Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

indestructible

Scroll: [boven|reacties|beneden]
22-12-2014 21:15:00

Wen best met indestructible met Roar of Challenge en sandal Andrew Beeston vast aan. Kan de Tegenstander nog een Kill Shot spleen op het indestructible beest om te voorkome day hij met Al zn beesten mort blokken?

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-12-2014 21:46:00

Sorceries mag je alleen spelen in je main phase.

Een creature kan alleen "attacking" zijn in de combat phase, vanaf de declare attackers step (als je het betreffende creature als aanvaller declaret) t/m de end of combat step.

Een indestructible creature kan niet ge-destroyed worden.

Conclusie?

(En voed je AutoCorrect by the way eens wat beter op.)

23-12-2014 11:01:00

Dit was niet te lezen.

23-12-2014 17:13:00

Sorry voor die automatische aanvulling/autocorrect. Ik had namelijk net een nieuw toestel. Ziet er inderdaad niet echt charmant uit.

Dat je sorceries alleen kunt spelen in je main phase, dat moge duidelijk zijn. Dat vroeg ik ook niet. Was natuurlijk ook zo gespeeld in ons voorbeeld.

"Een creature kan alleen "attacking" zijn in de combat phase, vanaf de declare attackers step (als je het betreffende creature als aanvaller declaret) t/m de end of combat step. "
Ik snap het antwoord, maar dat was niet de bedoeling van de vraag.

Ik snap uw opmerking om meer zelfstandigheid in het logisch denken te creëren, ik heb ook de regels al een keer of tien doorgenomen, maar dat helpt niet (altijd). Wij spelen ongeveer een keer of 2 per week (met heel veel verschillnede (oude) kaarten, en hebben dan af en toe een verschil van mening over de werking van een kaart. Vroeger (in de tijd zonder internet) ging dit nogal eens fout, doordat er geen geschreven uitleg was. Dan kreeg je het welles-nietes (ja, maar toen zei je zo) verhaal, waardoor het magiccen uiteindelijk stopte. Niet leuk... Nu echter met internet stellen we een vraag tijdens het spelen, de ene keer is dit een interessante vraag (zie 11-12-2014 & 11-10-2014; waar meer spelers mee worstelen), de andere keer niet. Vaak is het voor de ene speler (hier) zo klaar als een klontje, terwijl de andere (hier) daaraan twijfelt. Na navraag op deze site kunnen we vaak meteen verder en worden er soms onverwachte antwoordden (in de zin dat we vrij zeker wisten dat iets zus of zo ging) gegeven.
Van tevoren zoeken we op "google" al het punt op, maar als dat geen antwoord oplevert dan via 'Nedermagic'. Kortom we willen gewoon graag door, en het is dan voor beide partijen (hier) duidelijk. Soms heb je dan een "domme" vraag en soms niet...

Even terugkomend op de originele vraag: mijn tegenstander had de hoop, dat het beest met "indestructable/deathtouch/all creutures must block it" wordt teruggetrokken uit 'combat" nadat een destroy-effect er op van toepassing was, net zoals bij 'regeneration'. Hier konden we via google niets op vinden. Mij leek het van niet, maar hij hoopte van wel...

Heel iets anders, maar ook een punt waarop we niks konden vinden op internet: 'fight': kan dit gedurende combat fase? Alleen dat het "geen cobat damage" is, vonden we.
Lijkt mij wel als dat op een instant (in Khans of Tarkir) kaart staat. Maar ja, we konden niks vinden op internet...of de officiële rulings van die kaart.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-12-2014 18:25:00

---
quote: "Dat je sorceries alleen kunt spelen in je main phase, dat moge duidelijk zijn. Dat vroeg ik ook niet. Was natuurlijk ook zo gespeeld in ons voorbeeld."
---

Dit houdt dus in dat je Roar of Challenge niet kunt laten fizzlen (of op een andere manier in de main phase het creature slopen om te voorkomen dat hij gaat aanvallen), want je mag Kill Shot dan niet casten.


---
quote: '"Een creature kan alleen "attacking" zijn in de combat phase, vanaf de declare attackers step (als je het betreffende creature als aanvaller declaret) t/m de end of combat step." Ik snap het antwoord, maar dat was niet de bedoeling van de vraag.'
---

Aangezien je Kill Shot pas mag casten vanaf de declare attackers step en het creature dus al lang en breed onverwoestbaar is (want dat werd hij in de voorgaande main phase al), zal hij dus niet stuk gaan door een destroy-effect.


---
quote: "Even terugkomend op de originele vraag: mijn tegenstander had de hoop, dat het beest met "indestructable/deathtouch/all creutures must block it" wordt teruggetrokken uit 'combat" nadat een destroy-effect er op van toepassing was, net zoals bij 'regeneration'. Hier konden we via google niets op vinden. Mij leek het van niet, maar hij hoopte van wel..."
---

Een creature wordt niet uit combat gehaald als het niet stuk gaat/dreigt te gaan. Indestructible is wat dat betreft inderdaad wat anders dan regeneration. Bij regeneration dreigt het creature stuk te gaan, wordt er vervolgens een regeneration shield gebruikt en wordt door het regeneraten het creature uit combat gehaald. Bij indestructible is het al NIET eens zo dat het creature stuk dreigt te gaan. Er gebeurt gewoon helemaal niks. Het destroy-effect resolvet zonder ook maar iets gedaan te hebben. Met andere woorden het creature overleeft zonder ook maar iets in de gaten gehad te hebben. Met elke willekeurige andere spell of ability die geen effect heeft, kun je een creature ook niet uit combat halen.
Regeneration is een replacement effect dat het stuk dreigen te gaan vervangt door gemarkeerde damage verwijderen, uit combat halen en tappen. Indestructible is een static ability die ervoor zorgt dat een permanent simpelweg niet ge-destroyed kan worden. Een beetje in de trant van, voorkomen (indestructible) is beter dan genezen (regeneration). Overigens gaat zowel bij regeneration als bij indestructible het creature dus uiteindelijk niet stuk. Het is NIET zo bij regeneration (wat soms gedacht wordt) dat het creature naar de graveyard gaat en weer terugkomt. Het creature blijft zowel bij regeneration als bij indestructible gewoon op de battlefield. Maar bij regeneration moest daar wel de ambulance voor uitrukken.


---
quote: "Heel iets anders, maar ook een punt waarop we niks konden vinden op internet: 'fight': kan dit gedurende combat fase? Alleen dat het "geen cobat damage" is, vonden we.
Lijkt mij wel als dat op een instant (in Khans of Tarkir) kaart staat. Maar ja, we konden niks vinden op internet...of de officiële rulings van die kaart."
---

Fight is wellicht een verwarrende naam maar het is gewoon een spell of ability zoals alle andere spells en abilities en heeft niks met combat te maken. "This creature fights target creature" betekent simpelweg "This creature and target creature deal damage to each other equal to their power". Niks meer, niks minder. Er gelden dus ook gewoon de normale regels voor die gelden voor het casten van spells of het activeren van abilities. Dat kan inderdaad dus ook in bijvoorbeeld de declare blockers step. De schade die door Fight gedaan wordt, is dus ook altijd noncombat damage, of het nu buiten de combat phase gespeeld wordt of niet (vandaar mijn opmerking dat de naam enigszins verwarrend is). Een Lightning Bolt in de combat phase wordt ook niet ineens combat damage.

Scroll: [boven|reacties|beneden]