Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg oneindige loops

Een oneindige loop (infinite loop) is een bepaalde handeling waar geen einde aan komt of hoeft te komen.

Uitleg
In Magic is een infinite loop een combinatie van kaarten waardoor er een situatie ontstaat waarbij er een gebeurtenis oneindig vaak kan plaatsvinden. Er is alleen één probleem: infinite loops kunnen niet bestaan in Magic. Want anders dan zou een game oneindig lang doorgaan omdat de loop nooit ophoudt en zou niemand kunnen winnen. Om dit te voorkomen zijn een aantal regels opgesteld.

Een andere reden is dat je met "oneindig" (er is zelfs een symbool voor: ) niet kunt rekenen. Want wat doe je als jij met één van de voorbeelden onder aan de pagina oneindig veel 1/1 creatures hebt, en je tegenstander heeft net oneindig veel leven gekregen. In de wiskunde is " min " niet gedefinieerd. Het kan wel, maar er is eigenlijk geen uitkomst, omdat oneindig nu eenmaal...oneindig is!

Een klein voorbeeld:
* 2 =
/ 2 =
+ 2 =
- 2 =
+ =
- = ??
/ = ??
De onbekende antwoorden komen door die erboven. Want hoe kun je ermee rekenen als 2 maal oneindig nog steeds oneindig is? Want wat als je oneindig eraf haalt? Hou je dan 0 over? Of nog steeds oneindig? Maar die oneindig is dan wel kleiner dan de andere oneindig. Oftewel: vandaar dat de onderstaande regels zijn opgesteld.

Optionele acties van één speler
Dit betekent dat als je een loop kunt maken die je zelf zou kunnen stoppen, dan moet je zeggen hoe vaak je het wil doen (bijvoorbeeld 100.000 maal). Het gebeurt dan zoveel keer, behalve als de andere speler ingrijpt, dan hou je ook op.

Optionele acties van twee spelers
Dit betekent dat als een loop acties van beide spelers nodig heeft om te blijven bestaan, dan noemt de actieve speler eerst hoe vaak hij het wil gaan doen. De andere speler kan dan kiezen:
- Hij noemt een lager nummer. Het gebeurt dan zoveel keer als dat lagere nummer.
- Hij vindt het getal goed. In dat geval gebeurt het zoveel keer als gekozen is.
Met meerdere spelers krijgt elke niet-actieve speler deze keuze.

Loop zonder optionele acties
Soms triggeren kaarten op elkaar en blijft dit doorgaan zonder dat de spelers er iets aan kunnen doen. Als dit het geval is, dan is het spel een gelijkspel.

Voorbeelden
Ter illustratie staan hieronder een aantal voorbeelden van loops die je zo vaak kunt of moet herhalen als je wil:

* Voorbeeld A:
Speler A en speler B hebben allebei een Stuffy Doll met een Pariah erop op tafel liggen.
Player A tapped zijn Stuffy Doll om de tegenstander 1 damage te doen. Deze damage wordt Bij speler B doorgestuurd naar zijn eigen Stuffy Doll die op zijn beurt de damage weer doorstuurd naar speler A.
Bij speler A wordt de damage weer doorgestuurd naar Stuffy Doll. Zo is een oneindige loop ontstaan.
Als de spelers niet iets doen, bijvoorbeeld een instant spelen die 1 van de 2 Stuffy Doll weghaalt, dan is de game een draw.

* Voorbeeld B:
Stap 1: Speel Izzet Guildmage
Stap 2: Speel Lava Spike
Stap 3: Splice Desperate Ritual op de Lava Spike voor .
Stap 4: Gebruik nu de ability van Izzet Guildmage om de Lava Spike (met de splice van Desperate Ritual daarop) te kopiëren. Hierdoor mag je 3 damage doen aan een speler en krijg je weer in je mana pool.
Stap 5: Herhaal stap 4 zo vaak als je wilt.

* Voorbeeld C:
Stap 1: Speel Fastbond, Zuran Orb en Crucible of Worlds.
Stap 2: Sacrifice een landje voor je Zuran Orb. Je krijgt hierdoor 2 levens erbij.
Stap 3: Speel het landje (dat je net hebt gesacrificed) uit je graveyard door de ability van Crucible of Worlds. Je krijgt 1 damage van Fastbond.
Stap 4: Herhaal vanaf stap 2. Elke keer dat je dit doet krijg je 1 damage en 2 levens erbij. Je kan dit zo vaak herhalen als je zelf wilt. Je kunt het landje tussendoor ook nog tappen voor oneindige mana.

* Voorbeeld D:
Stap 1: Speel Squirrel Nest op een land. Speel Earthcraft.
Stap 2: Tap het landje waar Squirrel Nest op zit om een 1/1 Squirrel in play te brengen.
Stap 3: Tap de 1/1 Squirrel met Earthcraft om het landje met de Squirrel Nest te untappen.
Stap 4: Herhaal vanaf Stap 2. Elke keer als je dit doet krijg je een 1/1 beestje in play.

* Voorbeeld E:
Stap 1: Speel Magus of the Coffers, speel Sword of the Paruns, equip het Sword op de Magus. Heb 6 Swamps in het spel.
Stap 2: Betaal en gebruik de ability van Magus of the Coffers om te maken.
Stap 3: Betaal voor de ability van Sword of the Paruns om Magus of the Coffers te untappen. Je hebt nu nog over.
Stap 4: Herhaal stap 2 en 3 zo vaak als je wilt. Je houd per keer over.

Waarom is het nou nooit eens simpel?
Omdat we Magic spelen, zijn er altijd overal wel uitzonderingen op. Zoals bijvoorbeeld Mox Lotus...





Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.


Terug naar het overzicht