Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Hoe maak je een fundeck ?!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
23-8-2007

Ik ben Dustin en ik heb een probleem: het lukt me maar niet om een leuk deck te bouwen. In deze column bouw ik a la Ben Bleiweiss ( hier ) een Standard (Type II) budgetdeck, dat met een fun idee begint en weer eindigt als een deck dat weliswaar behoorlijk sterk is, maar absoluut niet leuk om tegen te spelen, wat voor mij weer betekent dat ik het niet leuk vind om er mee te spelen. Zie dit als het trieste relaas van een Magic speler, of als een mogelijke handleiding voor nieuwe spelers om met behulp van de NederMagic site een deck te bouwen.

Ik wil een deck bouwen om casual mee te spelen; de meeste mensen waar ik tegen speel, hebben aggressieve decks. Gebaseerd op creatures, ondersteund door trucjes of eindeloze removal. Ik heb al een White Weenie deck, een Saproling deck, een Sliver deck, kortom, het wordt steeds moeilijker om op een originele manier met beesten te winnen. Daarom wil ik eens proberen een creatureless deck te maken. Alle creatureremoval van de tegenstander is opeens waardeloos geworden, wat me automatisch (kaart)voordeel oplevert. Maar zonder beesten moet je opeens op een andere manier verdedigen én winnen. Verdedigen kan door removal, protection of lifegain; dat laatste is te tricky, omdat lifegain je elke beurt een spell kost, terwijl beesten die eenmaal liggen elke beurt weer schade doen. Protection vraagt om een combo, bijvoorbeeld Platinum Angel of Fortune Thief met een Aspect of Mongoose erop, dus is erg wankel. De aanval is de beste verdediging, dus gewoon alles bij je oppo slopen. Dat kan met zwart (destruction), rood (burn), maar eventueel ook met blauw (bounce) of wit (Pacifism-achtigen). De win moet dan uit direct damage komen, óf uit een combo. Omdat ik als thema een creatureless deck wil, wil ik ook dat daar de focus ligt en niet op die uiteindelijke combo. Het is duidelijk: een rood deck met uitsluitend instants en sorceries (misschien een enchantment), propvol removal en direct damage.

Het doel is een rood creatureless deck te maken, Standard legal (Ravnica, Time Spiral en Xth) en ook nog budget; de metagame bestaat grotendeels uit creaturebased aggro decks. Welke kaarten passen in dit deck? Eerst maar eens een leuke win zoeken. Gewoon direct damage kan, maar is niet echt origineel. In de catalogus op de NM site wat scrollen door de rode instants en sorceries uit Standard levert niet veel origineels op, maar Sudden Impact ziet er wel leuk uit: speel een Ancestral Vision op je tegenstander voor de winst! Dat gaat weer goed samen met het blauwe bounceplan, zeker met Evacuation. Blauw/rood bounce/burn deck, met Sudden Impact en Evacuation als kernkaarten. Blauw is goed in kaartvoordeel halen, met een Disintegrate kan ik in beurt 10 zo´n 10 schade doen, dus dit wordt een control deck. Het speelplan is vrij duidelijk: alle beesten voortdurend bouncen, kaartvoordeel halen en mana opbouwen en het afmaken met een Sudden Impact, terwijl de tegenstander zijn hand vol beesten heeft.

Nu loont het ook de moeite naar blauwe spells te kijken, waarschijnlijk wordt het deck meer blauw dan rood. Blauw wil nog wel eens leuke enchantments hebben, en voila: de perfecte kaart voor dit deck blijkt Spellweaver Volute. Elke kaart in het deck is een instant of sorcery, we hebben al gekozen voor een relatief traag deck, dus deze rare van nog geen euro ziet er uit als een prima finisher. Ben Bleiweiss zou trots zijn

Een eerste build van een deck maak ik standaard met 24 land en 4 Signets van de betreffende kleuren, daarna zien we wel verder. 4 Sudden Impact, 4 Spellweaver Volute, 4 Evacuation zijn musts. Verder wat sorceries die steeds terugkomen: 4 Reality Strobe en slechts 2 Arc Blade, omdat deze laatste een stuk slechter is dan zijn blauwe tegenhanger. Samen 46 kaarten, dus nog 14 slots over voor overige bounce, burn, carddraw en counter. Goede bouncespells zijn Boomerang, Unsummon, Wipe Away, Venser’s Diffusion. Counterspells beperken zich helaas tot de niet zo goede Cancel en Spell Burst. Carddraw heeft veel opties, waarvan Foresee me het meest aanspreekt; je trekt netto slechts 2 kaarten, maar wel 2 goede. Dat heb ik liever dan een Ancestral Vision die ik niet goed kan timen of een Careful Consideration die me weliswaar 2 slechte kaarten laat discarden, maar dit deck kan bijna niet te veel mana hebben, terwijl je wel soms op zoek bent naar de winnende kaart in je deck. Daarom vind ik Scry 4 (ja, 4!) wel erg fijn. Blijft er geen ruimte over voor burn, dus de lethal damage zal van de Sudden Impact moeten komen. Met 2 Impacts en een Spellweaver Volute moet je je tegenstander toch dood kunnen krijgen, dus een eerste build zou er zo uit kunnen zien:

Land:
14# Island
10# Mountain

Creatures: -

Overige spells:
4# Izzet Signet
4#Spellweaver Volute
4# Sudden Impact
4# Evacuation
4# Reality Strobe
2# Arc Blade
2# Cancel
4# Unsummon
4# Boomerang
4# Foresee

Eerst het goede nieuws: het is een creatureless deck met een leuke combo (Evacuation + Sudden Impact) en een thematische kaart (Spellweaver Volute) erin. Het slechte nieuws is dat het deck verschrikkelijk slecht is. De eerste paar beurten kan ik leuk wat beestjes bouncen, maar de tegenstander speelt elke keer dezelfde beesten terwijl jij elke keer een nieuwe bouncespell moet pakken. Eigenlijk heb je dus geen tijd om Foresee of Spellweaver Volute te spelen, tegen die tijd hebben een paar lullige weenies je al lang doodgebeukt. Zelfs dat je beurt 3 een sorcery kunt suspenden die in beurt 6 en 9 'gratis' bouncet, maakt het niet veel beter. De enige massremoval is de Evacuation, wat niet genoeg is om het te overleven, zeker niet als je hem eigenlijk wilt bewaren voor je combo-kill. Als we wit erbij splashen voor lifegain houden we nog minder slots over voor bouncespells. Maar zodra je dit soort noodgrepen overweegt, is één ding duidelijk: je deck is te traag.

Rood cutten en zwart spelen met Urborg, Tomb of Yawgmoth en Tendrils of Corruption en de kill maken met Consume Spirit is een optie, maar niet bijster origineel (een van de populairste decks in Time Spiral block constructed is tot nu toe zwart/blauw control). Een andere verbetering... Nee, ik wil niet uit het negatieve redeneren, dat kan later altijd nog. Ik heb dit deck verzonnen omdat ik dacht dat het goed zou zijn, dus er moet wel iets goeds in het deck zitten, al werkt het op deze manier niet. Ik wil niet beginnen met cutten, want dan blijf je bezig het ene gat met het andere te stoppen. Ik wil weten wat er wél goed is aan dit deck en me daar meer op focussen:

*Het is creatureless, wat me indirect kaartvoordeel oplevert.
*Het deck bestaat alleen uit manabronnen, 4 Volutes en ladingen sorceries en instants.
*Het deck speelt 2 kleuren, zodat color screw geen groot gevaar vormt.

Die combo van Evacuation en Sudden Impact lijkt wel erg leuk, maar als ik de combo volledig wil benutten, moet ik een Sudden Impact spelen, hem enchanten met de Spellweaver Volute, een Evacuation spelen en vervolgens nog een sorcery. Hmmm, zijn wel een hele hoop kaarten he? Het was een leuk idee, maar het werkt niet. Bouncespells leveren feitelijk kaartnadeel op, wat een traag deck zich niet kan permitteren. Burn is idealiter een eerlijke ruil: jouw burnspell tegen zijn creaturespell. Rood heeft meerdere massdestructionspells, wat kaartvoordeel oplevert (Rough // Tumble, Molten Disaster, Sulfurous Blast). Bovendien kunnen veel burnspells zowel op een beest als op je tegenstander gecast worden, wat je veel flexibeler maakt en de 'flashback' met de Volute bovendien zinvoller. Zijn we toch weer terug bij het begin: een rood deck, met blauw erbij voor de combo.

Blijft een ander probleem over: de verdeling van sorceries en instants. Als je de eerste paar beurten al je sorceries moet spelen en je daarna pas je instants trekt, doet de Volute geen deuk. Rood is mijn hoofdkleur, maar de kernkaart van het deck kost dubbel blauwe mana om te spelen. Ik ben gewoonweg te afhankelijk van wat ik topdeck... Dus daar gaan we wat aan doen! We spelen niet voor niets blauw, we kunnen scryen. Weer een lijstje bekeken van alle blauwe instants in Standard, maar geen oplossingen voor het probleem. Tussen de sorceries bevindt zich echter een diamantje: Mystic Speculation. Een spotgoedkope sorcery met buyback, zodat ik elke beurt een instant uit de graveyard kan hergebruiken, die ook nog eens zorgt dat ik uitsluitend nuttige spells topdeck. Wow. Dan zijn verder geen sorceries meer nodig, alleen nog instant burnspells, bij voorkeur spells die zowel beesten als spelers kunnen targeten. Om niet geheel afhankelijk te zijn van de Volute stop ik ook nog een andere mogelijke finisher zoals Disintegrate erin.

Land:
14# Island
10# Mountain

Creatures: -

Overige spells:
4# Izzet Signet
4# Spellweaver Volute
3# Rift Bolt
4# Mystic Speculation
2# Cancel
4# Boomerang
4# Foresee
4# Disintegrate
4# Incinerate
3# Shock

Deck ingevoerd op de site en een paar starthanden gegenereerd, maar dat stemde me niet erg vrolijk: geen enkele van de starthanden sprak me echt aan, er was geen duidelijk plan zichtbaar. Ook had ik vaak kleurproblemen: paar spells met dubbel blauw in de manacost en verder 3 Mountains en een Izzet Signet. Of een openingshand met de Spellweaver Volute, Mystic Speculation, Disintegrate en zat mana, maar niets dat ik de eerste beurten kan spelen om te overleven. Op papier zag het deck er best aardig uit, maar zelfs zonder het deck te spelen werd al duidelijk dat er nog flink wat aan geschaafd moet worden.

Ook nu wil ik eerst vanuit het positieve beginnen: wat voor openingshand zou ik eigenlijk ideaal vinden? In ieder geval 2 Islands, 1 Mountain en 1 Izzet Signet, zodat de mana geen probleem is. Verder heb ik vooral behoefte aan goedkope instants, zodat ik niet gedwongen word veel schade te nemen. Bovendien kan ik me prima permitteren een Incinerate aan een 2/1 poppetje te 'verspillen', omdat ik weet dat ik nog meer dan genoeg burn over heb, zelfs zonder de Volute. Rift Bolt is vrij zinloos, ik ga hem toch niet beurt 1 suspenden, dus heb ik liever een instant die ongeveer hetzelfde doet. Waarom zit Disintegrate er in? Als ik denk dat de combo met Volute sterk genoeg is, kan ik best zonder. Ik hoef me voorlopig geen zorgen te maken om het eindspel, ik moet eerst zorgen dat ik lang genoeg overleef om mijn combo rond te krijgen! Er kan dus best een Spellweaver Volute uit, ik hoef hem niet eerder dan beurt 6 te hebben en ik vind er vanzelf wel een met de Mystic Speculation. Ook de Foresee is aan vervanging toe: scry is minder belangrijk geworden door de Mystic Speculation, en ik wil liever een instant die hetzelfde doet. Even zoeken in de catalogus en ja: {=careful considerations} past precies. Het liefst zou ik een stuk of 6 Signets spelen, dus zoek ik nog een vergelijkbaar artifact. Prismatic Lens lijkt de beste kandidaat: naar keuze colorfixer of mana-accelerator. Ten slotte wil ik Evacuation vervangen door een rode mass destruction, zoals Molten Disaster of Rough // Tumble. Al met al komt er de volgende decklist uit:

Land:
12# Island
12# Mountain

Creatures: -

Overige spells:
4# Izzet Signet
2# Prismatic Lens
3# Spellweaver Volute
4# Ghostfire
4# Incinerate
4# Rough // Tumble
4# Shock
4# Careful Consideration
3# Boomerang
4# Mystic Speculation

De beginhanden die ik nu genereer, zijn behoorlijk speelbaar, al missen ze nog steeds wat vuurkracht. Als ik aan bepaalde decks denk waar ik tegen zal komen te spelen, zijn er 2 vervelende mogelijkheden: beesten met toughness 3 en vliegers. Shock en Rough // Tumble moeten er dus weer uit. En zo kun je een tijd doorgaan met je deck tunen, zonder kaarten te hoeven proxy-en of de frustratie van een potje dat je eigenlijk al verloren hebt voordat je goed en wel begonnen bent.

Uiteindelijk heb ik een deck in elkaar gezet en ben het gaan playtesten, waardoor nog enkele details konden worden verbeterd. Zo wilde ik meer mana, had ik af en toe problemen met colorscrew, duurde het soms te lang tot ik een Volute trok. Dit is de decklist zoals ik het nu speel:

Land:
12# Island
8# Mountain
4# Terramorphic Expanse

Creatures:-

Overige spells:
4# Izzet Signet
4# Prismatic Lens
4# Spellweaver Volute
3# Ghostfire
4# Incinerate
4# Sulfurous Blast
3# Careful Consideration
3# Boomerang
3# Electrolyze
4# Mystic Speculation

Kleine toelichting: tijdens het playtesten bleek dat ik echt veel mana nodig had om soepel te kunnen spelen, vandaar nog meer artifacts. De keren dat ik me kon permitteren een dure carddraw spell te spelen, waren zeldzaam, dus 3 was genoeg. Dat leverde een tekort aan handkaarten op, maar (TIP!) onder de multicolorkaarten bevond zich een goede oplossing in de vorm van Electrolyze. Eigenlijk een Shock (hoe vaak kun je nou 2 beesten met toughness 1 killen?) met cantrip voor 1U extra. Maar als je hem met de Volute speelt, is het opeens een superkaart! Boomerang is mijn verzekering tegen enchantments en enorme beesten, hoewel ik hem in de praktijk meestal in plaats van een burnspel op een beest speelde. Het deck heeft wel een groot kleurprobleem, dus ik moest 4 Terramorphic Expanses toevoegen; als eendrop geen nadeel, omdat ik toch niets van manacost 1 speel, en later in het spel een kleine vertraging, maar geen ramp.

Deze decklist is niet bedoeld als perfect deck, maar meer als budget inspiratie. Voor zo´n 30 euro heb je een deck dat tegen creaturebased decks erg sterk is en te snel is voor combodecks met alleen wat muren. Tegen burn is dit deck te traag, maar jij hebt altijd wel een redelijke draw (ik heb in 10 potjes nog niet een keer een mulligan hoeven nemen), terwijl je tegenstander kans heeft op manascrew of manaflood.
Veel kaarten kun je vervangen door andere, bijvoorbeeld de Boomerang voor Wipe Away of de Terramorphic Expanses voor Shivan Reefs of Steam Vents. Of vervang eens een Signet of Lens door extra burn. Kortom, geef je eigen draai aan dit deck en post het op de site!

Maar nu terug naar mijn probleem, waar ik het in de inleiding al over had. Ik begon met een grappige combo van voortdurende bounce en Sudden Impact, maar eindigde met een sterk deck dat NIET FUN is. Hoe ziet een spelletje er uit? Alles maar dan ook alles wat je tegenstander opgooit fik je meteen af, zodat hij niet eens kan laten zien wat voor deck hij eigenlijk speelt. Op een gegeven moment is zijn bord leeg en doe je hem met de Volute telkens wat schade terwijl hij niets anders dan landjes of kannonnenvoer topdeckt. Meestal won ik niet door hem daadwerkelijk dood te burnen, maar veegde hij met een geirriteerd en gefrustreerd gezicht zijn resterende landjes bij elkaar. Help me, hoe maak ik een LEUK deck?!

Vond je deze column leuk om te lezen? Heb je er iets van geleerd of heb je er ideeen door opgedaan? Ga je zelf met dit deck aan de slag en post je het hier, of was het voor jou alleen een illustratie bij een artikel over deckbuilding? Zou je graag meer Building on a Budget willen lezen? Voegt deze column wat toe aan de (IMHO fantastische) columns van Ben Bleiweiss? Vind je het een voordeel dat deze column in het Nederlands is geschreven of vind je Engels net zo makkelijk?

Laat je reactie achter op de site of stuur me een nedermessage! Met magische groet, Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
24-8-2007

dit ziet er leuk uit maar ik ben persoonlijk meer van de creature fun decks.
Ik speel graag met wat oudere kaarten die reprintet of noem maar op waarom ze legal zijn .
Meestal pak ik ratjes, kan je soms echt mee lachen door ineens een {=crypt rat} op te gooien moet je kijken naar het gezicht als je dat doet ze zijn niet happy en doe er een bijv soort van {=goblin bombartment} bij en je schiet met ratten kijken wat een tegen stander dan zegt !!!
Het deck is niet sterk maar je kan er echt mee lachen als je ziet hoe sommige tegenstanders met moeite hun beestjes op tafel krijgen en jij ze eraf schiet in zijn of haar beurt .
Het is niet echt een antwoord op je vraag maar leek me een leuk idee voor een fun deck teminste zo zie ik t
groetjes Nightrat (Eric)

Daan (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-8-2007

Hey,

Het is inderdaad heel erg lastig om een leuk deck te maken dat leuk is om tegen te spelen. Ik denk dat het ten eerste erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat iemand anders nog steeds zijn plannetje kan uitvoeren. Kaarten als Wrath of God en Ghostly Prison zijn niet leuk om tegen te spelen, een untargetable en/of unblockable beestje is niet leuk om tegen te spelen, Solitary Confinement al helemaal niet. Je kunt namelijk je plannetje niet meer uitvoeren. Ik denk dat met alles wat je in je deck stopt er een (enigzins makkelijk) antwoord op moet zijn. Het gaat het je er natuurlijk ook om het spel, en niet of je uiteindelijk wint of niet.

Misschien is het handig om je deck zo te bouwen met kaarten die bijvoorbeeld niet meer zo sterk zijn als de ander weinig heeft. Bijvoorbeeld: Equipoise.

Andere niet sterke grappige kaarten misschien: Bomb Squad, Flanking Troops, Goblin Psychopath, Jungle Patrol bijvoorbeeld.

Wat dacht je van een Coalition Victory deck met gewone of dubbelkleurige beestjes (misschien Transguild Courier) waarin het je zo nu en dan lukt om hem echt te casten.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-8-2007

Mooie column!

Als je een origineel deck wil, probeer dan eens met zoiets te spelen: een creaturetype hack deck. Misschien moet je de Spirit Mirror eruit laten, want die is wat evil. Maar verder is het origineel en irritant en leuk Het kan niet zo goed tegen untargetable en protection from blue, maar verder leuk. Kijk eens naar het gezicht van je tegenstander als je *alweer* zegt: "Dat creature van jou, dat is nu een Knight" en daarna weer een Knight of the Mists neerlegt

18-9-2007

toffe column! Keep it coming.

22-9-2007

Goede column. Ik heb ervan genoten!

Het is inderdaad moeilijk om een fundeck te maken. Misschien werkt het zelfs beter als je gewoon een deck maakt wat voor jou het prettigste speelt, dan komt de fun vanzelf. Zo haal ik altijd veel plezier uit lifegain + een ander effect, waardoor een Orzhov deck perfect werkt. Een Pillory of the Sleepless doet het altijd goed, of een Darksteel Colossus laten aanvallen door Nettling Curse en dan blocken met Souls of the Faultless. Dat vind ik mooi. En de reacties in multiplayer ("Kom, laten we hem met z'n allen aanvallen" zijn altijd goed voor een gezellige avond. In mijn ervaring is het dat zodra je een speelstijl hebt gevonden waarin je plezier hebt tijdens het spelen, de fun automatisch volgt

Scroll: [boven|reacties|beneden]