Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

2HG

Two Headed Giant is een multiplayer formaat waarin 2 teams van 2 spelers samen een enkel spel spelen. De spelers van elk team hebben een gedeeld levenstotaal en spelen samen een gedeelde beurt. Met uitzondering van een gedeeld levenstotaal en poisoncounters, zijn hun verdere resources (kaarten in de hand, mana, enzovoort) niet gedeeld.

Toernooi Organisatie en structuur
De meeste 2HG toernooien worden gespeeld op Regular REL, zoals prereleases en als side event op een Grand Prix. Heel af en toe is er een Competitive REL 2HG toernooi, daarvoor gelden iets andere regels dan hieronder beschreven. Geen idee wat dat gedoe met Regular versus Competitive is? Geen nood, dan gelden hoogstwaarschijnlijk gewoon de onderstaande regels!
De toernooiorganisator en/of Head Judge kunnen van deze regels afwijken, mits van tevoren aangekondigd. Deze informatie is niet bindend of uitputtend, daarvoor moet je echt de originele documenten zoals de MTR lezen... maar dat is een nog al saai en lang stuk tekst, en wat je hier leest, is voor nagenoeg alle gebruik meer dan voldoende.

Elk 2HG team krijgt 8 boosters voor Sealed Deck. Soms kiest de organisator er voor om elk team 10 of zelfs 12 boosters te geven, maar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 8 boosters.
Bij Draft krijgt elk team 6 boosters. Je opent 1 booster, pakt daar 2 (twee!) kaarten uit, en geeft de booster door. De oneven boosters gaan naar links, de even boosters naar rechts, net zoals bij een normale draft. Je opent ook maar 1 booster tegelijk!
Van alle kaarten in je pool bouw je 2 decks van minstens 40 kaarten; je hoeft niet alle kaarten die je hebt te gebruiken, en je mag zoveel basic land toevoegen als je wilt. 2HG maakt geen gebruik van een sideboard, de kaarten die je niet in een van de decks stopt, blijven ongebruikt. Bij Sealed en Draft mag je een kaart meer dan 4x in je deck stoppen
De gebruikelijke tijd die je krijgt om je decks te bouwen is 60 minuten bij Sealed en 40 minuten bij Draft, maar de Head Judge zal dit voor aanvang van het toernooi nog aankondigen. Je mag gedurende het hele toernooi tussen rondes door je decks aanpassen. Je mag zelfs een heel nieuw deck bouwen, of van deck wisselen met je teamgenoot!
De structuur van een match is wel heel anders dan tijdens individuele toernooien: je speelt niet best of 3, maar je speelt slechts één game per match. Als er tijd in de ronde wordt geroepen, maakt het actieve team de beurt af en zijn er daarna nog 3 (drie) extra beurten, in tegenstelling tot de 5 extra beurten bij individuele formaten. In het zeer onwaarschijnlijke geval van een draw voordat het tijd in de ronde is, speel je gewoon nog een game (met dezelfde decks, je mag niet sideboarden). Rondes in 2HG duren net zo lang als bij andere toernooien: 50 minuten.
Je mag te allen tijde communiceren met je teamgenoot, en dat mag in een taal van jullie keuze. Doe dit wel op een normaal tempo, het is niet de bedoeling dat je een kwartier overlegt welke landjes jullie op beurt 1 gaan spelen. Je mag ook alle kaarten van je teamgenoot bekijken, zijn morphs, et cetera.

Ten slotte nog een opmerking over Constructed 2HG. Dit is een formaat dat je niet wilt spelen. Het is niet leuk. Dit is officiële DCI policy. Of misschien ook niet. Maar echt, constructed met 2HG is stom. Wil je een keer iets anders doen met je Commander decks? Dan is 2HG nog steeds geen serieuze optie, probeer liever zoiets als Star, Generals&Lieutenants, of whatever. Ik heb een keer gehoord van een groepje spelers die 3HG (Three-Headed Giant) met Commander decks gingen spelen; niemand heeft ooit nog van hen gehoord, en de legende zegt dat ze nog steeds aan het spelen zijn.


De unieke spelregels
-Elk team begint met 30 leven.
-Geen van beide spelers van het team dat begint, trekt een kaart in de eerste beurt.
-Iedere speler mag één keer gratis naar 7 kaarten Mulliganen. Na deze mulligan is de reguliere London Mulligan regel van toepassing.
De beslissingen omtrent het mulliganen gaan net als in een normale pot magic, waarbij beide spelers van een enkel team tegelijk beslissen of zij een mulligan willen nemen.

Combat
-Een team wijst tegelijkertijd haar aanvallende creatures aan en tevens wat zij aanvallen: de tegenpartij en/of een of meer planeswalker(s), en dus niet een specifieke speler van de tegenpartij.
-Blockers worden tegelijkertijd gedeclareerd als een team, waarbij creaures van beide spelers aangewezen kunnen worden om aanvallende beesten te blocken die zij normaliter ook zouden kunnen blocken, ongeacht van welke speler binnen het aanvallende team de creature is.
-Combatdamage van doorgekomen creatures wordt standaard toegekend aan de primaire speler van een team (dit is de speler van het team die rechts zit). Indien gewenst, kan de combatdamage ook aan de andere verdedigende speler worden toegewezen.
-Als één van de spelers van het verdedigende team een bepaald type land in het spel heeft, zijn alle creatures van de tegenpartij met dat specifieke type landwalk unblockable voor het gehele team.
-Beide spelers op het verdedigende team zijn verdedigende spelers. Als een effect (zoals bijvoorbeeld Bane of Bala Ged) vraagt om 'de verdedigende speler', dan kiest de controller van het effect één van de verdedigende spelers.
-Als een creature jouw team aanvalt, valt hij automatisch ook jou aan (relevant voor bijvoorbeeld kaarten als Ghostly Prison).
-Als een effect voorkomt dat een creature een bepaalde speler kan aanvallen, voorkomt dat effect dat die creature het team van die speler kan aanvallen.
-Wanneer een planeswalker aangevallen wordt, zijn beide spelers op het verdedigende team nog steeds beiden verdedigende spelers en daarom kun je hen nog steeds kiezen voor effecten waarbij dit relevant is. Zo kun je bijvoorbeeld de planeswalker van tegenstander A aanvallen met Bane of Bala Ged en vervolgens tegenstander B kiezen om permanents te exilen aan de trigger.

Levenstotalen en Schade
-In 2HG delen de spelers binnen een team gezamenlijk een enkel levenstotaal en ze ontvangen ook gezamenlijk poisoncounters.
-Een team wint of verliest als geheel, dit gaat niet per speler. Het team verliest als het team 0 of minder leven heeft, als het team 15 of meer poison counters heeft, als een effect zegt dat het team of een speler in dat team verliest, of als een effect zegt dat het andere team of een speler in dat team wint.
-Als een effect vraagt om een speler zijn levenstotaal, dan wordt het levenstotaal van die speler zijn team daarvoor gebruikt. (de kaart Sorin Markov kan met zijn tweede ability bijvoorbeeld in één keer een volledig team op 10 levens zetten, en niet slechts een enkele speler binnen dat team).
-Wanneer een effect ervoor zorgt dat een speler levens zou krijgen of verliezen, wordt deze wijziging in levenstotaal doorgevoerd op het levenstotaal van het team van die speler. Triggers die triggeren op het krijgen of verliezen van leven van een specifieke speler, triggeren alleen voor die specifieke speler, en dus niet óók voor zijn teamgenoot.

Het toepassen van effecten die refereren aan een individuele speler
-Als een kaart refereert aan 'You', bedoelt hij ook daadwerkelijk jou, en niet je teamgenoot. Als een effect bijvoorbeeld zegt "creatures you control get + 1 / + 1", dan gaat dat alleen op voor jouw creatures, niet die van je teamgenoot.
- Wanneer een trigger refereert aan "Each player", triggert die trigger voor elke speler, oftewel voor beide teamgenoten van een team.
-Wanneer een speler een bepaalde phase of step extra krijgt of over moet slaan, gaat dit voor zijn gehele team op.
-Als een effect verwijst naar "Each opponent", geldt dit voor elke speler op het andere team.

Ten slotte
Dit is een bewerking van de 2HG FAQ van de Judge Wiki. Als je meer wilt lezen, kun je terecht op blogs.magicjudges.org/2HG met onder andere FAQs per set. En als je je afvraagt wie toch diegene is die dat blog bijhoudt en die wereldwijd als dé expert op het gebied van 2HG wordt gezien: dat is niemand minder dan onze eigen Toby!