spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
menu menu spacer
spacer
spacer Magic the Gathering winkel forum community
spacer
spacer
menu Home spacer spacer
spacer
spacer spacer
menu Nieuws spacer spacer
spacer spacer
menu Winkel spacer spacer
spacer spacer
menu Interactief spacer spacer
spacer menu spacer
spacer spacer
menu Informatie spacer spacer
spacer spacer
Overig spacer spacer
spacer spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
spacer
illustratie
Snelzoeken op kaartnaam (Uitgebreid zoeken)
22-9-2017 20:55:39 [Inloggen] [Contact]
divider
[hulpdienst]
divider
Regels - Uitleg Oversized varianten
Wizards heeft een aantal kaarten uitgegeven die de regels van het spel beinvloeden. Dit zijn leuke varianten om je Magic games eens flink te veranderen! Momenteel zijn er drie varianten: Vanguard, Planechase en Archenemy. Hieronder worden ze besproken.

Vanguard
Vanguard is een variant waarin iedere speler begint met een Vanguard kaart. Deze kaart verandert de begin- en maximumhand van die speler, het aantal levens waarmee de speler begint en geeft een ability die alleen voor die speler geldt. hier staan alle 32 Vanguard die gemaakt zijn. Alle Vanguard kaarten zijn 1997-1998 gemaakt en worden niet echt ondersteund verder door Wizards. Echter, op Magic Online zijn er nog veel meer Vanguard kaarten te vinden.

Planechase
Planechase () kaarten zijn oversized kaarten die je Magic game een extra dimensie geven. Elke kaart stelt een locatie op een bepaalde Plane voor. En elke Plane verandert het spel op een bepaalde manier.

1. Je begint het spel met een stapel Planechase kaarten en een Planar dobbelsteen. Dat is een dobbelsteen met 4 lege kanten, eentje met een Chaos symbool () en een met een Planeswalk symbool ().

2. Nadat iedereen z'n mulligans heeft genomen draai je de bovenste kaart om. Dit is de wereld waar op je begint. Als er "Whenever you planeswalk to this world" effecten zijn gaan die niet af.

3. Degene die aan de beurt is mag, zo vaak hij wil, de Planar dobbelsteen gooien. Echter, dit mag alleen op een moment waarop je normaliter een sorcery mag spelen. En elke keer dat je gooit, moet je meer betalen. Dus de eerste rol is gratis, daarna kost het , dan , dan , etc.

4. Als je een leeg veld gooit, gebeurt er niets. Gooi je Chaos (dat is het symbool dat ook op de kaarten voorkomt), dan triggert die ability. Die gaat op de stack en daarop mogen mensen nog reageren.

5. Gooi je het Planeswalker symbool, dan gaat er een "We gaan Planeswalken" trigger op de stack. Daarop mag men nog reageren, maar wanneer het resolved draai je de volgende kaart om en ben je op die wereld.

Dat is het eigenlijk. Elke Plane heeft een eigen regel, iets dat hij verandert aan het spel (creatures die meer damage doen, wither krijgen, spells die goedkoper worden, etc) en een Chaos ability, die afgaat wanneer je Chaos gooit met de dobbelsteen.

Je speelt dus met 1 grote stapel met die Planekaarten. Een alternatief is dat elke speler zijn eigen stapel met minimaal 10 (en allemaal verschillende) Planes heeft. Dan werkt het verder hetzelfde, behalve dat als je gaat Planeswalken dat de speler op wiens Plane je was hem onderop zijn stapel legt en jij jouw Plane open neerlegt.

Een leuk alternatief met Planechase wordt hier uitgelegd.

Archenemy
Met Archenemy () is het de bedoeling dat 1 speler het tegen meerdere anderen tegelijkertijd opneemt. De Archenemy draait aan het begin van zijn mainphase elke beurt de bovenste van de stapel Archenemy kaarten (Schemes genoemd) om en krijgt wat daar op staat. Een aantal Schemes zijn 'Ongoing', wat betekent dat ze blijven liggen totdat op de kaart staat dat hij weggaat. Een gewoon Scheme gaat nadat je hebt uitgevoerd wat op de kaart staat weer onder op de stapel. Schemes liggen in de Command Zone, en dat houdt vooral in dat je er niet aan kunt komen met andere kaarten. Ze kunnen niet destroyed worden bijvoorbeeld. Elke Scheme mag maximaal 2 maal in je stapel Schemes voorkomen en je stapel moet minimaal 20 kaarten bevatten.

De Archenemy begint ook, mag dan een kaart pakken en begint op 40 leven in plaats van 20. De tegenstanders spelen hun beurt tegelijkertijd. Ze mogen geen mana en permanents delen, maar wel elkaars hand inzien en overleggen. Ze zijn geen tegenstanders van elkaar en mogen elkaar ook niet aanvallen bijvoorbeeld.

De Archenemy wint wanneer al zijn tegenstanders dood zijn. De tegenstanders winnen wanneer de Archenemy dood is.
hier staan alle Archenemy kaarten en hier kun je de regels in meer detail nalezen.



Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.


Terug naar het overzicht
 

Vanguard kaart Squee


Planechase kaart Feeding Grounds (klik om te vergroten)


Archenemy kaart Tooth, Claw, and Tail (klik om te vergroten)
spacer
Submenu
devider
Sitemap
Contact
NederMagic hulpdienst
Mailinglijst
Stuur email
Moderators
spacer
spacer
Login
devider
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
(Registreren)
spacer
Tips
devider
Meest gebruikte links
Actieve forumtopics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Ixalan (XLN)
Commander 2017 (C17)
Hour of Devastation
Amonkhet
Aether Revolt
Kaladesh
Eldritch Moon
Shadows over Innistrad

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Draftbattle Hour of Devastation.
Draftbattle Amonkhet.

FNM agenda zoetermeer.
spacer
devider
Er zijn nu 17 leden ingelogd op NederMagic.
10774 paginas bekeken sinds 22-9-2017 16:26:41

NederMagic is a website about Magic: The Gathering.
Magic: The Gathering, the mana symbols, the tap symbol and all other related images are owned by Wizards of the Coast.
NederMagic is unaffiliated with Wizards of the Coast.