Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

diminish

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-1-2015 21:37:00

Diminish wordt gecast op een geblokteEscaped Null. Verliest deze lifelink
?

Reacties (9)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-1-2015 21:38:00

Nee. Hij houdt de lifelink.

14-1-2015 21:42:00

Thnx

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-1-2015 21:43:00

Bonus info: Hij is dan 6/1, dus ik zou die Diminish voor nuttigere zaken gebruiken...

14-1-2015 22:33:00

Bedankt voor de zeer snelle reacties. Momenteel zijn we aan het spelen en ik vind op Internet zeer tegenstrijdige informatie over diminish.
Uitleg 1: alles vóór diminish gespeeld wat betreft de p/t maakt niet meer uit hij wordt 1/1. Alles wat daarna wordt gespeeld ( en equipement, counters en enchantments die er op liggen), wordt wél toegepast.
Uitleg 2: diminish verandert alleen de p/t. Al het andere blijft. Zowel ervoor als erna gespeelde spells, effects of abilities.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-1-2015 12:25:00

Het hangt van de layers af en binnen de layers van timestamps (als effecten in dezelfde layer zitten).

Resolvet eerst een Giant Growth en dan een Diminish, dan wordt de Giant Growth nog steeds toegepast en zal het creature resulterend 4/4 zijn. Want effecten die de power/toughness verhogen/verlagen (Giant Growth), zitten in een latere layer dan effecten die de power/toughness naar een vaste waarde zetten (Diminish).
+X/+X counters e.d. vallen overigens ook onder effecten die de power/toughness verhogen of verlagen.

Resolvet eerst een Diminish en dan een Giant Growth zal vanzelfsprekend resulterend het creature ook 4/4 zijn.

Resolvet eerst de ability van Sorceress Queen en dan een Diminish, dan wint Diminish het omdat die als laatste ge-resolved is en daardoor de nieuwste timestamp heeft. Beide effecten zetten de power/toughness naar een vaste waarde en zitten dus in dezelfde layer en om die reden moet je naar de timestamps kijken. Resulterend zal het creature dan dus 1/1 zijn.

Resolvet eerst een Diminish en dan de ability van Sorceress Queen, dan wint de ability van Sorceress Queen het dus. Resulterend zal het creature dan dus 0/2 zijn.

Zie ook de hulpdienst.

Verder doet Diminish inderdaad alleen wat de power/toughness van een creature. Het laat een creature niet fysiek abilities, counters, aura's of equipments verliezen.

17-1-2015 01:27:00

Xander. Je schrijft "Resolvet eerst een Giant Growth en dan een Diminish, dan wordt de Giant Growth nog steeds toegepast en zal het creature resulterend 4/4 zijn. Want effecten die de power/toughness verhogen/verlagen (Giant Growth), zitten in een latere layer dan effecten die de power/toughness naar een vaste waarde zetten (Diminish).
+X/+X counters e.d. vallen overigens ook onder effecten die de power/toughness verhogen of verlagen.

Resolvet eerst een Diminish en dan een Giant Growth zal vanzelfsprekend resulterend het creature ook 4/4 zijn."

Ik heb het layer-systeem behoorlijk goed doorgelezen, met veel voorbeelden op verschillende sites, maar toch vraag ik me nog het volgende af:
ik heb altijd "the stack" gebruikt. In de 'Comprehensive rules' vind ik dat layers gebruikt worden bij zogeheten 'Interaction of Continuous Effects' (maar uitleg hierover op de site van wizards.com geeft toch ook voorbeelden van instants...:-(). Een Giant Growth en een Diminish lijken mij geen continuous effecten. Wanneer (precies) wordt dit (layer-systeem) dán toegepast?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-1-2015 10:30:00

De stack en het layer-systeem hebben in grote lijnen niks met elkaar te maken.

De stack gebruik je om spells en abilities te spelen en af te handelen.

Het layer-systeem gebruik je vervolgens om op een bepaald moment de resulterende karakteristieken van een permanent te bepalen.

Verder moet je ook niet spells/abilities en effecten van die spells/abilities met elkaar verwarren. Het effect (van een spell/ability) is het resultaat van die spell/ability.

Giant Growth en Diminish zijn beide spells die voor een continuous effect zorgen met een beperkte duur, namelijk tot het einde van de beurt.

Wat dit betreft heb je twee soorten effecten: de one-shot effecten die 1 keer iets doen en dan gelijk klaar zijn, en de continuous effecten die een bepaalde duur hebben, hetzij beperkt (bijvoorbeeld tot het einde van de beurt), hetzij onbeperkt (bijvoorbeeld totdat de permanent van zone wisselt of totdat het potje eindigt).

Voorbeelden van one-shot effecten zijn destroy effecten, effecten die schade doen, die een token maken, enz. Voorbeelden van continuous effecten zijn dus effecten die een power/toughness bonus geven, copy effecten, enz.

Als je nu dus op een bepaald moment wilt weten wat de resulterende karakteristieken van het creature uit het voorbeeld zijn, dan gebruik je dus het layer-systeem om dat te bepalen. Op dat moment is de stack en in welke volgorde de spells en abilities ooit ge-resolved waren, niet echt relevant meer. Die volgorde wordt hoogstens gebruikt voor de timestamps van de effecten (welk effect "nieuwer" is), maar die timestamps worden alleen gebruikt als effecten in dezelfde layer vallen.

Op dat moment is het relatief simpel: Diminish zorgt voor een layer 7b-effect (want zet de power/toughness naar een vaste waarde). Giant Growth zorgt echter voor een layer 7c-effect (want verhoogt de power/toughness).

7b wordt eerst toegepast en vervolgens 7c. Met andere woorden, tussenresultaat is 1/1. Vervolgens pas je de +3/+3 bonus toe met als eindresultaat 4/4.

Overigens is dit vrij lastig materie. Als ervaren rules guru beschouw ik nog steeds twee onderwerpen als complex: replacement effects en het layer-systeem.

17-1-2015 12:54:00

Hoi Xander,

Bedankt voor de hele goede uitleg. Ik kan me voorstellen dat dit niet makkelijk is om uit te leggen. Ik denk dat we hier maar eens een avondje regels gaan doornemen, en dan met name "the stack" en met "layers", voorbeelden en antwoorden staan er genoeg op Internet. Weet je toevallig nog een website met voorbeelden en antwoorden?

Groet, Jorg

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-1-2015 23:10:00

In de reeds genoemde hulpdienst staat een hele serie voorbeelden.

Scroll: [boven|reacties|beneden]