoon logisch.

Misschien helpt visualiseren.

Normaal:
Een bear en een goblin vechten en kunnen elkaar gewoon verwonden.

Met protection:
De bear en een goblin willen beginnen met vechten en elkaar schade doen. De bear krijgt een beschermend energy shield (protection) om zich heen waar de goblin niet meer doorheen kan terwijl de bear vanachter zijn energy shield de goblin nog wel kan verwonden. De goblin had het energy shield aan het begin niet gezien en valt dus nog nog steeds aan ondanks dat het geen effect meer heeft.

In geval van een enchantment:

Normaal:
Een goblin heeft een zwaard (enchantment) vast om zich te verdedigen.

Met protection:
Een goblin heeft een zwaard vast. Hij krijgt nu een energy shield (protection)om zich heen. Het zwaard kan alleen niet binnen dit shield zijn en dus moet hij loslaten.

Geen idee of dit het logischer maakt.

4-12-2011 11:21:00

@The Dude

Bravo. Ik had zo'n antwoord niet zelf kunnen verzinnen

En ja die regels bestaan sinds 1993, het jaar van Alpha.

Overigens je kan het ook zo zien:

De declare attackers step is het voorwaarts chargen van je troepen, als je dan meteen één of meerdere een energyschild geeft is de tegenstander bang ofzo.
Als je dan de declareblockers step ziet als het chargen van de tegenstanders zn creatures op jouw creatures, en plotseling krijgt jouw beer een energyschild en kan de goblin zich niet meer omdraaien, en wordt genadeloos afgeserveerd door de beer (afgebeerd?).

Nog meer visualistaie geven?

Magic -- Makkelijker kunnen we het niet maken, logischer wel.
Of andersom.

4-12-2011 13:43:00

Overigens als bij je tweede vraag de blokker first strike heeft, zal je geen damage met het creature doen omdat hij dan removed van combat wordt voordat hij schade kan doen.

4-12-2011 14:42:00

De makkelijkste visualisatie met dit soort situaties vind ik altijd dat je met een groep beesten aanvalt. Vervolgens kiest de tegenstanders blockers. Zodra de blockers zijn gekozen gaan de vechtende creatures naar een aparte platform/arena om daar de boel uit de vechten. Eenmaal op het platformpje beland, kunnen creatures niet meer weg, en moeten vechten. De enige uitzondering hierop zijn effecten zoals Maze of Ith.

Scroll: [boven|reacties|beneden]