Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Regels - Uitleg Equip

Equip werd geïntroduceerd in Mirrodin () en heeft de ability "Equip (cost)". Equipment is een subtype van Artifacts en heeft altijd de ability Equip. Sindsdien zit in elke set wel een equipment, en in Mirrodin Besieged () werd een bijzonder type equipment aan het arsenaal toegevoegd: Living Weapon.

Uitleg
Equip is een activated ability en die speel je als een Sorcery. Dat wil zeggen: alleen tijdens een van je eigen main phases wanneer de stack leeg is. Daarna attach je het equipment aan een creature onder jouw controle. Het creature is nu equipped.

Als een Equipment al aan creature is verbonden mag je opnieuw de Equip cost betalen om hem te verplaatsen naar een andere creature. Je mag ook de Equip cost betalen om hem opnieuw aan het creature vast te maken waar het Equipment al aan vast zat; meestal doet dat helemaal niets, maar het kan handig zijn om bijvoorbeeld een Ice Cage te slopen.

Een Equipment kan echter niet zomaar van een creature afgehaald worden, het mag alleen verplaatst worden.

Als een creature het spel verlaat, ophoudt een creature te zijn of wanneer een Equipment zelf een creature wordt dan zal het Equipment van een creature 'afvallen'. Het Equipment blijft nog wel steeds in het spel en kan ook weer opnieuw op een creature equipped worden.

Voorbeelden
* Voorbeeld A: Je hebt een Bladed Pinions in het spel en je speelt een Runeclaw Bear. Je betaalt de equipcost van de Bladed Pinions en je equipt de Beer. Je legt de Pinions op of onder de Beer, net zoals je bij een Aura doet. Een paar beurten later speel je een Craw Wurm. Die wil je veel liever flying laten hebben. Je betaalt de equipcost en je verplaatst de Pinions van de Beer naar de Wurm.

*Voorbeeld B:
Je speelt een Bonehoard terwijl er 3 creatures in alle gravayards liggen; zodra hij in het spel komt, triggert zijn ability en maak je een 0/0 Germ eraan vast. Je tegenstander speelt een Go for the Throat op je Germ, die dood gaat. De equipment blijft gewoon in het spel liggen, en is nu unattached. Je kunt de equip cost betalen om hem weer aan een ander creature te equippen.

*Voorbeeld C:
Je hebt een Runed Stalactite liggen, maar geen creatures. Je tegenstander heeft wel een Phage the Untouchable liggen en jij hebt een Tivadar of Thorn in je hand. Nu zou je de Stalactite best op Phage willen equippen, zodat het een Goblin wordt en je hem met de Tivadar kunt destroyen. Maar je mag Equipment alleen op je eigen creatures equippen.




Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt.



Terug naar het overzicht






Drie voorbeelden van Artifacts met de Equip ability.