Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Dark Tutelage

Serie: M11 (M11)

Rarity: Rare M11 Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
M11
 -
0,50
 1
6,95
Dark Tutelage | M11

Prijs:

€ 0,50

Uitverkocht

FOIL 

€ 6,95 (1x)

 Kopen

Veilig betalen met iDeal

 Reactie plaatsen
16-7-2010 00:07:00

@ lord:

Tja, als je met blauw speelt dan gaan zulke kaarten er al gauw in, of je met tutelage speelt of niet.
Zonder blauw is deze kaart niet te spelen. Vandaar dat ik aangeef dat je wel gek moet zijn om deze te spelen stel dat arena ook t2 zou zijn.

15-7-2010 16:34:00

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn foil versie, Pretty =)

15-7-2010 16:29:00

Ponder, Jace en Halimar Depths zijn op zich ook al prima kaarten, die er in hebben is geen verspilling lijkt me.

15-7-2010 16:27:00

@ dustin:

Als phyrexian arena ook t2 was, dan zou je wel gek zijn om een kwart van je deck te verspillen om die lifeloss van dark tutelage te
minimaliseren.

15-7-2010 14:55:00

Als ik in een willekeurig deck Shock vervang door Lightning Bolt, heb je 99% kans dat mijn deck er beter van wordt. Als ik in een bestaand deck Arena vervang door Tutelage, zal mijn deck er hoogstwaarschijnlijk slechter van worden: gemiddeld kosten mijn kaarten meer dan 1 mana, dus ik zal er meer damage van nemen.

Echter, als ik mijn deck rond Tutelage bouw (misschien een UB deck met Jace, Ponder, Crystal Ball, et cetera), dan zal mijn deck hoogstwaarschijnlijk slechter worden als ik Tutelage vervang door Arena.

Beide kaarten hebben hun voor- en nadelen; Arena is makkelijker en lijkt me in de meeste decks beter, maar een deck dat echt is gebouwd rond Tutelage, zou die Tutelage voor geen goud willen ruilen voor een Arena. Wat heerlijk dat ze allebei bestaan en we kunnen kiezen!

15-7-2010 13:50:00

nogmaals @ marf

1. Ik denk dat iedereen die dit leest snapt dat Bolt gewoon strictly beter is dan Shock. Iedereen hier speelt liever met Bolt als het kan.
Dat hier uberhaubt bolt/shock wordt vergeleken met Tutelage/Arena slaat echt nergens op! Sure je wilt een extreme vergelijking maken maar nee, dit gaat gewoon niet op.

2. En dan zeg je dit:

"Waarom is deze minder goed dan Phyrexian Arena?
Omdat damage voor jezelf niet fijn is.
Er zijn inderdaad situaties te verzinnen waarin deze beter is"

Nogmaals, je kan niet zomaar zeggen dat Arena strictly beter is dan Tutelage zoals Bolt beter is dan Shock. Sterker nog, je spreekt jezelf direct tegen in je volgende zin, je geeft zelf al aan dat deze kaart beter kan zijn! Ofwel: de kaarten zijn anders.

Wat je dan nog probeert is doen alsof Tutelage net zo lastig 'beter' dan Arena te maken is als Shock tegenover Bolt en nogmaals, nee, dat gaat gewoon niet op.

En ja, je mag Arena als kaart toffer vinden. Dat is een mening. Maar je moet niet op deze manier gaan discussieren als het puur om mening over een kaart gaat. Je moet er objectief naar kunnen kijken.

15-7-2010 13:48:00

@Marf
Lightning Bolt vs Shock is een iets ander verhaal, omdat bolt wel een pure verbetering is. Je doet meer damage, zonder enige kosten.

Tutelage vs Arena is niet zo zwart-wit. De mana cost is anders, waardoor Tutelage wel goed splashbaar is, denk aan burn decks die toch niet om hun leven geven. De lifeloss kan iets meer zijn, maar ook minder. Met bijvoorbeeld Lame Jace ernaast zal je vrijwel geen levens verliezen.

Arena is wat simpeler te hanteren, maar dat is geen reden om deze 'bagger in elk normaal deck' te noemen.

15-7-2010 13:28:00

@Deku

Oh ik heb inderdaad dat punt gemist. Ben het er echter niet mee eens. Lightning Bolt is in de meeste decks beter dan Shock, waarom? Omdat we damage voor de tegenstander fijn vinden.
Waarom is deze minder goed dan Phyrexian Arena?
Omdat damage voor jezelf niet fijn is.
Er zijn inderdaad situaties te verzinnen waarin deze beter is, maar dat kun je bij elke kaart (zelfs bij shock). En je kunt weer om elke kaart een deck heenbouwen om de drawbacks weg te nemen.
Wat ik (en waarschijnlijk de meeste mensen) bedoelen als ze "goed" zeggen is "speelbaar".
Deze kaart is dat gewoon minder. Hij is inderdaad anders ja. Als Phyrexian Arena er echter nooit geweest was, had ik deze kaart een van de baanbrekendste in m11 gevonden. Hij is nl zeker tof en speelbaar, maar niet zo tof als arena.

groet, Marnik

15-7-2010 13:09:00

"De enige redenen om deze kaart te gebruiken: T2, gebrek aan zwarte mana, gebrek aan geld of betere kaarten (zoals Dark Confidant of Phyrexian Arena), of een "all-land" deck. "

Dat zijn toch al aardig wat redenen? Vooral 'gebrek aan zwarte mana', buiten monozwart heb je niet zo vaak op beurt 3.

Verder vergeet je nog: Decks met topdeck manipulatie, Decks die niet geven om hun life total. (Heb op MWS een Death’s Shadow-Fling deck waar deze een stuk beter werkt dan Arena.)

15-7-2010 12:34:00

@ Marf

Je mist het punt echt compleet.

Het ging er om dat domme mensen blind 'beter' en 'slechter' roepen.
Ik en Lord zijn het daar niet mee eens. We wilden zeggen dat het vergelijkbare enchantments zijn, maar de een is niet strict beter of slechter dan de ander.

Dat jij nu al meteen weer komt baggeren met je 'beter slechter' oordeel toont wel. Als mijn woord niet genoeg is, Pro Tour speler/meester deckbouwer Connoly Woods heeft deze kaart O.A. gepreviewd en hij zegt ook dat deze kaart niet slechter is dan de Arena maar ANDERS. Hij geeft ook aan dat je wel rond deze kaart moet bouwen, en dan echt sterk is, in tegenstelling tot de arena, die met minder moeite al goed is.

Hij zegt ook dat hij deze kaart tof vindt omdat dit inspireerd tot inventief deckbouwen in tegenstelling tot lui deckbouwen, wat de Arena doet.

Dus denk volgende keer wat beter voor je haat spuit tegen een toffe kaart aaiit?

15-7-2010 11:47:00

@lord of z:
Ze zijn vergelijkbaar, deze is alleen echt bagger in elk normaal deck, je zult kaarten moeten spelen met gemiddeld lager dan cmc EEN om deze beter dan phyrexian arena te maken, terwijl je ook nog kans loopt om er een kopie van te revealen.
En dat reevealen is dus ook geen mooi voordeel.
De enige redenen om deze kaart te gebruiken: T2, gebrek aan zwarte mana, gebrek aan geld of betere kaarten (zoals Dark Confidant of Phyrexian Arena), of een "all-land" deck.
Wizards heeft gewoon een minder krachtige versie van arena gemaakt om zwart niet te op-en.

12-7-2010 11:28:00

Als dit al te verschillend is kan je echt niets meer vergelijken. Arena en Tutelage zijn prima te vergelijken;

Beide zwarte enchantments van cmc 3.
Beide geven je een extra kaart in je upkeep.
Beide willen in ruil daarvoor levens hebben.

Verschillen:
Vaste prijs van 1 leven vs variabele (manipuleerbare) aantallen.
Normale draw vs revealed in hand stoppen.
1 colored mana minder in de cost.

12-7-2010 11:19:00

Deze en Arena doen allebij wat ANDERS.
Hoe wil je dat vergelijken dan?...

12-7-2010 09:13:00

@ Rick

Ik ben het met je eens dat de 2 wel te vergelijken zijn, maar zeker niet 'beter of slechter'. Ze zijn op zo'n manier verschillend dat je geen definitief oordeel kan vellen.

12-7-2010 08:39:00

wtf? arena en deze zijn juist heel goed met elkaar te vergelijken. en arena is in de meeste gevallen beter ja. vind ik tenminste

Oracle

Enchantment 

At the beginning of your upkeep, reveal the top card of your library and put that card into your hand. You lose life equal to its converted mana cost.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

8/15/2010
The converted mana cost of the revealed card is determined solely by the mana symbols printed in its upper right corner. The converted mana cost is the total amount of mana in that cost, regardless of color. For example, a card with mana cost 3UU has converted mana cost 5.

8/15/2010
If the mana cost of the revealed card includes X, X is considered to be 0.

8/15/2010
If the revealed card has no mana symbols in its upper right corner (because it’s a land card, for example), its converted mana cost is 0.

Decktips