Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini-prijsvraag 144.0

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
3-4-2014 01:25:00

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus deze week bouwen we voort op de prijsvraag van vorige week. Andere heeft gewonnen met zijn mechanic Last Breath, en ik wil graag meer kaarten zien met dit spannende en zeer open ability word!

Design een monsterlijk creature met Last Breath voor Journey into Nyx!
*Rare
*Kleur naar keuze (geen hybride, niet kleurloos, maximaal 2 kleuren)
*Geen enchantment creature, dus ook geen bestow!
*Past in Journey into Nyx, bedoeld als monster-mechanic (na monstrosity en tribute)
*Heeft het ability word Last Breath:
When [cardname] dies, [effect] unless an opponent [pays cost]

*Geschikt als posterchild voor het mechanic, bijvoorbeeld als prerelease promo foil
*Maximaal 1 andere ability, geen monstrosity, tribute, heroic, inspired
*Vermeld naam, mana cost, rules text, P/T, et cetera
*Flavor en getrouwheid aan de color pie zijn erg belangrijk
*Zorg dat alles op de kaart past. Geen flavor text als daar geen ruimte voor is
*Toelichting in maximaal 150 woorden
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten

Ter inspiratie mijn eigen, geheel zelf verzonnen inzending:

Lost Sister
Creature – Gorgon

Last Breath - When Lost Sister dies, put three 1/1 green Snake creature tokens with deathtouch on the battlefield unless an opponent sacrifices a creature.

Deathtouch

3/6


De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.

Veel plezier en succes, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties 26-41 (41)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
7-4-2014 11:50:00

Gewoon een cool beest, waar je bij zijn dood meestal voordeel van krijgt. Maar hoeveel is afhankelijk van de hoeveelheid creatures die je hebt

7-4-2014 12:21:00

Cerberus cub vind ik erg cool! Vanuit flavor oogpunt was het misschien beter geweest als de cub 2/1 was geweest aangezien de moeder met drie hoofden 6/3 is.

Dat maakt hem ook niet echt slechter, hij heeft haste, dus je kan hem altijd op het meest gunstige moment casten voor 2 damage, en daarna krijg je hem makkelijker dood dan wanneer het een 2/2 was geweest (wat ik als pluspunt zie).

7-4-2014 14:35:00

Guardian of the Offer
Creature – Spirit

Last Breath - When Guardian of the Offer dies, destroy all creatures unless an opponent sacrifices two creatures.

"Whorship the gods, for they can be merciful sometimes."

2/2

-------------

Mass removal, of toch niet?

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
7-4-2014 17:30:00



Akroan Gargantuan -
Creature - Giant -
Trample
Last Breath -- When Akroan Gargantuan dies, put a +1/+1 counter on up to three target creatures, unless an opponent and a creature of your choice he or she controls takes 3 damage.
5/4

Een relatief straightforward design wat effect betreft.

Het uitgangspunt was een 'goed' monster maken, zoals Hundred-Handed One wit is en geen 'nare' effecten heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld Keepsake Gorgon.
Idee achter het effect is dat, als beschermer van Akros, de giant ervoor zorgt dat je tegenstanders het tijdens zijn leven, maar ook als hij dood gaat zwaar zullen verduren.
De counters die hij achterlaat kunnen namelijk gebruikt worden om je eigen creatures te versterken, maar ook om de Monstrosity van je tegenstander te voorkomen, waardoor je dus (waarschijnlijk) beter af bent.
Als een tegenstander dat niet wil, zullen diegene en een creature het ontgelden.
Met Tribute heeft hij helaas geen interactie, maar dat lijkt me ook lastig (onmogelijk?) en niet geheel nodig.

7-4-2014 19:42:00

Een wiskundige klassieker:



De "gewone" versie krijgt nog extra flavor text:
"The Gods will safe us from the plague if we can double the volume of the temple while keeping its shape."

Dit is gebaseerd op een van de klassieke wiskundige problemen: De verdubbeling van de Kubus. De tempel moest namelijk in inhoud verdubbeld worden, terwijl het kubusvormig moest zijn. Alleen dan zou Zeus het volk redden tegen de epidemie.

In de Magic wereld is de "temple" nu een nonbasic land (zoals de Temples op Theros), en is het wiskundige gehersenkraak uitgebeeld met het discarden van een kaart; ze zijn er zo erg hun hoofd over aan het breken, dat ze iets anders (een kaart in hun hand) vergeten.
Spelmechanisch moet dis dus een beetje blauw (bouncen) en vooral zwart (discarden en -3/-3) zijn.

Voor de puzzelaars onder ons: Er bestaat een oplossing met klassieke middelen. Wie kan hem vinden?

7-4-2014 20:40:00

@Johannes , wat een awesome kaart ^^ im luvin it !!

8-4-2014 02:02:00

Deze prijsvraag was (onbedoeld) bedacht door Andere, waarvoor hartelijk dank! We hebben allebei een beoordeling gedaan, en kwamen tot compleet andere conclusies... eerst de beoordelingen van Andere:

bjorn
Leuk openingsbod. Niet te ingewikkeld en toch interessant. De keus lijkt me redelijk relevant, beide kanten kunnen wel gekozen worden.

Squall55
Leuke combi met de Eye Gouge. Ook niet te ingewikkeld, maar de keuze is niet zo spannend. Dat de keuze random is maakt het beter, maar het blijft me iets te gewoontjes.

Imahilus
Living Flame klinkt niet als een Grieks monster. Afgezien daarvan een mooi simpel design, dat zo dicht bij Dwarven Scorcher zit dat het ietwat saai is. Sfeertekst vind ik wel sterk. Maakt de flavor.

Tim, thdc
Het verhaal van de kaart vind ik niet zo sterk. Volgens mij heeft iedereen een thread, niet slechts drie creatures. En volgens mij was de dood niet met mana te voorkomen. Toch vind ik jouw kaart meer sfeer hebben dan de Fate Unraveler die in Born of the Gods zit.

~Jop~
De meeste monsters gaan in combat dood. Als dat inderdaad gebeurt dan is deathtouch en haste niet meer relevant. Als Last Breath alleen relevant is bij het sacrificen dan is de sfeer van de ability er niet meer (en is de kaart heel narrow)

Taekijessyb
De keus die je geeft is geen echte keus. Ik kies altijd liever zelf één landje uit om te sacrificen dan dat ik mijn tegenstander er twee landjes of enchantments uit laat kiezen. Hoewel... als alles indestructible is... eeh ... heeft (dat klinkt nog steeds raar), dan is het nog steeds geen echte keus, maar kies ik wel het andere.

Nygel
Simpele kaart, niet te ingewikkeld maar toch niet saai. Niet te goed, niet te zwak. Het enige nadeel is dat ik er geen nachtmerries van krijg. Hij is niet heel monsterlijk, zelfs niet voor groen en wit. Ik vind leven geven en magie opruimen eerder heldhaftig.

Purple-One
Gefeliciteerd! Jouw kaart is de meest bediscussieerde. (Counters, overpowered en heldhaftig.) Verder vind ik de kaart sowieso al wat verwarrend. Persoonlijk houd ik daar wel van, maar ik denk niet dat er een kaart gedrukt gaat worden die effectief +2/+2 krijgt als hij een -1/-1 counter krijgt.

Joep
Exile bij blauw? Herhaaldelijk? Oei... is wel heel sterk. Wat?!? Jij mag alles hebben als het dood gaat. Ik wil deze kaart wel. Qua flavour vind ik hem leuk, hij is bruut genoeg, maar je moet eromheen bouwen. Het enige is de color pie. Die schijnt heilig te zijn en dit monster breekt het voor mijn gevoel.

JordbaeR
Geinig. Geiten zijn altijd leuk. Voor mijn gevoel komen 5 witte geiten een beetje uit het niets vanuit een dubbelrode reus. Zo chaos en dan ineens een herder.

Arghore
Dat een groene draak niet vliegt is zielig, maar een blauwe draak die niet vliegt heeft vast ernstige complexen. Aardige kaart, maar het zal regelmatig voorkomen dat de laatste adem van deze draak helemaal niet doet. En een blauwe draak zonder vleugels en zonder slechte adem kan echt niet.

joeri
Hoe preciezer de kaart, hoe meer flavor... is niet waar. Soms lijdt meer nuance af van wat er echt belangrijk is. Het denken over tactiek wordt gewaardeerd, het denken over woordjes minder. Ik vind het principe van "Betaal gekleurde mana of ik doe je wat" wel sterk, maar een echte keus is het niet. Het lijkt mij een nieuwe ability waard.

Niels S.
Simpel. Duidelijk. Ietwat saaie keus, met een ietwat klein verschil. Voornaamste bezwaar is het gebrek aan angstdromen. Hij is niet monsterlijk. Dit lijkt mij een held !

Peanut
Die token gaat een collector's item worden!
De kaart is leuk, maar redelijk heftig. Een 2/2 die je tegenstander liever niet dood zit gaan is nog tot daar aan toe, maar met een sac-outlet is dit best grof. Als deze geprint wordt, dan mag hij wel een boegbeeld van de ability in de set worden. En dat past weer bij de bizarre token.

Jos
Hier word ik wel blij van. Ik houd van creature-decks, van counters en van nare keuzes (zie mijn favouriete deck). Simpel, een oprechte keus mits je je deck er een beetje op bouwt en een goed power-level.

Linda
Mooi design. Hiervan gaat mijn hoofd ratelen. Mijn eerste gevoel zegt goed tegen control, minder tegen creatures. Maar ik ben geen sterk toernooispeler, voornamelijk casual, dus verbeter me vooral. Zeer interessant, moeilijk op power-level in te schatten.

Johan
Monstrosity is niet te voorkomen door een counter op het monster te leggen. De ability kan één keer worden gebruikt en de counters zijn ter herinnering (en om het monster groter te maken natuurlijk). Verder: Zoals je zelf zegt straightforward en redelijk positief. Maar wat de counters symboliseren snap ik niet.

Johannes
De uitleg over de sfeer is mooi, maar ook wel erg essentieel. De kaart zelf geeft een beetje het beeld van een allegaartje. Voor mij was de keus tussen -3/-3 of de controller mag (een) landje(s) zoeken verhaaltechnisch beter geweest.

***

En dan nu de visie van Dustin:

Bjorn: aan de ene kant is dit wel de grenzen opzoeken van wat op rare kan, aan de andere kant maakt dat deze kaart juist frustrerend: Timmy krijgt nooit zijn Time Walk, tenzij hij er echt helemaal niets aan heeft.

Squall: prima kaart voor een uncommon, maar niet splashy of exciting genoeg voor een rare, zeker niet als Siren of the Silent Song in hetzelfde block zit.

Imahilus: Oracle of Bones, maar dan een gratis Lightning Bolt of Lava Axe als hij dood gaat. Prima kaart, juiste rarity, maar niet splashy genoeg als posterchild. Maar toegegeven, dat is een kwestie van smaak, misschien dat dit juist wel een erg aansprekende kaart is voor een Timmy.

Tim: spijker op de kop! Deze kaart is extreem awkward voor je tegenstander, aangezien hij nooit meer helemaal vrij is om uit te tappen. De kaart doet op zich niets, je leeft gewoon je dagelijkse leventje, maar voortdurend voel je de angst dat de dame met de schaar voor je neus staat... Veel spanning, veel flavor, en geen onnodig ingewikkelde tekst. Nice job!

Jop: volgende de regels mocht het geen enchantment creature zijn... en daarnaast werkt je kaart niet: als jouw beest dood gaat, is dat waarschijnlijk terwijl hij aanvalt of terwijl hij blockt, dus dan is de bonus van deathtouch en haste aan jouw creatures hoogstwaarschijnlijk nutteloos.

Taekijessyb: wat is hier de keuze voor de tegenstander? Verlies 1 landje of verlies er 2? Alleen in multiplayer is deze kaart speelbaar, maar dat is niet waar kaarten primair voor ontworpen worden.

Nygel: past perfect in de color pie en een behoorlijk gebalanceerde keuze. Wel erg aan de voorzichtige kant, tegenwoordig hebben we voor die mana cost al 4/4'tjes met upside!

Purple-One: je inzending is al uitgebreid besproken in de comments. Gaaf idee, maar niet uitvoerbaar en ongebalanceerd; zeker potentie om verder te ontwikkelen!

Joep: zoals je zelf zegt, een erg sterk effect. Maar ik ben niet met je eens dat er omheen gebouwd moet worden: gewoon lekker laten liggen, een 3/5 defender houdt een helehoop tegen...

JordbaeR: cool, een reus met een hele kudde geiten... die allemaal in een afgrond kunnen storten. Nice flavor!

Arghore: ik ben weer onder de indruk van de hoeveelheid research die je hebt gedaan. Ik neem aan dat je draak wel flying heeft, anders slaat de naam draak nergens op... Het idee van je kaart is mooi: we hebben allebei +1/+1 counters of we hebben allebei geen +1/+1 counters, en zorgt zo voor een soort balancerend effect. Nadeel is wel dat je erg afhankelijk bent van je tegenstander: als hij geen +1/+1 counters heeft liggen, doet jouw draak niets, behalve een goedkopere Horizon Scholar zijn.

Joeri: wow, wat een flavor! Ik vind het geniaal hoe je je beschrijving echt in een kaart weet om te zetten, dat lukt de meeste mensen maar in zeer beperkte mate. Helaas heb je nu wel erg veel concessies gedaan aan de kaart en de complexiteit ervan ten gunste van het mechanisme erachter: Plains van je tegenstander untappen is erg conditioneel (maar kan nog net), je tegenstander dwingen te betalen gaat echt te ver, dat zou kleurloos moeten zijn (of in New Phyrexia ). Ook is twee keer Last Breath op 1 kaart best verwarrend, zeker als het mechanic nieuw is; er is een goede flavor reden voor, maar ik moest je kaart wel 2x lezen voor ik zeker wist dat ik hem snapte.

Niels: een gefixte versie van Purple-One. Erg goede en gebalanceerde kaart, de enige reden dat ik je geen eervolle vermelding geef, is de uitgebreide discussie die we over Purple-One's inzending hebben gehad. Ik beschuldig je niet van plagiaat, maar dot is het risico/nadeel van laat inzenden...

Peanut: gaaf, en zoals Joep terecht zegt: als 2/1 was hij nóg leuker geweest

Jos: gewoon een cool beest, geeft leven na de dood en is zo typisch Golgari, dat ik zijn mono-groenheid (is dat een woord?!) enigszins vreemd vind overkomen. Lekker symmetrisch en elegant, goed design om te laten zien wat er met Last Breath mogelijk is, maar niet spectaculair genoeg als posterchild.

Linda: mooie kaart, stelt je tegenstander voor een pijnlijke en op het eerste gezicht misschien zelfs bijna eerlijke keuze. Het probleem is dat dit niet altijd een voordeel voor jou is, je tegenstander bepaalt of alle beesten dood gaan, en daarmee is dit een erg gevaarlijk kaartje om mee te spelen. Ik weet niet of Timmy dit kan handlen...

Johan: een +1/+1 counter op een creature van je tegenstander leggen, voorkomt niet dat hij het creature nog monstrous kan maken. Je kaart is een beetje een rommeltje wat betreft de kleuren: trample is groen/rood, +1/+1 counters op beestjes leggen is groen/wit, damage doen is puur rood. Mooi idee, maar ik ben bang dat je te veel verschillende effecten op 1 kaart hebt geprobeerd te stoppen.

Johannes: wow, je kaart doet een hoop verschillende dingen... ik snap de Temple-flavor van je nonbasic land, maar dit is in Limited vaak een onbetaalbare cost en daardoor maak je de keuze van Last Breath onmogelijk. Je kaart voelt mono zwart aan, ik zie er de blauwe component niet in. Zwart en blauw krijgen geen efficiënte beesten, een 3/5 voor 3 mana kan niet in deze kleuren. En oh ja, ik neem aan dat het landje dat teruggestuurd wordt van je tegenstander moet zijn ^^ Eerst land bouncen en dan discarden komt neer op sacrifice a land, dus ik zou die volgorde omdraaien.
Gefixede versie:
Plague Carrier
Creature – Horror
Last Breath – When Plague Carrier dies, creatures your opponents control get -3/-3 until end of turn unless an opponent discards a card and returns a land he or she controls to its owners hand.

***

Dat zijn behoorlijk verschillende verhalen... maar het kan nog erger! Dit waren onze keuzes voor de winnaars (waarbij Andere een Commander speler is, en Dustin een Limited speler):

De prijsvraag was alleen toegankelijk voor monsters. Toch zijn er een paar helden op komen dagen. Sommige kaarten waren monsterlijk ingewikkeld. Beide categorieën hebben niet gewonnen. De winnaars zijn:

Het nikkel (de 4e prijs) gaat wat mijn betreft naar alle kaarten met geiten. Anders wordt de Goatnapper nooit relevant.

De kaart van bjorn verdient het brons. Simpel.

Het zilver gaat naar Jos van Schijndel... Zijn kaart was gewaagd aan de gouden kaart, maar hij kan nog lang geen nieuwe prijsvragen winnen. Pas later deze week weer.

Het goud is voor een onveilige keus en is van Linda la Keeper of Silence. Een kaart die er zo simpel uitziet en me binnen 1 minuut hoofdpijn geeft, moet wel goed zijn.

Dustin had het simpeler aangepakt:

De eervolle vermeldingen gaan naar Joeri en Peanut, maar de winst is voor Tim.

Dat is dus een overlap van welgeteld nihil eervolle vermeldingen en winnaars... dus hebben we de telefoon gepakt en uitgebreid overlegd! We zijn allebei van onze oorspronkelijke keuze afgestapt vanwege overtuigende argumenten van de ander, en kwamen samen tot een nieuwe winnaar. Met unanieme stemmen na een tweede ronde in de herverkiezingen, leidde een hertelling tot een overduidelijke 2 stemmen voor en 0 stemmen tegen voor Peanut, gefeliciteerd!

Tot donderdag, greetz,

Andere en Dustin.

8-4-2014 02:08:00

Peanut gefeliciteerd !

8-4-2014 04:30:00

Gefeliciteerd aan de Winnaar, en de Mentions...

Tav mijn draak, 'oeps' flying, juist... vergeten

8-4-2014 09:23:00

Yep, Peanut, compleet mee eens. Gefeliciteerd!


Over mijn kaart en "exile is niet blauw." Ik wilde natuurlijk dat als de alternatieve cost betaald werd dat de geexilde kaarten weer in de battlefield kwamen onder de controle van de eigenaars. Maar het template van de mechanic stond dat niet op elegante wijze toe.

"...unless an opponent returns a creature to his or her hand for each card exiled with ~. If an opponent does, return all exiled cards to the battlefield under their owners' control."

Dat had gewerkt, maar extra effecten in de cost zijn geen onderdeel van het template. Daarnaast is het ook raar om het terugbrengen van creatures onder je controle als cost te omschrijven. Tot slot leek de kaart me al ingewikkeld genoeg

Misschien had ik toch voor mijn sleeper agent design moeten gaan

Gorgon asps
creature - snake

At the beginning of your upkeep, you lose 3 life

Last breath - When ~ dies, each opponent loses 3 life and you gain life equal to the life lost this way, unless an opponent returns ~ to the battlefield under his or her control.

3/3

Maar daar kwam ik ook niet echt uit hoe ik die moest uitbalanceren.

8-4-2014 11:34:00

Joepie, goud gewonnen!!
Maar toch niet in de prijzen gevallen, hoe is dat mogelijk? En dan zegt Andere dat hij hoofdpijn krijgt van mijn kaart...

Gefeliciteerd Peanut!

Ik snap trouwens het commentaar van Dustin bij mijn kaart niet... iedere keuze bij Last Breath is toch de minst gunstige voor jou? (dat lijkt mij de bedoeling van last breath, anders doet je tegenstander iets verkeerd)
Het moest een prerelease promo worden, geen mega-bom ofzo...

8-4-2014 12:03:00

@Linda: ik kan me eigenlijk geen deck voorstellen waarin ik jouw kaart zou willen spelen, zeker niet op de prerelease. Je tegenstander kan nog steeds bommen spelen (want dan kiest hij ervoor om 2 beesten te saccen en zijn bom te laten leven), maar jij bent aan handen en voeten gebonden. Misschien speel je dit in een creatureless control deck, maar dan lijkt Barter in Blood me beter. Volgens mij ben je nooit blij als je deze kaart uit een booster haalt, en dat maakt geen geweldig posterchild...

Last breath heeft natuurlijk exact hetzelfde probleem als Tribute, maar er zijn zat kaarten te verzinnen die een spannende keuze geven.

8-4-2014 13:24:00

Peanut, gefeliciteerd!

@Dustin, ik bedoelde inderdaad dat de tegenstander een eigen nonbasic moest bouncen. En die kosten zijn in limited nog best betaalbaar: Unknown Shores...
En in Journey into Nyx zou naast mijn inzending vast wel een (uncommon) Enchantment Land kunnen worden gedesigned.
En er bestaat wel een monoblauwe efficiente creature op rare: Tromokratis.

morefeedback (want twee keer feedback en een eervolle vermelding van Patrick is mij niet genoeg. )

8-4-2014 14:41:00

@Johannes: Unknown Shores wordt niet veel gespeeld, en is zeker geen gegeven in een Limited deck; alleen in een block zoals Shards of Alara is het redelijk om aan te nemen dat iedereen nonbasics speelt.

Blauw heeft beschikking over enorme dikzakken (Kraken, Octopus, dikke flyers) maar niet over efficiënte dikzakken voor weinig mana, dat is groen (en secundair wit). 7 mana voor een 8/8 noem ik niet efficiënt... dan denk ik aan 4/4 voor 3 mana.

8-4-2014 18:11:00

Cool! Thanks allen. Ik vond 2/1 zo makkelijk te laten doodgaan, vandaar de 2/2. Maar ja inderdaad. 2/1 was wel leuker met de 6/3

Yay!

9-4-2014 22:03:00

@Johannes: jouw flavor past beter op een quest-achtige enchantment ofzo, het komt heel gek over op een monster. Ook omdat het een quest van de goden is en dus niks met de monsters te maken heeft.
Daarnaast lijkt het me qua gameplay ook niet echt interessant. De eerste ability is goed tegen aggro en doet niks tegen control, de tweede ability is goed tegen control en doet vrij weinig tegen aggro... niet echt een lastige keuze meestal lijkt me.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2