Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Oversized varianten

Wizards heeft een aantal kaarten uitgegeven die de regels van het spel beinvloeden. Dit zijn leuke varianten om je Magic games eens flink te veranderen! Momenteel zijn er drie varianten: Vanguard, Planechase en Archenemy. Hieronder worden ze besproken.

Vanguard
Vanguard is een variant waarin iedere speler begint met een Vanguard kaart. Deze kaart verandert de begin- en maximumhand van die speler, het aantal levens waarmee de speler begint en geeft een ability die alleen voor die speler geldt. hier staan alle 32 Vanguard die gemaakt zijn. Alle Vanguard kaarten zijn 1997-1998 gemaakt en worden niet echt ondersteund verder door Wizards. Echter, op Magic Online zijn er nog veel meer Vanguard kaarten te vinden.

Planechase
Planechase () kaarten zijn oversized kaarten die je Magic game een extra dimensie geven. Elke kaart stelt een locatie op een bepaalde Plane voor. En elke Plane verandert het spel op een bepaalde manier.

1. Je begint het spel met een stapel Planechase kaarten en een Planar dobbelsteen. Dat is een dobbelsteen met 4 lege kanten, eentje met een Chaos symbool () en een met een Planeswalk symbool ().

2. Nadat iedereen z'n mulligans heeft genomen draai je de bovenste kaart om. Dit is de wereld waar op je begint. Als er "Whenever you planeswalk to this world" effecten zijn gaan die niet af.

3. Degene die aan de beurt is mag, zo vaak hij wil, de Planar dobbelsteen gooien. Echter, dit mag alleen op een moment waarop je normaliter een sorcery mag spelen. En elke keer dat je gooit, moet je meer betalen. Dus de eerste rol is gratis, daarna kost het , dan , dan , etc.

4. Als je een leeg veld gooit, gebeurt er niets. Gooi je Chaos (dat is het symbool dat ook op de kaarten voorkomt), dan triggert die ability. Die gaat op de stack en daarop mogen mensen nog reageren.

5. Gooi je het Planeswalker symbool, dan gaat er een "We gaan Planeswalken" trigger op de stack. Daarop mag men nog reageren, maar wanneer het resolved draai je de volgende kaart om en ben je op die wereld.

Dat is het eigenlijk. Elke Plane heeft een eigen regel, iets dat hij verandert aan het spel (creatures die meer damage doen, wither krijgen, spells die goedkoper worden, etc) en een Chaos ability, die afgaat wanneer je Chaos gooit met de dobbelsteen.

Je speelt dus met 1 grote stapel met die Planekaarten. Een alternatief is dat elke speler zijn eigen stapel met minimaal 10 (en allemaal verschillende) Planes heeft. Dan werkt het verder hetzelfde, behalve dat als je gaat Planeswalken dat de speler op wiens Plane je was hem onderop zijn stapel legt en jij jouw Plane open neerlegt.

Een leuk alternatief met Planechase wordt hier uitgelegd.

Archenemy
Met Archenemy () is het de bedoeling dat 1 speler het tegen meerdere anderen tegelijkertijd opneemt. De Archenemy draait aan het begin van zijn mainphase elke beurt de bovenste van de stapel Archenemy kaarten (Schemes genoemd) om en krijgt wat daar op staat. Een aantal Schemes zijn 'Ongoing', wat betekent dat ze blijven liggen totdat op de kaart staat dat hij weggaat. Een gewoon Scheme gaat nadat je hebt uitgevoerd wat op de kaart staat weer onder op de stapel. Schemes liggen in de Command Zone, en dat houdt vooral in dat je er niet aan kunt komen met andere kaarten. Ze kunnen niet destroyed worden bijvoorbeeld. Elke Scheme mag maximaal 2 maal in je stapel Schemes voorkomen en je stapel moet minimaal 20 kaarten bevatten.

De Archenemy begint ook, mag dan een kaart pakken en begint op 40 leven in plaats van 20. De tegenstanders spelen hun beurt tegelijkertijd. Ze mogen geen mana en permanents delen, maar wel elkaars hand inzien en overleggen. Ze zijn geen tegenstanders van elkaar en mogen elkaar ook niet aanvallen bijvoorbeeld.

De Archenemy wint wanneer al zijn tegenstanders dood zijn. De tegenstanders winnen wanneer de Archenemy dood is.
hier staan alle Archenemy kaarten en hier kun je de regels in meer detail nalezen.



Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.


Terug naar het overzicht

Vanguard kaart Squee


Planechase kaart Feeding Grounds (klik om te vergroten)


Archenemy kaart Tooth, Claw, and Tail (klik om te vergroten)