Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Activated, Mana, Static en Triggered abilities

Er zijn 4 soorten abilities in Magic, waarvan sommige nogal op elkaar kunnen lijken. Hier worden ze beschreven, vergeleken en wordt met voorbeelden duidelijk gemaakt hoe je ze kunt onderscheiden.

Deze 4 abilities zijn er:
- Static Ability
- Activated Ability
- Mana Ability
- Triggered Ability

Static Ability
De meest eenvoudige is de STATIC ABILITY. Een static ability doet het gewoon de hele tijd. Je speelt een static abitity ook niet, hij "is" er gewoon. Voorbeeld: Glorious Anthem of Knighthood. Je kunt een static ability niet tegenhouden, behalve door de kaart zelf uit het spel te verwijderen. "Replacement effects" zijn ook static abilities. Deze zijn vaak te herkennen aan het woordje "instead". Een voorbeeld is Darksteel Colossus of Uba Mask. Die ability doen niet echt iets, ze zijn er gewoon en veranderen iets aan het spel.

Activated Ability
De ACTIVATED ABILITY ziet er altijd (altijd? ja ALTIJD!) hetzelfde uit, namelijk:
<cost> : <effect>, dus eerst wat je moet betalen, dan een dubbele punt en dan wat er gebeurt.
Een paar voorbeelden:
- , : Tap target artifact, creature or land. (Icy Manipulator)
- Sacrifice a land: Gain 2 life. (Zuran Orb)
- Sacrifce a creature: Deal 1 damage to target creature or player (Goblin Bombardment)
- , : Prevent all damage a source of your choice would deal this turn. (Prahv, Spires of Order)

Maar ook:
- , Return an unblocked attacker you control to hand: Put this card into play from your hand tapped and attacking. (Ninja of the Deep Hours)
- , Reveal this card from your hand: Whenever target creature deals damage this turn, you gain that much life. (Paladin of Prahv)

Die laatste zijn dus een activated ability die je vanuit je hand kunt spelen. Activated abilities mag je altijd spelen, op instant snelheid. Behalve als op de kaart staat dat dat niet mag (zoals Snake Basket of Paladin of Prahv).

Activated abilities gebruiken de stack. Maar let op: het EFFECT gaat op de stack, het betalen van de COST gaat NIET op de stack. Oftewel, je kunt dus niet reageren op het sacrificen van een land aan een Zuran Orb. Dan gaat het effect op de stack, en zou je dus nog wel kunnen reageren door een Flames of the Blood Hand te spelen, zodat hij geen leven krijgt.

Een activated ability kun je niet counteren met een Counterspell, omdat het een ability is, en geen spell. Er zijn wel kaarten voor, zoals Squelch, Bind, Stifle, Trickbind en Voidslime.

Loyalty abilities zijn een speciaal soort activated abilities: ze komen alleen voor op Planeswalkers en hebben een restrictie op wanneer je ze kunt activeren (eenmaal per beurt, in je eigen beurt, als de stack leeg is, tijdens je main phase).

Mana Ability
Een MANA ABILITY is hetzelfde als een activated ability, op een belangrijk ding na: een mana ability GEEFT MANA. Een paar voorbeelden:

: Add to your mana pool. (Forest of Llanowar Elves)
, , Sacrifice Chromatic Sphere: Add one mana of any color to your mana pool. Draw a card. (Chromatic Sphere)
, Sacrifice Lotus Petal: Add one mana of any color to your mana pool. (Lotus Petal)
: Add 3 mana of any one color to your mana pool. (Gilded Lotus).
: Add to your mana pool. (Bog Initiate)

Mana abilities gebruiken NIET de stack. Je kunt er dus niet op reageren en er is geen enkele manier om ze tegen te houden. Je kunt ze dus ook niet counteren, op geen enkele manier.

Nog even een iets ingewikkeldere toevoeging: Triggered abilities die mana geven die triggeren op een mana ability zijn ook mana abilities. Wat betekent dit? Dat een Overgrowth een mana ability heeft. Die groene mana die je krijgt via een triggered ability gebruikt dus niet de stack.

Triggered Ability
Een TRIGGERED ABIILITY is altijd te herkennen aan hoe ze beginnen. ALLE triggered abilities beginnen met WHEN, WHENEVER of AT. Begint het niet met een van deze woorden? Dan is het NOOIT een triggered ability. Let op: soms zijn oude kaarten niet goed verwoord. Let daar dus op. Nieuwere kaarten hebben dit probleem bijna nooit meer.

'Triggered' komt van het Engelse 'to trigger', wat 'afgaan' betekent. Een triggered ability kun je niet zelf spelen, ze gaan vanzelf af op een bepaald moment. Een paar voorbeelden:

- At the beginning of your upkeep, each opponent loses 1 life. You gain life equal to the life lost this way. (Agent of Masks)
- At end of combat, exile all creatures blocked by Wall of Nets. (Wall of Nets)
- Whenever an opponent discards a card, Abyssal Nocturnus gets +2/+2 and gains fear until end of turn. (Abyssal Nocturnus)
- When Anarchist enters the battlefield, you may return target sorcery card from your graveyard to your hand. (Anarchist)

Bij de Agent of Masks gaat z'n ability dus automatisch af als je upkeep begint. Bij de Wall of Nets gaat de ability vanzelf af aan het einde van combat. Bij de Abyssal Nocturnus gaat de ability dus af elke keer als je tegenstander een kaart discard. En bij de Anarchist gaat de ability af als de kaart zelf in het spel komt.

Een triggered ability kun je niet counteren met een Counterspell, omdat het een ability is, en geen spell. Er zijn wel kaarten voor, maar niet veel. Voorbeelden zijn Stifle, Trickbind en Voidslime, en Time Stop houdt ze ook tegen door de beurt domweg te beeindigen.



Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht









Vier voorbeelden van abilities.

Van boven naar beneden:
- een activated ability
- een static ability
- een mana ability
- een triggered ability